Grottulfs K30
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Grottulfs K30
Jag tänkte lägga upp lite bilder på mitt bygge här också, för de som inte redan sett den på WildWäsby-forumet.
För mer utförlig beskrivning och fler bilder så kan ni kolla länken i min signatur, eller fråga här så ska jag försöka svara.
Så här såg den ut när jag köpte den:
Det första jag gjorde var att flytta fram fjäderfästena 10cm för att kunna använda 56" fjädrar (bakfjädrar från C/K30 och vissa C/K20)
Då hamnar framaxeln 5cm längre fram också, vilket ger lite bättre frigång mot skärmkanterna
Jag fick tillverka rätt så långa shackel för att det skulle funka, utan att det skulle ta i ramen
Sedan tog jag av skåpet och lade igen öppningen bak i hytten:
Nästa steg var att montera 64" fjädrar bak (bakfjädrar från nyare 88-98 pickuper).
För att få bakaxeln i samma position, så flyttade jag fram de främre fästena 15cm.
Jag gjorde en shackel-flip med hjälp av främre fästen till en K2500 pickup, som jag även förstärkte.
För att klara av den fjädringsväg som jag fick med 56" fjädrar fram, så tillverkade jag en ny fram-kardan av två fyrkantsrör, som går i varandra.
Bromsslangar fick jag tillverkade för en femhundring på den lokala hydroscand-butiken.
De är 70cm, men hade gärna fått vara en dm längre för säkerhets skull
Sedan var det dags för nya stötdämpare.
Det blev 11" dämpare bak, och 15,5" fram
Baktill flyttade jag upp fästena på axeln för att få bättre markfrigång
Fram var jag istället tvungen att flytta upp de övre fästena.
För att kunna styra ordentligt med såpass fjädringsväg som jag fick så behöver man cross-over styrning.
Jag fick hjälp av en polare med att tillverka en ny styrarm:
Nytt styrstag gjorde jag av ett 35mm sömlöst rör med 3mm godstjocklek, men det var åt helvete för klent visade det sig senare
Böjarna behövs för att den ska gå fritt från motorbalken när högerhjulet fjädrar ihop.
Jag bytte pitman arm till en från en Jeep TJ/YJ (tror jag det var)
Och fick även byta utgående axel på snäckan till en från en tvåhjulsdriven pickup, för att det skulle passa
Jag fick tag i ett risigt flak som jag slängde på, Sen monterade jag tanken på flaket, så den skulle vara bättre skyddad.
Winch är ju bra att ha, men jag ville inte att den skulle sticka ut och försämra "angreps-vinkeln", eller tynga ner onödigt mycket.
Så jag byggde ett fäste mellan rambenen som svetsades i kofångarfästena.
Jag förstärkte det med ett par stag som går bak till krängningshämmarfästena
(krängningshämmaren är för övrigt bort-tagen)
Och efter lite små-pul och justeringar så fick jag dit kofångaren också
Jag märkte snart att det var lite tungt att svänga med 42:or i skogen, så jag snickrade ihop ett hjälp-servo med en hydraul-kolv från Swedol
Och nu är den äntligen klar
Eller klar o klar, det blir den nog aldrig, man kommer nog på saker att förbättra allteftersom
För mer utförlig beskrivning och fler bilder så kan ni kolla länken i min signatur, eller fråga här så ska jag försöka svara.
Så här såg den ut när jag köpte den:
Det första jag gjorde var att flytta fram fjäderfästena 10cm för att kunna använda 56" fjädrar (bakfjädrar från C/K30 och vissa C/K20)
Då hamnar framaxeln 5cm längre fram också, vilket ger lite bättre frigång mot skärmkanterna
Jag fick tillverka rätt så långa shackel för att det skulle funka, utan att det skulle ta i ramen
Sedan tog jag av skåpet och lade igen öppningen bak i hytten:
Nästa steg var att montera 64" fjädrar bak (bakfjädrar från nyare 88-98 pickuper).
För att få bakaxeln i samma position, så flyttade jag fram de främre fästena 15cm.
Jag gjorde en shackel-flip med hjälp av främre fästen till en K2500 pickup, som jag även förstärkte.
För att klara av den fjädringsväg som jag fick med 56" fjädrar fram, så tillverkade jag en ny fram-kardan av två fyrkantsrör, som går i varandra.
Bromsslangar fick jag tillverkade för en femhundring på den lokala hydroscand-butiken.
De är 70cm, men hade gärna fått vara en dm längre för säkerhets skull
Sedan var det dags för nya stötdämpare.
Det blev 11" dämpare bak, och 15,5" fram
Baktill flyttade jag upp fästena på axeln för att få bättre markfrigång
Fram var jag istället tvungen att flytta upp de övre fästena.
För att kunna styra ordentligt med såpass fjädringsväg som jag fick så behöver man cross-over styrning.
Jag fick hjälp av en polare med att tillverka en ny styrarm:
Nytt styrstag gjorde jag av ett 35mm sömlöst rör med 3mm godstjocklek, men det var åt helvete för klent visade det sig senare
Böjarna behövs för att den ska gå fritt från motorbalken när högerhjulet fjädrar ihop.
Jag bytte pitman arm till en från en Jeep TJ/YJ (tror jag det var)
Och fick även byta utgående axel på snäckan till en från en tvåhjulsdriven pickup, för att det skulle passa
Jag fick tag i ett risigt flak som jag slängde på, Sen monterade jag tanken på flaket, så den skulle vara bättre skyddad.
Winch är ju bra att ha, men jag ville inte att den skulle sticka ut och försämra "angreps-vinkeln", eller tynga ner onödigt mycket.
Så jag byggde ett fäste mellan rambenen som svetsades i kofångarfästena.
Jag förstärkte det med ett par stag som går bak till krängningshämmarfästena
(krängningshämmaren är för övrigt bort-tagen)
Och efter lite små-pul och justeringar så fick jag dit kofångaren också
Jag märkte snart att det var lite tungt att svänga med 42:or i skogen, så jag snickrade ihop ett hjälp-servo med en hydraul-kolv från Swedol
Och nu är den äntligen klar
Eller klar o klar, det blir den nog aldrig, man kommer nog på saker att förbättra allteftersom
Senast redigerad av Grottulf den tis nov 24, 2009 8:33, redigerad totalt 1 gånger.
Häftig bil! Och det var kul att se på dina bilder du tagit inder arbetets gång. Vad smart att montera en hjälpkolv till styrningen direkt på parallellstaget, då minskar du ju samtidigt krafterna i styrstaget som med sin Z böj inte är den bästa lösningen. Fanns det externa kopplingar på snäckan som du kunde ta ut hydraultrycket från, eller använder du en "sweet-valve" någonstans?
Klart biffig bil!
SKREV OBELIX
Klart biffig bil!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
-
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
winsch
Tjabba.
Frän bil du fixar med.
Bara att gratulera till flitigheten och framgångarna.
Men fick en fundering ang winschen.Du har satt den precis så som jag tänkte sätta den men hur har du ordnat med frikopplingen av wiren??
Eller "Winschar" du ut wiren??
Tack på förhand.
/R
Frän bil du fixar med.
Bara att gratulera till flitigheten och framgångarna.
Men fick en fundering ang winschen.Du har satt den precis så som jag tänkte sätta den men hur har du ordnat med frikopplingen av wiren??
Eller "Winschar" du ut wiren??
Tack på förhand.
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Styrarmen fick jag hjälp av en polare att fräsa ut, efter en ritning som jag hade gjort.
Men det går att köpa från USA för drygt $100 har jag för mig.
Jag kan verkligen rekomendera denna ombyggnad.
Det är som du säger, original styrning funkar inte alls om man vill ha lite fjädring.
Winchen är en 2-växlad EWP12000-winch (fast med EWP10000-motor för att få plats bättre) från www.maastoautotarvike.com som jag köpte via BorkJonas.
Det går rätt bra att komma åt växelreglaget om man sticker in handen under kofångaren.
Kanske inte optimalt om man står med lera till motorhuven, men, men....
Fast friläget har jag visserligen inte använt, utan jag kör på högväxeln när jag winchar ut.
Men man kan ju låta den stå i lågväxel, om man ska ut i leran o leka, så behöver man inte tänka på spaken...
Men det går att köpa från USA för drygt $100 har jag för mig.
Jag kan verkligen rekomendera denna ombyggnad.
Det är som du säger, original styrning funkar inte alls om man vill ha lite fjädring.
Winchen är en 2-växlad EWP12000-winch (fast med EWP10000-motor för att få plats bättre) från www.maastoautotarvike.com som jag köpte via BorkJonas.
Det går rätt bra att komma åt växelreglaget om man sticker in handen under kofångaren.
Kanske inte optimalt om man står med lera till motorhuven, men, men....
Fast friläget har jag visserligen inte använt, utan jag kör på högväxeln när jag winchar ut.
Men man kan ju låta den stå i lågväxel, om man ska ut i leran o leka, så behöver man inte tänka på spaken...
-
- Veteran
- Inlägg: 1757
- Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
- Ort: Oxelösund
Va avundsjuk man blev nu då.Jävligt cool
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Angående styrarmen, så enkelt som det är att göra om till crossover gällar bara om man har en d60 där fram. D44 och gm10b erfodrar betydligt mer arbete... (iaf på cheva)
Hmm var verkligen intressant med din hydroassist. Bra att veta hur man själv ska få till det sen utan att behöva lägga ut en massa pengar "i onödan" på styrsnäckan.
Hmm var verkligen intressant med din hydroassist. Bra att veta hur man själv ska få till det sen utan att behöva lägga ut en massa pengar "i onödan" på styrsnäckan.
Pulade ihop en liten filmsnutt idag:
http://www.youtube.com/watch?v=GXoBPpRbUr0
Nån som vet hur man får in filmen direkt i forumet?
Klistrar jag in "embedded"-alternativet, så blir det bara så här:
<object width="425" height="344"><param></param><param></param><param></param><embed></embed></object>
http://www.youtube.com/watch?v=GXoBPpRbUr0
Nån som vet hur man får in filmen direkt i forumet?
Klistrar jag in "embedded"-alternativet, så blir det bara så här:
<object width="425" height="344"><param></param><param></param><param></param><embed></embed></object>
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:25
- Ort: Åkersberga
- Kontakt: