Ultimata pickupen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ultimata pickupen
jag vill ha en så komplett bil som möjligt, den ska fixa hyfsad offroad,familjebil,plogbil, frakta grejor (gärna skotern),hyfsat snål, inte svindyr, bekväm.
en nyare dubbelhytts pickup kommer rätt nära men jänkarna e dyra &törstiga och japsarna har fördjävla litet flak.
har idag en Navara dh -04 i brist på bättre men så hittade jag denna bild:
https://www.4x4parts.com/nissan/images/ ... 2c672d.jpg
ta flaket från en 1,5 hytt o förläng ramen!
den taskiga bukvinkeln fixas med lite höjning och det ska ju ändå inte vara nån extrem offroader.
Frågan är om det går att regga den som ombyggd?
i så fall kommer jag ju närmare den omöjliga ekvationen
en nyare dubbelhytts pickup kommer rätt nära men jänkarna e dyra &törstiga och japsarna har fördjävla litet flak.
har idag en Navara dh -04 i brist på bättre men så hittade jag denna bild:
https://www.4x4parts.com/nissan/images/ ... 2c672d.jpg
ta flaket från en 1,5 hytt o förläng ramen!
den taskiga bukvinkeln fixas med lite höjning och det ska ju ändå inte vara nån extrem offroader.
Frågan är om det går att regga den som ombyggd?
i så fall kommer jag ju närmare den omöjliga ekvationen
Grand cherokee V8 -93
Re: Ultimata pickupen
Jaa du skulle kunna förlänga ramen "inom rimliga gränser" som SFRO sägerfredda skrev: [img]https://www.4x4parts.com/nissan/images/ ... 2c672d.jpg[/img]
Frågan är om det går att regga den som ombyggd?
i så fall kommer jag ju närmare den omöjliga ekvationen
Har kortat min ram på rovern 25cm och det var inga problem.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Re: Ultimata pickupen
& den har du besiktigat så att den är godkänd nu?4x4power skrev:Jaa du skulle kunna förlänga ramen "inom rimliga gränser" som SFRO sägerfredda skrev: [img]https://www.4x4parts.com/nissan/images/ ... 2c672d.jpg[/img]
Frågan är om det går att regga den som ombyggd?
i så fall kommer jag ju närmare den omöjliga ekvationen
Har kortat min ram på rovern 25cm och det var inga problem.
Det är inte bara göra som man vill utan det är en hel del regler i kring & vad man gör hur man gör , vad det blir osv
Re: Ultimata pickupen
Den är SFRO bes som ombyggt fordon, har bara gjort första bes då bilen inte är klar än..kex skrev: & den har du besiktigat så att den är godkänd nu?
Det är inte bara göra som man vill utan det är en hel del regler i kring & vad man gör hur man gör , vad det blir osv
Du kan ju kolla byggtråden för "Hybriden" , den kommer att bli godkänd kortad ram, willys kaross, 35", bur, winch mm
om du inte tror mej så kan jag ju skicka en bild på pappret från SFRO...
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Frågan är om det räcker med att bara förlänga ramen för att kunna regga som ombyggt fordon eller om du behöver bygga om nåt mer. Det brukar krävas två större ändringar. (t.ex byta bromsar och bygga om hjulupphängningen) Bäst är att ta kontakt med din närmaste besiktningsman för att få ett definitivt svar.
Men går gör det i alla fall. Står under punkt 2:
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-bil
Men går gör det i alla fall. Står under punkt 2:
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-bil
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Ypperligt tillfälle för en SAS fram på den då
I sådna fall kan de bli en kanon tuff bil,
I sådna fall kan de bli en kanon tuff bil,
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Låter bra det! Tack för info.
dax att göra en plan för bilen då:
1: lätt höjning med shackel och skruva torision.
2: bygga 2,5" avgas raka rör
3: bygga winchkofångare a'la ARB inkl. lämplig winch
4: Gjuta upp en omgång 6" bushwackers.
5: lite större däck, kanske 265-75-16
6: Förlänga ramen o montera flak från enkelhytten eller 1,5:an.
7: Ome fjädring och 35:or + en o annan spärr.
dax att göra en plan för bilen då:
1: lätt höjning med shackel och skruva torision.
2: bygga 2,5" avgas raka rör
3: bygga winchkofångare a'la ARB inkl. lämplig winch
4: Gjuta upp en omgång 6" bushwackers.
5: lite större däck, kanske 265-75-16
6: Förlänga ramen o montera flak från enkelhytten eller 1,5:an.
7: Ome fjädring och 35:or + en o annan spärr.
Grand cherokee V8 -93
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Solid Axle Swap dvs byte till stel axel...fredda skrev:trodde jag hade koll på det mesta men vad fan är en sas?Bertilson skrev:Ypperligt tillfälle för en SAS fram på den då
I sådna fall kan de bli en kanon tuff bil,
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Solid Axle Swap, dvs du byter den delade framaxeln mot en stel.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
aha ja i terrängen blir det ju kalas men frågan om jag inte förlorar för mycket på vägen?
fast å andra sidan är inte originalegenskaperna så bra heller med mjuk o gungig front o stenhård bak....
kommer som sagt inte ha den som renodlad offroader utan kanske mer skotertransport till fjälls o hämta lite ved på hygget typ.
den blir för lång för att offroada seriöst med.
fast å andra sidan är inte originalegenskaperna så bra heller med mjuk o gungig front o stenhård bak....
kommer som sagt inte ha den som renodlad offroader utan kanske mer skotertransport till fjälls o hämta lite ved på hygget typ.
den blir för lång för att offroada seriöst med.
Grand cherokee V8 -93
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
lite såhär stuk tänker jag mig plus förlängningen:
https://www.4x4parts.com/nissan/images/ ... ee8f56.jpg
undra hur tjock plåt som är lagom till kofångaren?
vikt kontra hållbarhet
https://www.4x4parts.com/nissan/images/ ... ee8f56.jpg
undra hur tjock plåt som är lagom till kofångaren?
vikt kontra hållbarhet
Grand cherokee V8 -93
Jag byggde i 2mm blir lite svavigt men funkar, Hat lite plåtvinklar till förstärkning på insidan.
En bekant till mig byggde i 4mm. Då håller det med blir enligt mig onödigt tungt. Och skall du inte ha den som renodlad skogsmaskin borde det funka med 2mm enligt mig.
Och när du bygger, spara eventuella mallar så att det är lätt att kapa till nya delar när det blir krokigt
En bekant till mig byggde i 4mm. Då håller det med blir enligt mig onödigt tungt. Och skall du inte ha den som renodlad skogsmaskin borde det funka med 2mm enligt mig.
Och när du bygger, spara eventuella mallar så att det är lätt att kapa till nya delar när det blir krokigt
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Höjningen klar!
det blev ett par framfjädrar från vw lupo som hjälper upp bladen bak, dom passade perfekt att trä över genomslagsgummina och sen svetsa jag en rörbit som håller nedre ändan på plats.
http://8ndmug.blu.livefilestore.com/y1p ... JPG?psid=1
Fram spände jag upp den ganske slappa torisionen.
Här syns skillnaden på när ena ändan e höjd:
http://8ndmug.blu.livefilestore.com/y1p ... JPG?psid=1
Slutresultat:
http://8ndmug.blu.livefilestore.com/y1p ... JPG?psid=1
möjligen spänner jag upp den en aning till fram men lite utprovning först.
totalt är bilen höjd 2" mot innan och efter en första provtur känns den faktiskt bekvämare och inte lika stötig när inte lastbladet ligger an hela tiden.
det blev ett par framfjädrar från vw lupo som hjälper upp bladen bak, dom passade perfekt att trä över genomslagsgummina och sen svetsa jag en rörbit som håller nedre ändan på plats.
http://8ndmug.blu.livefilestore.com/y1p ... JPG?psid=1
Fram spände jag upp den ganske slappa torisionen.
Här syns skillnaden på när ena ändan e höjd:
http://8ndmug.blu.livefilestore.com/y1p ... JPG?psid=1
Slutresultat:
http://8ndmug.blu.livefilestore.com/y1p ... JPG?psid=1
möjligen spänner jag upp den en aning till fram men lite utprovning först.
totalt är bilen höjd 2" mot innan och efter en första provtur känns den faktiskt bekvämare och inte lika stötig när inte lastbladet ligger an hela tiden.
Grand cherokee V8 -93