The Sidekick project
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: The Sidekick project
Blir nog kanon,trodde det var "åka med så länge bilen"
Men man kan ju ha en extrem vitara och en ganska nästan extrem sidekick,inte alls samma ju
Men man kan ju ha en extrem vitara och en ganska nästan extrem sidekick,inte alls samma ju
Re: The Sidekick project
Hehe, mjo detta är "så länge bilen", men nu har ja tröttnat på att ha sämst markfrigång ock minst däck av bilarna i det gänget ja brukar åka medkalle skrev: Blir nog kanon,trodde det var "åka med så länge bilen"
Men man kan ju ha en extrem vitara och en ganska nästan extrem sidekick,inte alls samma ju
Skillnaden är enorm
Re: The Sidekick project
Jamen vafan skall vi reta dig för nu dåernie skrev: Hehe, mjo detta är "så länge bilen", men nu har ja tröttnat på att ha sämst markfrigång ock minst däck av bilarna i det gänget ja brukar åka med
Ser bra ut
I aim to misbehave
Re: The Sidekick project
HeheMrHawk skrev: Jamen vafan skall vi reta dig för nu då
Har hittat varför adaptern inte passade på min låda. Lowrange har skickat fel adapter, den jag fått är till den 4 petade lådan. Så jäkla typiskt att den enda bult on delen jag köpt till detta är den delen som inte passar. Lowrange kommer att skicka en ny och så får ja skicka tillbaka denna.
I dag har det inte hänt så mycket mer än att jag fått tag på de flesta skruvarna jag behöver. Har rivit undan lite mer under bilen och så borrat om medbringarna på Samurai lådan. Blir både 413 och Samurai kardaner och dom har olika bultmönster och M8/M10 men det funkar vilket som nu
Den efterlängtade rör biten anlände i dag. 6meter 32mm sömlöst ämnesrör med 9mm i gods.
Vi får se om Borås stenarna klarar att kröka det
Re: The Sidekick project
Vad är det för skillnad på vitara och sj fördelningslåda? Utväxling, hållbarhet osv?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: The Sidekick project
Vitara lådan sitter ihop med växellådan och sj lådan är fristående med en kardanstum imellan lådorna.MattisH skrev:Vad är det för skillnad på vitara och sj fördelningslåda? Utväxling, hållbarhet osv?
Slipyoke på Vitaran och medbringare på sj.
Vitara 1,0 på högen och 1,82 på lågen.
Sj 1,41 på högen och 2,27 på lågen.
Hållbarheten får någon annan sia om men dom värkar hålla för ganska mycket stryk.
Jag har använt denna räknaren för att se lite hur utväxligen kommer att bli. http://www.grimmjeeper.com/metric_gears.html
Om ja räkna rätt så kommer min bil gå ca 20% långsammare på lågen med 35" Samurai lådan och Lj70 axlarna, än vad den gör nu med 5,125 i axlarna och 31".
Re: The Sidekick project
Passar inte Slipyoken från vitarans kardaner på utgående axel i lådan? Isåfall kan du ju göra en tätning och en kardanstump mellan ellerernie skrev: Har hittat varför adaptern inte passade på min låda. Lowrange har skickat fel adapter, den jag fått är till den 4 petade lådan.
bulta ihop lådorna för det är nog samma splines i medbringaren på 413 lådan.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: The Sidekick project
Vitarans kardaner passar inte på utgående axel i lådan, men 413 mellan kardan passar så det är inte problemet. Jag ville bara spara lite tid med att köpa en färdig adapter ring, men det gick ju sådärStenström skrev:Passar inte Slipyoken från vitarans kardaner på utgående axel i lådan? Isåfall kan du ju göra en tätning och en kardanstump mellan ellerernie skrev: Har hittat varför adaptern inte passade på min låda. Lowrange har skickat fel adapter, den jag fått är till den 4 petade lådan.
bulta ihop lådorna för det är nog samma splines i medbringaren på 413 lådan.
Jag har skrivit upp måtten på den adaptern som jag fick från low range, så att göra en som passar är inte så jobbigt egentligen.
Har skickat tillbaka adaptern i dag, men nu håller low range på att byta lokaler och kommer inte skicka någon order förens 10e. Hoppas dom är lite service minded och skickar mina grejer ändå då dom vet att det är lite bråttom.
Re: The Sidekick project
Sådär då hänger fördelningslådan på plats
Har varit på jobbet i dag och kapat rören till 4-länken, det blev ett 30-tal plattjärns bitar också, med ett 12mm hål i varje. Så gött och slippa mala allt med vinkelkapen, sen så blir det rakt också
Har fått ihop ett fäste till fördelningslådan. Tyvärr blir det inte samma finish på fästen mm som på mitt andra bygge. Det tar för lång tid att peta med sådant. Nu ska det bara va hållbart och funka.
Hastighetsmätarwiren från Vitaran passa dåligt i fördelningslådan, så nu letar jag efter en från 413/Samurai om någon har eller vet vart man kan köpa till bra pris.
Har fått dit ett rör som håller lådan på plats med, men det är lite jobb kvar på det.
Har varit på jobbet i dag och kapat rören till 4-länken, det blev ett 30-tal plattjärns bitar också, med ett 12mm hål i varje. Så gött och slippa mala allt med vinkelkapen, sen så blir det rakt också
Har fått ihop ett fäste till fördelningslådan. Tyvärr blir det inte samma finish på fästen mm som på mitt andra bygge. Det tar för lång tid att peta med sådant. Nu ska det bara va hållbart och funka.
Hastighetsmätarwiren från Vitaran passa dåligt i fördelningslådan, så nu letar jag efter en från 413/Samurai om någon har eller vet vart man kan köpa till bra pris.
Har fått dit ett rör som håller lådan på plats med, men det är lite jobb kvar på det.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 103
- Blev medlem: tor nov 12, 2009 19:59
- Ort: Ulricehamn
Re: The Sidekick project
Ska bli riktigt intressant och se hur detta blir, antagligen riktigt bra som vanligt. Vad ska du har för 35" däck?
//Anders
//Anders
Willys CJ3 -50 "Patina Edition"
Suzuki 423ET -86
Chevrolet Camaro -68
Suzuki 423ET -86
Chevrolet Camaro -68
Re: The Sidekick project
Det blir creepy crawler 35orna som jag hade på den andra Vitaran. Så kan ja köpa något roligare till den andra sen när det är dagsA.Lindgren skrev:Ska bli riktigt intressant och se hur detta blir, antagligen riktigt bra som vanligt. Vad ska du har för 35" däck?
//Anders
Har åkt på nackvärk igen så det har inte blivit så mycket gjort som ja hade tänkt. Bara fått ner avgassystemet, krökt till spaken till fördelningslådan och petat lite på bromsrören. Tog några mått på hur axeln sitter nu och såg att den sitter över 1cm snett i förhållande till ramen
Ska göra korsad 4-länk bak och använda fjädrarna och dämparna som sitter på. Tror det ska räcka med 3" höjning till och flytta bak axeln runt 4cm för att få plats med 35orna.
Köpte en Spartan locker till bakaxeln för nån månad sen. Givetvis blev det fel så den som ska passa till Toytas 8" 30 splines passade inte alls till min 8" 30 splines diff. Så om någon vill köpa en ny Spartan locker till 8" 30 splines eller har en diffklump att sälja som den passar i så skicka ett pm.
Tror den är till 4runner och dom med 2 spindeldrev . Inte 4 som i min diff
Re: The Sidekick project
Nu börjar det hända något här igen. Måste få upp lite fart nu om ja ska bli klar innan 3e.
Har värmt bort överflödig galv från fälgarna och fått dit ett däck. Blir inte helt bra att varmförzinka dom när dom bara har 460c i badet istället för 560c och ingen centrifug, fick jag förklarat för mig innan jag lämna dom. Därför blev det lite klumpar att värma bort med gasolen. Gott o veta att dom inte kommer rosta iaf
Nu vet jag vad golfbollar egentligen är till för
35" fyller ut bra i hjulhusen
Har fått bort bakaxeln och fästena till fjädrar och dämparna och lite sånt i kväll.
Har värmt bort överflödig galv från fälgarna och fått dit ett däck. Blir inte helt bra att varmförzinka dom när dom bara har 460c i badet istället för 560c och ingen centrifug, fick jag förklarat för mig innan jag lämna dom. Därför blev det lite klumpar att värma bort med gasolen. Gott o veta att dom inte kommer rosta iaf
Nu vet jag vad golfbollar egentligen är till för
35" fyller ut bra i hjulhusen
Har fått bort bakaxeln och fästena till fjädrar och dämparna och lite sånt i kväll.
Re: The Sidekick project
Fully adjustable suspension
Hade funderingar på att sätta dom undre stagen in mot mitten i ramen men det blev inget bra. Nu sitter dom nedre med lite vinken inåt. Axeln är fast svetsad i ridehight, det blev 8cm höjning till och jag hoppas verkligen det räcker.
Undre stagen är cc 93cm och dom övre är cc 70cm.
Hoppas på lite prov flexning i morron
Hade funderingar på att sätta dom undre stagen in mot mitten i ramen men det blev inget bra. Nu sitter dom nedre med lite vinken inåt. Axeln är fast svetsad i ridehight, det blev 8cm höjning till och jag hoppas verkligen det räcker.
Undre stagen är cc 93cm och dom övre är cc 70cm.
Hoppas på lite prov flexning i morron
Re: The Sidekick project
Inte för att vara sån, men tror inte att det flexar så jättebra
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Re: The Sidekick project
Det ska bli kul att se detta den 3dje, hoppas du hinner klart nu då!!
Merca Geländewagen 300TD