Munkens Cherokee

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » sön okt 30, 2011 23:06

En liten tråd om ett Cherokkebygge där nästan allt är hemsmide. Inte för att jag är snål utan att jag är "Mulle Meck"

Cherokeen i originalskick.
Bild

Fäste för vinschen svetsas fast direkt i ramen.
Bild

Version ett med plogfäste och plogljus. Köpte en skrotbil med höjningssatts och 31" hjul som jag tog delar ifrån.
Bild

Med plog.
Bild

Framändan med Grandes V8 fjädrar och kloss funkade ganska bra men dom "fina" och dyra bladfjäderspaketet med teflonbussningar var helt värdelöst. Stenhård i bakvagnen och utfjädringen var lika med noll. Därför börjar omvandlingen till version två, efter tre veckor med långa nätter samt en medverkande sambo blev det klart. Här är hjulhusen öppnade så dom kommande 35" får plats och 4kants rören som synns under är plogfästet.
Bild

Byte av dörrspeglar, har svetsat bilplåt i 30år.
Bild

Chauffören är med och slipar.
Bild

Färdig för grundfärg.
Bild

Huven är lyft i bakkant för bättre ventilation samt att elfläkten går nu på tändningen så oljekylaren får sitt. Tittar man på huven syns det uppritade flames men jag fick inte för chauffören... Jag tycker visst man kan ha flames på en offroadbil :P
Bild

Grundfärgen slipad samt nya skärmkanter ditsvetsade.
Bild

Mörkblå är sprutad och den ljusblå kommer på undersida. Det är lastbilslack för 160kr litern samt klarlack för ung samma pris, innan klarlacken dimmade jag på lite överbliven silvermetallic. Den totala kostnaden blev ca 1500kr för lacken, 500kr för plåten till egentillverkade sparklådor och dörrspeglar samt underredsmassan.
Bild

Undre länkarm fram är förlängd och fästet på framaxeln är urkapad. Vid höjning blir vinkeln för stor så det blir brytningar i undre länkarmen, idag är det åtgärdat. (se längre ner) Grandes undre länkarmar är ca5cm längre så det enklaste är att sätta dit sådana.
Bild

Övre länkarmen förlängdes också. Kom ihåg att dra upp ventilationsslangarna till axeln högt upp så klumpen inte fylls av vatten.
Bild

Eftersom bromsrören var rostig gjorde jag nya, flyttade ner fästet för bromsslangen lika mycket som höjningen.
Bild

Denna enkla förlängning har jag haft sedan början och håller fint. Bilen är nybesiktad i detta skick
Bild

Volvos fjäderkopparar för 550kr/paret ger en höjning på ca 6cm och tar ca en timma att montera. Borra upp hålen på axeln från 8mm till 10m och skruva fast med M10x30. Puckarna ger 10cm, Grandes V8fjädrar ca 6cm och sedan dessa fjäderkoppar 6cm vilket ger totalt ca 22cm.
Bild

Fronten blir svart.
Bild

Fredagspizza i garaget med några öl.
Bild

Först svetsades ett 4kantsrör på 20x40mm fast längst hela sparklådans undersida. Sidoskyddet fästes i rambalken och i den extra förstyvningsbalken för att få ett jämnt tryck på sparklådan.
Bild

För att vinschen skall få tillräckligt med mat togs original luftfilter bort och ersattes med ett till batteri.
Bild

Frontbåge som sparar blinkers och strålkastare, stötfångarhörn togs från skrotbilen och sattes på runt vinschbågen. En nackdel är att bågen tar i onödigt mycket.
Bild

Comradio och en oljetemp till automatlådan. Efter att varit nervös över att automatlådeoljan blivit för varm monterade jag in tempmätaren. Jag aldrig fått oljan varmare än 85grader vid offroadkörning, däremot kan oljan krypa upp mot 110grader vid transportsträckor
Bild

Båge bak och bakljusskydd
Bild

Trådlös styrning av vinschen för 495kr, nylonlina står på önskelistan. Har även en liten vinsch i bak som jag sätter på dragkroken vid behov.
Bild

Bakre fästet på den undre länkarmen är nerflyttad 7cm för att få en bättre vinkel på länkarmen efter höjningen. Resultatet blev som beräknat väldigt lyckat. Det tekniska i det hela är att när länkarmen är kraftigt nedvinklad som den blir efter höjning skjuter den fram axeln flera cm vid fjädring. Denna framskjutning av axeln motverkar då bilens färd framåt. Efter en provtur märker jag att den går tystare och mjukare över hindren. Vid fjädring bli pinjongvinkeln rakare vilket åxå är positivt. Finns även som färdiga satser att köpa på Dalhems för 3590kr.
Bild

Eftersom bilen flexar mer än mina gamla stötdämpare bak klarade av har jag gjort nya. Jag tog ett par främre dämpare med fjädringsgång på 23cm mot 18cm original, kapade av skruvfästena och svetsade dit dom runda fästena från originaldämparna. Sen svetsade jag fast 50mm vinkeljärn på undersidan axeln, stötdämparfästet monterades i vinkeljärnet. Original sticker stötdämparfästena ner ca 10cm och flytta upp dom är nog det första man skall göra och får då samtidigt problemet med förkorta dämpare lösta. Om man sätter dämparna på ovansidan motsvarar det 25cm i höjning. Dämparna är åxå vinklade mer inåt på ovansidan för att få mer flex innan dom bottnar. Det bästa är att allt detta är gratis och fungerar bevisligen bättre än många höjningssatser.
Bild

2st 50mm vinkeljärn svetsades fast på varsin ovansida för att skapa ett fjäderfäste, ett 2" avgasrör i centrum.
Bild

Volvos 240 fjäderkopp skruvades fast i befintliga hål med M10skruv.
Bild

Sen kapades 3st fjäderblad bort och slutresultatet blev en högre och mjukare bakända, spiralerna sitter så närma klumpen som möjligt för att få flex. Kan egentligen ta bort bladfjädrarna och ersätta dom med länkarmar. Kostnaden för 2st Biltemafjädrar och 2st fjäderkoppar är ca 1200kr. Handbromsvajrar och bromsrör är förlängda.
Bild

Nu med Torsendiffar fram och bak skall denna sten tas utan hjälp nästa gång. Bättre att köpa riktiga diffar än fräna skärmbreddare och snorkel. Har tom originalfälgarna kvar för då kan jag köra med 0.3bar bak och 0.4bar fram. 7.5" breda fälgar och 12,5 tum däck är en bra kombination och bedlocks blir överflödiga. Förlorar markfrigång på lågt lufttryck men fästet blir otroligt. Kvinnlig chaufför....
Bild

Här syns att inneskärmen är urkapad för att få full styrning med mina 35"
Bild

Efter att en klubbmedlem inte fick upp dörren efter närkontakt med ett träd bygde jag en takbåge. Lite svets och skruvar så satt min hemgjorda takbåge på plats.
Bild

Ett par brädor är alltid bra att ha när tagit vatten över huvudet.
Bild

Fäste för Hi Lift, att ha takräcke med en massa däck och dunkar förstör bara framkomligheten och höjer tyngdpunkten.
Bild

Efter att varit med om att en bil brunnit skaffade jag snabbt denna huvudbrytare, ett snöre fram till luftintaget gör att man kan stänga av utifrån.
Bild

En överbliven vattentank och en 300kr kompressor från Jula har hjälpt mej och många andra. Sätter slangen direkt på däckventilen med nålen borttagen som en sorts chockluft. Tanken innehåller luft med 8bar. Om det inte hjälper kommer startgasen fram.
Bild
Senast redigerad av dalaoffroad den sön jan 06, 2013 20:06, redigerad totalt 9 gång.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av cherokeex2 » sön okt 30, 2011 23:30

Ser bra ut men jag hoppas den håller sig borta från allmäna vägar med dom förlängda bärarmarna.
Personligen tycker jag att du skulle använt riktiga bärarmar som redan är längre än orginal eller ett par som är justerbara.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » sön okt 30, 2011 23:37

Senast redigerad av dalaoffroad den mån okt 31, 2011 6:25, redigerad totalt 1 gånger.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av Engman2 » mån okt 31, 2011 6:08

De va på tiden att du fixade en byggtråd här :tumbup: Snyggt jobbat med bilen :D
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av Runekebab » mån okt 31, 2011 6:46

:tumbup: Trevligt
Toyota Lj70

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » fre nov 11, 2011 22:05

Fick en fråga angående plog och plogfäste så det blir lite dokumentation. Förra bilen var en Terrano och version ett av plogen hade fästet på dragkroken samt ett enkelt tvärstag i fram. Funkade bra så länge vägen var plan men när jag skulle ner till grannarna blev bilen hängande på balken under. Gick heller inte att lyfta plogen högt. Version två blev med 2st dragkrokar fram på stötfångaren och 2st kulhandskar på plogen. Enkelt och smidigt men när det blev mycket snö grävde plogen sig ner och jag nästan körde över plogen. På Cherokeen har jag satt en tvärbalk bakom växellådsbalken med 2st fästöglor per sida. Plogfästet har en fästögla per sida, dom skall sitta i mellan bilens öglor och en sprint i mellan. Montering av plogen går till så här. Jag kör över plogens monteringsram mellan framhjulen. Stoppar i en sprint mellan tvärbalkens 2ögglor med plogfästets ögla i mellan, en sprint per sida av bilen. Hakar på vinschen på plogen och så är det klart. 2st sprintar och vinschkroken. 2minuter.

Bladet är av 3mm plåt och 2.6M bred. Eftersom Cherokeens höjdes fick plogfästet åxå modifieras. Det är viktigt att kunna lyfta plogen högt när jag backar.
Gummikuddarna ligger emot stötfångarens undersida. Hade 50x100 galvade rör liggande.
Bild

Här syns monteringsöglorna i bak som skall vara mellan bilens 2st ögglor per sida samt en sprint i mellan.
Bild

Sprintarna är klädda med PEMslang i plast.
Bild

Lyfter plogen med vinschen.
Bild

Tvärstagen är viktiga.
Bild
Senast redigerad av dalaoffroad den sön jan 06, 2013 21:02, redigerad totalt 5 gång.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Berra425
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: tis okt 25, 2011 20:48

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av Berra425 » fre nov 11, 2011 22:47

Riktigt fint. Jag ärimponerad av dina fiffiga lösningar. :)

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » sön nov 13, 2011 22:35

Har vid ett flertal tillfällen haft närkontakt med bilens bakskärmar och träd. Efter dagens körning fick jag tummen ur... och byggde bågar bak då skärmkanten blev bulig. Dom är demonterbara inför besiktning och är inte byggda för annat än att hålla träd mm borta från plåten. 4st M10 skruv och 2st klammer per sida. Skall slipas och målas svart som alla andra bågar.

När jag sitter här i soffan och tittar på bilden ser jag vilket arsel jag är, den bakersta delen skall byggas om i morgon så bakljuset får bättre skydd...
Bild

Kanske fel plats för filmer men en film från gårdagens körning.
http://www.youtube.com/watch?v=JJ5vOJQslI4" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av dalaoffroad den sön jan 06, 2013 23:16, redigerad totalt 2 gång.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av thomasv » mån nov 14, 2011 12:35

Jo, träd kan vara lömska där bak!

Har också råkat ut för att elaka trädstammar hoppat upp och knölat till bakstolparna på bilen.

Bra ide med lite skydd, kanske skulle man bygga ihop något liknande. :D


Mvh Thomas
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » mån nov 14, 2011 21:25

Nu blev bakbågarna klara, efter en natts fundering blev det ändring och tillägg. Nu var det så roligt att bygga dessa bågar så en frambåge är redan på gång.

Slutmonteringen efter lack tog mindre än 2minuter per sida.
Bild

4st M10 per sida, funderar på vagnsbullt eller ha kvar 6kantskallarna på undersidan som stöd för Hi-liften
Bild

3st avgasrörsklammer per sida.
Bild
Senast redigerad av dalaoffroad den sön jan 06, 2013 23:16, redigerad totalt 1 gånger.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av christian.p » tis nov 15, 2011 9:33

mycket rolig läsning, tycker det är skoj när det blir så bra med egna ide´r och hemma tillverkade saker, jobba på
Suzuki sj413

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » sön nov 20, 2011 1:19

Om man köper en sådan för 1000kr på Biltema.
Bild

Köper lite vattenledningsrör för 30kr/metern, många timmars bockning och svetsning så kan det bli en bur om man har tur.
Bild

Skall slipas, lackas och monteras i morgon söndag.
Senast redigerad av dalaoffroad den sön jan 06, 2013 23:16, redigerad totalt 2 gång.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » sön nov 20, 2011 20:07

Nu är bågen monterad och klar, en hjälpande hand från en kompis underlättade bygget. Helt klart ett roligt projekt som tog ca 30 mannatimmar att bygga. Nu hade jag redan rör liggande men 18meter x 30kr = 540kr. 6st rörklammer = 48kr. 4burkar färg = 250kr. Totala kostnaden om man köper allt är under 1000kr.

Jag är nöjd med resultatet. Främre bågen är monterad med 10st M10 skruvar.
Bild

Bilen har gått ett tag så den är småbulig och lite sliten.
Bild

Den snyggaste delen.
Bild

Ville egentligen ha avgasklammer även här för när bågen fått lite stryk så kanske det blir svårt att passa in skruvhålen vid montering.
Bild
Senast redigerad av dalaoffroad den sön jan 06, 2013 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av christian.p » sön nov 20, 2011 21:15

kan du inte lägga in en bild på hur hela bilen ser ut nu, alltså där man ser hela bilen på ett kort?
Suzuki sj413

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Munkens Cherokee

Inlägg av Mecu » sön nov 20, 2011 21:30

Härligt Munken, jag ska ta en rejäl koll nästa gång vi träffas och sno idéer till när jag väl bygger bur! ;)

Skriv svar