Sida 1 av 8

UAZ 469b, Vintervila.

Postat: ons apr 08, 2009 12:06
av niva_mats
Ingen har väll missat att jag åker UAZ väl..
Bild

Det är en mycket trevlig bil som jag upplever som kompetent i skogen och jobbar innom ett vettigt varvtalsområde..
Den drar ju fortfarande även om man kör under tomgångsvarvtalet..
Dock saknar jag det där lilla extra vridet/kraften och jag har inte lyckats få motorn stabil.
Dessutom så är den ganska törstig uppåt 2 L/ mil

Då jag har åkt en hel del rocky så upplever jag drivlinorna som relativt lika, och då jag har ett antal sådana drivlinor stående så var valet ganska naturligt. Sen så spelar bränsle förbrukningen oxå in 1 L/ milen.
För att göra jobbet lätt så har jag en ram utan kaross där jag monterat drivlinan. Och fixat med de problem som givetvis har dykt upp.
Bilder och förklaringar kommer när det blir dax för montering i den röda..

Biofuel konvertering..
På bilen krävs det en extra tank. Vilet är ett litet problem på UAZen då den i orginalutförande har dubbla tankar. Dock kommer jag att montera en extra tank ändock. För att få med mig minst 80L biofuel och ca 20 L diesel. Sen kommer det att krävas att bränslet håller en rimlig temperatur.
Det löser jag genom att dra ett rör som innehåller varmvatten genom tanke och på så sätt får upp tempen där. Bränsle slangarna kommer att löpa längs med slangarna till bakrevärme anläggningen för bästa temperatur.. Det kommer att monteras 2 filter fram i motorrummet där anslutningen till pumpen kommer att få en trevägsventil så jag kan stanna/ starta bilen på dieselbränsle.

Biobränslet... Jag har några leverantörer som istället för att kasta sin använda frityrolja låter mig hämta upp den.. Jag räknar med att få ihopa omkring 60-100 liter i veckan på det sättet. Oljan grovrenas en gång och sen får den stå i någon vecka för att sedimenteras för att skilja ut så mycket vatten som möjligt. När detta är klart så pumpar jag över oljan i i en tank där den värms upp till 60-70 c. Därefter kör jag den genom en cyklonrenare som kommer från scania. Därefter skall den genom ett stort bränsle filter med vattenavskiljare. Därefter är det klart att tanka och köra. Och renheten ligger på 1-4 my.
Jag kommer även bygga en mindre anäggning som jag skall ha med i bilen när jag skall åka långt..
Det finns en annan variant för rening som innefattar kemiska ämnen. vilket kräver en köpeanläggning.. I nuläget är den inte intressant..

Vilka blir vinsterna på detta?
Miljön vinner på det då jag använder minimalt med fosila bränslen.
Oljan blir använd 2 gånger.
Mina kostander bör sjunka rejält.. Tror att det hamnar på 2-3 kr/milen totalt. Det som trissar upp milpriset är filterna då jag måste ha stora dyra sådana för bäst funktion.
Transport behovet minskar.. Då macken inte behöver fylla på min diesel och sopebilen inte behöver ha olja på flaket till tippen.
Resterna är komposterbara.
Vid ett läckade så är oljan rena gödningen för växtligheten.

Risker.. Evt så kan motorn ta skada av orent bränsle.
Myndigheterna upptäcker det och lägger skatt på det.

Mer kommer allteftersom jag bygger ..

Postat: ons apr 08, 2009 12:38
av pjocke
Spännande! Ser fram emot den här byggtråden. Du är en jävel på det här med alternativa levnadssätt!

Postat: ons apr 08, 2009 13:13
av carl_jonny
:pop:

Postat: ons apr 08, 2009 13:15
av Mahindra
Förstår du vill ha den till diesel... Mersa 300 diesel hade kanske varit nått annars? Den kör juh många i större bilar. Gasdrift är ett annat alternativ om man vill ha det för miljön.. Finns redan många gas uaz..

Postat: ons apr 08, 2009 13:32
av mattebigge
Det är lite krångel just med förvärmning och reningen vet jag..och en viss rasrisk för pumpen..
för bästa funktion (inte ekonomi)kan man blanda biodiesel och vanlig MK1 diesel..
Svägerskan köpte en ny Polodiesel byggd för RME, men pumpen skar på den i alla fall..

Postat: ons apr 08, 2009 15:34
av niva_mats
Mahindra skrev:Förstår du vill ha den till diesel... Mersa 300 diesel hade kanske varit nått annars? Den kör juh många i större bilar. Gasdrift är ett annat alternativ om man vill ha det för miljön.. Finns redan många gas uaz..
Du har helt rätt... MEN.. Tar jag Daihatsu moroten så får jag med växellåda/fördelningslåda. Vilka jag har stående.. Och så blir det "bara" att bygga om kardaner.
Dessutom så anser bilprovningen att min för stora ökning av vridmomentet endast kommer att belasta bakaxeln som klarar det.

Målet är trots allt att bygga med så låga kostader i reda pengar ut.
Själva motorbytet har en budget inkl regbesiktning 2500:-
Och då blir kardanerna det dyraste.

Gasdrift det är oxå ett alternativ men det ger ingen rejäl kostnadsminskning per körd mil. Dessutom så är gasol ej godkänt av SBF vilket omöjliggör evt deltagande i SBF sanktionerade evenemang.

Postat: ons apr 08, 2009 15:37
av niva_mats
mattebigge skrev:Det är lite krångel just med förvärmning och reningen vet jag..och en viss rasrisk för pumpen..
för bästa funktion (inte ekonomi)kan man blanda biodiesel och vanlig MK1 diesel..
Svägerskan köpte en ny Polodiesel byggd för RME, men pumpen skar på den i alla fall..
Jepp det är vissa risker med dessa bränslen..
Men ju äldre motor destå tåligare blir dom...
Evt så lär man köra med en viss inblandning av 2-taktolja för att få bättre smörjning

Postat: ons apr 08, 2009 16:50
av Bertilson
Kommer följa denn tråden med spänning där jag själv är väldigt intresserad av att hälla något liknande i tanken på min egen sothora

Postat: ons apr 08, 2009 19:46
av Sdkfz251
:pop:

Postat: tor apr 09, 2009 0:13
av Wild_Devil
Mahindra skrev:Förstår du vill ha den till diesel... Mersa 300 diesel hade kanske varit nått annars? Den kör juh många i större bilar. Gasdrift är ett annat alternativ om man vill ha det för miljön.. Finns redan många gas uaz..
Han menade inte gengas??
/R

Postat: tor apr 09, 2009 0:18
av niva_mats
Wild_Devil skrev:
Mahindra skrev:Förstår du vill ha den till diesel... Mersa 300 diesel hade kanske varit nått annars? Den kör juh många i större bilar. Gasdrift är ett annat alternativ om man vill ha det för miljön.. Finns redan många gas uaz..
Han menade inte gengas??
/R
:shock: hmmm Jag har ju en hiskelig massa ved :idea:
nääää

Postat: tor apr 23, 2009 20:22
av niva_mats
Sådär...

Dagens händelser..
Regbesikting av draget..
Det är inte helt klart ännu då vi tjabbar om släpvagnsvikten.
Har plockat fram uppgifter på att bilen skall få dra 1500 kg bromsad släp.
Då det visat sig att min ram egentligen är en något nyare modell.. Joppi vad kul det är med bilar som lika dana ut i 33 år..
Winchen skrev även in i papprena..

Mindre kul var att han bråkade om att däcken sticker ut..
Märkligt då det var han som regbesiktigat den första gången och skrivit in 12,5 " däcken.. Men men det var en vilkors 2:a så det är bara att fixa till skärmbreddare så skitar man inte ner bilen så mycket :D

Min superduktiga svarvarnisse ringde i veckan och anmälde kardanerna som färdiga.. så nu har jag allt på plats för motorbytet.
Så i morrn plockar jag ut motorn ur provramen och plockar ut den ur verkstan. och på lördag plockar jag ur fronten och gamla motorn och lyfter in den nya..
Söndagen viker jag åt att koppla in elen och få rätt på gaseriet så jag slipper sitta med snöre. Golvet skall moddas för att passa dom nya spakarna, vacumstyrningen till 4 hjuldriften skall monteras ( mekanisk från range).
Handbromsbygget blir antagligen en bromskiva från gocart med hydraliskt ok från detsamma om min besiktininggube godkänner det annars så blir det nått som svarvnisse får svarva till och ok från Dalhems tror jag det var..

Totalkostnad än så länge.
NYA PRYLAR
Järn 50:-
Moddning kardaner 1200:-
Bränsleslangar 300:-

PÅ HYLLAN
Stort batteri 1200:-
Motor/växellåda 6000:-
Nya kablar 200:-

Det tillkommer nån givare och instrument från billbutterix oxå.
Det blir nog en 5hundring eller så.
Handbroms oskäkert i nuläget

Ser ut som att det blir kostnader på ca 11 000:-
Men det mesta fanns som sagt hemma och då känns det inte så hemskt ändå..

Har tagit ett beslut på att jag måste ha en kärra till bilen. Och en orginal är ju optimal. :)
Bild
Men den är ju lite kort jag vill gärna ha en som e 2,10 m i last utrymmet för att kunna använda den till att sova i.
Så den skall byggas oxå..
Och lustigt nog så har jag det mesta hemma till den oxå..
Det blir axeldelar från axeltapp och nav. Detta för att spara in på reservdelar. Kolfiberfjädrar, dämpare från JULA
33" däck. Dock endast 9,5" breda. :cry:
Fälgar från valp
Bakljusen från armens belysningssats.
Kapell ställning från Tatra som jag moddar lite.
Såvida jag inte får tag på ett taktält som jag sätter uppe på släpet.. :lol:

Bilder? Jo dom kommer... Skall se till att ta mååånga i helgen

Postat: tor apr 23, 2009 20:30
av pv-jeep
Nice me släp.. Har mailat om ett kapell till dig. Han kommer med bil från Murmansk iaf. Mvh D

Postat: tor apr 23, 2009 20:38
av niva_mats
Bugar... Hoppas bara det går vägen...
Det skulle vara riktigt riktigt fräckt i så fall..

Postat: lör apr 25, 2009 7:01
av niva_mats
Jätte taggad på att komma igång med motorbytet nu...
Fick den sissta posetiva inputen igår..
Från teknikern som skall regga den..
Detta tackavare att jag konstareade att ramen var bytt till en nyare modell någon gång under tiden den var militär i Östtyskland.
Då hamnade jag med 1 nm marginal på rätt håll då denna ramen är kan ha två olika motoralternativ. Och den större motrorn gav mig gränsvärdet jag behövde..

Skall dricka upp mitt kaffe och ut i verkstan och ta tag i grejerna..
Räknar med att motorn skall ligga i frammåt kvällen.
Det e ju redan bolt on klart.. Hoppas bara jag räknat rätt.. 8)