ErraNs Wrangler.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

itchingclimb
Rutinerad
Inlägg: 271
Blev medlem: fre nov 05, 2010 21:31
Ort: Tranås / Ydre

Inlägg av itchingclimb » mån apr 25, 2011 21:40

Blir grymt detta! :D
Vem vare som skvätte? Ler-Turken?

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » sön maj 15, 2011 22:28

Nu en liten uppdatering!!

har inte haft någon tid å spendera i garaget den senaste tiden då ja jobbat till 20.00 som tidigast!

Igår fick ja lagat lite rost å svetsat förstärkningarna i golvet samt slipat till alla fästen m.m

sen kom farsan å hjälpte mig så bakaxeln stod rakt i förhållande till bilen så ja kunde nästa dit fästena till triangellänken:
Bild

fick även svetsat fast de undre fästena både i karossen å i bakaxeln sen hängde bakaxeln i bilen igen efter ett halvår!:P
Bild

snacka om att de finns flexmöjligheter! när man fåt tag i fjärdrar å dämpare som klarar å röra sig 10-12 tum så får ja kapa lite skärmkanter!:
Bild
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » sön jun 05, 2011 14:07

Nu har de hänt en del igen!!

efter ja fått loppat fast alla fästen så¨kunde ja ju inte hålla mig så ja slängde på org hjulen (eftersom mina spacers inte e klara än), och ställde ner bilen på backen å lyfte de lilla domkraften klara av. de finns kapacitet för 30-40cm till innan bakhjulet lyfter sig hoppas ja!

Bild
blev fint! enligt min far så klarar inte hans cj5a med bladfjädring av å lyfta lika högt innan bakhjulet lyfter sig. stelbenta gamla gubbar!:P

Bild ny renoverade fjäderben med nya fjädrar

Bild
Bild nymålade bärarmar och triangellänk:D

När dom torkat ihop med bakaxeln och ja va klar med rostlagningen så monterade jag och far ihop bakvagnen igen:
Bild
Bild
Bild
blir fint!!
Bild
förstår någon varför ja vill ha mina spacers kanske??:P

nu saknas de kardan, bromsrör å spacers så kan ja bulta på däcken! fast de e ju bara bak...

Nu e de så här att ja fått för mig att eftersom bakvagnen ser så "ren" ut med ett par simpla fjäderben så ska ja bygga om de ja har fram till likvärdiga grejer, dvs. bort med fjäderskålar i axeln å karossen, bygga nya fästen uppe å nere! de e väl inga konstigheter men mitt största problem nu e tiden... de e inte långt kvar till kättilstorpträffen i skövde å ja hade tänkt vara klar en vecka innan så man kan hinna provköra sakerna man byggt på i mer än ett halvår... de finns ingen som kanske har ett par bakre fjäderben till en audi 100 avant liggandes??
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Jeep Cherokee med long arm, 3-link och 35"

Inlägg av ErraN_XJ » sön jun 05, 2011 19:09

nu har min far städat ur garaget så imorn ska ja dit å se vad för verktyg han slängt den här gången... :twisted:
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Inlägg av Runekebab » sön jun 05, 2011 19:47

Blir ju bra :tumbup:
Toyota Lj70

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » tor jun 09, 2011 0:13

iten uppdate!

nu har ja vart i garaget varje kväll den här veckan å gjort små framsteg med smågrejer som ändå måste göras!

monterat elfläkt nr2, regskylt fram och måttat kardanaxlar fick ja gjort idag.
plockade även av främre kardan på reservdelsbilen och kollade om de fanns någon möjlighet att passa till de så ja kan använda den till bakaxeln istället för att behöva förlänga org. kardan vilket, enligt mina uppgifter skulle kosta 1600-1900kr/st hos kardanservice / spaldings nere i gbg, å de har ja inte råd med just nu.
men ja fick de inte till att passa med någon yoke ja hade tillgång till (tog loss varenda en på reservdelsjeepen) men ja kom på att ja kan ju ta å kapa av splinesen frånbakre kardan (dom som går in i f-lådan) och svarva ner ytterdiametern så den passar in i yoken som sitter till framkardan på f-lådan, svetsa den där i och på något vis få monterat yoken på utgående axel till bakaxeln. blev de snurrigt? ja de tycker ja med men i teorin kan de funka! ja vill prova detta å funkar inte de så har ja en till kardan som ja ändå tänker förlänga å använda under sommarns träffar om de skiter sig!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jun 09, 2011 10:22

ErraN_XJ skrev:
Bild
nymålade bärarmar och triangellänk:D
Såja....
Nu gnäller jag igen, men varför en så svag konstruktion???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

poppo
Hemmastadd
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 04, 2009 12:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av poppo » tor jun 09, 2011 11:44

ErraN_XJ skrev:iten uppdate!

nu har ja vart i garaget varje kväll den här veckan å gjort små framsteg med smågrejer som ändå måste göras!

monterat elfläkt nr2, regskylt fram och måttat kardanaxlar fick ja gjort idag.
plockade även av främre kardan på reservdelsbilen och kollade om de fanns någon möjlighet att passa till de så ja kan använda den till bakaxeln istället för att behöva förlänga org. kardan vilket, enligt mina uppgifter skulle kosta 1600-1900kr/st hos kardanservice / spaldings nere i gbg, å de har ja inte råd med just nu.
men ja fick de inte till att passa med någon yoke ja hade tillgång till (tog loss varenda en på reservdelsjeepen) men ja kom på att ja kan ju ta å kapa av splinesen frånbakre kardan (dom som går in i f-lådan) och svarva ner ytterdiametern så den passar in i yoken som sitter till framkardan på f-lådan, svetsa den där i och på något vis få monterat yoken på utgående axel till bakaxeln. blev de snurrigt? ja de tycker ja med men i teorin kan de funka! ja vill prova detta å funkar inte de så har ja en till kardan som ja ändå tänker förlänga å använda under sommarns träffar om de skiter sig!
Det där med yoke o kapa splines o bygga ihop 2st o så funkar kalas bra !!
Gjorde det på min Cherokee.Du får kapa av lite splines o bygga en ny packbox hållare o så.... Finns lite bilder på min byggtråd.
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... c&start=45

Mvh:Samuel
Jeep Cherokee xj-89

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » tor jun 09, 2011 20:22

poppo skrev:
ErraN_XJ skrev:iten uppdate!

nu har ja vart i garaget varje kväll den här veckan å gjort små framsteg med smågrejer som ändå måste göras!

monterat elfläkt nr2, regskylt fram och måttat kardanaxlar fick ja gjort idag.
plockade även av främre kardan på reservdelsbilen och kollade om de fanns någon möjlighet att passa till de så ja kan använda den till bakaxeln istället för att behöva förlänga org. kardan vilket, enligt mina uppgifter skulle kosta 1600-1900kr/st hos kardanservice / spaldings nere i gbg, å de har ja inte råd med just nu.
men ja fick de inte till att passa med någon yoke ja hade tillgång till (tog loss varenda en på reservdelsjeepen) men ja kom på att ja kan ju ta å kapa av splinesen frånbakre kardan (dom som går in i f-lådan) och svarva ner ytterdiametern så den passar in i yoken som sitter till framkardan på f-lådan, svetsa den där i och på något vis få monterat yoken på utgående axel till bakaxeln. blev de snurrigt? ja de tycker ja med men i teorin kan de funka! ja vill prova detta å funkar inte de så har ja en till kardan som ja ändå tänker förlänga å använda under sommarns träffar om de skiter sig!
Det där med yoke o kapa splines o bygga ihop 2st o så funkar kalas bra !!
Gjorde det på min Cherokee.Du får kapa av lite splines o bygga en ny packbox hållare o så.... Finns lite bilder på min byggtråd.
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... c&start=45

Mvh:Samuel
ser jävligt bra ut de! gillar att du kan plocka ur fjädern när de flexar:P lite jobbigt i skogen om den skulle ramla ut kanske men:P

sen måste ja fråga hur du fixerade din nya yoke i f-lådan eller sitter den löst?
Gjorde du detta själv tro? isf, va vill duha för att göra de en gång till?:P bara yoken alltså, för den andra biten skulle ja kunna lösa ändå.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » tor jun 09, 2011 20:25

Lasse Suzicán skrev:
ErraN_XJ skrev:
Bild
nymålade bärarmar och triangellänk:D
Såja....
Nu gnäller jag igen, men varför en så svag konstruktion???
haha nä de kallas konstruktiv kritik å e alltid mottaget!:D
ja vet inte, tycker de e grovt nog men vi får se!:P
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

poppo
Hemmastadd
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 04, 2009 12:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av poppo » tor jun 09, 2011 20:32

ErraN_XJ skrev:
poppo skrev:
ErraN_XJ skrev:iten uppdate!

nu har ja vart i garaget varje kväll den här veckan å gjort små framsteg med smågrejer som ändå måste göras!

monterat elfläkt nr2, regskylt fram och måttat kardanaxlar fick ja gjort idag.
plockade även av främre kardan på reservdelsbilen och kollade om de fanns någon möjlighet att passa till de så ja kan använda den till bakaxeln istället för att behöva förlänga org. kardan vilket, enligt mina uppgifter skulle kosta 1600-1900kr/st hos kardanservice / spaldings nere i gbg, å de har ja inte råd med just nu.
men ja fick de inte till att passa med någon yoke ja hade tillgång till (tog loss varenda en på reservdelsjeepen) men ja kom på att ja kan ju ta å kapa av splinesen frånbakre kardan (dom som går in i f-lådan) och svarva ner ytterdiametern så den passar in i yoken som sitter till framkardan på f-lådan, svetsa den där i och på något vis få monterat yoken på utgående axel till bakaxeln. blev de snurrigt? ja de tycker ja med men i teorin kan de funka! ja vill prova detta å funkar inte de så har ja en till kardan som ja ändå tänker förlänga å använda under sommarns träffar om de skiter sig!
Det där med yoke o kapa splines o bygga ihop 2st o så funkar kalas bra !!
Gjorde det på min Cherokee.Du får kapa av lite splines o bygga en ny packbox hållare o så.... Finns lite bilder på min byggtråd.
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... c&start=45

Mvh:Samuel
ser jävligt bra ut de! gillar att du kan plocka ur fjädern när de flexar:P lite jobbigt i skogen om den skulle ramla ut kanske men:P

sen måste ja fråga hur du fixerade din nya yoke i f-lådan eller sitter den löst?
Gjorde du detta själv tro? isf, va vill duha för att göra de en gång till?:P bara yoken alltså, för den andra biten skulle ja kunna lösa ändå.
ska tillverka nya bumpstops i sommar,tiden räcker inte riktigt till nu,Borra o gänga M8 i utgående axel sedan svarva en lagom bricka o dra dit det med.har tyvärr inte tid o hjälpa till....kolla med nån mekanisk verkstad om dom kan hjälpa till,d fixar dom snabbt.
Jeep Cherokee xj-89

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » tor jun 09, 2011 21:32

poppo skrev:
ErraN_XJ skrev:
poppo skrev: Det där med yoke o kapa splines o bygga ihop 2st o så funkar kalas bra !!
Gjorde det på min Cherokee.Du får kapa av lite splines o bygga en ny packbox hållare o så.... Finns lite bilder på min byggtråd.
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... c&start=45

Mvh:Samuel
ser jävligt bra ut de! gillar att du kan plocka ur fjädern när de flexar:P lite jobbigt i skogen om den skulle ramla ut kanske men:P

sen måste ja fråga hur du fixerade din nya yoke i f-lådan eller sitter den löst?
Gjorde du detta själv tro? isf, va vill duha för att göra de en gång till?:P bara yoken alltså, för den andra biten skulle ja kunna lösa ändå.
ska tillverka nya bumpstops i sommar,tiden räcker inte riktigt till nu,Borra o gänga M8 i utgående axel sedan svarva en lagom bricka o dra dit det med.har tyvärr inte tid o hjälpa till....kolla med nån mekanisk verkstad om dom kan hjälpa till,d fixar dom snabbt.
nä de förstår ja, skadar inte att fråga!:P men vad hade du för passform på hålet då? vad borrade du med i utgående axeln för borr?? ja provade med tre olika borr igår men alla gick sönder å de blev knappt ett märke i axeln....:S gjorde du de på plats lr hade du loss axeln?
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » tor jun 16, 2011 22:21

Uppdate!


nu har ja lämnat bort en framyoke och splines-delen från bak-kardan till en som ska trolla ihop dessa två! han ska även tillverka en ring för packboxen istället för org. struten<1 hoppas få grejerna i nästa vecka, då blir de kapning av utgående axeln på fördelningslådan! han trodde han kunde hjälpa mig att förlänga framkardan oxå så den får skruvas av bilen i helgen!

Fick även pratat med en firma som ska hjälpa mig med bromsrör å ledningar till bakvagnen som ja förhoppningsvis har imorn!:D

Så i helgen blir de garaget för hela slanten!:D
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » fre jun 17, 2011 21:44

Idag har ja vart å ordnat med bromsledningar samt bromsslangar runtom till jeepen, så de blir till å ordna med bromsarna imorgon! måste flytta fästena te handbromsvajrarna lite oxå för dom når inte:P

får se om de blir några bra bilder under morgondagen, isf kommer dom upp imorn kväll!

trevlig fredagkväll allihop!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » tor jun 30, 2011 22:41

Nu har de hänt grejer igen!

Har fått svarvat yoken till bak-kardan idag å även hållarn te packboxen!
Bild
Bild
se så fint!:D

har även byggt klart bromsledningarna å fixat slangar te oken!
Bild
Bild
ska snygga till hjulhusen kanske, ser inte lika illa ut utan blixt:P
har vridigt rätt bromsledningarna å monterat fast övergången till slangarna oxå men tog bilden innan!:D

nu till de tråkiga!
midsommar! i fyllan å villan så tyckte ja å min bror att de hade vart skoj å skojbråka lite, vilket slutade med att ja blev kastad på sängkanten med höften först! vilket ledde till att när ja vaknade dagen efter kunde ja inte ställa mig upp utan att de högg till i v. skinka! så nu har ja vart soffliggande i snart en vecka å inte kunnat göra ett skit!!

Va hos doktorn idag å fick piller så nu kan ja iaf gå runt så vi får se om de blir gjort något i helgen! pappa håller på i garaget för mig just nu (Tacka gud för min underbara far!!)

så beställde ja nya fälgar idag oxå eftersom han som skulle göra spacers till mig för flera veckorsen inte ens har börjat med dom å ja får inte tag på han blev ja förbannad å ringde alvén & ingvarsson å beställde en uppsättning whitespoke 15x10" fälgar som förhoppningsvis kommer i slutet på nästa vecka!:D
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Skriv svar