Guide: Rocker Nockers Jeep ZJ

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Guide: Rocker Nockers Jeep ZJ

Inlägg av 4x4power » tis nov 02, 2010 23:27

Har du liksom mej kört mot dina trösklar på din ZJ eller de kanske rent av rostat bort?
I mitt fall var det både och..

Jag har under en lång tid letat efter en guide om denna operationen men har inte funnit nått alls.

Så idag gav jag mej på det och fotade under tiden så om det kanske är nån annan som sitter och funderar på hur ni ska göra så har ni det här.

Nå vad behövs till detta jobbet då?
Vi börjar med lite material:

Du behöver fyrkantsprofil
* 80x80mm 4100mm lång med 4mm gods tjocklek.
* 40x40mm 3300mm lång med 2mm godstjocklek.

Nästa gång skulle jag nog använda 90x90mm eller 100x100mm profil då det blir lite lättare att montera men blir samtidigt mindre frigång under.


Och verktygen som behövs är följande:
* Vinkelkap, jag använde en liten tryckluftsdriven på de ställen där det var dåligt med plats och en större till 125mm kapskivor till resten
* Svets
* Måttband
* Vinkelhake
* Smygvinkel
* Slägga
* Tejp

Om man jämför med 4 Wheel drive´s gör det själv tips med 1-5 skiftnycklar i svårhet så ligger detta runt 2-2,5 skiftnycklar då det behövs lite svetskunskaper mm

Min bil såg ut så här illa innan efter bara några få träffar hade jag lyckats knyckla till båda trösklarna och hade ett antal rosthål tyvärr.
Bild
Bild


1.
Mät ut och dra tejpen så har du nått att såga efter så det blir rakt.

2.
Bild
När du sågat längs tejpen och längst ner på undersidan av tröskeln så ser det ut såhär.
Som synes har min bil råkat ut för lite rost angrepp innanför tröskeln..

3.
Bild
Efter det sågade jag bort i höjd med golvet för att kunna komma in till "Ramen" för att kunna fästa upp allt.

4.
Bild
In passning.
Jag ville ha mina hörn vinklade, de följer skärmens linjer ganska bra och är 70° vinkel.
I ovankant ska röret vara 1850mm lång men jag gjorde det 100mm längre på varje sida för att kunna vika över det som på bilden för att det inte ska vara öppet genom hela röret.

5.
Bild
Helsvetsa kanterna.

6.
Bild
passar bra!
Nu är det dags att göra stöden som ska fästas upp i ramen.
Dessa gjorde jag 330mm men gjorde på samma sett om själva tröskeln sågade så den blev 290mm och de resterande 4cm viker jag sedan ner på undersidan av tröskeln.
Bild

7.
Bild
Så här ska det svetsas mot ramen sedan när det målats.
Jag kommer använda svart hammarlack främst för att det håller bra och är lätt att måla på om det skavs bort.


Sedan är det bara att göra samma sak på andra sidan och glöm inte måla i med rostskydd under och mellan karossen och dina nya Rocker nockers!

Bild
Bild
Bild

Färdiga produkten i väntan på lack.

Totala priset hamnar runt 600-800kr allt material och färg inräknat istället för runt 3000kr+ om man ska köpa!
Har tänkt sätta rör på som sticker ut lite mest för utseendet men det är oxå praktiskt om det skulle komma en elak sten eller stubbe så inte dörrarna blir intryckta.

kommer med bilder på det färdiga resultatet när jag är klar.
Senast redigerad av 4x4power den mån maj 08, 2017 13:44, redigerad totalt 1 gånger.
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » ons nov 03, 2010 7:34

Kanonguide!
Inte bara till jeepägare utan även till oss andra dödliga ;)
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons nov 03, 2010 8:51

Ser bra ut :tumbup:

Men det vore nog inte fel att helsvetsa dem mot tröskelplåten och golvet också, men det kanske du ska.
Senast redigerad av Grottulf den ons nov 03, 2010 12:32, redigerad totalt 1 gånger.

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Inlägg av Runekebab » ons nov 03, 2010 10:12

:tumbup:
Toyota Lj70

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons nov 03, 2010 12:34

MattisH skrev:Kanonguide!
Inte bara till jeepägare utan även till oss andra dödliga ;)
Tackar! samma princip funkar säkert på de flesta bilarna :)
Grottulf skrev:Ser bra ut :tumbup:

Men det vore nog inte fel att helsvetsa dem mot tröskelplåten och golvet också, men det kanske du ska.
Ska svetsas i golvplåten om inte annat :)
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Inlägg av cherokeex2 » ons nov 03, 2010 18:33

Ser ut som du behöver en lite större domkraft :wink:
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » ons nov 03, 2010 20:28

cherokeex2 skrev:Ser ut som du behöver en lite större domkraft :wink:

Hej Tomten... :roll:


Min önskelista:


Höglyftande domkraft :!:











Förövrigt ser det kanonbra ut. :tumbup:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tor nov 04, 2010 0:09

Jaa en höglyftande domkraft hade varit bra att ha.. men funkar ganska bra med Hiliften kom jag på idag.... :lol:

Nu är båda monterade på bilen och fastsvetsade:)
Känns som det blev riktigt bra! det enda som saknas nu är rör så det sticker ut lite mer och lite färg till det :)
Tänkte köpa färdiga rörböjjar och svetsa på.
Var hittar man det i Jönköping? Nån VVS firma?

Glömde mäta exakt men nu får jag ca 10cm bättre frigång mellan markan och trösklarna vilket inte skadar alls!

Bild
Svetsade fast dem i instegsplåten för extra hållbarhet och för att slippa ha mellanrum där så använde jag en "gegga" som sedan stelnar och blir som "Metall"

Bild
Bild
Kom på idag att det gick att använda Hiliften för att hålla dem på plats vid svetsningen...

Bild
Bild
Och på med rostskydd under för att slippa mer rost :twisted:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tor nov 04, 2010 7:33

Rinkabyrör har blåa rör som du kan svetsa! Dom bygger jag kofångare av!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » tor nov 04, 2010 8:51

4x4power skrev: Bild
Och på med rostskydd under för att slippa mer rost :twisted:
Hejsan, är det inte stor risk att man fastnar på tex stenar och stubbar på grund av de tvärgående fyrkantsrören, hade det inte räckt med kraftiga plattjärn för att fästa det i bottenplattan?

Sam :vetej:

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tor nov 04, 2010 11:45

fr006 skrev:
4x4power skrev:
Hejsan, är det inte stor risk att man fastnar på tex stenar och stubbar på grund av de tvärgående fyrkantsrören, hade det inte räckt med kraftiga plattjärn för att fästa det i bottenplattan?

Sam :vetej:
En fundering jag också hade.. få upp en stubbe där och sen sitter man där om man inte kan lyfta , eller?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tor nov 04, 2010 11:49

fr006 skrev:
4x4power skrev: Bild
Och på med rostskydd under för att slippa mer rost :twisted:
Hejsan, är det inte stor risk att man fastnar på tex stenar och stubbar på grund av de tvärgående fyrkantsrören, hade det inte räckt med kraftiga plattjärn för att fästa det i bottenplattan?

Sam :vetej:
Den risken finns! men golvet är så tunt så tror inte det hade räckt att svetsa i golvplåten bara utan måste komma in till rambalken.
Nu ska inte denna bilen användas så mycket i skogen men för den seriösa offfroadbilen skulle en 3mm hasplåt under allt inte skada :)
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » tor nov 04, 2010 12:24

Ska göra något liknande i vår, så denna guide var bra!

Lite frågor om det går bra!

Är det öppet under mellan balken och det gamla golvet?, ser ut som en
springa där mellan.

Gjorde du något med förstärkningarna för takstoplarna som sitter svetsade i botten av orginaltröskeln?

Svårt att se på bilderna, men längst fram, är balken svetsad i underkant på framskärmen?

Mvh Thomas
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

twist_turbo
Forumräv
Inlägg: 566
Blev medlem: mån dec 08, 2008 17:32
Ort: Åland

Inlägg av twist_turbo » tor nov 04, 2010 20:18

Dumt med 4x4 profilerna in under bilen. håller ändå. du har ju orginalförstärkningar där så varför överdriva? och inte kan du svettsa de i ramen.. då svetsar du ju fast karossen och får även brytningar i ram som inte ska vara där. (ramen rör på sig nämligen.)

såhär gjorde ja på land cruisern...
Bild

Bild


å såhär blev de på vitaran nu.
Bild

Bild

ska man bygga för fäste i ramen så gjorde ja såhär på 4runnern.
Bild

Bild

Bild

Bild
Tommy Åland

Kör Diesel TURBO 6a på 4l i skogen. Dä ä manligt dä!

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » fre nov 05, 2010 0:53

thomasv skrev:Ska göra något liknande i vår, så denna guide var bra!

Lite frågor om det går bra!

Är det öppet under mellan balken och det gamla golvet?, ser ut som en
springa där mellan.

Gjorde du något med förstärkningarna för takstoplarna som sitter svetsade i botten av orginaltröskeln?

Svårt att se på bilderna, men längst fram, är balken svetsad i underkant på framskärmen?

Mvh Thomas
Jaa det är öppet där imellan, har inte funderat så mycket på det men hade kanske varit bra om man Satte ihjän där.

Nej ingen förstärkning men de är sågade så de ligger mot tröskeln på ovansidan

Jaa det stämmer den så svetsad bara två st punkter på ca 1cm en i framkant och en i bakkant av skärmen.


twist_turbo skrev:Dumt med 4x4 profilerna in under bilen. håller ändå. du har ju orginalförstärkningar där så varför överdriva? och inte kan du svettsa de i ramen.. då svetsar du ju fast karossen och får även brytningar i ram som inte ska vara där. (ramen rör på sig nämligen.)
Nej jag tror de är väldigt bra att ha där!

Orginal är där bara 1mm plåt och ligger mot golvet.. Isf hade jag fått sätta det endast i den yttre 1mm plåten och det hade inte funkat speciellt bra... Det ända det ligger mot är som thomas ovanför skrev förstärkningarna för takstolpen i mitten det är de ända av rejälare material.

Du har så rätt med ramen och de..... Men!!
På en Zj är det Unibody.... Det menas att det inte finns nån direkt ram utan ramen är intregrerad i karossen. hade det varit en bil med ram och kaross för sej hade det inte varit lämpligt alls.
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Skriv svar