Haha den var bra och till Grottulfs installation säger ja baraFinnpower skrev:Ja du är så duktig så, tänk att kunna koppla fast så bra och så snyggt du tryckte på knapparna för in och ut!
Guuud, jag blev alldeles knäsvag, vad skulle vi göra utan karlar som dig, och vilken bil du har, jag sa till min kompis Tor-Örjan, du vet han som jobbar nere på Idas salong att om en man kan hantera en sån bil OCH en traktor, tänk vad han skulle kunna göra oss,fniss,fniss
Tor-Örjan blev alldeles röd hela han och klippte nästan av örat på sin kund... Vi väntar med spänd förväntan på nästa "ut och in"-video från dig
Tjingeling så länge
Grottulfs K30
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Toyota Lj70
x2Runekebab skrev:Haha den var bra och till Grottulfs installation säger ja baraFinnpower skrev:Ja du är så duktig så, tänk att kunna koppla fast så bra och så snyggt du tryckte på knapparna för in och ut!
Guuud, jag blev alldeles knäsvag, vad skulle vi göra utan karlar som dig, och vilken bil du har, jag sa till min kompis Tor-Örjan, du vet han som jobbar nere på Idas salong att om en man kan hantera en sån bil OCH en traktor, tänk vad han skulle kunna göra oss,fniss,fniss
Tor-Örjan blev alldeles röd hela han och klippte nästan av örat på sin kund... Vi väntar med spänd förväntan på nästa "ut och in"-video från dig
Tjingeling så länge
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi
Mvh Diezl
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi
Mvh Diezl
Jag kanske skulle komma med en liten uppdatering här oxå.
Det har väl inte hänt så värst mycket...
men jag har iaf skalat av 14bff bakaxeln lite:
Före:
Efter:
Överblivet junk:
Sen blev det en liten filmsnutt till i helgen:
http://www.youtube.com/watch?v=0HvfW6ju0_8
Det har väl inte hänt så värst mycket...
men jag har iaf skalat av 14bff bakaxeln lite:
Före:
Efter:
Överblivet junk:
Sen blev det en liten filmsnutt till i helgen:
http://www.youtube.com/watch?v=0HvfW6ju0_8
Re: Grottulfs K30
Jag kanske skulle ta och uppdatera denna tråden lite också...
Ett par filmsnuttar har det blivit sen sist:
Sen har jag lyckats böja parallellstaget så det knäckte ena slangkopplingen tilll hjälpkolven
Men jag kunde bryta tillbaka det med winchen och ett brytblock
Jag tog ett gammalt skrotrör och byggde nytt parallellstag av
Axeln på denna består av ett rör med 40mm yd och 8mm godstjocklek.
Jag vet inte riktigt vad det är för stålsort, men det är ju riktigt grovt och sömlöst iaf så det ska nog räcka och bli över
Då behövde jag bara ett par svetsmuttrar...
Robban var schysst nog att hjälpa till med svarvningen:
Vi fick svarva ur röret lite invändigt för att det skulle bli något gods i den inre delen av svetsmuttrarna.
Här är muttrarna ogängade.
Vi gjorde ett par extra så jag har till en drag-link senare också.
När jag ändå hade proffshjälp så fick han tig-svetsa fast muttrarna också
För att vara säkra på att vi inte sabbade gängorna vid svetsningen så gängade vi efteråt i svarven.
Jag bestämde mig för att använda samma styrleder som sitter på Dodgen.
De heter ES2010R och ES1020L, och har 7/8-20 höger resp. vänster-gängor
Men gängorna blev inte helt perfekta, jag tyckte det blev aningen för mycket spel i gängorna.
Jag gick efter uppgifter jag hittat på nätet om vad man ska ha för hålstorlek, och enligt det skulle det borras/svarvas till 53/64" (21,03mm)
Men vi hittade senare uppgifter på att det kunde ha varit lite mindre...
Här ligger det nya staget bredvid det gamla.
Det kanske inte ser så ut på bilden, men det är mycket grövre.
Kontramuttrarna fick jag med när jag köpte styrleder till min drag-link från WFO concepts tidigare.
Lederna jag köpte var av fabrikatet Mevotech, och det vet jag inte om jag kan rekommendera för de var märkbart mindre än de jag har på Dodgen
Sen tog jag och skar av öronen för hjälp-kolven från den gamla och svetsade fast dem på det nya.
Jag brukar inte lyfta riktigt så här tattaraktigt på gräs i vanliga fall, men nu skulle ju inte hjulen av, utan jag vill bara lätta dem från backen lite grann...
Ett par filmsnuttar har det blivit sen sist:
Sen har jag lyckats böja parallellstaget så det knäckte ena slangkopplingen tilll hjälpkolven
Men jag kunde bryta tillbaka det med winchen och ett brytblock
Jag tog ett gammalt skrotrör och byggde nytt parallellstag av
Axeln på denna består av ett rör med 40mm yd och 8mm godstjocklek.
Jag vet inte riktigt vad det är för stålsort, men det är ju riktigt grovt och sömlöst iaf så det ska nog räcka och bli över
Då behövde jag bara ett par svetsmuttrar...
Robban var schysst nog att hjälpa till med svarvningen:
Vi fick svarva ur röret lite invändigt för att det skulle bli något gods i den inre delen av svetsmuttrarna.
Här är muttrarna ogängade.
Vi gjorde ett par extra så jag har till en drag-link senare också.
När jag ändå hade proffshjälp så fick han tig-svetsa fast muttrarna också
För att vara säkra på att vi inte sabbade gängorna vid svetsningen så gängade vi efteråt i svarven.
Jag bestämde mig för att använda samma styrleder som sitter på Dodgen.
De heter ES2010R och ES1020L, och har 7/8-20 höger resp. vänster-gängor
Men gängorna blev inte helt perfekta, jag tyckte det blev aningen för mycket spel i gängorna.
Jag gick efter uppgifter jag hittat på nätet om vad man ska ha för hålstorlek, och enligt det skulle det borras/svarvas till 53/64" (21,03mm)
Men vi hittade senare uppgifter på att det kunde ha varit lite mindre...
Här ligger det nya staget bredvid det gamla.
Det kanske inte ser så ut på bilden, men det är mycket grövre.
Kontramuttrarna fick jag med när jag köpte styrleder till min drag-link från WFO concepts tidigare.
Lederna jag köpte var av fabrikatet Mevotech, och det vet jag inte om jag kan rekommendera för de var märkbart mindre än de jag har på Dodgen
Sen tog jag och skar av öronen för hjälp-kolven från den gamla och svetsade fast dem på det nya.
Jag brukar inte lyfta riktigt så här tattaraktigt på gräs i vanliga fall, men nu skulle ju inte hjulen av, utan jag vill bara lätta dem från backen lite grann...
Re: Grottulfs K30
Kul att det händer nått här i tråden och gillar dina egna lösningar
Re: Grottulfs K30
Tackar, kul att du uppskattar det
Re: Grottulfs K30
Har saknat den här, bilden når du flexar mot gödselbrunnen
måste vissas igen, för alla nya medlemmar
måste vissas igen, för alla nya medlemmar
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Grottulfs K30
Den vill vi seLone Wolf skrev:Har saknat den här, bilden når du flexar mot gödselbrunnen
måste vissas igen, för alla nya medlemmar
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Re: Grottulfs K30
Det kan till och med jag bistå med
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Grottulfs K30
Härligt!!!Danne skrev:Det kan till och med jag bistå med
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Re: Grottulfs K30
Fullsize-suget växer varje gång jag kikar på din bil, asball
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Re: Grottulfs K30
Jag måste på nåt sätt försöka få tag på en diffspärr till min framaxel... (eller få fram pengar till att köpa en kanske är en bättre beskrivning)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Grottulfs K30
ja har en bra svets annars... har bra erfarenhet o svetsa diffar så de inte ramlar isär igen med
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Grottulfs K30
nångång i livet ska jag oxå ha en riktig Bil!!
så jävla ball
så jävla ball
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster