En skruvad blazer...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

En skruvad blazer...

Inlägg av henke_99 » lör sep 17, 2011 9:38

Tänkte lägga upp en tråd på senaste projektet jag tänkt bygga. Det ska resultera i en helrenoverad blazer med spiralfjädring. Att jag fått för mig detta beror på att jag vill bygga nåt nytt som jag inte gjort innan och att bruksbilen behöver omfattande karosseriarbete inom en ganska snar framtid. Blir väldigt mycket text nu i början då jag dels inte fått hem några grejer än o heller inte riktigt vet vad jag ska använda så det är mycket tankar o funderingar...

Tänkte först byggt om brukisen men som det ser ut nu så blir det en helt annan bil där nuvarande brukis sen får donera motor o dom smådelar jag inte fått tag i löst. Karossen på nuvarande bil behöver mycket plåtarbete i golvet och byte av framskärmarna. Måste även byta kabelhärvan du det är massor med skumma elfel vilket gör att karossen i princip måste rensas helt.

Jag har förhoppningsvis fått tag på en "ny" kaross som ska vara i mycket bra skick, trots det så ska den strippas helt och lagas om jag hittar nån form ar rost nånstans. Sen ska allt lackas o rostskyddas både in o utvändigt innan inredningen monteras igen. Förhoppningsvis har jag sen en fräsch bil i många år framöver.

En lös ram komplett med axlar har jag köpt av finnpower, förhoppningen är att nya hjulupphängningen ska kunna byggas dit innan bladfjädrarna demonteras vilket ju underlättar mycket eftersom axlarna redan sitter på rätt plats. I värsta fall får jag fixera dom på annat sätt o ta bort bladen innan jag kan börja bygga, oavsett vilket vet jag iaf axlarnas position. Ska se till att den kommer hamna på en höjd som motsvarar 3-4" höjning när allt är klart. Planen är 4-länk både fram o bak, känns som att det är den upphängning som blir bäst och eftersom det är gjutna diffhus så slipper jag bygga nån konstruktion över bakdiffen då.

När jag ändå ska bygga som jag gör så kommer det förmodligen bli en annan bakaxel, en 14bsf från en nyare 2500. Fördelen med den axeln är att den är betydligt grövre o bättre än en 10b, och när den är så pass ny så finns den till 6-bultade hjul så jag slipper byta fälgar. Det jag inte bestämt mig för än är om jag ska satsa på 3.42 eller 3.73 i utväxling. Nu har jag 3.42 och jag tycker motorvarven är en aning för låga, den är lite väl trött.

När det blir spiralfjädring så kommer ju inte original styrning att funka längre, det är bara en kort styrarm ner till vänsterhjulet. Måste alltså göra en crossoverkonvertering på en 10-bultsaxel vilket innebär att jag måste få tag på en annan spindel till högersidan som går att bulta en styrarm på. Antingen kan jag leta upp en dana44 som har såna spindlar som går att modifiera eller så köper jag en ny spindel från usa ihop med resten av grejerna som behövs till crossoverkonverteringen, det blir lite dyrare men sparar massor med arbete. Hade ju varit enklare att bygga om en dana 60 men jag vet inte riktigt om jag tycker att jag behöver en sån axel på en vägbil, framför allt med tanke på vad dom kostar. Men det hade varit kul, bara för att jävlas med andra som har originalaxlar på sina skogsbilar :mrgreen:

För att då minska ner arbetsområdet lite, är ju hjulupphängningen som ska byggas först så får tråden börja där.

Dom bussningar jag för tillfället ägnar uppmärksamheten åt är dels en framvagnsbussning från bmw-7 serie och bladfjäderbussningar till toyota hilux. Finns både för och nackdelar med båda, främsta fördelen med toyotas är att dom kostar ungefär hälften mot den till bmw...
Bild Bild

Vad gäller fjädrarna så kommer det nog bli förstärkta höjningsfjädrar till nån landrover då dom är fruktansvärt billiga i england och vad jag förstått ligger dom bilarna i någolunda vettig viktklass för att det skulle kunna funka på min bil.

Som sagt, mycket text nu men det blir massor med bilder sen när projektet drar igång.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av Joel_Vbg » lör sep 17, 2011 10:12

Detta kommer bli intressant! :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

HeaNisse
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: tis jan 11, 2011 20:20
Ort: Säter

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av HeaNisse » lör sep 17, 2011 10:14

Kommer nog bli ett mycket intressant projekt! :D kommer föjlas
Martin Nilsson

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av henke_99 » lör sep 17, 2011 10:26

Jag hittade en bild på en konverteringssats som säljs av offroad design i usa. Just detta använder ju coilovers men det bygger ju på samma princip ändå... Kommer nog bygga ungefär likadant med länkarmarna, eventuellt får fästet hamna längre bak för att få bättre längd på armarna. Varför jag inte köper hela ders kit? En prislapp på dryga 3000$ avskräcker lite, och då är det dels bara till framvagnen och så ingår inte ens det som behövs för att bygga om styrningen.

Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av Silverado » lör sep 17, 2011 20:31

Joel_Vbg skrev:Detta kommer bli intressant! :tumbup:
x2 :beer: :pop: :rockon:
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

patet
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis sep 15, 2009 23:27
Ort: Borås

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av patet » sön sep 18, 2011 3:24

Silverado skrev:
Joel_Vbg skrev:Detta kommer bli intressant! :tumbup:
x2 :beer: :pop: :rockon:
x3 :woot:

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av Grottulf » sön sep 18, 2011 20:32

:pop: :tumbup:
Jag har funderat på att göra så med framvagnen på min dodge,
men det känns som att det ligger 10 år i framtiden innan det blir tid över till det :(

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av henke_99 » sön sep 18, 2011 22:40

Kul att alla verkar gilla det :D

Måste ju göra det ena (fixa karossen) så då är det dumt att inte göra det andra samtidigt (göra iordning ram, axlar o fjädring) och varför då inte vidareutveckla alltihop till att bli en bil som är lika bekväm att åka i som många moderna (spiralfjädring). Jag personligen gillar hur blazern både ser ut utvändigt och dess inredning. Det jag inte tycker om är att det ju blir väldigt stötigt som alltid med bladfjädring så då kan man ju lika gärna göra nåt som ingen annan gör. Inte på nåt sätt för att det behövs utan bara för att jag kan 8)

Sen är det även så att det blir lite av ett test, funkar fjädringen över förväntan så har jag ju mer eller mindre en färdig mall på hur jag ska göra för att bygga om skogsbilen i ett senare skede... Anledningen till att jag inte börjar med den är att bruksbilen behöver omvårdnad först, och att det går en lång period som jag inte har nåt att leka med i skogen i så fall. Till det den är byggd för så funkar den dessutom väldigt bra som den redan är.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av henke_99 » ons sep 21, 2011 21:40

Hmm... Reggad med en 6,2 td kanske inte vore fel? Jorå det går och så kommer det bli... (6,5 td är för dyra och drar för mycket soppa för min smak) Det förenklar lite för mig då jag kan budgetera det hela mycket mer genom att bygga eget avgas och insug. Turbon kan jag ju därmed oxå ta från vad som helst som har en hyfsat lika stor cylindervolym.

Eller kanske dubbelturbo vore skoj... Samma där, inte för att det behövs utan för att det går...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av Silverado » ons sep 21, 2011 22:31

henke_99 skrev:
Eller kanske dubbelturbo vore skoj... Samma där, inte för att det behövs utan för att det går...
:tumbup: :woot: go for it! har funderingar på samma, bara för att man kan! :D
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Plundgren
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: tor sep 01, 2011 22:33
Ort: Piteå

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av Plundgren » ons sep 21, 2011 23:00

Silverado skrev:
henke_99 skrev:
Eller kanske dubbelturbo vore skoj... Samma där, inte för att det behövs utan för att det går...
:tumbup: :woot: go for it! har funderingar på samma, bara för att man kan! :D

V8 med snigel på vardera grenrör, fräsandes genom lera.... ja, det vore ju helt klart ett skojj projekt! :mrgreen:
Keep on mudding?

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av Rössvik » mån sep 26, 2011 13:38

kom på att cheva van diesel lr bensin för den delen är ganska grova,
du hade väl kollat på range fjädrar med??kommer nog inte flexa lika
mycket med van grejer men de e väl inte högsta prio i detta fallet??
:beer:
lift your truck fat chicks can´t jump!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av henke_99 » mån sep 26, 2011 20:19

Plundgren skrev:
Silverado skrev:
henke_99 skrev:
Eller kanske dubbelturbo vore skoj... Samma där, inte för att det behövs utan för att det går...
:tumbup: :woot: go for it! har funderingar på samma, bara för att man kan! :D

V8 med snigel på vardera grenrör, fräsandes genom lera.... ja, det vore ju helt klart ett skojj projekt! :mrgreen:
Så mkt lera blir det nog inte med denna bilen men ändå... Har ett gäng lösa grenrör, om det passar så kan man ju bara vända på dom så utblåset ur dom hamnar uppåt istället. Då kan man skruva turbon i princip rakt på där, enkel o stabil lösning. Den största frågan är vad man ska använda för turboagg, men eftersom det blir två så kanske man bara kan använda från små vanliga 2-2,5 liters bensinmotorer. Lite mindre cylindervolym än på halva min motor men dom varvar ju å andra sidan mer så avgasflödet kanske blir näst intill detsamma.

Rössvik skrev:kom på att cheva van diesel lr bensin för den delen är ganska grova,
du hade väl kollat på range fjädrar med??kommer nog inte flexa lika
mycket med van grejer men de e väl inte högsta prio i detta fallet??
:beer:
Det var ju en vettig tanke, har inte sett några helt lösa fjädrar men i en lös framvagn och vad jag kan minnas är dom väldigt korta på vanarna. Eftersom dom sitter i bärarmarna på dom så blir det ju större rörelse för hjulet än vad det rör sig vid fjädern. Så även om det inte behövs en massa flex så är det ju skönt om det finns lite fjädringsväg iaf...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av Joel_Vbg » tis sep 27, 2011 19:55

Höjningsfjädrar till Patrol? Relativt grova, bilen väger över 2000kg sen ska det finnas HD modeller till dom...
Men det kostar ju pengar med nytt. :roll:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: En skruvad blazer...

Inlägg av henke_99 » tis sep 27, 2011 20:56

Joel_Vbg skrev:Höjningsfjädrar till Patrol? Relativt grova, bilen väger över 2000kg sen ska det finnas HD modeller till dom...
Men det kostar ju pengar med nytt. :roll:
Ja det mesta är ju dyrt, utom till dom engelska bilarna har jag sett... (det är ju nästan billigare än biltema :shock: )
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar