Ford GPW -42 RAT JEEP

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Ford GPW -42 RAT JEEP

Inlägg av jeep_tom » ons maj 27, 2009 22:13

Ett av projekten jag håller på med just nu då :D

(Jag kommer att ta info som ligger lite bakåt nu från ett annat forum så det kommer komma i ett gäng inlägg på varandra: )


En jeep väcks till Liv!

Ett projekt av "Jeep Tom"

Under våren och sommaren komma jag att dra igång på allvar med ett av mina projekt.

En av jeeparna från andra världskriget!

Jag kommer att försöka hålla denna tråd relativt uppdaterad allt eftersom projektet fortlöper och framsteg görs. Och självklart kommer jag att dela med mig av motgångar om/när sådanna uppstår.

Kortfattat bakgrund:

Denna jeepen införskaffades 2005 efter att köpts osedd på blocket. Med jeepen medföljde flera motorer mm, dock ingen motor från WWII. Hela drivlinan saknades vid inköp. Jepen är i väldigt dåligt skick och har otroligt många saker som fattas.

Har under de senaste åren köpt på mig delar eftersom jag ramlat på saker. Och nu senast i höst köpte jag en hel till WWII jeep. Från denna jeepen kommer jag att LÅNA orginal drivlina tills att jag fått tag i en till. (Jeep nummer 2 är för övrigt tänkt att i framtiden totalrenoveras till orginalskick då den en gång i tiden är blästrad i karros och redan påbörjad renovering)


Kortfattat framtid/planer:

Inom kort planerat det att läggas en beställning på nytillverkade delar från Tyskland. "Steg 1" blir att renovera/rikta ramen. Montera nya bladfjädrar och bussningar. Ramen är i dåligt skick och har omfattande svetsarbete. Bromssystemet kommer att renoveras totalt och en drivlina skall monteras i ramen. Efter det kan jag börja med "steg 2", karrosseri-arbete..

Dock skall detta bli en "Rat-jeep"... Och med detta menas mostavrigheten till "Rat-rod" eller liknande. Önskemålet och tanken är att behålla så mkt som möjligt av det kosmetiska på jeepen, och bara koncentrera mig på att få en schysst och tillförlitlig drivlina, av orginal motsvarighet. Jag kommer att fylla på med yttre karrosdetaljer som skall finnas allt eftersom jag får tag i dessa, då jag vill ha dessa i slitet rostigt gammalt skick. Däremot till ramen, drivlinan mm kommer jag att rikta in mig på nytillverkat fräscha saker då jag vill ha ett för vägen säkert fordon.

varför vill jag då göra jeepen till en Rat-jeep? jag tycker nämligen att det är kul att bevara det jeepen har varit med om. Om man skådar jeepen så finns orginal stjärnor, nummer och beteckningar kvar från kriget. Genom dessa kan man med lite tur ta reda på som vad jeepen har tjänstgjort. Den har även ett skotthål på torpedväggen, vilket indikerar att den har varit i strid. Att få tag i ett jeep objekt från andra världskriget är för många en dröm, som dessutom blir svårare och svårare då det blir färre och färre jeepar kvar. Mer om detta kommer jag fylla upp med framöver då vi kommer in på något inlägg om historien bakom jeepen :)

Värt att tänka på är att man kan alltid renovera ett fordon till nyskick, men man kan ALDRIG återställa ett fordon till sitt ursprungliga ORGINAL skick :)

Jeepen kommer hem, 2005:
Bild

Jeepen står ihopplcokad för "show" på logen, tidigt 2009
Bild

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » ons maj 27, 2009 22:13

Däck

Jag fick under 2008 tag i däck med rätt mönster, men med tyvärr fel fälg. Samt fick jag med den andra jeepen jag köpte med 6st lösa ORGINAL delbara fälgar. I veckan som var tog jag tag i denna däckfråga. Jag separerade däckena med de felaktiga fälgarna samt monterade istället på rätt fälgar.

Info om Combat rims:

Combat Rims, eller till vardags kallat delbara fälgar är till för att man enkelt på slagfältet skulle kunna byta däck eller slang enkelt vid behov utan tillgång till besvärliga verktyg eller maskiner. Combat rims fans endast på jeeparna under WWII, när de civila jeeparna kom ut efter kriget så frångick man denna variant och hade istället vanliga solida fälgar. Så därför är dessa ett måste om man will ha en korrekt WWII jeep. Combat rims till willys består av 2 fälghalvor, samt en "ring". Ringen är till för att man skall kunna köra på däcket lättare efter punktering eller motsvarande. Jag kommer inte att montera dessa ringar i nuvarande skede, Vill jag ha dom senare får jag helt enkelt montera dom då :)


Fälgen delas enkelt genom att skruva bort bultarna som håller ihop båda halvorna.
Bild
Bild

Jag lägger slangen i däcket och fylle rupp med lite luft bara så att den får lite form och håller sig i däcket:

Bild

Monterar däcket på första halvan
Bild

och skruvar sedan dit den andra halvan av fälgen
Bild

Fyller luft i däcket
Bild

Och en stund senare är jag färgig med alla 4 hjulen.
Bild


Nu står däcken redo, tills de skall monteras på jeepen senare :)

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » ons maj 27, 2009 22:14

En efterlängtad ratt!



I Helgen åkte jag ner till Veteranmarknaden i Viksta, Uppsala... Ett av mina största mål var att spana efter jeep delar. Jag befann mig tidigt på marknaden, innan alla stånd hade öppnat. Jag knatade första rundan i rask takt med ett ända mål i min blick, jeep delar!

Till slut hittade jag dom! Eller ja, min blick fastnade på en Ratt... Något som ser ut exakt som en WWII jeep ratt tänke jag. Allt jag hade i mitt huvud var denna ratten och jag frågade säljaren vad han ville ha för den.. 1000kr... för alla jeep saker ville han ha. jag funderade en halv sekund sedan sa jag att det köper jag!

Efter att jag väl sagt ja till affären kollar jag vad det är för delar som ingick. Det var ju Ratten, rattstång, 4st däck med fälg! startmotor, luftburk med anslutningsslang, tändstigt, fördelare, Komplette bromstrummor med tillbehör såsom bromscylindrar mm. U-bultar till axlar, gemonslagsgummin, samt andra småprylar.

Dock är förmodligen bara ratten och kanske sattstången från en WWII jeep, efter WWII försvann nämligen metallekrade modellen av rattar så. Eller ja det är ju säkert metall på de nyare, men de nyare är bakelit/plast beklädda eller motsvarande och är inte lika "nakna" som på denna ratt... De andra grejerna är från en civilare, mellan 1946-53 uppskattningsvis. Dock får jag användning för dem ändå. Jag är helnöjd med besöket av marknaden. Och nu har jag även till denna jeep, en KORREKT ratt med stålekrar som passar perfekt med dess slitna stuk :D

Bild
Bild
Bild

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » ons maj 27, 2009 22:14

Ramarbetet påbörjas:

Nu har jag tagit hem ramen från logen för att börja svetsa den lite. Samt är tanken att jag skall kolla igenom noga vad jag måste beställa till bromsar, packningar mm nogrant innan jag lägger en beställning från tyskland. Vill inte att det ska saknas grejer sedan när jag sätter igång.

Som synes på bilderna är behöver ramen en hel del lagning. Den värsta skadan är vid det vänstra främre bladfjäderinfästningen. Det är även här som ramen är sne. Alla bladfjäderstockar är bortskruvade (även med hjälv av vinkelslipen), och jag har kunnat konstaterat att Alla fjädrarna är i så dåligt skick så att de kommer inte att kunna användas. Men som tur är så har jag 4st nya (beg orginal) bladfjädrar jag kan använda.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » ons maj 27, 2009 22:15

Ramarbete:

Jag har svetsat en hel del med ramen. och jag gar penslat på lite svart rostgrund endast på de ställen där jags evtsat och det är plåtrent. Nya genomslagsskydd är dessutom monterade. Ramen var jävligt sne i fronten, så jag fick kapa upp och rikta den. Den har tydligen vikt sig vid ett tidigare tillfälle, och så har dom svetsat förstärkningar efter att ramen blivit vikt, utan att räta tillbaka den före :/ Troligen har dom haft plog elleer liknande på jeepen en gång i tiden, och till följd av detta brukar jeeparna ta mkt stryk i fronten. Men nu har jag fått till det rätt bra faktiskt.

Axlarna:

Jag har blockat isär bromstrummor mm för att göra rent och kolla vad som behövde beställas. Lagt delar i påsar och märkt upp så jag vet vad som hör hemma vart sedan :) Bakaxeln var riktigt ren och fin med tanke på att den inte lär vara mekkad mkt efter WWII. Framaxelndäremot var förjävla oliga så behövde tvätta ordentligt där innan jag kunde skruva isär det hela. Och samtliga bromsbelägg var helt slut:P

Alla bromscylindrar är stumma, men jag hoppas på att kunna renovera dessa nu inom kort, har redan renoveringssatser hemma så.

Beställning från Tyskland:

Igår Måndag beställde jag en stor jäkla beställning på nya delar från tyskland. Och fick nu idag (Tisdag) Besked om att det redan är levererat, så det bör inte ta länge alls innan sakerna kommer hem till Sverige.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » ons maj 27, 2009 22:16

Jag var i helgen och köpte 5st till däck. Dessa såldes av samma gubbe som jag ett antal år sedan köpte just detta jeep projekt av. Orginal delbara fälgar med combat däck :D I nuläget kommer just dessa att användas på jeepen, och inte de jag tidigare gjorde i ording :)

Bild

Och denna vecka så kom det efterlängtade paketet från tyskland! Så nu har arbetet börjat på allvar. Men jag har redan början skrivit lista på nya delar jag måste beställa :lol:

Bild
Bild

Hur man får isär gamla bromscylindrar där pluncharna inte vill komma ut. Montera en fettnippel och tryck ur dom med fettsprutan :P

Bild
Bild
Bild

Nya bussningar i samtliga bladfjädrar + hjälpfjäder. Samt samtliga fjäderhänken än nya. Jag har tillverkad och bytt ut samtliga bromsrör till nya :) Samt är samtliga bromsslangar utbytta till nya :)

Har även monterat på rattstången, samt med rätt ratt nu. Dock är denna styrsnäcka så sleten, så funderar på att ta en annan jag har liggandes istället. Får se hur det blir eller om jag renoverar denna :)

Fick även hem 2 nya fjäderstockar till bak, dock behövdes inte dom nu, så får väl lägga dom på lager helt enkelt :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » ons maj 27, 2009 22:17

ARbetet har gått frammåt. Har har jag igår mailat till tyskland om att få en offert på en ny beställning delar, mycket från den första beställningen är användt. Och nu är det mycket nytt som behövs :D

Frömre hjulen är monterade. Bromscylindrarna är renoverade allihopa. Ny nitade bromsbackar. Hela bromssystemet är renoverat/utbytt förutom huvudbromssylinderna som jag skall avakta med att renovera då den verkar hålla tätt och fungera.


Bild
Bild

Hämtat hem karrosbaljan från Logen. Har börjat att arbeta med den. Är mycket detaljer som saknas på den som skall monteras mm. Men det mest stora är väl just att det bakre golvet är ett jävla hembygge. Så detta bygger jag om så att det blir korrekt. Var så smidigt att jag kunde tillverka det nya utav den gamla plåten, så den fina rosten finns kvar :P
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har även börjat att montera dynorna på stolsramarna. men dtiden kommer även dessa bli slitna och passa till jeepen :P
Bild


Uppdatering kommer inom kort! Hoppas på att få offerten snarast så jag kan betala och få hem prylarna!

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » ons maj 27, 2009 22:17

Idag har jag jobbat på. Monterat diverse saker. Kapat lite, svetsat lite och alltmänt pysslar på med både detaljer samt större delar.

Så fort den nya tysklandsbeställnigen kommer hem, så komme rjag att börja jobba med drivlinan för att kunna stoppa ner den så snart som möjligt :D

Bilderna talar nog för sig själva..


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons maj 27, 2009 22:37

:tumbup:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

RangeMog
Forumräv
Inlägg: 693
Blev medlem: fre mar 14, 2008 11:59
Ort: Falkenberg

Inlägg av RangeMog » ons maj 27, 2009 22:57

Lasse Suzicán skrev::tumbup:
x2
Att slåss för att få fred är som att knulla för att bli oskuld

Toyota Hilux 07(bruksbil) .rangemoggen (projekt )nedlagt

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons maj 27, 2009 23:05

Ärligt talat är jag grymt imponerad!!!!

Kul objekt, kul inställning, kul målbild, allt är bara kul med denna tråden!

Älskar dessa bilar, kunde jag hitta en som hade go äkta patina så hade mitt sparkontot fått se upp.... :D


Håll oss uppdaterade, troligen den roligaste trådstarten på detta forum hittills! 8)
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

carl_jonny
Hemmastadd
Inlägg: 131
Blev medlem: lör jul 19, 2008 9:09
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_jonny » tor maj 28, 2009 7:22

Det här är ett projekt i min smak. Helt rätt beslut att bevara så mycket som möjligt inklusive patinan. :D

Å du, snälla sätt in en närbild på skotthålet i torpeden :pop:
Senast redigerad av carl_jonny den tor maj 28, 2009 9:48, redigerad totalt 1 gånger.

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » tor maj 28, 2009 8:10

Snyggt. Jag är impad av alla som har sinnesnärvaro nog att joxa med kamera när man skruvar....
Jag har försökt men det blir inget.....

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tor maj 28, 2009 8:38

:notworthy: Snacka om renovering! Snyggt jobbat!!!!! :woot:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

craze
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre apr 07, 2006 14:45

Inlägg av craze » tor maj 28, 2009 10:56

Mycket välskriven och detaljerad tråd med många bilder, den här tråden ser jag fram mot att fortsätta följa! :D
Jeep GC -97 | Rosa Rattmuff (Hello Kitty)

Skriv svar