Grottulfs K30
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Grottulfs K30
Nu har jag fixat ny motor till winschen, efter att den gamla hade rostat ihop.
Det blev en från Tarmot via Umeå offroad.
Den ska vara IP68-klassad så den ska tåla att bada med också
Jag skruvade isär den för att kontrollera att allt var tätat, och det verkade det faktiskt vara.
Det satt O-ringar vid båda gavlarna, och vid alla skruvhål förutom jorden.
En O-ring till en skruv som håller kolbryggan hade dock halkat snett vid monteringen och blivit skadad, så jag fick byta den.
Så jag rekommenderar att man lossar yttergaveln och kollar att det ser bra ut.
Sen har jag kapat bort flaksidorna, då stora delar av det höll på att trilla loss ändå
Jag gillar Kaiser M715-stuket den fick
Sen var det dags för älgjakt igen:
Jag hade dock ett litet missöde med framkardanen...
Det främre knutkorset behövde bytas igen för andra gången på kort tid.
Men när jag pressade ur det så lyckades jag knäcka yoken på kardanen...
Det har antagligen varit dåligt länge, för sist fick jag shimsa in knutkorset, men det glappade ändå lite axiellt i två koppar, och det har nog gjort att jag har fått in en massa skit som har legat och nött
Som tillfällig lösning svetsade jag ihop yoken, och punktade sen fast knutkors-kopparna i kardanen.
Och det håller än efter ytterligare ett par dagars älgutkörning iaf
Det blev en från Tarmot via Umeå offroad.
Den ska vara IP68-klassad så den ska tåla att bada med också
Jag skruvade isär den för att kontrollera att allt var tätat, och det verkade det faktiskt vara.
Det satt O-ringar vid båda gavlarna, och vid alla skruvhål förutom jorden.
En O-ring till en skruv som håller kolbryggan hade dock halkat snett vid monteringen och blivit skadad, så jag fick byta den.
Så jag rekommenderar att man lossar yttergaveln och kollar att det ser bra ut.
Sen har jag kapat bort flaksidorna, då stora delar av det höll på att trilla loss ändå
Jag gillar Kaiser M715-stuket den fick
Sen var det dags för älgjakt igen:
Jag hade dock ett litet missöde med framkardanen...
Det främre knutkorset behövde bytas igen för andra gången på kort tid.
Men när jag pressade ur det så lyckades jag knäcka yoken på kardanen...
Det har antagligen varit dåligt länge, för sist fick jag shimsa in knutkorset, men det glappade ändå lite axiellt i två koppar, och det har nog gjort att jag har fått in en massa skit som har legat och nött
Som tillfällig lösning svetsade jag ihop yoken, och punktade sen fast knutkors-kopparna i kardanen.
Och det håller än efter ytterligare ett par dagars älgutkörning iaf
Re: Grottulfs K30
Mums... Man blir alltid så sugen på älg när man läser i sen här tråden
Bra tips på winchmotor
När flaket gjort sitt får du bygga custom älgbärgarflak, är väll mest det du kör?!
Bra tips på winchmotor
När flaket gjort sitt får du bygga custom älgbärgarflak, är väll mest det du kör?!
Re: Grottulfs K30
Jo, jag har funderat på att bygga ett eget "älg-flak"kalle skrev:Mums... Man blir alltid så sugen på älg när man läser i sen här tråden
Bra tips på winchmotor
När flaket gjort sitt får du bygga custom älgbärgarflak, är väll mest det du kör?!
Men det ligger nog rätt långt fram i tiden
Re: Grottulfs K30
Jodå, M-715 stuket satt som en käftsmäll...........
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Grottulfs K30
Där fick jag en bra mall att jobba efter sen när blazern ska få flak... Har funderat mycket på hur jag skulle göra, men nu behöver jag nog inte fundera så mkt mer på det...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Grottulfs K30
Så rå
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Re: Grottulfs K30
jävlar vilken bal bild du har
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Grottulfs K30
Tackar, kul att ni också gillade det
Re: Grottulfs K30
bygg ett nytt flak vetja, flatbed med gärdsgård runt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
Re: Grottulfs K30
Det här hade jag missat.
Flaket blev perfekt
Flaket blev perfekt
Re: Grottulfs K30
Då var servicen inför årets älgjakt avklarad.
(Sitter på pass med väldigt lite action just nu, så jag kan lika gärna skriva lite skit här... )
Först på programmet var att fixa vinschen.
Jag trodde att vinsch-reläna hade lagt av, men det visade sig bara vara en kabel till fjärr-kontakten som hade gått av
Jag passade på att koppla in den trådlösa fjärran som har legat i en låda i några år.
Dessvärre var batteriet slut i den, och det var något skumt 12V-battteri, så jag har inte kunnat prova den
Nästa steg var att byta vacuum-regulatorn på pumpen.
Jag har ju trott att lådan var slut på denna, då den slirade lite på trean.
Men vid närmare inspektion så såg jag att någon hade kopplat förbi vacuum-regulatorn så att lådan fick fullt vacuum hela tiden, och därmed trott att jag kört på tomgång hela tiden...
Otroligt nog verkar lådan ha hållit för den misshandeln, för nu funkar den klockrent
Men vid provkörningen så gick den väldigt illa o tjuvstannade för mig.
Då såg jag att det var vatten o skit i tanken (jag kör alldeles för lite )
Det är inte så kul att kassera 50l diesel, så jag började fundera på en mindre tank...
Eftersom jag alltid är ute i så god tid , så var det till att fixa till något av skräp man hade liggande hemma...
Jag ville fortfarande ha tanken på flaket, så den är skyddad, men ville ha en hög o smal, så den får soppa även när det lutar.
Då insåg jag att en vanlig 20l oljedunk vore perfekt
Jag borrade 12mm hål i båda locken, så jag kunde knö igenom en 8mm bränsleslang, och fixera den med buntband.
För att tynga ner änden på sugslangen så tog jag en rätt stor 1/4 hylsa och drog slangen igenom den, och fixerade den med ett buntband i änden (vilken tur att man sparar på gamla knäckta hylsor )
Jag sågade några spår i hylsan så den kan suga även om den lägger sig emot en vägg.
Sen borrade jag ett litet hål till för avluftning.
Jag gjorde en böj på slangen så det inte kan regna rakt in.
Så här tjusigt blev det
Returen sitter genom locket i pipen till höger.
Jag ska försöka fixa något bra snabbfäste för tanken, så man enkelt kan ställa dit en annan dunk, istället för att behöva hälla över i denna.
Slanggenomföringarna verkar helt täta, men det vore nog inte fel att täcka det med en gummiduk eller nåt sånt också.
Men sen när jag var ute o provkörde så knäckte jag örat på kardan igen. Jag hade helt glömt bort tattar-lagningen jag gjorde för två år sen
Men som tur var hade jag en annan kardan liggande som jag kunde kapa loss främre yoken från.
Så idag är den redo för strid
Funkar bilderna förresten?
Försökte länka Dropbox - bilder i mobilen, men är osäker på om alla kan se dem...?
EDIT: testar photobucket istället...
(Sitter på pass med väldigt lite action just nu, så jag kan lika gärna skriva lite skit här... )
Först på programmet var att fixa vinschen.
Jag trodde att vinsch-reläna hade lagt av, men det visade sig bara vara en kabel till fjärr-kontakten som hade gått av
Jag passade på att koppla in den trådlösa fjärran som har legat i en låda i några år.
Dessvärre var batteriet slut i den, och det var något skumt 12V-battteri, så jag har inte kunnat prova den
Nästa steg var att byta vacuum-regulatorn på pumpen.
Jag har ju trott att lådan var slut på denna, då den slirade lite på trean.
Men vid närmare inspektion så såg jag att någon hade kopplat förbi vacuum-regulatorn så att lådan fick fullt vacuum hela tiden, och därmed trott att jag kört på tomgång hela tiden...
Otroligt nog verkar lådan ha hållit för den misshandeln, för nu funkar den klockrent
Men vid provkörningen så gick den väldigt illa o tjuvstannade för mig.
Då såg jag att det var vatten o skit i tanken (jag kör alldeles för lite )
Det är inte så kul att kassera 50l diesel, så jag började fundera på en mindre tank...
Eftersom jag alltid är ute i så god tid , så var det till att fixa till något av skräp man hade liggande hemma...
Jag ville fortfarande ha tanken på flaket, så den är skyddad, men ville ha en hög o smal, så den får soppa även när det lutar.
Då insåg jag att en vanlig 20l oljedunk vore perfekt
Jag borrade 12mm hål i båda locken, så jag kunde knö igenom en 8mm bränsleslang, och fixera den med buntband.
För att tynga ner änden på sugslangen så tog jag en rätt stor 1/4 hylsa och drog slangen igenom den, och fixerade den med ett buntband i änden (vilken tur att man sparar på gamla knäckta hylsor )
Jag sågade några spår i hylsan så den kan suga även om den lägger sig emot en vägg.
Sen borrade jag ett litet hål till för avluftning.
Jag gjorde en böj på slangen så det inte kan regna rakt in.
Så här tjusigt blev det
Returen sitter genom locket i pipen till höger.
Jag ska försöka fixa något bra snabbfäste för tanken, så man enkelt kan ställa dit en annan dunk, istället för att behöva hälla över i denna.
Slanggenomföringarna verkar helt täta, men det vore nog inte fel att täcka det med en gummiduk eller nåt sånt också.
Men sen när jag var ute o provkörde så knäckte jag örat på kardan igen. Jag hade helt glömt bort tattar-lagningen jag gjorde för två år sen
Men som tur var hade jag en annan kardan liggande som jag kunde kapa loss främre yoken från.
Så idag är den redo för strid
Funkar bilderna förresten?
Försökte länka Dropbox - bilder i mobilen, men är osäker på om alla kan se dem...?
EDIT: testar photobucket istället...
Senast redigerad av Grottulf den tis okt 27, 2015 14:54, redigerad totalt 3 gång.
Re: Grottulfs K30
Bilderna funkar fint! Skitjakt på er och hoppas du får nyttja kärran