Ford GPW -42 RAT JEEP

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor maj 28, 2009 13:49

Väntar spänt på forstättningen :pop:
I aim to misbehave

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » tor jun 04, 2009 8:33

Har fått hem lite nya prylar från tyskland nu igen :D Sedan var det nice att dom skickade en nytillverkad F-märkt reservhjulshållare :D Tändspolen var nice, för det var någon form av NOS (New old stock) :P Frän papprulls förpackning :P Så det blir väl att börja jobba med motorpaketet snart så man kan lyfta i det snart kanske :/

Bild

Bild

Bild

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » sön jun 14, 2009 17:08

Det har vare dåligt med uppdateringar på sistonde, inte orkar skriva så mkt. Men jag bjuder på 2 bilder tills vidare.

Har bland annat monterat reflexer bak, släpvagnskontakten. Borrat för nya baklysern mm.. Reservhjulet och dess hållare sitter på plats :)

För övrigt jobbar jag med drivlinan på sidan om just nu s¨att den snart kan stoppas i. Samt så väntas det 2st beställningar från tyskland med kompletterande delar, bland annat nya baklysen :D

Bild
Bild

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons jun 17, 2009 8:04

Hej jeep_tom

Jag har följt med hur många projekt som helst. Här på 4x4sweden. På Zatzy och garaget.org. Jättemånga fina byggen. Skitsvårt att jämföra. Om man ska säga vilket projekt som är snyggast eller bäst. Det har inte gått. Tills nu. :D

Orginalfärgen kvar. Märkningarna. Delbara fälgar. Och ratten. Och hur du renoverar. Och att lagningar inte fixas till och göms. Att det syns att de är gjorda. Det där med golvet bara nockade mig. Så förbaskat snyggt lagat med rostig plåt. :shock:

Det här är bara ett drömprojekt. Både farsan och jag drägglar. :notworthy:

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Inlägg av Klas_B » ons jun 17, 2009 8:41

Mycket seriöst! Kanontråd med fina och många bilder!

Såg till min förtjusning att du åxå har en Studebaker weasel M29C i ditt tält.... Är det månne nästa renoveringsprojekt när du är klar med bilen? Själv är jag bandvagnsfantast och har ett bygge med M29C fördelningslådan som grund. Ett tekniskt mästerverk i sig.

// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » ons jun 24, 2009 0:21

Kul att höra vad ni tycker och kul att det uppskattad att jag lägger ut bilder :D

Jag har faktiskt 2st Studebaker weasels, Den där vita på bilden som jag håller på med just nu. Samt har jag en annan som jag så gott som totalrenoverade förra vintern:)

Vad är det för bygge du har då Klas? Du är alltid välkommen att dela med dig av bilder ;) Är själv galen i bandfordon jag med, de är helt klart de härligaste som finns, och det grymmaste i terrängen :P

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons jun 24, 2009 16:30

jeep_tom skrev:Kul att höra vad ni tycker och kul att det uppskattad att jag lägger ut bilder :D
Vi älskar byggbilder,speciellt på fräna projekt som denna :notworthy: :beer:
I aim to misbehave

Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Inlägg av Klas_B » tor jun 25, 2009 8:27

jeep_tom skrev:Vad är det för bygge du har då Klas? Du är alltid välkommen att dela med dig av bilder ;) Är själv galen i bandfordon jag med, de är helt klart de härligaste som finns, och det grymmaste i terrängen :P
Sorry för att jag kapar tråden lite...

Ja, blir man biten av bandfordon så finns det ingen återvändo... jag har insett att jag aldrig kommer att bli friskförklarad... tack och lov har familjen accepterat detta sedan länge!

Jag bygger på en liten bandvagn, främst för att preparera skoterleder med, men även att ha med som bärgningsfordon till min TGB-13 (får då åka på flaket) sommartid på träffar. Bandaren skall ersätta en Iller B-100 som är helt värdelös i djupsnö, pga bromsstyrning. Studebakern är ju helt överlägsen, då man har drivning på båda banden när man styr.

Därför bestämde jag mig tidigt för en Studs fördelningslåda till min bandare. Håller på att renovera den just nu (nya bromsband), samt byter rotationsriktning (vänder planeterna med kronhjulet) och bygger lagringar i för andra drivaxlar. Ska inte använda trumpeterna pga dubbelledade kardaner ut till bandaggregaten. Hela bandaggregaten samt drivaxlarna tar jag från BV-206. Dessa blir upphängda i vasina fyrlänksmekansimer för bra flex. Då min vagn blir lätt räknar jag med att hjulfjädringen på BV-206 aggregaten blir ganska stum (gummitorsionselement), så därför bygger jag annan fjädring. Det blir sen 2 st tvärgående bladfjäderpaket (från TGB-21) för att fördela last mellan höger och vänster bandaggregat (väldigt likt boggin på TGB- 21 faktiskt, fast tvärs fordonet). För att driva detta har jag en fräsch Volvo B230F med AW-71 automat. Tillkommer en hydraulpump för orbitrolstyrning av skoterledssladden, samt drivning av hydraulmotor på en Sepson 3.5 tons mekanisk winch i fronten. Hela fordonet kommer att vara öppet (ingen hytt) och man kommer att sitta som på en snöskoter och styra med vanligt styre.

Känns som det är dags att starta en egen tråd om detta bygge....

// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » tor jun 25, 2009 20:38

Kör hårt Klas_B! :D Skapa en egen tråd om ditt projekt. Verkar ju jätteintressant. För få bandare här. Komihåg bilder :pop:

Hoppas på att jeep_tom också startar en tråd om sin Studd.

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tis jun 30, 2009 0:53

Rasande imponerad av ditt bygge. Härligt att se original beteckningarna, den högra bumberetten ser man klart och tydligt att den tillhört 1 batalion Head Quarter 2:nd vehicle... men vad tusan står det på den vänstra bumperetten? Det är här man ser vilken armé/kår/division/brigad den tillhörde... attans roligt om du kunde ta en närbild så jag kunde få gotta mig lite i förbandets historia och givetvis dela med mig till dig och alla här på forumet... Har en hel del förbandshistoria för allierade så jag kan nog få fram både det ena och det andra om du ger fixar fram vad där står.

Grymt impad :notworthy:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » fre mar 19, 2010 15:02

Jobbat på lite nu faktiskt är lite taggad nu inför att försöka få igång den tills sommaren, eller under sommaren åtminstonde :D

Så nu har ja jobbat på lite i 2 dagar med den. Har bjort bland annat:

Börjat koppla el
Monterar dunkhållare + dunk från WWII.
fotsteg för passagerare bak
Lyktinsatser i lyktpottorna fram
Har även fått tag i en NOS oanvänd hastighetsmätare, som är graserad KM/h :)
Fått i glas i vindruteramen, dock är det eftermarknadsglas från en annan rutram, så de var aningen för små och blev tvungen att fixera glaset med silicon :(
Sidokuddar vid förare + frampassagerare

+ annat syns på bilderna som ja gjort tidigare, men inte har hållt uppdaterat på detta forum :D

Och lite bilder måste jag ju bjuda på :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » fre mar 19, 2010 15:08

Måste bara nämna att jag fick tag i orginalstolar med orginaldynor. Så det är dessa som sitter i nu. Helt klart bättre än de nya dynorna jag hade i först :D

Bild

jeep_tom
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jan 01, 2009 18:11
Ort: Timrå

Inlägg av jeep_tom » mån mar 29, 2010 15:51

Det mesta elen är färdigdragen nu. Även monterat dit de nya baklysena :D

Idag anlände de hand drivna vindrutetorkarna från USA. Så de är redan påmonterade :D

Samt så har jag nu svetsat fästen och monterat gevärshållaren jag tidigare köpt på mig. blev rätt så OK resultat.

Även så bestämde jag mig för att inte använda CJ bränsletanken så som jag tidigare planerat. Hade tänkt att göra det då tidigare ägare svetsat plant golv. Istället tog jag släggan och huggmejseln och gick till jeep-logen och tog bort baljan på min andra GPW. Den karrossen skall ändå helrenoveras i framtiden så, och kommer då att få en ny balja.

Och så efter lite jobb så fick jag dit baljan på denna jeepen. Och kunde klämma dit en krigartank istället. Känns helt klart bättre att veta att det sitter rätt modell av tank på plats :P


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån mar 29, 2010 18:44

Ser bra ut :tumbup: Och återigen, grymt skönt stuk på den :D
I aim to misbehave

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » mån mar 29, 2010 19:08

MrHawk skrev:Ser bra ut :tumbup: Och återigen, grymt skönt stuk på den :D
Håller med fullständigt!
I mina ögon en perfekt bil att åka och köpa glass i en solig dag,självklart med nedfälld vindruta då. :D

Skriv svar