Munkens Cherokee
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Munkens Cherokee
Häftigt att klättra ner och kolla runt.
Skulle vara en intressant upplevelse.
Skulle vara en intressant upplevelse.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
- Kontakt:
Re: Munkens Cherokee
Besiktade vagnen men eftersom måttet mellan krok och axel var ändrat gick den inte igenom för det var ett grundläggande mått. Det var väldigt konstigt tyckte jag eftersom min stora släpvagn är både förlängd, breddad axel med nya infästningar osv. besiktningsmannen gav mej ett överklagandepapper att skicka in. Annars är det lätt att få samma mått igen. Den är kortad ca 40cm framför och bakom axeln för att behålla jämvikten. 40kg på bilen är helt OK. När den sen är regbes är det ingen som bryr sig (tror jag) Det var det enda problemet men eftersom det var mitt vinterprojekt och vintern började först igår har jag inte brytt mej i att göra något. Däremot har min Cherokee fått lite behövlig kärlek igen.
Denna ide' har jag stulit från min bror, tagit kablarna från den trasiga el-bakrutan och försänkt backljus.
Satt dit en universal chokevajer i stället för farthållaren. Nu kan jag höja varvtalet när jag pumpar däck eller vinschar.
Haft bort allt i mattväg och svetsar lite rost. Köpt "falsk" gräsmatta och lagt in. Det är bara att lyfta ur och torka.
Skuffen är i version tre, flyttat fram lufttank, batteri osv. Gjort plats för 35" reserv bakom stolarna. Ny matta och allmän uppfräschning. Observera den enkla slagvindan som även fungerar som (toa) pappershållare
Även mitt momentstag är i version tre. Tror att jag kommit på det optimala nu. Är sugen på att bygga longarms men när jag har en bil
som flexar och fungerar känns det onödigt. Risken är att det kostar pengar, massa jobb med sämre slutresultat.
Sen har jag köpt 2st Universal ljusinstatser på biltema för 79:90/st = 76002 Visserligen får jag borra hål för parklampan men det gör jag gärna för att spara 400-500kr/st
Angående repklättring så är jag ute nästan varje helg och gör mina safari. Det är åxå en av anledningarna till offroadhusvagnen.
Förra helgen var jag i Vintjärnsgruva
http://www.youtube.com/watch?v=S4llpvFW ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna helg i Hällefors Silvergruva.
http://www.youtube.com/watch?v=tkDlEQ8v ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna ide' har jag stulit från min bror, tagit kablarna från den trasiga el-bakrutan och försänkt backljus.
Satt dit en universal chokevajer i stället för farthållaren. Nu kan jag höja varvtalet när jag pumpar däck eller vinschar.
Haft bort allt i mattväg och svetsar lite rost. Köpt "falsk" gräsmatta och lagt in. Det är bara att lyfta ur och torka.
Skuffen är i version tre, flyttat fram lufttank, batteri osv. Gjort plats för 35" reserv bakom stolarna. Ny matta och allmän uppfräschning. Observera den enkla slagvindan som även fungerar som (toa) pappershållare
Även mitt momentstag är i version tre. Tror att jag kommit på det optimala nu. Är sugen på att bygga longarms men när jag har en bil
som flexar och fungerar känns det onödigt. Risken är att det kostar pengar, massa jobb med sämre slutresultat.
Sen har jag köpt 2st Universal ljusinstatser på biltema för 79:90/st = 76002 Visserligen får jag borra hål för parklampan men det gör jag gärna för att spara 400-500kr/st
Angående repklättring så är jag ute nästan varje helg och gör mina safari. Det är åxå en av anledningarna till offroadhusvagnen.
Förra helgen var jag i Vintjärnsgruva
http://www.youtube.com/watch?v=S4llpvFW ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna helg i Hällefors Silvergruva.
http://www.youtube.com/watch?v=tkDlEQ8v ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av dalaoffroad den sön jan 13, 2013 0:41, redigerad totalt 1 gånger.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Munkens Cherokee
Sån där "gruvsafari" skulle vara kul å gå på
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark
Re: Munkens Cherokee
dalaoffroad skrev:En liten tråd om ett Cherokkebygge där nästan allt är hemsmide. Inte för att jag är snål utan att jag är "Mulle Meck"
Cherokeen i originalskick.
Fäste för vinschen svetsas fast direkt i ramen.
Version ett med plogfäste och plogljus. Köpte en skrotbil med höjningssatts och 31" hjul som jag tog delar ifrån.
Med plog.
Framändan med Grandes V8 fjädrar och kloss funkade ganska bra men dom "fina" och dyra bladfjäderspaketet med teflonbussningar var helt värdelöst. Stenhård i bakvagnen och utfjädringen var lika med noll. Därför börjar omvandlingen till version två, efter tre veckor med långa nätter samt en medverkande sambo blev det klart. Här är hjulhusen öppnade så dom kommande 35" får plats och 4kants rören som synns under är plogfästet.
Byte av dörrspeglar, har svetsat bilplåt i 30år.
Chauffören är med och slipar.
Färdig för grundfärg.
Huven är lyft i bakkant för bättre ventilation samt att elfläkten går nu på tändningen så oljekylaren får sitt. Tittar man på huven syns det uppritade flames men jag fick inte för chauffören... Jag tycker visst man kan ha flames på en offroadbil
Grundfärgen slipad samt nya skärmkanter ditsvetsade.
Mörkblå är sprutad och den ljusblå kommer på undersida. Det är lastbilslack för 160kr litern samt klarlack för ung samma pris, innan klarlacken dimmade jag på lite överbliven silvermetallic. Den totala kostnaden blev ca 1500kr för lacken, 500kr för plåten till egentillverkade sparklådor och dörrspeglar samt underredsmassan.
Undre länkarm fram är förlängd och fästet på framaxeln är urkapad. Vid höjning blir vinkeln för stor så det blir brytningar i undre länkarmen, idag är det åtgärdat. (se längre ner) Grandes undre länkarmar är ca5cm längre så det enklaste är att sätta dit sådana.
Övre länkarmen förlängdes också. Kom ihåg att dra upp ventilationsslangarna till axeln högt upp så klumpen inte fylls av vatten.
Eftersom bromsrören var rostig gjorde jag nya, flyttade ner fästet för bromsslangen lika mycket som höjningen.
Denna enkla förlängning har jag haft sedan början och håller fint. Bilen är nybesiktad i detta skick
Volvos fjäderkopparar för 550kr/paret ger en höjning på ca 6cm och tar ca en timma att montera. Borra upp hålen på axeln från 8mm till 10m och skruva fast med M10x30. Puckarna ger 10cm, Grandes V8fjädrar ca 6cm och sedan dessa fjäderkoppar 6cm vilket ger totalt ca 22cm.
Fronten blir svart.
Fredagspizza i garaget med några öl.
Först svetsades ett 4kantsrör på 20x40mm fast längst hela sparklådans undersida. Sidoskyddet fästes i rambalken och i den extra förstyvningsbalken för att få ett jämnt tryck på sparklådan.
För att vinschen skall få tillräckligt med mat togs original luftfilter bort och ersattes med ett till batteri.
Frontbåge som sparar blinkers och strålkastare, stötfångarhörn togs från skrotbilen och sattes på runt vinschbågen. En nackdel är att bågen tar i onödigt mycket.
Comradio och en oljetemp till automatlådan. Efter att varit nervös över att automatlådeoljan blivit för varm monterade jag in tempmätaren. Jag aldrig fått oljan varmare än 85grader vid offroadkörning, däremot kan oljan krypa upp mot 110grader vid transportsträckor
Båge bak och bakljusskydd
Trådlös styrning av vinschen för 495kr, nylonlina står på önskelistan. Har även en liten vinsch i bak som jag sätter på dragkroken vid behov.
Bakre fästet på den undre länkarmen är nerflyttad 7cm för att få en bättre vinkel på länkarmen efter höjningen. Resultatet blev som beräknat väldigt lyckat. Det tekniska i det hela är att när länkarmen är kraftigt nedvinklad som den blir efter höjning skjuter den fram axeln flera cm vid fjädring. Denna framskjutning av axeln motverkar då bilens färd framåt. Efter en provtur märker jag att den går tystare och mjukare över hindren. Vid fjädring bli pinjongvinkeln rakare vilket åxå är positivt. Finns även som färdiga satser att köpa på Dalhems för 3590kr.
Eftersom bilen flexar mer än mina gamla stötdämpare bak klarade av har jag gjort nya. Jag tog ett par främre dämpare med fjädringsgång på 23cm mot 18cm original, kapade av skruvfästena och svetsade dit dom runda fästena från originaldämparna. Sen svetsade jag fast 50mm vinkeljärn på undersidan axeln, stötdämparfästet monterades i vinkeljärnet. Original sticker stötdämparfästena ner ca 10cm och flytta upp dom är nog det första man skall göra och får då samtidigt problemet med förkorta dämpare lösta. Om man sätter dämparna på ovansidan motsvarar det 25cm i höjning. Dämparna är åxå vinklade mer inåt på ovansidan för att få mer flex innan dom bottnar. Det bästa är att allt detta är gratis och fungerar bevisligen bättre än många höjningssatser.
2st 50mm vinkeljärn svetsades fast på varsin ovansida för att skapa ett fjäderfäste, ett 2" avgasrör i centrum.
Volvos 240 fjäderkopp skruvades fast i befintliga hål med M10skruv.
Sen kapades 3st fjäderblad bort och slutresultatet blev en högre och mjukare bakända, spiralerna sitter så närma klumpen som möjligt för att få flex. Kan egentligen ta bort bladfjädrarna och ersätta dom med länkarmar. Kostnaden för 2st Biltemafjädrar och 2st fjäderkoppar är ca 1200kr. Handbromsvajrar och bromsrör är förlängda.
Nu med Torsendiffar fram och bak skall denna sten tas utan hjälp nästa gång. Bättre att köpa riktiga diffar än fräna skärmbreddare och snorkel. Har tom originalfälgarna kvar för då kan jag köra med 0.3bar bak och 0.4bar fram. 7.5" breda fälgar och 12,5 tum däck är en bra kombination och bedlocks blir överflödiga. Förlorar markfrigång på lågt lufttryck men fästet blir otroligt. Kvinnlig chaufför....
Här syns att inneskärmen är urkapad för att få full styrning med mina 35"
Efter att en klubbmedlem inte fick upp dörren efter närkontakt med ett träd bygde jag en takbåge. Lite svets och skruvar så satt min hemgjorda takbåge på plats.
Ett par brädor är alltid bra att ha när tagit vatten över huvudet.
Fäste för Hi Lift, att ha takräcke med en massa däck och dunkar förstör bara framkomligheten och höjer tyngdpunkten.
Efter att varit med om att en bil brunnit skaffade jag snabbt denna huvudbrytare, ett snöre fram till luftintaget gör att man kan stänga av utifrån.
En överbliven vattentank och en 300kr kompressor från Jula har hjälpt mej och många andra. Sätter slangen direkt på däckventilen med nålen borttagen som en sorts chockluft. Tanken innehåller luft med 8bar. Om det inte hjälper kommer startgasen fram.
trevligt med en hydrofor som lufttank vilken kanon ide grattis ser ju jätte bra ut det va ett bra tips lycka till med din bil..
livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
snart e den 16"hög
Re: Munkens Cherokee
Men för i.... Citera inte alla bilder tack... Blir så onödigt mycket då
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
Toyotan
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
- Kontakt:
Re: Munkens Cherokee
Var på en trevlig körning förra lördagen, roligt att köra på ställen som man inte har varit på förut. Hitta nya utmaningar och få nya "segrar" när man klarat något. Men det betyder åxå nya faror. Var kanske lite övermodig i min iver att få nya "segrar" så jag halkade rakt in i ett träd och trotts den utvändiga bågen tryckte jag in hela förardörren som sedan sprängde den nedvevade rutan. Riktade upp dörren så den blev OK igen och satt dit rutan från min skrotbil. Gjorde därför ett "hänga på" stag på båda sidorna som jag kan låsa fast efter jag klivit in samt ta bort helt när jag vill. Som jag tidigare skrivit blev offroadkörningen dubbelt så kul med den utvändiga buren då jag kan köra där ingan annan kan/vill.
40mm fastsvetsat rör som sedan det 35mm rostfria röret löper i. Skall dit med en smörjnippel i morgon.
Bara att lyfta upp rörets bakkant för att lossa.
Film från Tomtesmyg med Gestrikeoffroad.
http://www.youtube.com/watch?v=dTNIAPivkPU" onclick="window.open(this.href);return false;
Film från min sista gruvklättring
http://www.youtube.com/watch?v=BQYFbGaisX8" onclick="window.open(this.href);return false;
40mm fastsvetsat rör som sedan det 35mm rostfria röret löper i. Skall dit med en smörjnippel i morgon.
Bara att lyfta upp rörets bakkant för att lossa.
Film från Tomtesmyg med Gestrikeoffroad.
http://www.youtube.com/watch?v=dTNIAPivkPU" onclick="window.open(this.href);return false;
Film från min sista gruvklättring
http://www.youtube.com/watch?v=BQYFbGaisX8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: Munkens Cherokee
dalaoffroad skrev:Var på en trevlig körning förra lördagen, roligt att köra på ställen som man inte har varit på förut. Hitta nya utmaningar och få nya "segrar" när man klarat något. Men det betyder åxå nya faror. Var kanske lite övermodig i min iver att få nya "segrar" så jag halkade rakt in i ett träd och trotts den utvändiga bågen tryckte jag in hela förardörren som sedan sprängde den nedvevade rutan. Riktade upp dörren så den blev OK igen och satt dit rutan från min skrotbil. Gjorde därför ett "hänga på" stag på båda sidorna som jag kan låsa fast efter jag klivit in samt ta bort helt när jag vill. Som jag tidigare skrivit blev offroadkörningen dubbelt så kul med den utvändiga buren då jag kan köra där ingan annan kan/vill.
40mm fastsvetsat rör som sedan det 35mm rostfria röret löper i. Skall dit med en smörjnippel i morgon.
Bara att lyfta upp rörets bakkant för att lossa.
Film från Tomtesmyg med Gestrikeoffroad.
http://www.youtube.com/watch?v=dTNIAPivkPU" onclick="window.open(this.href);return false;
Film från min sista gruvklättring
http://www.youtube.com/watch?v=BQYFbGaisX8" onclick="window.open(this.href);return false;
detta hade jag aldrig velat eller vågat ha, då har jag hellre en bula i dörren än att jag inte kan få upp dörren om det skulle börja brinna eller något liknande, det måste ju ses som direkt livsfarligt. men det är ju bara min åsikt
Suzuki sj413
Re: Munkens Cherokee
Måste hålla med föregående talare. Om det får en ordentlig smäll på rätt ställe så kommer det där röret att vara svårt att ta bort. Har själv knölat till mina dörrar ordentligt men aldrig crashat en ruta. Hur som haver så är risken liten men att kunna ta sig ur snabbt och smidigt är alltid det viktigaste vid en olycka. Inom dragracingen så måste föraren göra blindtest på att ta sig ut på under 7 sek för att få licensen. Det är vad du har på dig vid ev bränslebrand och att sitta och rycka i ett knöligt rör då. Nej tack. Man skall alltid tänka värsta scenariot när man tänker/bygger säkerhet.
Grand Cherokee ZJ. Projekt.
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
- Kontakt:
Re: Munkens Cherokee
Jag är ju inte född igår så naturligtvis kan jag öppna dörrarna utan att fippla med röret även fast det blivit krokigt.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Munkens Cherokee
Tycker det är kul med dina mullemeck lösningar
men ett krökt vattenledningsrör som sitter på detta vis kroknar ju av en ilsken kärrings handväska,kan ju inte göra mycket till nytta offroad
jag har tittat på många lösningar på utv bur, men inte sett någon som jag tror håller så pass bra som jag skulle vilja
men ett krökt vattenledningsrör som sitter på detta vis kroknar ju av en ilsken kärrings handväska,kan ju inte göra mycket till nytta offroad
jag har tittat på många lösningar på utv bur, men inte sett någon som jag tror håller så pass bra som jag skulle vilja
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Munkens Cherokee
Röret i sig kan nog vara hur krokigt som helst och kommer nog väldigt fort bli det. "Gångjärnet" däremot är ju den svaga punkten. När du ändå håller på så varför inte bygga en egen bur för varje dörr? Hitta starkare gångjärn och häng dörrarna i sen bygger du på. Kanske får offra nått hål i dörren och klädseln men skulle både se bättre ut och fungera bättre i skogen.dalaoffroad skrev:Jag är ju inte född igår så naturligtvis kan jag öppna dörrarna utan att fippla med röret även fast det blivit krokigt.
Grand Cherokee ZJ. Projekt.
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
- Kontakt:
Re: Munkens Cherokee
Allt skydd är väl bättre än inget och eftersom hela buren är byggt i 35mm vattenledningsrör och fått mycket stryk utan tagit skada är jag nöjd med mina små rör. Det liksom resten av buren kommer att ta bort punktbelastningen. Även om den kommer att vika sig kommer aldrig dörrhantaget bli intryckt och spränga rutan igen. Märken efter ett vikt rör är lättare att fixa än rikta en hel dörr och byta ruta. Det är trotts allt ingen pansarvagn utan en besiktad och gatlegal bil med demonteringsbar bur av lagliga skäl.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
- Kontakt:
Re: Munkens Cherokee
Det jobbiga med att bli klar med ett projekt är att man lär börja med ett nytt. Började med en släpvagn till min BMW motorcykel för 3år sedan men då kom det annat i vägen men nu skall den bli klar till sommaren.
Här är materialet som skall maskinbearbetas. Jag lånade en mekanisk verkstad och svarvade samt fräste efter egen ritning. Länkarmarna är tunnväggigt 40x60 samt ramen är 40x40.
Flänsen på 2st av hjulnaven svarvades ner och blev länkarmslagring. 2st 40mm hål arborrades med 600cc i bägge länkarmarna och
axeltapparna svetsades fast. Biltema har 12" fälgarna samt axeltapparna kommer från Jula.
Första drömmarna kommer på gräsmattan, höjder mm anpassas efter motorcykeln.
Denna höjd blir det att utgå ifrån. Dragkroken blir ett kapitel för sig då lagarna har ändrats sedan jag började bygget.
Det blir justerbara fjädrar/dämpare beroende på last. Många som har byggt en vagn köper en färdig vagn på Jula med bladfjädrar.
Vagnen hade en totalvikt på 500kg och totalvikten på ett MC-släp är max 150kg så studsigt blev det.
Hjulnavet
Det mittre röret är till för elkablarna.
Öppnad, bara att lasta in ölen, maten och tältet dvs. livets förnödenheter. Fattas bara krängningshämnare.
Nu skall ramen blästras och sprutspacklas innan den målas svart med klarlack. Skärmarna skall liksom lådans ovansida bli metallik grön
som min motorcykel. Lite jobbigt bara om jag skall byta cykel, jag har "bara" haft den 10år och kört 15 000mil
Mer bilder och info finns på min bildsida.
http://munkensbilder.se/mcslap/mcslap.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är materialet som skall maskinbearbetas. Jag lånade en mekanisk verkstad och svarvade samt fräste efter egen ritning. Länkarmarna är tunnväggigt 40x60 samt ramen är 40x40.
Flänsen på 2st av hjulnaven svarvades ner och blev länkarmslagring. 2st 40mm hål arborrades med 600cc i bägge länkarmarna och
axeltapparna svetsades fast. Biltema har 12" fälgarna samt axeltapparna kommer från Jula.
Första drömmarna kommer på gräsmattan, höjder mm anpassas efter motorcykeln.
Denna höjd blir det att utgå ifrån. Dragkroken blir ett kapitel för sig då lagarna har ändrats sedan jag började bygget.
Det blir justerbara fjädrar/dämpare beroende på last. Många som har byggt en vagn köper en färdig vagn på Jula med bladfjädrar.
Vagnen hade en totalvikt på 500kg och totalvikten på ett MC-släp är max 150kg så studsigt blev det.
Hjulnavet
Det mittre röret är till för elkablarna.
Öppnad, bara att lasta in ölen, maten och tältet dvs. livets förnödenheter. Fattas bara krängningshämnare.
Nu skall ramen blästras och sprutspacklas innan den målas svart med klarlack. Skärmarna skall liksom lådans ovansida bli metallik grön
som min motorcykel. Lite jobbigt bara om jag skall byta cykel, jag har "bara" haft den 10år och kört 15 000mil
Mer bilder och info finns på min bildsida.
http://munkensbilder.se/mcslap/mcslap.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av dalaoffroad den tor jan 10, 2013 23:07, redigerad totalt 1 gånger.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor apr 16, 2009 21:36
- Ort: Västerås
Re: Munkens Cherokee
Många project blir det
Kul att läsa om dem alla.
Kul att läsa om dem alla.
Anders, KingCab och Grand Cherokee
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
- Kontakt:
Re: Munkens Cherokee
Hej Hopp.
Bara för att jag inte uppdaterar min byggtråd betyder det inte att jag är lat. Det har blivit för mycket offroad ett tag så jag har bestämt att detta skall bli motorcykelns år och låta offroad vila lite. Därför har jag plockat isär min gamla trotjänare. Köpt massor av delar från England samt lite från Tyskland. Motorcykeln är 20år gammal och jag har kört den nästan lika många tusen mil. Vid sista Italien 2011 resan gick en packbox i växellådan och den har stått sedan dess. Offroad i all ära men sitta bakom styret och ha en vacker kvinna bakom sig är för mej det optimala.
Först en rejäl tvätt
Motor och låda skall separeras
Så här ser bakdäcket ut efter en 750mil lång resa till Alperna.
Ett vanligt BMW fel att rören spricker, ljuddämparen är uppskuren och rensad på katalysator, sen är ljuddämparen ihopsvetsad med nya rör inuti
Allt smått och gott inklusive fälgar blästrades
Som sedan lackedes silver och klarlack.
Nya däck och framjulslager samt bussningar till dom flytande bromsskivorna
Nya packboxar i gaffeln och belägg samt lite färg.
Nya och färdiga delar läggs på hög, bla en ny comfortsadel, gummi till fotpinnar och dekaler.
Lackat med 3lager klarlack. Fjantig som jag är flyttade jag över några dekaler och vägskattekvitton från tidigare turer till min nya comfortruta.
Framgaffen klar. Notera att nu är färgen blå.
Toppboxen klar förutom klädseln på ryggstödet. Fortfarande blå.
I en väska har jag gasolköket och den andra grytor
Även sidoväskorna har extra små väskor, den ena är till Bensin och och den andra är till dricksvatten
Som vanligt hinner folk med och kommentera negativa saker typ damm men den BLÅ tanken skulle poleras.
Som nu i annat ljus blir grön, hela motorcykeln skiftar från grön till blå. MUMS
Bara för att jag inte uppdaterar min byggtråd betyder det inte att jag är lat. Det har blivit för mycket offroad ett tag så jag har bestämt att detta skall bli motorcykelns år och låta offroad vila lite. Därför har jag plockat isär min gamla trotjänare. Köpt massor av delar från England samt lite från Tyskland. Motorcykeln är 20år gammal och jag har kört den nästan lika många tusen mil. Vid sista Italien 2011 resan gick en packbox i växellådan och den har stått sedan dess. Offroad i all ära men sitta bakom styret och ha en vacker kvinna bakom sig är för mej det optimala.
Först en rejäl tvätt
Motor och låda skall separeras
Så här ser bakdäcket ut efter en 750mil lång resa till Alperna.
Ett vanligt BMW fel att rören spricker, ljuddämparen är uppskuren och rensad på katalysator, sen är ljuddämparen ihopsvetsad med nya rör inuti
Allt smått och gott inklusive fälgar blästrades
Som sedan lackedes silver och klarlack.
Nya däck och framjulslager samt bussningar till dom flytande bromsskivorna
Nya packboxar i gaffeln och belägg samt lite färg.
Nya och färdiga delar läggs på hög, bla en ny comfortsadel, gummi till fotpinnar och dekaler.
Lackat med 3lager klarlack. Fjantig som jag är flyttade jag över några dekaler och vägskattekvitton från tidigare turer till min nya comfortruta.
Framgaffen klar. Notera att nu är färgen blå.
Toppboxen klar förutom klädseln på ryggstödet. Fortfarande blå.
I en väska har jag gasolköket och den andra grytor
Även sidoväskorna har extra små väskor, den ena är till Bensin och och den andra är till dricksvatten
Som vanligt hinner folk med och kommentera negativa saker typ damm men den BLÅ tanken skulle poleras.
Som nu i annat ljus blir grön, hela motorcykeln skiftar från grön till blå. MUMS
Senast redigerad av dalaoffroad den fre mar 08, 2013 7:51, redigerad totalt 1 gånger.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;