Guide: Rocker Nockers Jeep ZJ
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Guide: Rocker Nockers Jeep ZJ
Har du liksom mej kört mot dina trösklar på din ZJ eller de kanske rent av rostat bort?
I mitt fall var det både och..
Jag har under en lång tid letat efter en guide om denna operationen men har inte funnit nått alls.
Så idag gav jag mej på det och fotade under tiden så om det kanske är nån annan som sitter och funderar på hur ni ska göra så har ni det här.
Nå vad behövs till detta jobbet då?
Vi börjar med lite material:
Du behöver fyrkantsprofil
* 80x80mm 4100mm lång med 4mm gods tjocklek.
* 40x40mm 3300mm lång med 2mm godstjocklek.
Nästa gång skulle jag nog använda 90x90mm eller 100x100mm profil då det blir lite lättare att montera men blir samtidigt mindre frigång under.
Och verktygen som behövs är följande:
* Vinkelkap, jag använde en liten tryckluftsdriven på de ställen där det var dåligt med plats och en större till 125mm kapskivor till resten
* Svets
* Måttband
* Vinkelhake
* Smygvinkel
* Slägga
* Tejp
Om man jämför med 4 Wheel drive´s gör det själv tips med 1-5 skiftnycklar i svårhet så ligger detta runt 2-2,5 skiftnycklar då det behövs lite svetskunskaper mm
Min bil såg ut så här illa innan efter bara några få träffar hade jag lyckats knyckla till båda trösklarna och hade ett antal rosthål tyvärr.
1.
Mät ut och dra tejpen så har du nått att såga efter så det blir rakt.
2.
När du sågat längs tejpen och längst ner på undersidan av tröskeln så ser det ut såhär.
Som synes har min bil råkat ut för lite rost angrepp innanför tröskeln..
3.
Efter det sågade jag bort i höjd med golvet för att kunna komma in till "Ramen" för att kunna fästa upp allt.
4.
In passning.
Jag ville ha mina hörn vinklade, de följer skärmens linjer ganska bra och är 70° vinkel.
I ovankant ska röret vara 1850mm lång men jag gjorde det 100mm längre på varje sida för att kunna vika över det som på bilden för att det inte ska vara öppet genom hela röret.
5.
Helsvetsa kanterna.
6.
passar bra!
Nu är det dags att göra stöden som ska fästas upp i ramen.
Dessa gjorde jag 330mm men gjorde på samma sett om själva tröskeln sågade så den blev 290mm och de resterande 4cm viker jag sedan ner på undersidan av tröskeln.
7.
Så här ska det svetsas mot ramen sedan när det målats.
Jag kommer använda svart hammarlack främst för att det håller bra och är lätt att måla på om det skavs bort.
Sedan är det bara att göra samma sak på andra sidan och glöm inte måla i med rostskydd under och mellan karossen och dina nya Rocker nockers!
Färdiga produkten i väntan på lack.
Totala priset hamnar runt 600-800kr allt material och färg inräknat istället för runt 3000kr+ om man ska köpa!
Har tänkt sätta rör på som sticker ut lite mest för utseendet men det är oxå praktiskt om det skulle komma en elak sten eller stubbe så inte dörrarna blir intryckta.
kommer med bilder på det färdiga resultatet när jag är klar.
I mitt fall var det både och..
Jag har under en lång tid letat efter en guide om denna operationen men har inte funnit nått alls.
Så idag gav jag mej på det och fotade under tiden så om det kanske är nån annan som sitter och funderar på hur ni ska göra så har ni det här.
Nå vad behövs till detta jobbet då?
Vi börjar med lite material:
Du behöver fyrkantsprofil
* 80x80mm 4100mm lång med 4mm gods tjocklek.
* 40x40mm 3300mm lång med 2mm godstjocklek.
Nästa gång skulle jag nog använda 90x90mm eller 100x100mm profil då det blir lite lättare att montera men blir samtidigt mindre frigång under.
Och verktygen som behövs är följande:
* Vinkelkap, jag använde en liten tryckluftsdriven på de ställen där det var dåligt med plats och en större till 125mm kapskivor till resten
* Svets
* Måttband
* Vinkelhake
* Smygvinkel
* Slägga
* Tejp
Om man jämför med 4 Wheel drive´s gör det själv tips med 1-5 skiftnycklar i svårhet så ligger detta runt 2-2,5 skiftnycklar då det behövs lite svetskunskaper mm
Min bil såg ut så här illa innan efter bara några få träffar hade jag lyckats knyckla till båda trösklarna och hade ett antal rosthål tyvärr.
1.
Mät ut och dra tejpen så har du nått att såga efter så det blir rakt.
2.
När du sågat längs tejpen och längst ner på undersidan av tröskeln så ser det ut såhär.
Som synes har min bil råkat ut för lite rost angrepp innanför tröskeln..
3.
Efter det sågade jag bort i höjd med golvet för att kunna komma in till "Ramen" för att kunna fästa upp allt.
4.
In passning.
Jag ville ha mina hörn vinklade, de följer skärmens linjer ganska bra och är 70° vinkel.
I ovankant ska röret vara 1850mm lång men jag gjorde det 100mm längre på varje sida för att kunna vika över det som på bilden för att det inte ska vara öppet genom hela röret.
5.
Helsvetsa kanterna.
6.
passar bra!
Nu är det dags att göra stöden som ska fästas upp i ramen.
Dessa gjorde jag 330mm men gjorde på samma sett om själva tröskeln sågade så den blev 290mm och de resterande 4cm viker jag sedan ner på undersidan av tröskeln.
7.
Så här ska det svetsas mot ramen sedan när det målats.
Jag kommer använda svart hammarlack främst för att det håller bra och är lätt att måla på om det skavs bort.
Sedan är det bara att göra samma sak på andra sidan och glöm inte måla i med rostskydd under och mellan karossen och dina nya Rocker nockers!
Färdiga produkten i väntan på lack.
Totala priset hamnar runt 600-800kr allt material och färg inräknat istället för runt 3000kr+ om man ska köpa!
Har tänkt sätta rör på som sticker ut lite mest för utseendet men det är oxå praktiskt om det skulle komma en elak sten eller stubbe så inte dörrarna blir intryckta.
kommer med bilder på det färdiga resultatet när jag är klar.
Senast redigerad av 4x4power den mån maj 08, 2017 13:44, redigerad totalt 1 gånger.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Kanonguide!
Inte bara till jeepägare utan även till oss andra dödliga
Inte bara till jeepägare utan även till oss andra dödliga
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser bra ut
Men det vore nog inte fel att helsvetsa dem mot tröskelplåten och golvet också, men det kanske du ska.
Men det vore nog inte fel att helsvetsa dem mot tröskelplåten och golvet också, men det kanske du ska.
Senast redigerad av Grottulf den ons nov 03, 2010 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
Tackar! samma princip funkar säkert på de flesta bilarnaMattisH skrev:Kanonguide!
Inte bara till jeepägare utan även till oss andra dödliga
Ska svetsas i golvplåten om inte annatGrottulf skrev:Ser bra ut
Men det vore nog inte fel att helsvetsa dem mot tröskelplåten och golvet också, men det kanske du ska.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Jaa en höglyftande domkraft hade varit bra att ha.. men funkar ganska bra med Hiliften kom jag på idag....
Nu är båda monterade på bilen och fastsvetsade:)
Känns som det blev riktigt bra! det enda som saknas nu är rör så det sticker ut lite mer och lite färg till det
Tänkte köpa färdiga rörböjjar och svetsa på.
Var hittar man det i Jönköping? Nån VVS firma?
Glömde mäta exakt men nu får jag ca 10cm bättre frigång mellan markan och trösklarna vilket inte skadar alls!
Svetsade fast dem i instegsplåten för extra hållbarhet och för att slippa ha mellanrum där så använde jag en "gegga" som sedan stelnar och blir som "Metall"
Kom på idag att det gick att använda Hiliften för att hålla dem på plats vid svetsningen...
Och på med rostskydd under för att slippa mer rost
Nu är båda monterade på bilen och fastsvetsade:)
Känns som det blev riktigt bra! det enda som saknas nu är rör så det sticker ut lite mer och lite färg till det
Tänkte köpa färdiga rörböjjar och svetsa på.
Var hittar man det i Jönköping? Nån VVS firma?
Glömde mäta exakt men nu får jag ca 10cm bättre frigång mellan markan och trösklarna vilket inte skadar alls!
Svetsade fast dem i instegsplåten för extra hållbarhet och för att slippa ha mellanrum där så använde jag en "gegga" som sedan stelnar och blir som "Metall"
Kom på idag att det gick att använda Hiliften för att hålla dem på plats vid svetsningen...
Och på med rostskydd under för att slippa mer rost
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Rinkabyrör har blåa rör som du kan svetsa! Dom bygger jag kofångare av!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
En fundering jag också hade.. få upp en stubbe där och sen sitter man där om man inte kan lyfta , eller?fr006 skrev:4x4power skrev:
Hejsan, är det inte stor risk att man fastnar på tex stenar och stubbar på grund av de tvärgående fyrkantsrören, hade det inte räckt med kraftiga plattjärn för att fästa det i bottenplattan?
Sam
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Den risken finns! men golvet är så tunt så tror inte det hade räckt att svetsa i golvplåten bara utan måste komma in till rambalken.fr006 skrev:Hejsan, är det inte stor risk att man fastnar på tex stenar och stubbar på grund av de tvärgående fyrkantsrören, hade det inte räckt med kraftiga plattjärn för att fästa det i bottenplattan?4x4power skrev:
Och på med rostskydd under för att slippa mer rost
Sam
Nu ska inte denna bilen användas så mycket i skogen men för den seriösa offfroadbilen skulle en 3mm hasplåt under allt inte skada
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Ska göra något liknande i vår, så denna guide var bra!
Lite frågor om det går bra!
Är det öppet under mellan balken och det gamla golvet?, ser ut som en
springa där mellan.
Gjorde du något med förstärkningarna för takstoplarna som sitter svetsade i botten av orginaltröskeln?
Svårt att se på bilderna, men längst fram, är balken svetsad i underkant på framskärmen?
Mvh Thomas
Lite frågor om det går bra!
Är det öppet under mellan balken och det gamla golvet?, ser ut som en
springa där mellan.
Gjorde du något med förstärkningarna för takstoplarna som sitter svetsade i botten av orginaltröskeln?
Svårt att se på bilderna, men längst fram, är balken svetsad i underkant på framskärmen?
Mvh Thomas
/Thomas
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!
-
- Forumräv
- Inlägg: 566
- Blev medlem: mån dec 08, 2008 17:32
- Ort: Åland
Dumt med 4x4 profilerna in under bilen. håller ändå. du har ju orginalförstärkningar där så varför överdriva? och inte kan du svettsa de i ramen.. då svetsar du ju fast karossen och får även brytningar i ram som inte ska vara där. (ramen rör på sig nämligen.)
såhär gjorde ja på land cruisern...
å såhär blev de på vitaran nu.
ska man bygga för fäste i ramen så gjorde ja såhär på 4runnern.
såhär gjorde ja på land cruisern...
å såhär blev de på vitaran nu.
ska man bygga för fäste i ramen så gjorde ja såhär på 4runnern.
Tommy Åland
Kör Diesel TURBO 6a på 4l i skogen. Dä ä manligt dä!
Kör Diesel TURBO 6a på 4l i skogen. Dä ä manligt dä!
Jaa det är öppet där imellan, har inte funderat så mycket på det men hade kanske varit bra om man Satte ihjän där.thomasv skrev:Ska göra något liknande i vår, så denna guide var bra!
Lite frågor om det går bra!
Är det öppet under mellan balken och det gamla golvet?, ser ut som en
springa där mellan.
Gjorde du något med förstärkningarna för takstoplarna som sitter svetsade i botten av orginaltröskeln?
Svårt att se på bilderna, men längst fram, är balken svetsad i underkant på framskärmen?
Mvh Thomas
Nej ingen förstärkning men de är sågade så de ligger mot tröskeln på ovansidan
Jaa det stämmer den så svetsad bara två st punkter på ca 1cm en i framkant och en i bakkant av skärmen.
Nej jag tror de är väldigt bra att ha där!twist_turbo skrev:Dumt med 4x4 profilerna in under bilen. håller ändå. du har ju orginalförstärkningar där så varför överdriva? och inte kan du svettsa de i ramen.. då svetsar du ju fast karossen och får även brytningar i ram som inte ska vara där. (ramen rör på sig nämligen.)
Orginal är där bara 1mm plåt och ligger mot golvet.. Isf hade jag fått sätta det endast i den yttre 1mm plåten och det hade inte funkat speciellt bra... Det ända det ligger mot är som thomas ovanför skrev förstärkningarna för takstolpen i mitten det är de ända av rejälare material.
Du har så rätt med ramen och de..... Men!!
På en Zj är det Unibody.... Det menas att det inte finns nån direkt ram utan ramen är intregrerad i karossen. hade det varit en bil med ram och kaross för sej hade det inte varit lämpligt alls.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat