Civil TGB 11 -80
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Civil TGB 11 -80
Hejsan.
Har sedan ett par år tillbaka i tiden, fått vårdnaden om en tgb 11 (gammal vattenfallare alt. televerkare). Objektet har stårr utomhus sedan 1990, i lagom högt gräs (30-40 cm högt) och jag kan förklara allt med en lite ekvation: Fukt+metallx18=ROST Varit körd ungefär 9 år, sedan rostlagad innan farsan tog vid den.
Tanken från början var att bygga den med flak, för att kunna transportera en leksak till diverse körningar, men då det altid sker lite ändringar under arbetetsgång, så ska det nu bli en mer original heltäckt TGB 11.
Första tanken när jag såg bilen första gången (observera att det var 2 år sedan) så tänkte jag: "det kan inte vara några problem".. så jag lät det gro ett tag.
Mellan hösten 07 till hösten 09, hände ungefär följande:
Jag hittar 11an. viker undan presenningen och ser någon som en vanlig svensson skulle kalla rost, men jag var övertygad att den bara var sponsrad av Cloetta.. (kexchoklad)
Sen började jag kika lite på vad som var rosstigt.. "hmm.. lite rost där ja... ah, jasså lite där med.. å där.. å där å där....etc"
bakdelen hade stårr helt ute i det fria i 18 år, utan ngt skydd.. Det gillade inte bladfjädrarna... här höger bak
Kan man kalla detta miljöbil?
Bladfjäder vänster bak
Väl nere i garaget (har ej garaget hemma) så börjadet det att plockas ut detaljer, för att kolla vad som var enklast, rostlaga, eller byta hytt.
Varje gång kniven gick igenom plåten, så vägde det mer å mer åt hyttbyte..
Och ungefär nu så var det nästan stämplat. jag vägrar rostlaga.. bläää... så en annan hytt på gården hemma fick bli ersättare (fin aluzink kaross=rostar ej )
Att få hytten att inte sitta fast mot ramen tog lite tid... ett antal saker som skulle lossas iom hytt bytet. Allt i hytten demonterades, instrument, p-broms, värmepaket, kylare, antal wirar, slangar blablabla (får nästan men när jag tänker på hur tråkigt det var men glad att det är gjort iaf)
Nu förflyttar vi oss till augusti 2009
Mina fina stötdäm... stötstopp... Det rostiga området=slaglängden...
Och där försvann hytten.
Kramporna gick ej att lossa... så med gassvets å lite tålamod, så lyckades jag bara pajja 3 av 4 krampor men hittade nyaRE, så det löste sig. MEd lite våld fick jag axeln till att lossna från axeln
Ingen direkt skönhet...
Byte av damasker...
Tanken sågs över..
Lite trevliga hål.. perfekt för dränering av stans i vissa fall billigaste soppa.. (vissa restauranger tar ju 50 spänn för en tallrik...)
Ramen hade fått en mindre rostskada
Efter en tids brukande av behövligt våld, separerades bromstrummorna från naven, och gammla spindelbon ytlades
Byte alla bromsrör (ska snart börja)
So far so good.. Nu fick jag för mig att jag ska gå in lite mer seriöst med projektet, och lyfte ut motorn för att kunna laga hålet i ramen, och kunna upptäcka andra defekter.
Motor demonterad (4 skruvar å en vacccumslang... att det inte alltid kunde va så enkelt )
ja.. byte som sagt
Fick köpa en winsh billigt av en mycket nära bekant, nämlingen farsan, dock för 20 spänn (som jag inte ens är säker på att jag betalat )
Dock visade det sig att den läckte olja när man ställde den på högkant... Ska iofs inte stå på högkant, men den ska då inte läcka endå. Vaccum klockan till bromsen hade också sett sina bästa dagar för mååånga dagar sedan
Det sitter en förstärkning ovanpå (och under) tgb ramen som slipaddes bort.
Under doldes det väl packad rost
Slipat rent lite. Har dock inga mer bilder på nätet just nu.. ska lägga upp dem imorgon.
Kommer nog en kort update imorn
//Alex
Har sedan ett par år tillbaka i tiden, fått vårdnaden om en tgb 11 (gammal vattenfallare alt. televerkare). Objektet har stårr utomhus sedan 1990, i lagom högt gräs (30-40 cm högt) och jag kan förklara allt med en lite ekvation: Fukt+metallx18=ROST Varit körd ungefär 9 år, sedan rostlagad innan farsan tog vid den.
Tanken från början var att bygga den med flak, för att kunna transportera en leksak till diverse körningar, men då det altid sker lite ändringar under arbetetsgång, så ska det nu bli en mer original heltäckt TGB 11.
Första tanken när jag såg bilen första gången (observera att det var 2 år sedan) så tänkte jag: "det kan inte vara några problem".. så jag lät det gro ett tag.
Mellan hösten 07 till hösten 09, hände ungefär följande:
Jag hittar 11an. viker undan presenningen och ser någon som en vanlig svensson skulle kalla rost, men jag var övertygad att den bara var sponsrad av Cloetta.. (kexchoklad)
Sen började jag kika lite på vad som var rosstigt.. "hmm.. lite rost där ja... ah, jasså lite där med.. å där.. å där å där....etc"
bakdelen hade stårr helt ute i det fria i 18 år, utan ngt skydd.. Det gillade inte bladfjädrarna... här höger bak
Kan man kalla detta miljöbil?
Bladfjäder vänster bak
Väl nere i garaget (har ej garaget hemma) så börjadet det att plockas ut detaljer, för att kolla vad som var enklast, rostlaga, eller byta hytt.
Varje gång kniven gick igenom plåten, så vägde det mer å mer åt hyttbyte..
Och ungefär nu så var det nästan stämplat. jag vägrar rostlaga.. bläää... så en annan hytt på gården hemma fick bli ersättare (fin aluzink kaross=rostar ej )
Att få hytten att inte sitta fast mot ramen tog lite tid... ett antal saker som skulle lossas iom hytt bytet. Allt i hytten demonterades, instrument, p-broms, värmepaket, kylare, antal wirar, slangar blablabla (får nästan men när jag tänker på hur tråkigt det var men glad att det är gjort iaf)
Nu förflyttar vi oss till augusti 2009
Mina fina stötdäm... stötstopp... Det rostiga området=slaglängden...
Och där försvann hytten.
Kramporna gick ej att lossa... så med gassvets å lite tålamod, så lyckades jag bara pajja 3 av 4 krampor men hittade nyaRE, så det löste sig. MEd lite våld fick jag axeln till att lossna från axeln
Ingen direkt skönhet...
Byte av damasker...
Tanken sågs över..
Lite trevliga hål.. perfekt för dränering av stans i vissa fall billigaste soppa.. (vissa restauranger tar ju 50 spänn för en tallrik...)
Ramen hade fått en mindre rostskada
Efter en tids brukande av behövligt våld, separerades bromstrummorna från naven, och gammla spindelbon ytlades
Byte alla bromsrör (ska snart börja)
So far so good.. Nu fick jag för mig att jag ska gå in lite mer seriöst med projektet, och lyfte ut motorn för att kunna laga hålet i ramen, och kunna upptäcka andra defekter.
Motor demonterad (4 skruvar å en vacccumslang... att det inte alltid kunde va så enkelt )
ja.. byte som sagt
Fick köpa en winsh billigt av en mycket nära bekant, nämlingen farsan, dock för 20 spänn (som jag inte ens är säker på att jag betalat )
Dock visade det sig att den läckte olja när man ställde den på högkant... Ska iofs inte stå på högkant, men den ska då inte läcka endå. Vaccum klockan till bromsen hade också sett sina bästa dagar för mååånga dagar sedan
Det sitter en förstärkning ovanpå (och under) tgb ramen som slipaddes bort.
Under doldes det väl packad rost
Slipat rent lite. Har dock inga mer bilder på nätet just nu.. ska lägga upp dem imorgon.
Kommer nog en kort update imorn
//Alex
"Original" C303
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 220
- Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
- Ort: Bollnäs
Alltid trevligt att se någon som är nästan lika tokig som en själv. Här var det ju en del jobb
Välkommen in i rostlagargänget. Kul projekt. Det här kommer jag att följa
Ha det
Hannes
Välkommen in i rostlagargänget. Kul projekt. Det här kommer jag att följa
Ha det
Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart
carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278
Det är bara att ligga i om det ska bli klart
carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278
Nästan så jag inte är kvaificierad där hytten byts ut, så sen är det inte så farligt med rost dock lite på kofångaren.carl_hannes skrev:Välkommen in i rostlagargänget. Kul projekt. Det här kommer jag att följa
Sant det där sista, fast det finns tillfällen (som detta) då man börjar med projektet, mest för att det är kul. Och sen när den står på 4 fina gummin, så kan man ju verkigen påstå att man gått igenom hela bilen. Motorn tror jag inte jag har problem med, dock byte av startmotor å generator. Men det får bli sen.henke_99 skrev:Du ser ut att vara ungefär lika dum som jag... Ibland är det tillfällen när man inte ska börja, utan skaffa ett annat objekt o använda det första som reservdelar...
"Original" C303
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:25
- Ort: Åkersberga
- Kontakt:
Snyggt jobbat.....
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Hittade igår en komplett uppsättning bromsbackar till den, dock ej cylindrar..Nipplar står oxå högt upp på listan.
Var nere i garaget idag och slipade av lite av kofångaren bak (rost koll, och för att ändra looken på bilen
bilder kommer.
Fick för mig att högersidan var på väg att bli lika dålig som vänstersidan. Det var den inte, men dock hade förstärkningen pressats upopåt av rosten som befann sig under..
Efter lite kapandes, kom förstärkningen krypandes..
OH, cookie
Ska kapa till nya imorgon söndag
Ramen var klart mycket bättre på denna sidan, men klart mycket sämre än den kan vara. Och har varit..[/img]
Demonterade höger sidans bromsbackar ink. cylindrar. Hittade som sagt 4 nya bak plus 4 nya frambackar, så nu ska ja leta lite cylindrar
Nya färstärkningen
Var nere i garaget idag och slipade av lite av kofångaren bak (rost koll, och för att ändra looken på bilen
bilder kommer.
Fick för mig att högersidan var på väg att bli lika dålig som vänstersidan. Det var den inte, men dock hade förstärkningen pressats upopåt av rosten som befann sig under..
Efter lite kapandes, kom förstärkningen krypandes..
OH, cookie
Ska kapa till nya imorgon söndag
Ramen var klart mycket bättre på denna sidan, men klart mycket sämre än den kan vara. Och har varit..[/img]
Demonterade höger sidans bromsbackar ink. cylindrar. Hittade som sagt 4 nya bak plus 4 nya frambackar, så nu ska ja leta lite cylindrar
Nya färstärkningen
"Original" C303
Bottenpluggarna till portalerna bak hade oxå dem sett sina bästa dagar..
hylsa med invändig vänstergänga skruvades på och efter en smäll
så fick jag ta den snäppet mindre hylsan och på något sätt lyckas lirka dit på sniskan. dock satt den inte längre hårt då, utan det var 26 milölimetarMN som fick ta smällen..
Sen Dagens ilandsproblem
Att inte inneha en 28 mm blocknyckel...... eller hylsa... (skiftnyckel är ej standard i vektygsskåpet xD)
hylsa med invändig vänstergänga skruvades på och efter en smäll
så fick jag ta den snäppet mindre hylsan och på något sätt lyckas lirka dit på sniskan. dock satt den inte längre hårt då, utan det var 26 milölimetarMN som fick ta smällen..
Sen Dagens ilandsproblem
Att inte inneha en 28 mm blocknyckel...... eller hylsa... (skiftnyckel är ej standard i vektygsskåpet xD)
"Original" C303