Björns Vitara

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Björns Vitara

Inlägg av Marcus » ons mar 14, 2012 22:08

Kan vi fortsätta diskutionen i denna tråden? Vore toppen!

viewtopic.php?f=7&t=35403

Jag klistrar över viss info här till den redan nu.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön mar 18, 2012 23:07

Nu när jag går i väntans tider så får jag ängna mig åt småsaker bara för att få tiden att gå. Funderade på det Micke som om att gamla skramlande motorer påverkar ljudet vid bullerprovet så i helgen justerade jag ventilerna då jag tyckte att de knackade lite.
Bild

Passade då även på att lacka om den absolut sista delen på bilen som fortfarande är röd
Bild
Bild

:naughty:

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Björns Vitara

Inlägg av MattisH » mån mar 19, 2012 12:09

Snyggt.
Lathund på hur man kollar ventilspelet? ;)
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » mån mar 19, 2012 13:34

MattisH skrev:Snyggt.
Lathund på hur man kollar ventilspelet? ;)

Hmm... lathund... nja, fingertopskänslan funkar alltid bäst. :tumbup:

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » mån mar 19, 2012 20:32

:jump: Idag fick jag besked om godkänd ursprungskontroll av transportstyrelsen! :jump:

Ytterligare ett etappmål avklarat :tumbup:

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Björns Vitara

Inlägg av frank » mån mar 19, 2012 20:33

Hagbard skrev::jump: Idag fick jag besked om godkänd ursprungskontroll av transportstyrelsen! :jump:

Ytterligare ett etappmål avklarat :tumbup:

Gött :woot: .
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Björns Vitara

Inlägg av J Landin » mån mar 19, 2012 22:06

Grattis!

Snart dax för slutbes?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön mar 25, 2012 13:31

I fredags kväll fick jag ett samtal från SFRO och de undrade om jag ville deltaga på bullerprov på söndag (25/3) och det tackade jag ju inte nej till. Var ute i garaget samma kväll för att kolla av bilen lite och lade märke till ett pysljud vid katalysatorn. Små jäkla hål i en rad utmed svetsen till en förstärkningsplåt på katten. Irriterad och lite på lyset fick jag ditsvetsat en lapp men jag tyckte fortfarande att de pös och upptäckte att det kom från kattens ovansida också. :aargh: Var tvungen att riva hetla systemet och kapa bort värmereflektionsplåten för att komma åt.
Bild
Syns inte så tydligt på bilden men efter lite stålbortsande så var hela katten som en schweitserost :evil: Jäkligt underligt att rosten kan ha fått sådan fart. Jag trodde katten var i gott skick med lite ytrost när jag byggde systemet. :?: Lördag morgon: Åka till mekonomen för att köpa deras, i Borås; enda universaltakalysator. och sedan svertas in den i systemet.
Bild
Den nya katten plus min lilla förlängning av avgasröret gjorde en del på ljuden men för säkerhets skull limmade jag in ljudmattor i huven.
Bild
Jag valde även att återigen snappa upp lite info från Vaplmicke och pumpade däcken till nästan maxtryck för att få ner däckljudet. Bra förslag :tumbup:

Söndag 10:00 i Alingsås: Bullerprov på Borgens industriområde. Kravet är maximalt 84 dB och efter 4 passage framför microfonen med fullt gaspådrag fick jag ett medelvärde på 70,95 dB, Väl godkännt :D :D :D

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön apr 08, 2012 21:45

Bild
Nu har jag vulkat eller limmat eller vad jag nu gjort för att få fast skärmkanter på mina skärmbreddare. Orättvist att inte alla behöver göra detta... :poke: Chrille. Tog en jäkla tid då skärmkanten är rund och jag ville lägga press på kletet så att det fastnade och härdade ordentligt.

Bild
Blev okej när det var klart men kanten veckar sig lite där där skärmbreddaren böjer sig som mest.

Bild
Snickrade ihop en låda för att hålla resevdunk samt ett utrymme för schacklar och brytblock så man slipper öppna bak varenda gång mans ska komma åt dem. Slipper då även att ha dem skrammlande i en låda inne i bilen.

Bild
Täckte insidan med gummi för att få bort skrammel. En bit gummi får fungera som skyddslock mot lera och regn.

Bild
Bild
Förhoppningsvis kan jag vid reggbesiktningen få inskrivet att det ska vara en mindre skylt bak... så alla bokstäver syns :wink:

Jockum
Hemmastadd
Inlägg: 235
Blev medlem: sön sep 24, 2006 19:58
Ort: Borås

Re: Björns Vitara

Inlägg av Jockum » sön apr 08, 2012 21:58

Du har ju en liten skylt på höger sida, räcker inte det? :)

Sfro:s bedömning verkar vara lite från fall till fall, lite tråkigt men du är inte den ända som är berörd.

Finns det några regler som säger att skärmkanterna skall vara i gummi eller är det tillåtet med ex. tubefenders sålänge de inte finns några vassa kanter och dylik?

//Jocke
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Björns Vitara

Inlägg av Chrille_91 » sön apr 08, 2012 22:09

Tur att man slipper krångla så med en massa onödiga saker :lol:

Smidig låda :tumbup:
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » sön apr 08, 2012 22:18

Jockum skrev:Du har ju en liten skylt på höger sida, räcker inte det? :)

Sfro:s bedömning verkar vara lite från fall till fall, lite tråkigt men du är inte den ända som är berörd.

Finns det några regler som säger att skärmkanterna skall vara i gummi eller är det tillåtet med ex. tubefenders sålänge de inte finns några vassa kanter och dylik?

//Jocke
Vad jag kan läsa ut från regeltexten så finns det inget krav på material för skärmkanter. Jag har använt gummi för att det ska hålla i skogen men också för att inte SBP ska kunna påstå att skärmkanterna kan orsaka omödigt stor skada på oskyddade trafikanter. SFRO rekomenderade gummi, L profilerad aluminium eller lastbilsskärmar i plast.

Jockum
Hemmastadd
Inlägg: 235
Blev medlem: sön sep 24, 2006 19:58
Ort: Borås

Re: Björns Vitara

Inlägg av Jockum » sön apr 08, 2012 22:27

Chrille_91 skrev:Tur att man slipper krångla så med en massa onödiga saker :lol:

Smidig låda :tumbup:
Hoppas att även jag får dispens när det väl är dags för kontroll :)

//Jocke
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re: Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » fre apr 13, 2012 17:12

Trots att det är fredag den 13:e idag så var jag här :skumt: ...
Bild
Reggbesiktning på SBP. Förvånandsvärt liten kontroll av bilen och otroligt mycket administration men 2,5 timmar och 3300 kronor senare var det färdigt.

GODKÄND !!! :rock:

Jag har blivit lovad registreringsbevis och regg-plåtar under nästa vecka. Nu är det bara till att bygga om bilen så den funkar i skogen också :wink: . Jag fick allt jag önskade inskrivet i pappren såsom utvändig bur, 4-punktsbälten, vinschar mm.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Björns Vitara

Inlägg av henke_99 » fre apr 13, 2012 17:23

Nu får jag nog säga att det är dags för ett grattis även från mig :wink: :tumbup:
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar