:Projekt Aguave Grün -End of story..

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

swek
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 22, 2009 14:45

Inlägg av swek » tor okt 21, 2010 10:05

grymt! men tycker du borde bygga om den till en påvemobil :D
tufft att köra i skogen då :woot:

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tor okt 21, 2010 10:14

swek skrev:grymt! men tycker du borde bygga om den till en påvemobil :D
tufft att köra i skogen då :woot:


låter intressant...... men.... med eller utan påve ?!.... :wink:
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

svahnström
Forumräv
Inlägg: 757
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
Ort: Vetlanda

Inlägg av svahnström » tor okt 21, 2010 19:30

Blir jävligt bra som vanligt när du bygger! Riktigt fräsch bil.
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » lör okt 23, 2010 12:09

svahnström skrev:Blir jävligt bra som vanligt när du bygger! Riktigt fräsch bil.

Tack, alltid kul att bygga/forma efter eget tycke :) Nästan så jag börjar tänka -"den är nästan för fin för skogen...." :wink:


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » lör okt 23, 2010 12:21

Kylaren till vxl. inkopplad.

Bild


Den tänkta kylaren till servosystemet:

Bild



Stötfångaren på plats:

Bild

Bild

Blev mkt. nöjd med resultatet :D


Jäkligt servicevänligt när man kan lägga huven mot vindrutan:

Bild



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » lör okt 23, 2010 12:32

Snyggt det blev med färg och schaklar på :D

Grått var ju inte helt fel :wink:

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » lör okt 23, 2010 12:51

kalle skrev:Snyggt det blev med färg och schaklar på :D

Grått var ju inte helt fel :wink:

Det gråa passar in fint, tack för tipset (ännu en gång...) :wink:



Nu blir det nästa steg:

Bild
Installation av tryckluftstation :)
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » lör okt 23, 2010 13:28

Snyggt :) tryckluftstationen machar ju fjädrar och stötdämpare :rodnar:

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » lör okt 23, 2010 17:01

Fick för mej att "trimma" servopumpen lite...
Och givetvis sitter ju reduceringsventilen bakom remskivan :evil:

Bild

Remskivan bjöd på lite motstånd men jag visade vem som bestämmer :wink:

Bild

Ökade trycket på returfjädern med ett gäng kopparbrickor


Bild


Skulle inte det hjälpa får man byta remskiva för att på så sätt få ett högre varvtal

Bild
(orginalskivan till hö.)


Servokylaren på plats:

Bild



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » lör okt 23, 2010 17:19

"Remskivan bjöd på lite motstånd men jag visade vem som bestämmer :wink: "

Kalle, hade du frugan med i garaget?

Fasen vad fint det blir, jag förstår hur du menar med att den blir FÖR fin att skrota runt i skogen med. Den insikten har ju vi i Smedjan offroaders kommit fram till också.

Skoj med alla bilder och se dina lösningar på saker och ting. Ska bli mycket trevligt att se den i Olerum i vår!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » lör okt 23, 2010 17:42

Riktigt ball bil börjar det bli! :D
Jag tycker du ska behålla nuvarande 5-cylindriga motorn, den har god potential. STT turbokit passar utmärkt och gör motorn riktigt trevlig. Räcker inte det så kan man modifiera pumpen, då blir det riktigt bra drag.

Ganska kul att du går från Pajero till Benz och jag istället tog Benz-delar till Pajeron...

Har denna spärrar orginal? Hur är komforten på väg jämfört med Pajeron?


Edit: En del hade du visst redan svarat på tidigare i tråden.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » sön okt 24, 2010 10:34

JohnE skrev:Riktigt ball bil börjar det bli! :D
Jag tycker du ska behålla nuvarande 5-cylindriga motorn, den har god potential. STT turbokit passar utmärkt och gör motorn riktigt trevlig. Räcker inte det så kan man modifiera pumpen, då blir det riktigt bra drag.

Ganska kul att du går från Pajero till Benz och jag istället tog Benz-delar till Pajeron...

Har denna spärrar orginal? Hur är komforten på väg jämfört med Pajeron?


Edit: En del hade du visst redan svarat på tidigare i tråden.
Jo, STT-kit har jag varit inne på... nya grejer = dyrt och missade det som kom ut på blocket förra veckan... :cry:

Letar vidare samtidigt som jag väger för/nackdelar mot varann med ett byte till 6:an 8) vi får se.


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

H.Hansen
Rutinerad
Inlägg: 331
Blev medlem: mån jul 21, 2008 13:59
Ort: Älgsjö Gård

Inlägg av H.Hansen » sön okt 24, 2010 12:11

Ja det är full fart i verkstaden ser jag och resultatet :tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup: som vanligt när det görs något där

:awesome:

Spännande att se fortsättningen :)
REO M621 "M35A2" 68a Multifuel
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » sön okt 24, 2010 17:51

Kompressorn installerad:

Bild
(högtalaren har jag inget med att göra...)

Hittade även en klassisk lampa med bra ljusstyrka & spridning :)

Bild


Passade på att dra en kabel från batteriet för framtida tillbehör samt även en liten säkringspanel.



//F

Bild
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » sön okt 24, 2010 18:11

Blir ju kanon med skogsservicebuss ju :D

Jag röstar på verkstadspress,pelarborr och skruvstäd på andra sidan 8)

Skriv svar