The Sidekick project

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: The Sidekick project

Inlägg av kalle » ons nov 02, 2011 21:22

:tumbup: Blir nog kanon,trodde det var "åka med så länge bilen"
Men man kan ju ha en extrem vitara och en ganska nästan extrem sidekick,inte alls samma ju :mrgreen:

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » tor nov 03, 2011 6:42

kalle skrev: :tumbup: Blir nog kanon,trodde det var "åka med så länge bilen"
Men man kan ju ha en extrem vitara och en ganska nästan extrem sidekick,inte alls samma ju :mrgreen:
Hehe, mjo detta är "så länge bilen", men nu har ja tröttnat på att ha sämst markfrigång ock minst däck av bilarna i det gänget ja brukar åka med :lol:

Skillnaden är enorm :mrgreen:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: The Sidekick project

Inlägg av MrHawk » tor nov 03, 2011 11:05

ernie skrev: Hehe, mjo detta är "så länge bilen", men nu har ja tröttnat på att ha sämst markfrigång ock minst däck av bilarna i det gänget ja brukar åka med :lol:
Jamen vafan skall vi reta dig för nu då ;)

Ser bra ut :tumbup:
I aim to misbehave

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » fre nov 04, 2011 0:46

MrHawk skrev: Jamen vafan skall vi reta dig för nu då ;)
Hehe :mrgreen:


Har hittat varför adaptern inte passade på min låda. Lowrange har skickat fel adapter, den jag fått är till den 4 petade lådan. Så jäkla typiskt att den enda bult on delen jag köpt till detta är den delen som inte passar. Lowrange kommer att skicka en ny och så får ja skicka tillbaka denna.

I dag har det inte hänt så mycket mer än att jag fått tag på de flesta skruvarna jag behöver. Har rivit undan lite mer under bilen och så borrat om medbringarna på Samurai lådan. Blir både 413 och Samurai kardaner och dom har olika bultmönster och M8/M10 men det funkar vilket som nu :lol:
Bild

Den efterlängtade rör biten anlände i dag. 6meter 32mm sömlöst ämnesrör med 9mm i gods.
Vi får se om Borås stenarna klarar att kröka det :mrgreen:

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: The Sidekick project

Inlägg av MattisH » fre nov 04, 2011 8:28

Vad är det för skillnad på vitara och sj fördelningslåda? Utväxling, hållbarhet osv?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » fre nov 04, 2011 10:40

MattisH skrev:Vad är det för skillnad på vitara och sj fördelningslåda? Utväxling, hållbarhet osv?
Vitara lådan sitter ihop med växellådan och sj lådan är fristående med en kardanstum imellan lådorna.
Slipyoke på Vitaran och medbringare på sj.
Vitara 1,0 på högen och 1,82 på lågen.
Sj 1,41 på högen och 2,27 på lågen.

Hållbarheten får någon annan sia om men dom värkar hålla för ganska mycket stryk.

Bild

Jag har använt denna räknaren för att se lite hur utväxligen kommer att bli. http://www.grimmjeeper.com/metric_gears.html
Om ja räkna rätt så kommer min bil gå ca 20% långsammare på lågen med 35" Samurai lådan och Lj70 axlarna, än vad den gör nu med 5,125 i axlarna och 31".

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: The Sidekick project

Inlägg av Stenström » fre nov 04, 2011 18:28

ernie skrev: Har hittat varför adaptern inte passade på min låda. Lowrange har skickat fel adapter, den jag fått är till den 4 petade lådan.
Passar inte Slipyoken från vitarans kardaner på utgående axel i lådan? Isåfall kan du ju göra en tätning och en kardanstump mellan eller
bulta ihop lådorna för det är nog samma splines i medbringaren på 413 lådan.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » fre nov 04, 2011 19:55

Stenström skrev:
ernie skrev: Har hittat varför adaptern inte passade på min låda. Lowrange har skickat fel adapter, den jag fått är till den 4 petade lådan.
Passar inte Slipyoken från vitarans kardaner på utgående axel i lådan? Isåfall kan du ju göra en tätning och en kardanstump mellan eller
bulta ihop lådorna för det är nog samma splines i medbringaren på 413 lådan.
Vitarans kardaner passar inte på utgående axel i lådan, men 413 mellan kardan passar så det är inte problemet. Jag ville bara spara lite tid med att köpa en färdig adapter ring, men det gick ju sådär :roll:
Jag har skrivit upp måtten på den adaptern som jag fick från low range, så att göra en som passar är inte så jobbigt egentligen.
Har skickat tillbaka adaptern i dag, men nu håller low range på att byta lokaler och kommer inte skicka någon order förens 10e. Hoppas dom är lite service minded och skickar mina grejer ändå då dom vet att det är lite bråttom.

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » sön nov 06, 2011 0:46

Sådär då hänger fördelningslådan på plats :D
Bild

Har varit på jobbet i dag och kapat rören till 4-länken, det blev ett 30-tal plattjärns bitar också, med ett 12mm hål i varje. Så gött och slippa mala allt med vinkelkapen, sen så blir det rakt också :lol:

Har fått ihop ett fäste till fördelningslådan. Tyvärr blir det inte samma finish på fästen mm som på mitt andra bygge. Det tar för lång tid att peta med sådant. Nu ska det bara va hållbart och funka.
Bild

Hastighetsmätarwiren från Vitaran passa dåligt i fördelningslådan, så nu letar jag efter en från 413/Samurai om någon har eller vet vart man kan köpa till bra pris.

Har fått dit ett rör som håller lådan på plats med, men det är lite jobb kvar på det.

A.Lindgren
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tor nov 12, 2009 19:59
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av A.Lindgren » tis nov 08, 2011 20:03

Ska bli riktigt intressant och se hur detta blir, antagligen riktigt bra som vanligt. :tumbup: Vad ska du har för 35" däck?

//Anders
Willys CJ3 -50 "Patina Edition"
Suzuki 423ET -86
Chevrolet Camaro -68

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » tis nov 08, 2011 20:27

A.Lindgren skrev:Ska bli riktigt intressant och se hur detta blir, antagligen riktigt bra som vanligt. :tumbup: Vad ska du har för 35" däck?

//Anders
Det blir creepy crawler 35orna som jag hade på den andra Vitaran. Så kan ja köpa något roligare till den andra sen när det är dags :)

Har åkt på nackvärk igen så det har inte blivit så mycket gjort som ja hade tänkt. Bara fått ner avgassystemet, krökt till spaken till fördelningslådan och petat lite på bromsrören. Tog några mått på hur axeln sitter nu och såg att den sitter över 1cm snett i förhållande till ramen :lol:

Ska göra korsad 4-länk bak och använda fjädrarna och dämparna som sitter på. Tror det ska räcka med 3" höjning till och flytta bak axeln runt 4cm för att få plats med 35orna.

Köpte en Spartan locker till bakaxeln för nån månad sen. Givetvis blev det fel så den som ska passa till Toytas 8" 30 splines passade inte alls till min 8" 30 splines diff. Så om någon vill köpa en ny Spartan locker till 8" 30 splines eller har en diffklump att sälja som den passar i så skicka ett pm.
Tror den är till 4runner och dom med 2 spindeldrev . Inte 4 som i min diff :(

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » fre nov 11, 2011 0:24

Nu börjar det hända något här igen. Måste få upp lite fart nu om ja ska bli klar innan 3e.
Har värmt bort överflödig galv från fälgarna och fått dit ett däck. Blir inte helt bra att varmförzinka dom när dom bara har 460c i badet istället för 560c och ingen centrifug, fick jag förklarat för mig innan jag lämna dom. Därför blev det lite klumpar att värma bort med gasolen. Gott o veta att dom inte kommer rosta iaf :D
Bild

Nu vet jag vad golfbollar egentligen är till för :lol:
Bild

Bild
35" fyller ut bra i hjulhusen :D

Har fått bort bakaxeln och fästena till fjädrar och dämparna och lite sånt i kväll.

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » lör nov 12, 2011 2:23

Fully adjustable suspension :mrgreen:
Bild

Hade funderingar på att sätta dom undre stagen in mot mitten i ramen men det blev inget bra. Nu sitter dom nedre med lite vinken inåt. Axeln är fast svetsad i ridehight, det blev 8cm höjning till och jag hoppas verkligen det räcker.
Bild

Bild

Undre stagen är cc 93cm och dom övre är cc 70cm.
Hoppas på lite prov flexning i morron :)

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: The Sidekick project

Inlägg av Sebbesala » lör nov 12, 2011 9:01

ernie skrev:Fully adjustable suspension :mrgreen:

Bild

Bild

Undre stagen är cc 93cm och dom övre är cc 70cm.
Hoppas på lite prov flexning i morron :)
Inte för att vara sån, men tror inte att det flexar så jättebra :wink:
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: The Sidekick project

Inlägg av målarn » lör nov 12, 2011 9:30

Det ska bli kul att se detta den 3dje, hoppas du hinner klart nu då!!
Merca Geländewagen 300TD

Skriv svar