Ultimata pickupen

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Ultimata pickupen

Inlägg av fredda » tis jun 15, 2010 21:25

jag vill ha en så komplett bil som möjligt, den ska fixa hyfsad offroad,familjebil,plogbil, frakta grejor (gärna skotern),hyfsat snål, inte svindyr, bekväm.
en nyare dubbelhytts pickup kommer rätt nära men jänkarna e dyra &törstiga och japsarna har fördjävla litet flak.
har idag en Navara dh -04 i brist på bättre men så hittade jag denna bild:
https://www.4x4parts.com/nissan/images/ ... 2c672d.jpg
ta flaket från en 1,5 hytt o förläng ramen!
den taskiga bukvinkeln fixas med lite höjning och det ska ju ändå inte vara nån extrem offroader.
Frågan är om det går att regga den som ombyggd?

i så fall kommer jag ju närmare den omöjliga ekvationen
Grand cherokee V8 -93

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: Ultimata pickupen

Inlägg av 4x4power » tis jun 15, 2010 23:54

fredda skrev: [img]https://www.4x4parts.com/nissan/images/ ... 2c672d.jpg[/img]

Frågan är om det går att regga den som ombyggd?

i så fall kommer jag ju närmare den omöjliga ekvationen
Jaa du skulle kunna förlänga ramen "inom rimliga gränser" som SFRO säger :lol:

Har kortat min ram på rovern 25cm och det var inga problem.
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

kex
Hemmastadd
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 29, 2008 1:03

Re: Ultimata pickupen

Inlägg av kex » ons jun 16, 2010 8:14

4x4power skrev:
fredda skrev: [img]https://www.4x4parts.com/nissan/images/ ... 2c672d.jpg[/img]

Frågan är om det går att regga den som ombyggd?

i så fall kommer jag ju närmare den omöjliga ekvationen
Jaa du skulle kunna förlänga ramen "inom rimliga gränser" som SFRO säger :lol:

Har kortat min ram på rovern 25cm och det var inga problem.
& den har du besiktigat så att den är godkänd nu?
Det är inte bara göra som man vill utan det är en hel del regler i kring & vad man gör hur man gör , vad det blir osv

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: Ultimata pickupen

Inlägg av 4x4power » ons jun 16, 2010 9:21

kex skrev: & den har du besiktigat så att den är godkänd nu?
Det är inte bara göra som man vill utan det är en hel del regler i kring & vad man gör hur man gör , vad det blir osv
Den är SFRO bes som ombyggt fordon, har bara gjort första bes då bilen inte är klar än..

Du kan ju kolla byggtråden för "Hybriden" , den kommer att bli godkänd kortad ram, willys kaross, 35", bur, winch mm

om du inte tror mej så kan jag ju skicka en bild på pappret från SFRO...
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons jun 16, 2010 21:15

Frågan är om det räcker med att bara förlänga ramen för att kunna regga som ombyggt fordon eller om du behöver bygga om nåt mer. Det brukar krävas två större ändringar. (t.ex byta bromsar och bygga om hjulupphängningen) Bäst är att ta kontakt med din närmaste besiktningsman för att få ett definitivt svar.

Men går gör det i alla fall. Står under punkt 2:
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-bil
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » tor jun 17, 2010 21:39

Ypperligt tillfälle för en SAS fram på den då

I sådna fall kan de bli en kanon tuff bil,
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » tor jun 17, 2010 21:52

Låter bra det! Tack för info.
dax att göra en plan för bilen då:

1: lätt höjning med shackel och skruva torision.
2: bygga 2,5" avgas raka rör
3: bygga winchkofångare a'la ARB inkl. lämplig winch
4: Gjuta upp en omgång 6" bushwackers.
5: lite större däck, kanske 265-75-16
6: Förlänga ramen o montera flak från enkelhytten eller 1,5:an.
7: Ome fjädring och 35:or + en o annan spärr.
Grand cherokee V8 -93

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » tor jun 17, 2010 21:53

Bertilson skrev:Ypperligt tillfälle för en SAS fram på den då

I sådna fall kan de bli en kanon tuff bil,
trodde jag hade koll på det mesta men vad fan är en sas?
Grand cherokee V8 -93

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jun 17, 2010 22:08

fredda skrev:
Bertilson skrev:Ypperligt tillfälle för en SAS fram på den då

I sådna fall kan de bli en kanon tuff bil,
trodde jag hade koll på det mesta men vad fan är en sas?
Solid Axle Swap dvs byte till stel axel...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Inlägg av Ninetoes » tor jun 17, 2010 22:09

Solid Axle Swap, dvs du byter den delade framaxeln mot en stel.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » tor jun 17, 2010 22:16

aha :D ja i terrängen blir det ju kalas men frågan om jag inte förlorar för mycket på vägen?
fast å andra sidan är inte originalegenskaperna så bra heller med mjuk o gungig front o stenhård bak....

kommer som sagt inte ha den som renodlad offroader utan kanske mer skotertransport till fjälls o hämta lite ved på hygget typ.
den blir för lång för att offroada seriöst med.
Grand cherokee V8 -93

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » fre jun 18, 2010 12:14

fredda skrev: den blir för lång för att offroada seriöst med.
Du får väll kompensera för längden, genom att höja den rejält. :wink:

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » ons jun 30, 2010 22:34

lite såhär stuk tänker jag mig plus förlängningen:
https://www.4x4parts.com/nissan/images/ ... ee8f56.jpg

undra hur tjock plåt som är lagom till kofångaren?
vikt kontra hållbarhet
Grand cherokee V8 -93

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » tor jul 01, 2010 12:57

Jag byggde i 2mm blir lite svavigt men funkar, Hat lite plåtvinklar till förstärkning på insidan.

En bekant till mig byggde i 4mm. Då håller det med blir enligt mig onödigt tungt. Och skall du inte ha den som renodlad skogsmaskin borde det funka med 2mm enligt mig.


Och när du bygger, spara eventuella mallar så att det är lätt att kapa till nya delar när det blir krokigt
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » tor jul 01, 2010 23:32

Höjningen klar!
det blev ett par framfjädrar från vw lupo som hjälper upp bladen bak, dom passade perfekt att trä över genomslagsgummina och sen svetsa jag en rörbit som håller nedre ändan på plats.
http://8ndmug.blu.livefilestore.com/y1p ... JPG?psid=1
Fram spände jag upp den ganske slappa torisionen.

Här syns skillnaden på när ena ändan e höjd:
http://8ndmug.blu.livefilestore.com/y1p ... JPG?psid=1

Slutresultat:
http://8ndmug.blu.livefilestore.com/y1p ... JPG?psid=1
möjligen spänner jag upp den en aning till fram men lite utprovning först.
totalt är bilen höjd 2" mot innan och efter en första provtur känns den faktiskt bekvämare och inte lika stötig när inte lastbladet ligger an hela tiden.
Grand cherokee V8 -93

Skriv svar