Grottulfs K30

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Grottulfs K30

Inlägg av Grottulf » tis nov 24, 2009 1:52

Jag tänkte lägga upp lite bilder på mitt bygge här också, för de som inte redan sett den på WildWäsby-forumet.

För mer utförlig beskrivning och fler bilder så kan ni kolla länken i min signatur, eller fråga här så ska jag försöka svara.

Så här såg den ut när jag köpte den:
Bild

Det första jag gjorde var att flytta fram fjäderfästena 10cm för att kunna använda 56" fjädrar (bakfjädrar från C/K30 och vissa C/K20)
Då hamnar framaxeln 5cm längre fram också, vilket ger lite bättre frigång mot skärmkanterna
Bild

Jag fick tillverka rätt så långa shackel för att det skulle funka, utan att det skulle ta i ramen
Bild

Bild

Sedan tog jag av skåpet och lade igen öppningen bak i hytten:
Bild

Bild

Nästa steg var att montera 64" fjädrar bak (bakfjädrar från nyare 88-98 pickuper).
För att få bakaxeln i samma position, så flyttade jag fram de främre fästena 15cm.
Jag gjorde en shackel-flip med hjälp av främre fästen till en K2500 pickup, som jag även förstärkte.
Bild

För att klara av den fjädringsväg som jag fick med 56" fjädrar fram, så tillverkade jag en ny fram-kardan av två fyrkantsrör, som går i varandra.
Bild

Bild

Bild

Bromsslangar fick jag tillverkade för en femhundring på den lokala hydroscand-butiken.
De är 70cm, men hade gärna fått vara en dm längre för säkerhets skull
Bild

Sedan var det dags för nya stötdämpare.
Det blev 11" dämpare bak, och 15,5" fram
Bild
Baktill flyttade jag upp fästena på axeln för att få bättre markfrigång

Fram var jag istället tvungen att flytta upp de övre fästena.
Bild

För att kunna styra ordentligt med såpass fjädringsväg som jag fick så behöver man cross-over styrning.
Jag fick hjälp av en polare med att tillverka en ny styrarm:
Bild

Nytt styrstag gjorde jag av ett 35mm sömlöst rör med 3mm godstjocklek, men det var åt helvete för klent visade det sig senare :rodnar:
Bild
Böjarna behövs för att den ska gå fritt från motorbalken när högerhjulet fjädrar ihop.

Jag bytte pitman arm till en från en Jeep TJ/YJ (tror jag det var)
Och fick även byta utgående axel på snäckan till en från en tvåhjulsdriven pickup, för att det skulle passa
Bild

Bild

Jag fick tag i ett risigt flak som jag slängde på, Sen monterade jag tanken på flaket, så den skulle vara bättre skyddad.
Bild

Winch är ju bra att ha, men jag ville inte att den skulle sticka ut och försämra "angreps-vinkeln", eller tynga ner onödigt mycket.
Så jag byggde ett fäste mellan rambenen som svetsades i kofångarfästena.
Bild
Jag förstärkte det med ett par stag som går bak till krängningshämmarfästena
Bild
(krängningshämmaren är för övrigt bort-tagen)

Och efter lite små-pul och justeringar så fick jag dit kofångaren också :D
Bild

Jag märkte snart att det var lite tungt att svänga med 42:or i skogen, så jag snickrade ihop ett hjälp-servo med en hydraul-kolv från Swedol
Bild

Bild

Och nu är den äntligen klar :D
Bild

Eller klar o klar, det blir den nog aldrig, man kommer nog på saker att förbättra allteftersom :roll:
Senast redigerad av Grottulf den tis nov 24, 2009 8:33, redigerad totalt 1 gånger.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » tis nov 24, 2009 5:07

Häftig bil! Och det var kul att se på dina bilder du tagit inder arbetets gång. Vad smart att montera en hjälpkolv till styrningen direkt på parallellstaget, då minskar du ju samtidigt krafterna i styrstaget som med sin Z böj inte är den bästa lösningen. Fanns det externa kopplingar på snäckan som du kunde ta ut hydraultrycket från, eller använder du en "sweet-valve" någonstans?

Klart biffig bil!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » tis nov 24, 2009 5:59

Jag fick svaret när jag var inne och tittade på din byggtråd. Riktigt nice bil du fått till!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tis nov 24, 2009 10:00

Tack, men jag kan tyvärr inte ta på mig äran för att ha kommit på den lösningen själv.
Det är rätt så vanligt förekommande att sätta en hjälp-kolven där på jänke-pickuper, iaf på andra sidan pölen.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » tis nov 24, 2009 10:19

en fråga om styrningen.
på min nato dodge sitter styrarmen på vänser,samma sida som styrsnäckan :x och jag har tittat lite på att flyta över den till höger som du har,
är det hemmapul eller köpe styrarm :?: går ju inte å ha en vettig fjädring om det sitter på samma sida :?
Grym bil du har :lol:

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

winsch

Inlägg av Wild_Devil » tis nov 24, 2009 11:03

Tjabba.
Frän bil du fixar med.
Bara att gratulera till flitigheten och framgångarna.
Men fick en fundering ang winschen.Du har satt den precis så som jag tänkte sätta den men hur har du ordnat med frikopplingen av wiren??
Eller "Winschar" du ut wiren??
Tack på förhand.
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tis nov 24, 2009 13:29

Styrarmen fick jag hjälp av en polare att fräsa ut, efter en ritning som jag hade gjort.
Men det går att köpa från USA för drygt $100 har jag för mig.
Jag kan verkligen rekomendera denna ombyggnad.
Det är som du säger, original styrning funkar inte alls om man vill ha lite fjädring.

Winchen är en 2-växlad EWP12000-winch (fast med EWP10000-motor för att få plats bättre) från www.maastoautotarvike.com som jag köpte via BorkJonas.
Det går rätt bra att komma åt växelreglaget om man sticker in handen under kofångaren.
Kanske inte optimalt om man står med lera till motorhuven, men, men.... :roll:
Fast friläget har jag visserligen inte använt, utan jag kör på högväxeln när jag winchar ut.
Men man kan ju låta den stå i lågväxel, om man ska ut i leran o leka, så behöver man inte tänka på spaken...

cheva k1500
Veteran
Inlägg: 1757
Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
Ort: Oxelösund

Inlägg av cheva k1500 » tis nov 24, 2009 16:02

Va avundsjuk man blev nu då.Jävligt cool
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » tis nov 24, 2009 16:06

cheva ck1500 skrev:Va avundsjuk man blev nu då.Jävligt cool
Ett visst mått av avundsjuka är det som sporrar oss till nya stordåd. :D
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis nov 24, 2009 19:44

Angående styrarmen, så enkelt som det är att göra om till crossover gällar bara om man har en d60 där fram. D44 och gm10b erfodrar betydligt mer arbete... (iaf på cheva)

Hmm var verkligen intressant med din hydroassist. Bra att veta hur man själv ska få till det sen utan att behöva lägga ut en massa pengar "i onödan" på styrsnäckan.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tis dec 08, 2009 19:37

Pulade ihop en liten filmsnutt idag:
http://www.youtube.com/watch?v=GXoBPpRbUr0

Nån som vet hur man får in filmen direkt i forumet?
Klistrar jag in "embedded"-alternativet, så blir det bara så här:
<object width="425" height="344"><param></param><param></param><param></param><embed></embed></object>

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tis dec 08, 2009 21:07

Hoff va fet å grym bil du har! :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis dec 08, 2009 21:22

Härligt ljud, saknar min

Den går bra denna där
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis dec 08, 2009 21:25

Fjädringen ser riktigt trevlig ut. Det är så man själv blir sugen på lite fjäderkonverteringar...

Lillsnorre
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:25
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Inlägg av Lillsnorre » tis dec 08, 2009 22:02

henke_99 skrev:Fjädringen ser riktigt trevlig ut. Det är så man själv blir sugen på lite fjäderkonverteringar...
Riktigt ball bil :P

Skriv svar