Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Inlägg av K J H » tor okt 21, 2010 15:31

Åååååå va jag saknar min NISSAN nu!!!! :roll:
#patrol-garaget

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av Mecu » tor okt 21, 2010 21:17

Jag förstår det, du får fråga Roger om han vill bygga en tredje Patrol! ;)

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av K J H » sön jul 31, 2016 11:27

Snubblade över den här tråden...
Kul att läsa om ur-patrolen :woot:

Såg den upp hos Mecu för någon vecka sen och den har verkligen blivit ännu grymmare!!
Skulle vilja påstå att den är den optimala offroadbilen i mina ögon :tumbup:
#patrol-garaget

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av Roger Patrol » sön jul 31, 2016 12:49

:no pics: :rock:
ja det car en gammal tråd he he men kul å se å oxå veta mitt gammla bygge bara blir bättre å bättre
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av Mecu » mån aug 01, 2016 22:03

Kul att läsa, jag fixar vidare med den efterhand som jag får för mig att det behövs! ;) Senaste tillskottet är Trepador Competition 37x12,5" som jag är väldigt nöjd med, enda nackdelen jag har stött på ännu är att jag krängde av ett däck när jag körde på 0,6 bar, jag kanske får fixa beadlocks... ;)
Sen har jag precis svetsat en draghållare till ett triplexdrag jag hittade billigt förut så jag kan dra vagnar i mer normal vinkel, helst skulle jag vilja ha ett dragstag framåt men det håller som det är för de vikter man får dra lagligt, en dragkontakt behövs också förstås. Jag får väl bjuda på några bilder då, fler finns på min hemsida.

Bild

Bild

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av K J H » fre aug 05, 2016 12:37

...förmodligen för däcken var nymonterade!
Har kört 0,5 i mina trepador på likadana fälgar många ggr utan o kränga av...

Förresten kan du inte lägga upp en bild på motorrummet med liten beskrivning? :poke:
Grymt imponerande maskin!!! :tumbup:
#patrol-garaget

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av Mecu » lör aug 06, 2016 11:43

Tackar! Det kan jag göra, fast det är svårt att beskriva det kort så det får bli lite längre...

När jag väl kom över en 4,2 liters Nissan-sexa från 94 så var självklart tanken att turbokonvertera den, men då blev första steget att bestämma vilka delar som skulle användas, vilket medförde en hel del läsande på Patrol4x4.com. Första pusselbiten var dieselpumpen som på min motor från Irland var en radpump. Jag snackade en del med Göran Dieselmeken vad som gick att göra med den, men kom efter ett tag fram till att det skulle bli billigare och säkrare att köpa en begagnad ombyggd rotorpump från Australien, trots att det även innebar byte av frontplåt och spridarrör, samt spridare av turbomodell PDN113.

Bild

Dieselpumpen var byggd och inställd för att passa en TD05H-18g turbo så det valet var därmed givet, den har de kommit fram till passar bra efter att ha testat ett antal olika turbotyper och storlekar i bänkkörningar, en större turbo ger fullt laddtryck senare utan att ge högre effekt. Nu får jag 2 bar från 2000 varv. Till det köpte jag ett färdigt high-mount avgasgrenrör och byggde ett nytt plenum med grund på bottendelen av originalinsuget, en eftermarknads intercooler och 3mm aluplåt.


Bild

För att tåla vridmomentet så blev jag tvungen att köpa en NPC Viper-koppling från Australien som PPF i Avesta borrade om svänghjulet för att passa, jag hittade inget annat alternativ då som inte var en sinterkoppling. Även bränslesystemet behövde en uppgradering, som jag gjorde men en Bosch 044 bränslepump och tryckregulator för att inte trycket till dieselpumpen ska bli mer än runt 0,5 bar, som kan skada tätningarna. Jag är dock ganska säker på att det går att bygga enklare och ändå få tillräckligt bränsleflöde med någon annan typ av bränslepump som inte ger så högt tryck.

Jag körde den i en flyttbar testbänk och fick ungefär 200 hp och 800 Nm som mest, och jag är väldigt nöjd med hur den är att köra både i terräng och på väg.

Bild
Bild

Gregerr
Hemmastadd
Inlägg: 119
Blev medlem: sön okt 17, 2010 15:48
Ort: Sälen

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av Gregerr » lör aug 06, 2016 23:07

:jump: :tumbup: :tumbup:
Skapligt fränt!!
TLC HJ60/61

MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig :) Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av K J H » sön aug 07, 2016 18:38

Sååå fräänt!!! :rock: :aaah:

Den där maskinen vill jag HAAAA :jump:
#patrol-garaget

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av Ericsson » mån aug 08, 2016 14:38

Riktigt grymt ju :D
Detta var ju ett mycket bra alternativ inför framtida motor uppgraderingar kanske :D
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av JZ » mån aug 08, 2016 15:13

Ser snyggt ut =) men jag förstår inte hur du får värmeavlednigen att fungera ?
Skall du komplettera med en fläkt under eller hur hade du tänkt ?

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av Mecu » mån aug 08, 2016 22:02

Kul att ni gillar det! Nackdelen med 4,2:an är att den är tung och att delar tyvärr är ganska svåra att få tag på, har man tur finns det i England men ibland blir det Australien.
JZ, fläkten i övre högra hörnet på andra bilden sitter under intercoolern och är termostatstyrd, men den är inte monterad på tredje bilden och syns inte på fjärde. Dessutom har jag en bockat styrplåt som tätar helt mot luftintaget i huven.

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av JZ » tis aug 09, 2016 1:58

Mecu skrev: JZ, fläkten i övre högra hörnet på andra bilden sitter under intercoolern och är termostatstyrd, men den är inte monterad på tredje bilden och syns inte på fjärde. Dessutom har jag en bockat styrplåt som tätar helt mot luftintaget i huven.
Ahaaa... :tumbup: Då är jag med :D

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av Joel_Vbg » ons aug 10, 2016 16:14

:tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Nissan Patrol GR stridsvagn under ombyggnad...

Inlägg av Mecu » ons aug 10, 2016 20:34

Jag kom på att min lösning på parallellstag som jag skrev om i Engmans tråd om highsteer på Patrolpassar att ha här också!

"Du har ju redan sett mitt nybyggda parallellstag för ett tag sedan Engman men ifall någon mer är intresserad så lägger jag upp några bilder. Jag tänkte nu prova att höja ett förstärkt stag så mycket det går och hoppas att det inte ska böja sig, det är byggt med M20x1,5 länkleder som jag har svarvat distanser till och gjort ett stag av 37x10 ämnesrör. Den gängan är original på Y61 staget, men om man vill kan man gå upp lite till i metrisk eller tum-storlek! ;) Hylsorna är 40mm höga och då går staget precis fritt från allt under hela styrutslaget, men det är tajt mot både diff, skiftnycklar och stötdämparfästen.
Ritning finns här.

När jag provade det använde jag M14 gängstång, men det är sedan ersatt med M14x120 10.9 skruv.

Bild

Bild

Bild

Jag slängde ihop en ritning på jobbet, det går lika fort och blir snyggare! ;)
http://www.dalaoffroad.se/mer/hylsor.pdf
Höjden 40mm är lagom till Y61 diametern ca 27mm på styrstaget, med grövre diameter så bör höjden minskas lika mycket som skillnaden i radie.

M14 är ju tyvärr svårare att få tag på fästelement till, Jula och Swedol har en del men mina skruvar kommer från Mattssons. Men om man offrar lite av koningen i styrarmarna så kan man borra upp hålen så man kan använda M16, då måste förstås hålet i hylsorna också vara större."

Skriv svar