Ultimata pickupen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nu har man äntligen fått tummen ur... har byggt en skärmbreddare men det var så många vinklar på formarna så våldet som krävdes för att få ur breddaren gjorde att den sprack och även formen måste repareras.
tror jag får skippa vecket som går in som en vanlig skärmkant hädanefter.
http://vwokrw.blu.livefilestore.com/y1p ... jpg?psid=1
Fördelen med glasfiber är att det går att reparera och modifiera till skillnad från vanliga bushwackers. ska ju även göra ett urtag för tanklocket+ lite extra modd så den passar perfekt mot karossen.
fetare än Kingen i nyaste 4wd ska man väl få till
tror jag får skippa vecket som går in som en vanlig skärmkant hädanefter.
http://vwokrw.blu.livefilestore.com/y1p ... jpg?psid=1
Fördelen med glasfiber är att det går att reparera och modifiera till skillnad från vanliga bushwackers. ska ju även göra ett urtag för tanklocket+ lite extra modd så den passar perfekt mot karossen.
fetare än Kingen i nyaste 4wd ska man väl få till
Grand cherokee V8 -93
-
- Forumräv
- Inlägg: 726
- Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
- Ort: Kumla
- Kontakt:
bygger vidare med skärmarna. slipade bort kanten som gjorde det svårt att få loss breddaren ur formen. Delvis nedslipad:
Nästa problem var att originalbreddaren satt monterad i flera hål på skärmen som jag antingen måste lägga igen eller montera min breddare över:
för att täcka hålen måste jag montera den så högt att man ser skärmen under vilket inte är snyggt, får hellre lägga igen hålen eller ha synliga bultar e dyl över hålen.
slipper också göra speciellt djupt urtag för tanklocket då:
Nästa problem var att originalbreddaren satt monterad i flera hål på skärmen som jag antingen måste lägga igen eller montera min breddare över:
för att täcka hålen måste jag montera den så högt att man ser skärmen under vilket inte är snyggt, får hellre lägga igen hålen eller ha synliga bultar e dyl över hålen.
slipper också göra speciellt djupt urtag för tanklocket då:
Senast redigerad av fredda den ons jun 22, 2011 13:45, redigerad totalt 1 gånger.
Grand cherokee V8 -93
Originalhjulen börjar se rätt taniga ut så jag drog ihop ett 31" på 0-inpressad fälg för att få ett hum om vad jag behöver, saknar 5cm så en -20 inpressad fälg med 33:or bör fylla ut alldeles lagom:
Senast redigerad av fredda den ons jun 22, 2011 13:50, redigerad totalt 1 gånger.
Grand cherokee V8 -93
-
- Forumräv
- Inlägg: 726
- Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
- Ort: Kumla
- Kontakt:
-
- Forumräv
- Inlägg: 726
- Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
- Ort: Kumla
- Kontakt:
skärmbreddarhelvetena tar tid, gjutit den andra bak nu men dom fastnar så inihelvete i formarna så det blir skador när man ska ta loss dom, måste hitta bättre släppmedel innan jag gör framskärmarna.
hursomhelst så slog jag till på ett par blackspoke från fmv4x4 så man har nå vettigare hjul så länge.
här syns även orsaken till att kofångarbygge hägrar, min misshandlade front:
lite silverfärg piffar upp lite och med 31:or ryms det hyfsat, när breddarna blir klara måste jag upp på 33:or för att fylla ut tillräckligt.
kan även upplysa alla D22 ägare att 15" plåt passar utan att ta i bromsokena
hursomhelst så slog jag till på ett par blackspoke från fmv4x4 så man har nå vettigare hjul så länge.
här syns även orsaken till att kofångarbygge hägrar, min misshandlade front:
lite silverfärg piffar upp lite och med 31:or ryms det hyfsat, när breddarna blir klara måste jag upp på 33:or för att fylla ut tillräckligt.
kan även upplysa alla D22 ägare att 15" plåt passar utan att ta i bromsokena
Grand cherokee V8 -93
jag har byggt formarna själv, eller rättare sagt gjutit av ett par riktiga Bushwackers.Skroten skrev:snyggt! hur lyckas du gjuta breddarna så? Bygger din egen form eller? Vill se vidare på det här projektet
Sen plastar man med glasfiber och polyester på samma sätt man bygger båtar,kanoter, skoterpulkoor m.m.
på den breddare som är klar var det dock lite extra då det behövs ett urtag för tanklocket och då fick jag bygga upp tjockt med material på insidan för att sen slipa ur på utsidan tills jag hade rätt form.
det gick åt en del material som sen bara slipades bort men som tur är behövs det bara på just den.
sen har jag även måst bygga på material längst ner då karossen svänger inåt nedtill. Bushwackersena jag gjöt av är gjorda för en kaross med helt plana sidor.
Grand cherokee V8 -93
det har varit lite stiltje ett tag pga andra projekt (huset) men har i alla fall ett flak från 1,5 hytt på G, visserligen lite rostiga skärmkanter men dom kommer ändå inte vara synliga så lagningen behöver inte ens bli snygg..
Det är från en tidig D22:a så jag slipper även bekymret med dom synliga hålen från originalskärmbreddarna.
även inhandlat färg till nya breddarna då jag äntligen bestämt mig: Antracitgrå metallic bryter nog av lagom mot originalfärgen.
beställde lite servicedelar från Milner också och då "råkade" jag klicka på en karosshöjning också, 1,5 tum bara men vill nog inte ha mer heller då nya kofångaren kommer blotta alltför mycket av chassiet fram annars.
totalt blir det med tidigare höjning 3,5 tum upp vilket lätt bör svälja 33:orna som ligger och väntar.
den höjningen gör också att jag kan ta bort hjulhusen på nya flaket och få helt (eller nästan) plant flak.
Det är från en tidig D22:a så jag slipper även bekymret med dom synliga hålen från originalskärmbreddarna.
även inhandlat färg till nya breddarna då jag äntligen bestämt mig: Antracitgrå metallic bryter nog av lagom mot originalfärgen.
beställde lite servicedelar från Milner också och då "råkade" jag klicka på en karosshöjning också, 1,5 tum bara men vill nog inte ha mer heller då nya kofångaren kommer blotta alltför mycket av chassiet fram annars.
totalt blir det med tidigare höjning 3,5 tum upp vilket lätt bör svälja 33:orna som ligger och väntar.
den höjningen gör också att jag kan ta bort hjulhusen på nya flaket och få helt (eller nästan) plant flak.
Grand cherokee V8 -93
om den redan är stenhård bak så förstår jag inte varför du höjer den genom att sätte dit mer fjäderkraft ändåfredda skrev:aha ja i terrängen blir det ju kalas men frågan om jag inte förlorar för mycket på vägen?
fast å andra sidan är inte originalegenskaperna så bra heller med mjuk o gungig front o stenhård bak....