LillaBlå´s Garage tråd
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
LillaBlå´s Garage tråd
Ja då var de dags! har sedan november 2011 ägt denna mitsubishi L200 cc från 01. Nu efter ett tag i ägo så tänkte jag äntligen försöka mig på å göra en liten tråd här då ni kan se hur det går för bilen som jag kallar min lilla blå tills vidare hoppas att ni trivs med min bil å möjligen övriga bilder som kommer upp
här har vi bilen dagen efter att jag kom hem med den från gbg,gick förvånandsvärt bra fort hem med tanke på att den va obesiktigad å skattad men slapp iaf polisen även om dom ciklade runt bilen utanför Mcdonald i en 10-15min
Det första som sedan hände var att bilen åkte in i garaget å börjades fixas med, jag hade redan som 1a tanke att jag ville ha lite pickup känsla över denna och ville ju så klart som alla små pojkar ha lite bra extraljus på bilen så ja de fick ju börjas med ett projekt som sedan trappades upp i olika steg men det som blev ljusbygge 1,0 var detta;
jag har en kamrat som nu också är medlem i KinneKulle4x4Offroad-crew och han var data snillet i gänget om man får säga så, han hjälpte mig mycket med elen och bla så fixade han en tanke över den 1a kontrollpanelen, så här blev 1,0
sen var de dags att börja dra in lite el in i bilen
som sedan gick till elboxen som fick bli centrumet å hjärtat för alla ljus som komma skall
den placerades sedan i lämpligt "dolt" fack som finns placerat under sätet i bak
och från den elcentralen så drogs sedan kablarna under mattan till närmsta utgångshål till flaket och det var genom nästa "dolda" fack som innehöll domkraft m.m.
och då var de ju dags att dra el och fixa med kontrollpanelen, de började enkelt med en plåtbit av 0,7m.m.
och därefter monterades plattan på en gammal radio-ram och vippbrytare instalerades, 1st för 4penciler framåt och 1 för att välja vänster/höger sin flood, en för att kombinera bägge sim till samma.
och därefter började lamporna monteras som blev Ljusdals reflektorer med 4x pencil H7och samt 2st flood av sim med dåvarande H1
Och så såg det sedan ut framifrån med 4st Ljusdal pencil h7 och 2st sim flood h1
sen gömdes alla dessa kablar som blev till alla ljusen
och här var slutresultatet på 1,0 ljusbygge med extraljus
Sen var de ju dags å fixa fram en ny plats till radion då jag tatt den gamla platsen till kontrollpanelen
började med att riva ner inredningen lite granna
fick även ta ner mittkonsollen för att komma åt resterande
tog sedan isär det nedersta facket för att bara få ha kvar ramen
sen i denna plastramen monterade jag sedan radiohållaren eller radioramen
Och där var radio och kontrollpanel på plats å med omvända positioner
Sen började man med att sätta dit mittkonsoll m.m.
fick sätta ihop alla komponenter tillsammans igen
sen bestämde jag mig för att ta bort nackstöden bak för å kunna se lite mer å för att de va så fult med dom på
Sen var de bara å sätta tillbaka ryggstödet så var de 10gånger bättre
Hoppas ni trivs med denna tråd
Ja då var de dags igen kunde inte vänta längre med än uppdatering till
Det började denna helg med att jag hittade lite bling bling till en pajer som jag tänkte passade fronten på min l200, va utanför falköping å handlade till mig de
Kunde ju bli bra
Tog då sedan ner grillen för att komma åt kofångar-fästena för att svetsa dit egna snabbfästen då jag ska kunna ta av den för besiktning.
Fram med svetsen för att sätta dit en egen arm med snabbfäste i form av ett skruvshackel
Passade då på medans grillen endå va av att lacka den silver istället för kromlacken som knappt satt kvar
Och där var Slutresultatet av monteringen
Passade även på å montera ett par saker till när jag endå hade ett par händer extra med mig
Monterade på och kopplade in 2st backljus/arbetsljus till elcentralen och kontrollpanelen
Och inhandlade ett helt nytt flaklock från Vindic för 12.000kr bar för att jag inte hittade nått annat som jag tycke passa och för att jag var tvungen att ha kvar lite "trucker" känsla men endå ha ett torrt flak
Köpte även 4st bättre beg 31" m+s däck med 16" pajerofäljar
Och här har vi sedan helgens resultat
Jaha jag Hoppas ni uppskattat denna lilla Tråd så här långt Kommer lägga upp fler bilder inom kort!
Jaha då tycker jag de e dags för en liten uppdatering igen man kan ju inte vänta längre
När jag köpte min L200 så fattades de en kofångare bak å det såg precis ut som om dom antingen hade rostat av eller helt enkelt blivit krockad, tror på de sistnämnda när röven på bilen va lackad så det fick ju bli att fixa de
börja med att slita av de gamla och fram med fästet
Sen var de dags att börja på en ny kofångare bak fick tag i lite grovt rör å tänkte varför inte bocka till längre sider bak för lite stöt skydd så här var snabbt början
så enkelt var de var ju självklart tvungen å ta pickupen genom skogen på en liten runda å testa grejerna och de fick sluta med lerbad
dags för tvätt??
Sen i samband med denna tur så gick bladen av på högra bladfjädern så ah fick ju ta å byta det i alla hast då
av med hjulen å hissat upp baken, nu var de dags för dom gammla muttra å dras av
den 1a sidan gick ju relativt smärtfritt men de hade satt sina spår efter 11-12år
sen var de ju andra sidan med å den var vell inte lika snabb å få av men de gick
och när jag endå var under så tänkte jag passa på å förlänga ventelationen å ja de funkar ju så länge, senare får de la bli å flytta de ännu högre upp än till tvärgående balk tror jag?!
Och så var slutresultatet klart, tänkte först att jag skulle ge mig in å spoa bak men insåg snabbt att utan stel axel fram så var det absolut ingen ide då de fattas för mycket på denna framvagn med torrition
Och så såg bilen ut på marken å rullande igen efter lite strul med bromsarna, dock lite framåtlut här
Men nu var de ju ännu en arbetsvecka men snabbt en ny helg som kom
Denna gången tänkte jag tampas med att byta ut gamla stötdämpare som gett upp
av med dom gamla som sett sina bästa dar
På med dom nya Pro-comp stötarna fram som är 2" längre än orginal
och sen var det bak dämparna som skulle bytas med gött med nytt mjukt gung i bilen igen!
Sen så gick det ju ett tag utan att jag jobbade så mycket på bilen utan tog istället en helg på en å annan träff istället för å känna på lederna
här är pickupen som blev fotad under en av alla träffar som blev denna kommer från skara träffen med arn racing i spettsen.
här har vi bilen dagen efter att jag kom hem med den från gbg,gick förvånandsvärt bra fort hem med tanke på att den va obesiktigad å skattad men slapp iaf polisen även om dom ciklade runt bilen utanför Mcdonald i en 10-15min
Det första som sedan hände var att bilen åkte in i garaget å börjades fixas med, jag hade redan som 1a tanke att jag ville ha lite pickup känsla över denna och ville ju så klart som alla små pojkar ha lite bra extraljus på bilen så ja de fick ju börjas med ett projekt som sedan trappades upp i olika steg men det som blev ljusbygge 1,0 var detta;
jag har en kamrat som nu också är medlem i KinneKulle4x4Offroad-crew och han var data snillet i gänget om man får säga så, han hjälpte mig mycket med elen och bla så fixade han en tanke över den 1a kontrollpanelen, så här blev 1,0
sen var de dags att börja dra in lite el in i bilen
som sedan gick till elboxen som fick bli centrumet å hjärtat för alla ljus som komma skall
den placerades sedan i lämpligt "dolt" fack som finns placerat under sätet i bak
och från den elcentralen så drogs sedan kablarna under mattan till närmsta utgångshål till flaket och det var genom nästa "dolda" fack som innehöll domkraft m.m.
och då var de ju dags att dra el och fixa med kontrollpanelen, de började enkelt med en plåtbit av 0,7m.m.
och därefter monterades plattan på en gammal radio-ram och vippbrytare instalerades, 1st för 4penciler framåt och 1 för att välja vänster/höger sin flood, en för att kombinera bägge sim till samma.
och därefter började lamporna monteras som blev Ljusdals reflektorer med 4x pencil H7och samt 2st flood av sim med dåvarande H1
Och så såg det sedan ut framifrån med 4st Ljusdal pencil h7 och 2st sim flood h1
sen gömdes alla dessa kablar som blev till alla ljusen
och här var slutresultatet på 1,0 ljusbygge med extraljus
Sen var de ju dags å fixa fram en ny plats till radion då jag tatt den gamla platsen till kontrollpanelen
började med att riva ner inredningen lite granna
fick även ta ner mittkonsollen för att komma åt resterande
tog sedan isär det nedersta facket för att bara få ha kvar ramen
sen i denna plastramen monterade jag sedan radiohållaren eller radioramen
Och där var radio och kontrollpanel på plats å med omvända positioner
Sen började man med att sätta dit mittkonsoll m.m.
fick sätta ihop alla komponenter tillsammans igen
sen bestämde jag mig för att ta bort nackstöden bak för å kunna se lite mer å för att de va så fult med dom på
Sen var de bara å sätta tillbaka ryggstödet så var de 10gånger bättre
Hoppas ni trivs med denna tråd
Ja då var de dags igen kunde inte vänta längre med än uppdatering till
Det började denna helg med att jag hittade lite bling bling till en pajer som jag tänkte passade fronten på min l200, va utanför falköping å handlade till mig de
Kunde ju bli bra
Tog då sedan ner grillen för att komma åt kofångar-fästena för att svetsa dit egna snabbfästen då jag ska kunna ta av den för besiktning.
Fram med svetsen för att sätta dit en egen arm med snabbfäste i form av ett skruvshackel
Passade då på medans grillen endå va av att lacka den silver istället för kromlacken som knappt satt kvar
Och där var Slutresultatet av monteringen
Passade även på å montera ett par saker till när jag endå hade ett par händer extra med mig
Monterade på och kopplade in 2st backljus/arbetsljus till elcentralen och kontrollpanelen
Och inhandlade ett helt nytt flaklock från Vindic för 12.000kr bar för att jag inte hittade nått annat som jag tycke passa och för att jag var tvungen att ha kvar lite "trucker" känsla men endå ha ett torrt flak
Köpte även 4st bättre beg 31" m+s däck med 16" pajerofäljar
Och här har vi sedan helgens resultat
Jaha jag Hoppas ni uppskattat denna lilla Tråd så här långt Kommer lägga upp fler bilder inom kort!
Jaha då tycker jag de e dags för en liten uppdatering igen man kan ju inte vänta längre
När jag köpte min L200 så fattades de en kofångare bak å det såg precis ut som om dom antingen hade rostat av eller helt enkelt blivit krockad, tror på de sistnämnda när röven på bilen va lackad så det fick ju bli att fixa de
börja med att slita av de gamla och fram med fästet
Sen var de dags att börja på en ny kofångare bak fick tag i lite grovt rör å tänkte varför inte bocka till längre sider bak för lite stöt skydd så här var snabbt början
så enkelt var de var ju självklart tvungen å ta pickupen genom skogen på en liten runda å testa grejerna och de fick sluta med lerbad
dags för tvätt??
Sen i samband med denna tur så gick bladen av på högra bladfjädern så ah fick ju ta å byta det i alla hast då
av med hjulen å hissat upp baken, nu var de dags för dom gammla muttra å dras av
den 1a sidan gick ju relativt smärtfritt men de hade satt sina spår efter 11-12år
sen var de ju andra sidan med å den var vell inte lika snabb å få av men de gick
och när jag endå var under så tänkte jag passa på å förlänga ventelationen å ja de funkar ju så länge, senare får de la bli å flytta de ännu högre upp än till tvärgående balk tror jag?!
Och så var slutresultatet klart, tänkte först att jag skulle ge mig in å spoa bak men insåg snabbt att utan stel axel fram så var det absolut ingen ide då de fattas för mycket på denna framvagn med torrition
Och så såg bilen ut på marken å rullande igen efter lite strul med bromsarna, dock lite framåtlut här
Men nu var de ju ännu en arbetsvecka men snabbt en ny helg som kom
Denna gången tänkte jag tampas med att byta ut gamla stötdämpare som gett upp
av med dom gamla som sett sina bästa dar
På med dom nya Pro-comp stötarna fram som är 2" längre än orginal
och sen var det bak dämparna som skulle bytas med gött med nytt mjukt gung i bilen igen!
Sen så gick det ju ett tag utan att jag jobbade så mycket på bilen utan tog istället en helg på en å annan träff istället för å känna på lederna
här är pickupen som blev fotad under en av alla träffar som blev denna kommer från skara träffen med arn racing i spettsen.
Senast redigerad av KinneKulle4x4Offroad den fre jan 10, 2014 20:21, redigerad totalt 2 gång.
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Klart vi gillar
Men den ser lite låg ut?
SKREV OBELIX
Men den ser lite låg ut?
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Obelix; Haha ja men detta är bara början på min berättelse fler uppdateringar kommer med fler bilder ur mitt arkiv!
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Hade inte du en tråd om den förut?
Den är ball vilket som, följer den på garaget
Den är ball vilket som, följer den på garaget
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Danne; ne jag har inte gjort en tråd förens nu men därimot har jag frågat på lite saker under tidens gång men nu kommer de
Haha jo på garaget finns mycket om denna men hoppas att kunna fortsätta på detta trevliga forum istället
Haha jo på garaget finns mycket om denna men hoppas att kunna fortsätta på detta trevliga forum istället
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Ja ännu en uppdatering å denna gången blev de nog rätt för nu la jag inte in infromation å ny uppdatering i den gammla
Ja det har vart lite fix nu de sista
lite körning utanför falköping med trucker-ljus i plasten som jag så fint ryckte av
en å annan ljus-show med halogen lamporna har jag bjudit på men de blir de nu ändring på då ljusbygge 2.0 är på g upp
Det börjades lite lätt med att designa en ny huvudpanel till brytarna
och de gjordes med gröna dioder och i ett täck-lock som var till för ljust den delen där sterion iäntligen ska sitta
den var relativt snabbt installerad med hjälp av att vi denna gången gjorde oss av med en hel del kablar och dålig konstruktion
här har vi strömbrytar-panel 1.0
jämnfört med 2.0 som var en alldeles utmärkt konstruktion med nätverks-kabel som styrstöm och tajtare kabeldragningar för brytare samt dioder
sen i elcentralen städades det upp och ersatte ström (+) till lamper och annan utrustning med en enkel släpvagns-kabel/7ledar-kabel
på nästa våning uppgraderades dom gamla sim reflektorerna i flood till ljusdals flood reflektorer och även dessa i H7 lamper, men inte nog med de, instalerade även ett gäng 55w xenon i alla 6 reflektorer och lite trucker belysning i dessa med varde ljus!
det blev vell en viss ändring i ordet mörkrädd nu
Blev faktiskt väldigt nöjd med detta ljus och det är absolut den finaste investering jag gjort till mina bilar
och detta var då ljusbygge 2.0 som inkluderade xenon konvertering och upp snyggning med alla kablar samt positions lampor till samntliga lampor
Denna bild tycker jag personligen är väldigt rolig men tanke på reaktioerna som blev i samband med att jag med min lilla japsare kunde parkera som dom stora pojkarna
En stolt ägare av sin lilla blå
Ja det har vart lite fix nu de sista
lite körning utanför falköping med trucker-ljus i plasten som jag så fint ryckte av
en å annan ljus-show med halogen lamporna har jag bjudit på men de blir de nu ändring på då ljusbygge 2.0 är på g upp
Det börjades lite lätt med att designa en ny huvudpanel till brytarna
och de gjordes med gröna dioder och i ett täck-lock som var till för ljust den delen där sterion iäntligen ska sitta
den var relativt snabbt installerad med hjälp av att vi denna gången gjorde oss av med en hel del kablar och dålig konstruktion
här har vi strömbrytar-panel 1.0
jämnfört med 2.0 som var en alldeles utmärkt konstruktion med nätverks-kabel som styrstöm och tajtare kabeldragningar för brytare samt dioder
sen i elcentralen städades det upp och ersatte ström (+) till lamper och annan utrustning med en enkel släpvagns-kabel/7ledar-kabel
på nästa våning uppgraderades dom gamla sim reflektorerna i flood till ljusdals flood reflektorer och även dessa i H7 lamper, men inte nog med de, instalerade även ett gäng 55w xenon i alla 6 reflektorer och lite trucker belysning i dessa med varde ljus!
det blev vell en viss ändring i ordet mörkrädd nu
Blev faktiskt väldigt nöjd med detta ljus och det är absolut den finaste investering jag gjort till mina bilar
och detta var då ljusbygge 2.0 som inkluderade xenon konvertering och upp snyggning med alla kablar samt positions lampor till samntliga lampor
Denna bild tycker jag personligen är väldigt rolig men tanke på reaktioerna som blev i samband med att jag med min lilla japsare kunde parkera som dom stora pojkarna
En stolt ägare av sin lilla blå
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Ne det går ju inte vänta med de som redan hänt!!
dags för nästa uppdatering!
För att göra sig redo för dom mörka timmarna i skogen så installerades även ett gäng med runt om lamper
Och självklart så fick de bli LED
Börjar med att installera 2st vid framrutan för framskärmarnas uppbelysning och lite mer
Det borrades ett precis lagom stort hål för att dölja kablarna under täckplasten som finns
Men de nöjer man ju sig inte med var ju tvungen å ha lite sidan bak och bak med så det börjar med dom som ska sitta längst bak på befintlig stötfångare tänkte jag
Jag fixade en lämplig fästplatta som jag sedan helt enkelt svetsade fast i en vinkel som passade på kofångaren bak å då självklart så att dom inte var i vägen för lemen
en annan synvinkel
Sen så ville jag ju självklart skydda dom lite mer mot pinnar osv så jag tog en lämplig diameter på armerings-rör och fixade en båge runt lamperna med lagom distans så dom fortfarande gick att ställa in till lämplig vinkel
Och så var kofångaren även fixad
Fick dock ingen monterings bild på dom 2 resterande lamporna för sido belysningen men dom monterades på redan befintlig last-båge
Främre Led lamper igång
samt 4 st bakåt för bättre runt om belysning. Tanken är att kanske montera ytterligare på kommande Roof rack
Men nu var det dags för den prick på listan som var väldigt viktig för det projekt som byggs på nu Fjädringen, vi börjar med framvagnen
här var det dags att lossa den gamla spindelleden för att sedan lossa övre bärarm
för att få ut denna rostiga gamla del så lossar man 3st bult på ovansida med 13nyckel har jag för mig de va. Sen har du den stora bulten till den som sitter under med en sprint igenom. Med lite vold vilja och vaselin så går de med en brytgaffel å hammare
Sen så återstår montering, och i detta fall var det en övre-bärarm med grövre vinkel som ska kunna ge dig ett lyft på 3" som bäst. Denna monterar du med 2st stora bult mot fjädertornet eller fjäder-väggen hur du nu vill kalla de (kommer ej ihåg storlek på dom dock) men sen kommer de då om du måste köpa nya spindlar eller inte men de kan vara att rekomendera om dom är 12år gamla så montera dom nya spindlarna i omvänd ordning mot va du tog isär dom på så brukar de gå bra sen i med mutter under och sprint igenom bulten, sen skruvar du fast dom 3 bultarna på ovansidan om spindel så allt sitter som de ska Då har framvagnen blivit fixad på denna sidan med
Nu var de ju dags för annat godis å komma på i samband med detta. Besiktningen hade klagat på att nedre höger spindel va glappig så den fick jag ju byta då sen hade bromsvärdet 1,2 på vänster sida och 0,2 på höger så jag tog av trummerna och konstaterade efter lite test att de va läge å byta hjulcylindrar så på me de
Sen vare bara å montera bromsarna å lufta systemet sen var de läge å slänga på 3" längre shackel bak (skymtas på bild) och så var även bak-axel lyft lite
Resultatet när bilen rullats ut tyckte det blev väldigt luftiga hjulhus nu med 31"er på dags för större nu tror jag! 33" borde ju gå på
passade på att testa flexet lite i samband med höjningen
Och lackade 16"arna svart istället för flagnat silver
Det får avsluta uppdateringen för denna gången hoppas ni har lite intressant läsning här nu och så väntas snart en uppdatering igen med ännu lite fix å trix
dags för nästa uppdatering!
För att göra sig redo för dom mörka timmarna i skogen så installerades även ett gäng med runt om lamper
Och självklart så fick de bli LED
Börjar med att installera 2st vid framrutan för framskärmarnas uppbelysning och lite mer
Det borrades ett precis lagom stort hål för att dölja kablarna under täckplasten som finns
Men de nöjer man ju sig inte med var ju tvungen å ha lite sidan bak och bak med så det börjar med dom som ska sitta längst bak på befintlig stötfångare tänkte jag
Jag fixade en lämplig fästplatta som jag sedan helt enkelt svetsade fast i en vinkel som passade på kofångaren bak å då självklart så att dom inte var i vägen för lemen
en annan synvinkel
Sen så ville jag ju självklart skydda dom lite mer mot pinnar osv så jag tog en lämplig diameter på armerings-rör och fixade en båge runt lamperna med lagom distans så dom fortfarande gick att ställa in till lämplig vinkel
Och så var kofångaren även fixad
Fick dock ingen monterings bild på dom 2 resterande lamporna för sido belysningen men dom monterades på redan befintlig last-båge
Främre Led lamper igång
samt 4 st bakåt för bättre runt om belysning. Tanken är att kanske montera ytterligare på kommande Roof rack
Men nu var det dags för den prick på listan som var väldigt viktig för det projekt som byggs på nu Fjädringen, vi börjar med framvagnen
här var det dags att lossa den gamla spindelleden för att sedan lossa övre bärarm
för att få ut denna rostiga gamla del så lossar man 3st bult på ovansida med 13nyckel har jag för mig de va. Sen har du den stora bulten till den som sitter under med en sprint igenom. Med lite vold vilja och vaselin så går de med en brytgaffel å hammare
Sen så återstår montering, och i detta fall var det en övre-bärarm med grövre vinkel som ska kunna ge dig ett lyft på 3" som bäst. Denna monterar du med 2st stora bult mot fjädertornet eller fjäder-väggen hur du nu vill kalla de (kommer ej ihåg storlek på dom dock) men sen kommer de då om du måste köpa nya spindlar eller inte men de kan vara att rekomendera om dom är 12år gamla så montera dom nya spindlarna i omvänd ordning mot va du tog isär dom på så brukar de gå bra sen i med mutter under och sprint igenom bulten, sen skruvar du fast dom 3 bultarna på ovansidan om spindel så allt sitter som de ska Då har framvagnen blivit fixad på denna sidan med
Nu var de ju dags för annat godis å komma på i samband med detta. Besiktningen hade klagat på att nedre höger spindel va glappig så den fick jag ju byta då sen hade bromsvärdet 1,2 på vänster sida och 0,2 på höger så jag tog av trummerna och konstaterade efter lite test att de va läge å byta hjulcylindrar så på me de
Sen vare bara å montera bromsarna å lufta systemet sen var de läge å slänga på 3" längre shackel bak (skymtas på bild) och så var även bak-axel lyft lite
Resultatet när bilen rullats ut tyckte det blev väldigt luftiga hjulhus nu med 31"er på dags för större nu tror jag! 33" borde ju gå på
passade på att testa flexet lite i samband med höjningen
Och lackade 16"arna svart istället för flagnat silver
Det får avsluta uppdateringen för denna gången hoppas ni har lite intressant läsning här nu och så väntas snart en uppdatering igen med ännu lite fix å trix
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Mycket intressant detta!! Fortsätt i garaget nu
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Riktigt snyggt!
GIllade ljusbilden du fick med xenon och mörkerfotona ni tog var jävulskt snyggt tagna!
GIllade ljusbilden du fick med xenon och mörkerfotona ni tog var jävulskt snyggt tagna!
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Mkt snygga bilder o intressant tråd!! Impad av elen till alla lampor... Mkt snyggt!!!
Är schacklarna tre tum längre för å höja tre tum eller e dom typ fyra tum längre för å höja tre tum?? dom såg långa ut... Har tänkt slöjda till 2" höjn-schacklar till min Navara men vet inte riktigt hur långa dom behöver vara??
(Tar gärna emot lite tips me hur man bäst kopplar in fem extraljus på taket )
Är schacklarna tre tum längre för å höja tre tum eller e dom typ fyra tum längre för å höja tre tum?? dom såg långa ut... Har tänkt slöjda till 2" höjn-schacklar till min Navara men vet inte riktigt hur långa dom behöver vara??
(Tar gärna emot lite tips me hur man bäst kopplar in fem extraljus på taket )
#patrol-garaget
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
KJH; Tackar så mycket, jah nu ska vi se 2" är ju 5,1cm och 3" ska vara 7,6cm har jag för mig. Men jag tror också att totallängden på mina shacklar är ungefär 30-35cm långa med tanke på att de e en vinkel upptill på shacklet för å passa te fjäderfästet på ramen, ungefär.
El-dragningen e inte min starka sida så jag har ju haft lite av en egen elektriker som hjälpt mig med detta men ska se om jag kan ge dig en lite blick på de så kanske han får rätta/fylla i här sen
i mitt fall så är de så att jag från lamporna har använt en 7-ledarkabel som strömförsörjning för + och dragit den kabeln till min kopplingsbox där de satts i ett block som en stor + från batteriet går in i, detta kunde jag göra för att lamporna(xenon) inte kräver så stor dirr ström eller va man ska säga. Det var iaf så pass så att 7ledarkabeln funkar. När det gäller jord så är det paralell kopplat mellan alla lampor så det går i en egen kabel ner till elcentralen där även denna går in i ett block som kommer med en stor kabel från batteriet. Det går ju även att jorda på annat vis men det gäller att de räcker till annars blir det så att lamporna blinkar i otakt då strömmen går "igenon" lamporna till nästa ungefär. Så jag fick dra jord från batteriet för att ha en stark jord. Sen från kopplingsboxen går nätverkskabel som ger styrström till vipp-brytaren/arna för att styra de osv. Hoppas du har en liten inblick i de nu annars får jag be min elektriker lägga in en kommentar
El-dragningen e inte min starka sida så jag har ju haft lite av en egen elektriker som hjälpt mig med detta men ska se om jag kan ge dig en lite blick på de så kanske han får rätta/fylla i här sen
i mitt fall så är de så att jag från lamporna har använt en 7-ledarkabel som strömförsörjning för + och dragit den kabeln till min kopplingsbox där de satts i ett block som en stor + från batteriet går in i, detta kunde jag göra för att lamporna(xenon) inte kräver så stor dirr ström eller va man ska säga. Det var iaf så pass så att 7ledarkabeln funkar. När det gäller jord så är det paralell kopplat mellan alla lampor så det går i en egen kabel ner till elcentralen där även denna går in i ett block som kommer med en stor kabel från batteriet. Det går ju även att jorda på annat vis men det gäller att de räcker till annars blir det så att lamporna blinkar i otakt då strömmen går "igenon" lamporna till nästa ungefär. Så jag fick dra jord från batteriet för att ha en stark jord. Sen från kopplingsboxen går nätverkskabel som ger styrström till vipp-brytaren/arna för att styra de osv. Hoppas du har en liten inblick i de nu annars får jag be min elektriker lägga in en kommentar
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
-
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
så det räcker med vanlig kabel till xenon lamporna ? den grovleken du har till knapparna inuti bilen ?
cheva <3
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Ska du höja 3" med blad fjädring så måste nya schaklen vara 6" längre än orginal....
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
Knapparna har bara hand om styrspänningne till reläna. Då räcker så tunn.
Till balastern till xenonet räcker de med 1,5mm², men ska du ha flera balaster på samma kabel så brukar jag lägga en 6mm² fram och sen löda ihop en förgrening av 1,5mm² till varje balast.
Vart kommer övre länkarmar ifrån btw?
Letar något dragfordon och just nu står de mellan l200 och KC. Med övertaget för l200 iom att de finns spärr i bakaxeln på vissa.
Till balastern till xenonet räcker de med 1,5mm², men ska du ha flera balaster på samma kabel så brukar jag lägga en 6mm² fram och sen löda ihop en förgrening av 1,5mm² till varje balast.
Vart kommer övre länkarmar ifrån btw?
Letar något dragfordon och just nu står de mellan l200 och KC. Med övertaget för l200 iom att de finns spärr i bakaxeln på vissa.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå
har 1.5mm en till varje framdraget till extraljusena som sitter nu kanse blir man köper xenon då man bara behöver byta lampa och borra upp hålet för kabelgenomföringen
cheva <3