The Sidekick project

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: The Sidekick project

Inlägg av Ax » tis nov 01, 2011 18:21

ernie skrev:Besöket hos bilprovningen i morse resulterade i att jag var välkommen tillbaka dit inom en månad :roll:

Handbromsen tog för dåligt, så nu får det bli lite mer broms mekk.
Får nog ta och bygga om till skivor bak snart.

Inga ett ljud om buren eller däck eller nått :D
Ja men sitter det inte en sån bur och däck original, Det gör det på min Suzuki iaf. Ska nog testa att åka in med buren och winch och se om man har lika tur som du. :tumbup:
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » tis nov 01, 2011 20:18

Ax skrev:
Ja men sitter det inte en sån bur och däck original, Det gör det på min Suzuki iaf. Ska nog testa att åka in med buren och winch och se om man har lika tur som du. :tumbup:
Dom är bra att ha och göra med där jag besiktigar och dom vet vad bilen används till. 2 av dom åker Vitara själva men dom håller sig mest på vägen :lol:
Vinschen är inget problem på min, ja regga den med det för nått år sen :)

Hitta felet varför bakbromsarna tog så ojämnt, så det är löst men handbromsen vill inte ta så bra som den ska.
Ska byta till original hjulen så kanske det blir lite bättre värden.

Voltaren
Hemmastadd
Inlägg: 245
Blev medlem: tor jul 14, 2011 22:53

Re: The Sidekick project

Inlägg av Voltaren » tis nov 01, 2011 20:32

ernie skrev:
Ax skrev:
Ja men sitter det inte en sån bur och däck original, Det gör det på min Suzuki iaf. Ska nog testa att åka in med buren och winch och se om man har lika tur som du. :tumbup:
Dom är bra att ha och göra med där jag besiktigar och dom vet vad bilen används till. 2 av dom åker Vitara själva men dom håller sig mest på vägen :lol:
Vinschen är inget problem på min, ja regga den med det för nått år sen :)

Hitta felet varför bakbromsarna tog så ojämnt, så det är löst men handbromsen vill inte ta så bra som den ska.
Ska byta till original hjulen så kanske det blir lite bättre värden.
Det är inte wajer höljet som flexar (Rost i spiralen så att den fjädrar brukar kunna ge svår handbroms)

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » tis nov 01, 2011 20:54

Voltaren skrev: Det är inte wajer höljet som flexar (Rost i spiralen så att den fjädrar brukar kunna ge svår handbroms)
Den tar ett par klick upp och jag har dragit den så hårt som det går. Ändå vill den inte låsa hjulen i fart när man lägger i neutral. Hann inte prova men jag hoppas den låser bättre nu när smådäcken sitter på.

A.Lindgren
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tor nov 12, 2009 19:59
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av A.Lindgren » tis nov 01, 2011 21:12

Det var inte så farlig arbetslista, grattis! :tumbup:

//Anders
Willys CJ3 -50 "Patina Edition"
Suzuki 423ET -86
Chevrolet Camaro -68

Voltaren
Hemmastadd
Inlägg: 245
Blev medlem: tor jul 14, 2011 22:53

Re: The Sidekick project

Inlägg av Voltaren » tis nov 01, 2011 22:50

ernie skrev:
Voltaren skrev: Det är inte wajer höljet som flexar (Rost i spiralen så att den fjädrar brukar kunna ge svår handbroms)
Den tar ett par klick upp och jag har dragit den så hårt som det går. Ändå vill den inte låsa hjulen i fart när man lägger i neutral. Hann inte prova men jag hoppas den låser bättre nu när smådäcken sitter på.

Det låter som wajrarna är boven

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: The Sidekick project

Inlägg av MrHawk » ons nov 02, 2011 9:43

Skall inte behövas smådäck. Visserligen har min långa snäppet större trummor än den korta, men den väger ju mer åsså.

Jag har inga problem att låsa upp bakhjulen på asfalt med handbromsen, med mina 31:or
I aim to misbehave

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: The Sidekick project

Inlägg av MattisH » ons nov 02, 2011 9:49

Ska man kunna låsa hjulen med handbromsen :O Då har jag problem med min handbroms :P
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » ons nov 02, 2011 16:11

Smådäcken gjorde susen så nu är den besiktigad till sista mars 2013 :D
Visst ska handbromsen kunna låsa ett par 31" men jag vill inte lägga massa tid och pengar på delar som inte ska användas mer.

Nästa träff är 3 december så det blir lite mekk nu :lol:
Här är några av delarna som ska på bilen innan dess, om det passar så som jag hoppas det gör.
Bild

Nästan bult on :lol:

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av frank » ons nov 02, 2011 18:33

3:e December, det är ju jätte länge tills dess :wink: .

Ska bli riktigt skoj att se hur det blir :pop: , åsså en jäkla massa bilder nu då :tumbup: .
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: The Sidekick project

Inlägg av kalle » ons nov 02, 2011 18:45

Grattis till godtjänd besiktning.

Är det toyått bakaxel?
Fram Då?Vad är planen? Detaljer tack :wink:

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » ons nov 02, 2011 19:31

kalle skrev:Grattis till godtjänd besiktning.

Är det toyått bakaxel?
Fram Då?Vad är planen? Detaljer tack :wink:
Japp lj70 bakaxeln ombyggd med ett par svarvade lj70 fram skivor och med s/v40 bakok.
Gjorde en axel shave på den med :)
Blev lite inspirerad när Stenstöm visa bilder på en axel shave i en tråd här för några år sen.
Bild

Fram blir det lj70 axel också men den har ja inte gjort så mycket med än, mer än en liten förstärkning.
Bild
Dom här axlar blev över när Frank bytte på sin bil så dom va ja ju tvungen att köpa :lol:

Här är lite mer prylar som ska dit.
Bild

Börja riva lite i kväll.
Bild
Bild

Jag gillar inte Vitarans fördelningslåda så jag ska ha dit en Samurai fördelningslåda. Köpte en bult on grej från lowrange offroad men den värkar inte va lika bult on som ja trodde :(
Den ska passa min 3-speed Sidekicklåda men dom skicka inte med någon beskrivning och ja ser inte riktigt hur det ska passa. 5mm för liten diameter värkar det som.
Bild

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » ons nov 02, 2011 20:02

Köpte 4 rostiga 6x16" fälgar av Dansken när vi va nere och hämtade Franks chassie. Lämna dom till den lokala blästraren som jag inte vill lämna något till igen. 30mm breddning och beadlocks sen iväg med dom till zinken :)
Bild
Dom blev ganska blanka och fina men det är lite efterjobb på dom innan dom är farbara.
Bild

Andreas B
Rutinerad
Inlägg: 433
Blev medlem: ons nov 14, 2007 9:13
Ort: Borås

Re: The Sidekick project

Inlägg av Andreas B » ons nov 02, 2011 20:14

Hej ser bra ut skall bli kul o se den 3dec bussningarna till vilken bil var de o har du måtten på dem ? MVh Andreas
Suzuki 416 Challengeräser!

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: The Sidekick project

Inlägg av ernie » ons nov 02, 2011 20:53

Andreas B skrev:Hej ser bra ut skall bli kul o se den 3dec. Bussningarna till vilken bil var de o har du måtten på dem ?
MVh Andreas
Det va fler som undra detta. Det är dessa http://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P25288.aspx
Bredd på ytterhylsan är ca 28,5mm. M12 igenom.
Dom är lite klena men dom ska nog funka på en Suzuki.
Bild
Bild

Skriv svar