Sida 1 av 54

:Projekt Aguave Grün -End of story..

Postat: lör sep 18, 2010 21:54
av carfrigge
Här kommer lite bilder på min ersättare för pajeron:

Före:
Bild


Bild


Efter:
Bild



Bilen är i ett bra skick, kom till swe. 1998. Ställdes av 1999 för att sedan stå i varmgarage :)

Receptet är som följer:

35" simex -klart
2" höjning -klart
Warn 8274 -klart
Inbyggd 12 volt kompressor med tank -klart
Bullbar anpassad för 8274 -klart
Snorkel -klart
Rocksliders längs sidorna -klart
Hasplåtar under -klart
Konvertera till turbo -klart
Avlägsna samtliga golvmattor -klart
Mont. komradio -klart
Mont. varvräknare -klart
Mont. avgastempmät. -klart
30 mm spacer -klart
40 mm karosshöjning -klart

-Vinna minst en challangetävling 8) *överlåtes till nya ägaren :mrgreen: *

Här är motorn:

Bild


Någon som vet om det är en 3,0 eller 3,5 om motornummret är: R 603 011 35 01 ?

Gjutstämpeln säger -95 på flera ställen iaf.



Tack till Kalle för att du hängde på, andra helgen i rad (Malmö förra helgen & Helsingborg idag)

Tack till Lennie för tipset om bilen :)

Tack till Roger för en seriös affär & ett trevligt bemötande!



//F

.

Postat: lör sep 18, 2010 22:03
av dansken
Fan, är det inte merca fälgar på släpet :lol:

Re: .

Postat: lör sep 18, 2010 22:24
av carfrigge
dansken skrev:Fan, är det inte merca fälgar på släpet :lol:
Japp, är det premium så är det ! 8)



//F

Postat: lör sep 18, 2010 22:54
av thomasv
Sedär! en Påvemobil!
:D :D :D :D :D :D
Bild

/Thomas

Postat: sön sep 19, 2010 8:40
av Joel
3,5 litaren heter om603 971*** å den satt bara i w140 modellen (S class) vad jag vet.. så du har säkert en 3,0l men vilken bra motor de är den tål utan vidare 2bars ladd :P

.

Postat: sön sep 19, 2010 8:57
av dansken
Kollar man på mobile.de så fanns det G290 o G350 1995.
G290 är om jag fattat det rätt en 2,9L sugmotor på 95hk.
G350 är en 3,5L turbomotor på 136hk.

Så om det är en motor från en G-wagen bör det va en 3,5L.

Postat: sön sep 19, 2010 9:05
av kalle
Denna motor var från personbil,men det finns G350 som du skriver.

Både gamal rak6a och nya med V6.
-90 talarn i G350 ska enligt Wiki heta OM603D35A 136hk/330nm

Postat: sön sep 19, 2010 11:35
av Mahindra
Måste varit färgen du föll för;)
Undersökte vad min motor heter 603 972 12 och det är en 350.
Har du manuell låda på den motorn är det garanterat en 300. Då 350 kom bara med automat för de manuella lådorna höll inte för den motorn.

Rekommenderar dig att ska du höja så mycket så gör 2" på fjädrarna och 2" bodylift. För GW har lite problem med utfjädringen och att kardanerna tar i. Tyvärr sägs de även vara så att hjullagerna håller inte så länge på dessa bilarna med 35".

Ser dock ut att vara en riktigt fräsch grund för dig att börja på. Vad är det för motor som suttit original i den?

Grattis ser ut att vara bra köp.

Postat: sön sep 19, 2010 12:54
av carfrigge
Mahindra skrev:Måste varit färgen du föll för;)
Undersökte vad min motor heter 603 972 12 och det är en 350.
Har du manuell låda på den motorn är det garanterat en 300. Då 350 kom bara med automat för de manuella lådorna höll inte för den motorn.

Rekommenderar dig att ska du höja så mycket så gör 2" på fjädrarna och 2" bodylift. För GW har lite problem med utfjädringen och att kardanerna tar i. Tyvärr sägs de även vara så att hjullagerna håller inte så länge på dessa bilarna med 35".

Ser dock ut att vara en riktigt fräsch grund för dig att börja på. Vad är det för motor som suttit original i den?

Grattis ser ut att vara bra köp.
Tack, ja bilen är verkligen jättefin :)
Det står ca 6500 mil på mätaren, skulle förvåna mej om det inte stämmer..

Det är en 5 cyl. sugmotor i den nu.
Det sitter automatlåda på turbomotorn.


//F

Postat: sön sep 19, 2010 17:00
av Mahindra
Att den bara skulle gått 6500mil de skulle jag inte tro om den kommer från Tyskland. Är det 300 diesel i bilen? Den fem femcylindriga?
Om det sitter en 300 femma i bilen och jag varit dig hade jag nog hellre fixat fram en turbo till den. Dels för det är mest troligt en original GW motor med fördelarna det har och att femman håller betydligt bättre än sexan.

Postat: sön sep 19, 2010 22:09
av carfrigge
Mahindra skrev:Att den bara skulle gått 6500mil de skulle jag inte tro om den kommer från Tyskland. Är det 300 diesel i bilen? Den fem femcylindriga?
Om det sitter en 300 femma i bilen och jag varit dig hade jag nog hellre fixat fram en turbo till den. Dels för det är mest troligt en original GW motor med fördelarna det har och att femman håller betydligt bättre än sexan.

Är det för du är fördomsfull eller är det fakta ang. mätarställningen/import från tyskland :?: :naughty:

Hursomhelst körde jag en rejäl sväng med bilen idag och första intrycket blev: SLÖ :shock: men tyst och mkt följsam :) så något måste göras för att få mer kraft i bilen.

Just nu lutar det åt att TD motorn hamnar under huven inom snar framtid, den är ju ändå anpassad för överladdning.
Skulle den mot förmodan "rasa" blir det turbokonvertering av orginalmotorn.

Är dom känsliga för "rattfladder" ?
Sitter slitna 31" på nu och ratten svajar rejält runt 70km/t, styrdämpare sitter där den skall och ser ut att vara ny.


På det stora hela känns den jäkligt gedigen och jämför man med pajerons drivlina (som höll för min körning under flera år) skall denna inte vara sämre.
Hoppas den teorin stämmer med verkligheten bara.... :wink:


//F

Postat: mån sep 20, 2010 0:05
av calle-fas
Gratulerar!

Det var verkligt glada nyheter! Ser fram mot att få möta den i skogen. :)

Postat: mån sep 20, 2010 12:01
av tersan
Jag har själv en nyinförskaffad GD (1985, korta karossen, 300-motor) och behöver lite tips/idéer, så det här ska bli spännande att följa!

Postat: tis sep 21, 2010 19:59
av carfrigge
tersan skrev:Jag har själv en nyinförskaffad GD (1985, korta karossen, 300-motor) och behöver lite tips/idéer, så det här ska bli spännande att följa!

Härligt!


Upp med bilder & mer info 8) :D


//F

Postat: tis sep 21, 2010 20:12
av kalle
Nått sådant här skulle du spika ihop till din så du får på 8274an...

Bild

Bild

Ser ju ganska tajt och smidigt ut.