Munkens Cherokee

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mhassic
Rutinerad
Inlägg: 282
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:34
Ort: UMEÅ

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av Mhassic » lör dec 01, 2012 12:29

Häftigt att klättra ner och kolla runt. :tumbup:
Skulle vara en intressant upplevelse. :beer:

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » sön dec 02, 2012 19:51

Besiktade vagnen men eftersom måttet mellan krok och axel var ändrat gick den inte igenom för det var ett grundläggande mått. Det var väldigt konstigt tyckte jag eftersom min stora släpvagn är både förlängd, breddad axel med nya infästningar osv. besiktningsmannen gav mej ett överklagandepapper att skicka in. Annars är det lätt att få samma mått igen. Den är kortad ca 40cm framför och bakom axeln för att behålla jämvikten. 40kg på bilen är helt OK. När den sen är regbes är det ingen som bryr sig (tror jag) Det var det enda problemet men eftersom det var mitt vinterprojekt och vintern började först igår har jag inte brytt mej i att göra något. Däremot har min Cherokee fått lite behövlig kärlek igen.

Denna ide' har jag stulit från min bror, tagit kablarna från den trasiga el-bakrutan och försänkt backljus.
Bild

Satt dit en universal chokevajer i stället för farthållaren. Nu kan jag höja varvtalet när jag pumpar däck eller vinschar.
Bild

Haft bort allt i mattväg och svetsar lite rost. Köpt "falsk" gräsmatta och lagt in. Det är bara att lyfta ur och torka.
Bild

Skuffen är i version tre, flyttat fram lufttank, batteri osv. Gjort plats för 35" reserv bakom stolarna. Ny matta och allmän uppfräschning. Observera den enkla slagvindan som även fungerar som (toa) pappershållare
Bild

Även mitt momentstag är i version tre. Tror att jag kommit på det optimala nu. Är sugen på att bygga longarms men när jag har en bil
som flexar och fungerar känns det onödigt. Risken är att det kostar pengar, massa jobb med sämre slutresultat.
Bild

Sen har jag köpt 2st Universal ljusinstatser på biltema för 79:90/st = 76002 Visserligen får jag borra hål för parklampan men det gör jag gärna för att spara 400-500kr/st
Bild

Angående repklättring så är jag ute nästan varje helg och gör mina safari. Det är åxå en av anledningarna till offroadhusvagnen.
Förra helgen var jag i Vintjärnsgruva
http://www.youtube.com/watch?v=S4llpvFW ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna helg i Hällefors Silvergruva.
http://www.youtube.com/watch?v=tkDlEQ8v ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av dalaoffroad den sön jan 13, 2013 0:41, redigerad totalt 1 gånger.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av sleeper_86 » sön dec 02, 2012 21:25

Sån där "gruvsafari" skulle vara kul å gå på :tumbup:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av turbomannen » tor dec 06, 2012 15:27

dalaoffroad skrev:En liten tråd om ett Cherokkebygge där nästan allt är hemsmide. Inte för att jag är snål utan att jag är "Mulle Meck"

Cherokeen i originalskick.
Bild

Fäste för vinschen svetsas fast direkt i ramen.
Bild

Version ett med plogfäste och plogljus. Köpte en skrotbil med höjningssatts och 31" hjul som jag tog delar ifrån.
Bild

Med plog.
Bild

Framändan med Grandes V8 fjädrar och kloss funkade ganska bra men dom "fina" och dyra bladfjäderspaketet med teflonbussningar var helt värdelöst. Stenhård i bakvagnen och utfjädringen var lika med noll. Därför börjar omvandlingen till version två, efter tre veckor med långa nätter samt en medverkande sambo blev det klart. Här är hjulhusen öppnade så dom kommande 35" får plats och 4kants rören som synns under är plogfästet.
Bild

Byte av dörrspeglar, har svetsat bilplåt i 30år.
Bild

Chauffören är med och slipar.
Bild

Färdig för grundfärg.
Bild

Huven är lyft i bakkant för bättre ventilation samt att elfläkten går nu på tändningen så oljekylaren får sitt. Tittar man på huven syns det uppritade flames men jag fick inte för chauffören... Jag tycker visst man kan ha flames på en offroadbil :P
Bild

Grundfärgen slipad samt nya skärmkanter ditsvetsade.
Bild

Mörkblå är sprutad och den ljusblå kommer på undersida. Det är lastbilslack för 160kr litern samt klarlack för ung samma pris, innan klarlacken dimmade jag på lite överbliven silvermetallic. Den totala kostnaden blev ca 1500kr för lacken, 500kr för plåten till egentillverkade sparklådor och dörrspeglar samt underredsmassan.
Bild

Undre länkarm fram är förlängd och fästet på framaxeln är urkapad. Vid höjning blir vinkeln för stor så det blir brytningar i undre länkarmen, idag är det åtgärdat. (se längre ner) Grandes undre länkarmar är ca5cm längre så det enklaste är att sätta dit sådana.
Bild

Övre länkarmen förlängdes också. Kom ihåg att dra upp ventilationsslangarna till axeln högt upp så klumpen inte fylls av vatten.
Bild

Eftersom bromsrören var rostig gjorde jag nya, flyttade ner fästet för bromsslangen lika mycket som höjningen.
Bild

Denna enkla förlängning har jag haft sedan början och håller fint. Bilen är nybesiktad i detta skick
Bild

Volvos fjäderkopparar för 550kr/paret ger en höjning på ca 6cm och tar ca en timma att montera. Borra upp hålen på axeln från 8mm till 10m och skruva fast med M10x30. Puckarna ger 10cm, Grandes V8fjädrar ca 6cm och sedan dessa fjäderkoppar 6cm vilket ger totalt ca 22cm.
Bild

Fronten blir svart.
Bild

Fredagspizza i garaget med några öl.
Bild

Först svetsades ett 4kantsrör på 20x40mm fast längst hela sparklådans undersida. Sidoskyddet fästes i rambalken och i den extra förstyvningsbalken för att få ett jämnt tryck på sparklådan.
Bild

För att vinschen skall få tillräckligt med mat togs original luftfilter bort och ersattes med ett till batteri.
Bild

Frontbåge som sparar blinkers och strålkastare, stötfångarhörn togs från skrotbilen och sattes på runt vinschbågen. En nackdel är att bågen tar i onödigt mycket.
Bild

Comradio och en oljetemp till automatlådan. Efter att varit nervös över att automatlådeoljan blivit för varm monterade jag in tempmätaren. Jag aldrig fått oljan varmare än 85grader vid offroadkörning, däremot kan oljan krypa upp mot 110grader vid transportsträckor
Bild

Båge bak och bakljusskydd
Bild

Trådlös styrning av vinschen för 495kr, nylonlina står på önskelistan. Har även en liten vinsch i bak som jag sätter på dragkroken vid behov.
Bild

Bakre fästet på den undre länkarmen är nerflyttad 7cm för att få en bättre vinkel på länkarmen efter höjningen. Resultatet blev som beräknat väldigt lyckat. Det tekniska i det hela är att när länkarmen är kraftigt nedvinklad som den blir efter höjning skjuter den fram axeln flera cm vid fjädring. Denna framskjutning av axeln motverkar då bilens färd framåt. Efter en provtur märker jag att den går tystare och mjukare över hindren. Vid fjädring bli pinjongvinkeln rakare vilket åxå är positivt. Finns även som färdiga satser att köpa på Dalhems för 3590kr.
Bild

Eftersom bilen flexar mer än mina gamla stötdämpare bak klarade av har jag gjort nya. Jag tog ett par främre dämpare med fjädringsgång på 23cm mot 18cm original, kapade av skruvfästena och svetsade dit dom runda fästena från originaldämparna. Sen svetsade jag fast 50mm vinkeljärn på undersidan axeln, stötdämparfästet monterades i vinkeljärnet. Original sticker stötdämparfästena ner ca 10cm och flytta upp dom är nog det första man skall göra och får då samtidigt problemet med förkorta dämpare lösta. Om man sätter dämparna på ovansidan motsvarar det 25cm i höjning. Dämparna är åxå vinklade mer inåt på ovansidan för att få mer flex innan dom bottnar. Det bästa är att allt detta är gratis och fungerar bevisligen bättre än många höjningssatser.
Bild

2st 50mm vinkeljärn svetsades fast på varsin ovansida för att skapa ett fjäderfäste, ett 2" avgasrör i centrum.
Bild

Volvos 240 fjäderkopp skruvades fast i befintliga hål med M10skruv.
Bild

Sen kapades 3st fjäderblad bort och slutresultatet blev en högre och mjukare bakända, spiralerna sitter så närma klumpen som möjligt för att få flex. Kan egentligen ta bort bladfjädrarna och ersätta dom med länkarmar. Kostnaden för 2st Biltemafjädrar och 2st fjäderkoppar är ca 1200kr. Handbromsvajrar och bromsrör är förlängda.
Bild

Nu med Torsendiffar fram och bak skall denna sten tas utan hjälp nästa gång. Bättre att köpa riktiga diffar än fräna skärmbreddare och snorkel. Har tom originalfälgarna kvar för då kan jag köra med 0.3bar bak och 0.4bar fram. 7.5" breda fälgar och 12,5 tum däck är en bra kombination och bedlocks blir överflödiga. Förlorar markfrigång på lågt lufttryck men fästet blir otroligt. Kvinnlig chaufför....
Bild

Här syns att inneskärmen är urkapad för att få full styrning med mina 35"
Bild

Efter att en klubbmedlem inte fick upp dörren efter närkontakt med ett träd bygde jag en takbåge. Lite svets och skruvar så satt min hemgjorda takbåge på plats.
Bild

Ett par brädor är alltid bra att ha när tagit vatten över huvudet.
Bild

Fäste för Hi Lift, att ha takräcke med en massa däck och dunkar förstör bara framkomligheten och höjer tyngdpunkten.
Bild

Efter att varit med om att en bil brunnit skaffade jag snabbt denna huvudbrytare, ett snöre fram till luftintaget gör att man kan stänga av utifrån.
Bild

En överbliven vattentank och en 300kr kompressor från Jula har hjälpt mej och många andra. Sätter slangen direkt på däckventilen med nålen borttagen som en sorts chockluft. Tanken innehåller luft med 8bar. Om det inte hjälper kommer startgasen fram.
Bild



trevligt med en hydrofor som lufttank vilken kanon ide grattis ser ju jätte bra ut det va ett bra tips lycka till med din bil.. :jump: :D
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av Victor » tor dec 06, 2012 19:17

Men för i.... Citera inte alla bilder tack... Blir så onödigt mycket då :tumbup:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » fre dec 28, 2012 23:11

Var på en trevlig körning förra lördagen, roligt att köra på ställen som man inte har varit på förut. Hitta nya utmaningar och få nya "segrar" när man klarat något. Men det betyder åxå nya faror. Var kanske lite övermodig i min iver att få nya "segrar" så jag halkade rakt in i ett träd och trotts den utvändiga bågen tryckte jag in hela förardörren som sedan sprängde den nedvevade rutan. Riktade upp dörren så den blev OK igen och satt dit rutan från min skrotbil. Gjorde därför ett "hänga på" stag på båda sidorna som jag kan låsa fast efter jag klivit in samt ta bort helt när jag vill. Som jag tidigare skrivit blev offroadkörningen dubbelt så kul med den utvändiga buren då jag kan köra där ingan annan kan/vill.

40mm fastsvetsat rör som sedan det 35mm rostfria röret löper i. Skall dit med en smörjnippel i morgon.
Bild

Bara att lyfta upp rörets bakkant för att lossa.
Bild

Film från Tomtesmyg med Gestrikeoffroad.
http://www.youtube.com/watch?v=dTNIAPivkPU" onclick="window.open(this.href);return false;

Film från min sista gruvklättring
http://www.youtube.com/watch?v=BQYFbGaisX8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av christian.p » fre dec 28, 2012 23:25

dalaoffroad skrev:Var på en trevlig körning förra lördagen, roligt att köra på ställen som man inte har varit på förut. Hitta nya utmaningar och få nya "segrar" när man klarat något. Men det betyder åxå nya faror. Var kanske lite övermodig i min iver att få nya "segrar" så jag halkade rakt in i ett träd och trotts den utvändiga bågen tryckte jag in hela förardörren som sedan sprängde den nedvevade rutan. Riktade upp dörren så den blev OK igen och satt dit rutan från min skrotbil. Gjorde därför ett "hänga på" stag på båda sidorna som jag kan låsa fast efter jag klivit in samt ta bort helt när jag vill. Som jag tidigare skrivit blev offroadkörningen dubbelt så kul med den utvändiga buren då jag kan köra där ingan annan kan/vill.

40mm fastsvetsat rör som sedan det 35mm rostfria röret löper i. Skall dit med en smörjnippel i morgon.
Bild

Bara att lyfta upp rörets bakkant för att lossa.
Bild

Film från Tomtesmyg med Gestrikeoffroad.
http://www.youtube.com/watch?v=dTNIAPivkPU" onclick="window.open(this.href);return false;

Film från min sista gruvklättring
http://www.youtube.com/watch?v=BQYFbGaisX8" onclick="window.open(this.href);return false;

detta hade jag aldrig velat eller vågat ha, då har jag hellre en bula i dörren än att jag inte kan få upp dörren om det skulle börja brinna eller något liknande, det måste ju ses som direkt livsfarligt. men det är ju bara min åsikt
Suzuki sj413

Dave King
Hemmastadd
Inlägg: 116
Blev medlem: tis apr 03, 2012 18:27

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av Dave King » lör dec 29, 2012 0:32

Måste hålla med föregående talare. Om det får en ordentlig smäll på rätt ställe så kommer det där röret att vara svårt att ta bort. Har själv knölat till mina dörrar ordentligt men aldrig crashat en ruta. Hur som haver så är risken liten men att kunna ta sig ur snabbt och smidigt är alltid det viktigaste vid en olycka. Inom dragracingen så måste föraren göra blindtest på att ta sig ut på under 7 sek för att få licensen. Det är vad du har på dig vid ev bränslebrand och att sitta och rycka i ett knöligt rör då. Nej tack. Man skall alltid tänka värsta scenariot när man tänker/bygger säkerhet.
Grand Cherokee ZJ. Projekt.

Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.

Suzuki Jimny -06. Projekt

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » lör dec 29, 2012 0:48

Jag är ju inte född igår så naturligtvis kan jag öppna dörrarna utan att fippla med röret även fast det blivit krokigt.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av Roger Patrol » lör dec 29, 2012 7:05

Tycker det är kul med dina mullemeck lösningar :D
men ett krökt vattenledningsrör som sitter på detta vis kroknar ju av en ilsken kärrings handväska,kan ju inte göra mycket till nytta offroad :?
jag har tittat på många lösningar på utv bur, men inte sett någon som jag tror håller så pass bra som jag skulle vilja
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Dave King
Hemmastadd
Inlägg: 116
Blev medlem: tis apr 03, 2012 18:27

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av Dave King » lör dec 29, 2012 8:08

dalaoffroad skrev:Jag är ju inte född igår så naturligtvis kan jag öppna dörrarna utan att fippla med röret även fast det blivit krokigt.
Röret i sig kan nog vara hur krokigt som helst och kommer nog väldigt fort bli det. "Gångjärnet" däremot är ju den svaga punkten. När du ändå håller på så varför inte bygga en egen bur för varje dörr? Hitta starkare gångjärn och häng dörrarna i sen bygger du på. Kanske får offra nått hål i dörren och klädseln men skulle både se bättre ut och fungera bättre i skogen.
Grand Cherokee ZJ. Projekt.

Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.

Suzuki Jimny -06. Projekt

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » lör dec 29, 2012 9:36

Allt skydd är väl bättre än inget och eftersom hela buren är byggt i 35mm vattenledningsrör och fått mycket stryk utan tagit skada är jag nöjd med mina små rör. Det liksom resten av buren kommer att ta bort punktbelastningen. Även om den kommer att vika sig kommer aldrig dörrhantaget bli intryckt och spränga rutan igen. Märken efter ett vikt rör är lättare att fixa än rikta en hel dörr och byta ruta. Det är trotts allt ingen pansarvagn utan en besiktad och gatlegal bil med demonteringsbar bur av lagliga skäl.

Bild
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » tor jan 10, 2013 20:55

Det jobbiga med att bli klar med ett projekt är att man lär börja med ett nytt. Började med en släpvagn till min BMW motorcykel för 3år sedan men då kom det annat i vägen men nu skall den bli klar till sommaren.

Här är materialet som skall maskinbearbetas. Jag lånade en mekanisk verkstad och svarvade samt fräste efter egen ritning. Länkarmarna är tunnväggigt 40x60 samt ramen är 40x40.
Bild

Flänsen på 2st av hjulnaven svarvades ner och blev länkarmslagring. 2st 40mm hål arborrades med 600cc i bägge länkarmarna och
axeltapparna svetsades fast. Biltema har 12" fälgarna samt axeltapparna kommer från Jula.
Bild

Första drömmarna kommer på gräsmattan, höjder mm anpassas efter motorcykeln.
Bild

Denna höjd blir det att utgå ifrån. Dragkroken blir ett kapitel för sig då lagarna har ändrats sedan jag började bygget.
Bild

Det blir justerbara fjädrar/dämpare beroende på last. Många som har byggt en vagn köper en färdig vagn på Jula med bladfjädrar.
Vagnen hade en totalvikt på 500kg och totalvikten på ett MC-släp är max 150kg så studsigt blev det.
Bild

Hjulnavet
Bild

Det mittre röret är till för elkablarna.
Bild

Öppnad, bara att lasta in ölen, maten och tältet dvs. livets förnödenheter. Fattas bara krängningshämnare.
Bild

Nu skall ramen blästras och sprutspacklas innan den målas svart med klarlack. Skärmarna skall liksom lådans ovansida bli metallik grön
som min motorcykel. Lite jobbigt bara om jag skall byta cykel, jag har "bara" haft den 10år och kört 15 000mil
Bild

Mer bilder och info finns på min bildsida.
http://munkensbilder.se/mcslap/mcslap.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av dalaoffroad den tor jan 10, 2013 23:07, redigerad totalt 1 gånger.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders, KC & GC
Hemmastadd
Inlägg: 234
Blev medlem: tor apr 16, 2009 21:36
Ort: Västerås

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av Anders, KC & GC » tor jan 10, 2013 21:44

Många project blir det :lol:
Kul att läsa om dem alla. :jump:
Anders, KingCab och Grand Cherokee

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » tor mar 07, 2013 17:05

Hej Hopp.
Bara för att jag inte uppdaterar min byggtråd betyder det inte att jag är lat. Det har blivit för mycket offroad ett tag så jag har bestämt att detta skall bli motorcykelns år och låta offroad vila lite. Därför har jag plockat isär min gamla trotjänare. Köpt massor av delar från England samt lite från Tyskland. Motorcykeln är 20år gammal och jag har kört den nästan lika många tusen mil. Vid sista Italien 2011 resan gick en packbox i växellådan och den har stått sedan dess. Offroad i all ära men sitta bakom styret och ha en vacker kvinna bakom sig är för mej det optimala.

Först en rejäl tvätt
Bild

Motor och låda skall separeras
Bild

Så här ser bakdäcket ut efter en 750mil lång resa till Alperna.
Bild

Ett vanligt BMW fel att rören spricker, ljuddämparen är uppskuren och rensad på katalysator, sen är ljuddämparen ihopsvetsad med nya rör inuti
Bild

Allt smått och gott inklusive fälgar blästrades
Bild

Som sedan lackedes silver och klarlack.
Bild

Nya däck och framjulslager samt bussningar till dom flytande bromsskivorna
Bild

Nya packboxar i gaffeln och belägg samt lite färg.
Bild

Nya och färdiga delar läggs på hög, bla en ny comfortsadel, gummi till fotpinnar och dekaler.
Bild

Lackat med 3lager klarlack. Fjantig som jag är flyttade jag över några dekaler och vägskattekvitton från tidigare turer till min nya comfortruta.
Bild

Framgaffen klar. Notera att nu är färgen blå.
Bild

Toppboxen klar förutom klädseln på ryggstödet. Fortfarande blå.
Bild

I en väska har jag gasolköket och den andra grytor
Bild

Även sidoväskorna har extra små väskor, den ena är till Bensin och och den andra är till dricksvatten
Bild

Som vanligt hinner folk med och kommentera negativa saker typ damm men den BLÅ tanken skulle poleras.
Bild

Som nu i annat ljus blir grön, hela motorcykeln skiftar från grön till blå. MUMS
Bild
Senast redigerad av dalaoffroad den fre mar 08, 2013 7:51, redigerad totalt 1 gånger.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar