Civil TGB 11 -80

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

monkysa
Rutinerad
Inlägg: 475
Blev medlem: ons apr 04, 2007 15:42
Ort: Borås

Civil TGB 11 -80

Inlägg av monkysa » fre dec 11, 2009 0:43

Hejsan.

Har sedan ett par år tillbaka i tiden, fått vårdnaden om en tgb 11 (gammal vattenfallare alt. televerkare). Objektet har stårr utomhus sedan 1990, i lagom högt gräs (30-40 cm högt) och jag kan förklara allt med en lite ekvation: Fukt+metallx18=ROST Varit körd ungefär 9 år, sedan rostlagad innan farsan tog vid den.

Tanken från början var att bygga den med flak, för att kunna transportera en leksak till diverse körningar, men då det altid sker lite ändringar under arbetetsgång, så ska det nu bli en mer original heltäckt TGB 11.

Första tanken när jag såg bilen första gången (observera att det var 2 år sedan) så tänkte jag: "det kan inte vara några problem".. så jag lät det gro ett tag.

Mellan hösten 07 till hösten 09, hände ungefär följande:
Bild
Jag hittar 11an. viker undan presenningen och ser någon som en vanlig svensson skulle kalla rost, men jag var övertygad att den bara var sponsrad av Cloetta.. (kexchoklad)

Bild
Sen började jag kika lite på vad som var rosstigt.. "hmm.. lite rost där ja... ah, jasså lite där med.. å där.. å där å där....etc"

Bild
bakdelen hade stårr helt ute i det fria i 18 år, utan ngt skydd.. Det gillade inte bladfjädrarna... här höger bak

Bild
Kan man kalla detta miljöbil?

Bild
Bladfjäder vänster bak

Bild
Väl nere i garaget (har ej garaget hemma) så börjadet det att plockas ut detaljer, för att kolla vad som var enklast, rostlaga, eller byta hytt.

Bild
Varje gång kniven gick igenom plåten, så vägde det mer å mer åt hyttbyte..

Bild
Och ungefär nu så var det nästan stämplat. jag vägrar rostlaga.. bläää... så en annan hytt på gården hemma fick bli ersättare (fin aluzink kaross=rostar ej :D )

Bild
Att få hytten att inte sitta fast mot ramen tog lite tid... ett antal saker som skulle lossas iom hytt bytet. Allt i hytten demonterades, instrument, p-broms, värmepaket, kylare, antal wirar, slangar blablabla (får nästan men när jag tänker på hur tråkigt det var :wink: men glad att det är gjort iaf)

Nu förflyttar vi oss till augusti 2009


Bild
Mina fina stötdäm... stötstopp... Det rostiga området=slaglängden...
Bild
Och där försvann hytten.

Bild
Kramporna gick ej att lossa... så med gassvets å lite tålamod, så lyckades jag bara pajja 3 av 4 krampor :roll: men hittade nyaRE, så det löste sig. MEd lite våld fick jag axeln till att lossna från axeln :)


Bild
Ingen direkt skönhet...

Bild
Byte av damasker...

BildTanken sågs över..

Bild
Lite trevliga hål.. perfekt för dränering av stans i vissa fall billigaste soppa.. (vissa restauranger tar ju 50 spänn för en tallrik...)

Bild
Ramen hade fått en mindre rostskada

Bild
Efter en tids brukande av behövligt våld, separerades bromstrummorna från naven, och gammla spindelbon ytlades

Bild
Byte alla bromsrör (ska snart börja)

Bild
So far so good.. Nu fick jag för mig att jag ska gå in lite mer seriöst med projektet, och lyfte ut motorn för att kunna laga hålet i ramen, och kunna upptäcka andra defekter.

Bild
Motor demonterad (4 skruvar å en vacccumslang... att det inte alltid kunde va så enkelt :P :wink: )


Bild
ja.. byte som sagt :lol:


Bild
Fick köpa en winsh billigt av en mycket nära bekant, nämlingen farsan, dock för 20 spänn (som jag inte ens är säker på att jag betalat :roll: 8) )
Dock visade det sig att den läckte olja när man ställde den på högkant... Ska iofs inte stå på högkant, men den ska då inte läcka endå. Vaccum klockan till bromsen hade också sett sina bästa dagar för mååånga dagar sedan

Bild
Det sitter en förstärkning ovanpå (och under) tgb ramen som slipaddes bort.


Bild
Under doldes det väl packad rost

Bild
Slipat rent lite. Har dock inga mer bilder på nätet just nu.. ska lägga upp dem imorgon.

Kommer nog en kort update imorn

//Alex
"Original" C303

K-Roslund
Rutinerad
Inlägg: 477
Blev medlem: tor jun 25, 2009 20:42
Ort: Bjärnum (skåne)

Inlägg av K-Roslund » fre dec 11, 2009 6:33

Trevligt projekt :D Lycka till med bygget! /Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » fre dec 11, 2009 7:00

Alltid trevligt att se någon som är nästan lika tokig som en själv. Här var det ju en del jobb :shock:

Välkommen in i rostlagargänget. Kul projekt. Det här kommer jag att följa :D

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » fre dec 11, 2009 8:32

Blä för rost, hurra för dig! :D Har velat ha en TGB länge man har aldrig hittat riktigt rätt när pengar funnits :(
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre dec 11, 2009 9:48

Du ser ut att vara ungefär lika dum som jag... :tumbup: Ibland är det tillfällen när man inte ska börja, utan skaffa ett annat objekt o använda det första som reservdelar...

monkysa
Rutinerad
Inlägg: 475
Blev medlem: ons apr 04, 2007 15:42
Ort: Borås

Inlägg av monkysa » fre dec 11, 2009 12:08

carl_hannes skrev:Välkommen in i rostlagargänget. Kul projekt. Det här kommer jag att följa :D
Nästan så jag inte är kvaificierad där :wink: hytten byts ut, så sen är det inte så farligt med rost :) dock lite på kofångaren.
henke_99 skrev:Du ser ut att vara ungefär lika dum som jag... :tumbup: Ibland är det tillfällen när man inte ska börja, utan skaffa ett annat objekt o använda det första som reservdelar...
Sant det där sista, fast det finns tillfällen (som detta) då man börjar med projektet, mest för att det är kul. Och sen när den står på 4 fina gummin, så kan man ju verkigen påstå att man gått igenom hela bilen. Motorn tror jag inte jag har problem med, dock byte av startmotor å generator. Men det får bli sen.
"Original" C303

Lillsnorre
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:25
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Inlägg av Lillsnorre » fre dec 11, 2009 15:11

K-Roslund skrev:Trevligt projekt :D Lycka till med bygget! /Kenneth
Skapligt mkt rost! :D

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » fre dec 11, 2009 18:06

Rost rost mera rost... :lol:

Lycka till, kul du räddar och inte slaktar.

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » lör dec 12, 2009 0:32

Äntligen lägger du upp här med :wink:

ska följas väl
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör dec 12, 2009 0:40

Det var ingen bil du hade under presenningen. Det var ju ett eget eko-system.
Tur att ingen hann ringa GreenPeace för dom hade slagit en järnring runt den och bevakat den lika hårt som ett korallrev....
:lol:
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör dec 12, 2009 1:01

Snyggt jobbat..... :D
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

anderssson
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: sön okt 04, 2009 15:06
Ort: ludvika

Inlägg av anderssson » lör dec 12, 2009 1:02

kul projekt

monkysa
Rutinerad
Inlägg: 475
Blev medlem: ons apr 04, 2007 15:42
Ort: Borås

Inlägg av monkysa » mån dec 14, 2009 21:05

Hittade igår en komplett uppsättning bromsbackar till den, dock ej cylindrar..Nipplar står oxå högt upp på listan.

Var nere i garaget idag och slipade av lite av kofångaren bak (rost koll, och för att ändra looken på bilen ;)

bilder kommer.
:!:

Bild
Fick för mig att högersidan var på väg att bli lika dålig som vänstersidan. Det var den inte, men dock hade förstärkningen pressats upopåt av rosten som befann sig under..

Bild
Efter lite kapandes, kom förstärkningen krypandes..

Bild
OH, cookie

Bild
Ska kapa till nya imorgon söndag

Bild


Ramen var klart mycket bättre på denna sidan, men klart mycket sämre än den kan vara. Och har varit..[/img]

Bild
Demonterade höger sidans bromsbackar ink. cylindrar. Hittade som sagt 4 nya bak plus 4 nya frambackar, så nu ska ja leta lite cylindrar :)

Bild
Nya färstärkningen
"Original" C303

monkysa
Rutinerad
Inlägg: 475
Blev medlem: ons apr 04, 2007 15:42
Ort: Borås

Inlägg av monkysa » sön dec 20, 2009 1:37

Bottenpluggarna till portalerna bak hade oxå dem sett sina bästa dagar..
Bild

hylsa med invändig vänstergänga skruvades på och efter en smäll

Bild
så fick jag ta den snäppet mindre hylsan och på något sätt lyckas lirka dit på sniskan. dock satt den inte längre hårt då, utan det var 26 milölimetarMN som fick ta smällen..

Sen Dagens ilandsproblem
Att inte inneha en 28 mm blocknyckel...... eller hylsa... (skiftnyckel är ej standard i vektygsskåpet xD)
"Original" C303

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » sön dec 20, 2009 2:15

roligt att se att det händer lite :D
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Skriv svar