ungefär det jag hade tänkt, fast jag medger att det var lite missvisande med att palla upp dom under tröskeln, pallbockarna når ju inte högre...Grottulf skrev:Det ser ut som att de kommer att begränsa markfrigången.
Kapa bort trösklarna, och svetsa dem direkt i karossen i stället
Renovering påbörjad..... å forsätter
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Renovering påbörjad..
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Renovering påbörjad..
Hahaha, bättre med överdiemension än under nä om sanningen ska fram så vill jag hänga på lite mer vikt, men samtidigt så väger dom kanske 20-30 kg stycket så det är inga stora mängder. valde diemsionen för att dom har samma höjd som original och breddar lite mer i sidled, för att skydda dörrarna på bilen i framtidenniva_mats skrev:Vad väger en suka? 1200 kg kanske. Dina Rocksliders är nog 500% överdimensionerade.
Jag hadde ett 3 mm fyrkantsrör på Uazen som väger det dubbla och det höll kanon.
Känns lite onödigt att göra bilen onödigt tung.
Keep the good work coming..
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Re: Renovering påbörjad..
Jaha, det kanske var självklart, men jag har sett många som sätter dem under tröskeln o bultar eller svetsar dem i ramen istället.Roger Patrol skrev:Grottulf skrev:Det ser ut som att de kommer att begränsa markfrigången.
Kapa bort trösklarna, och svetsa dem direkt i karossen i stället
Men så var ju inte fallet med denna såg jag nu
Re: Renovering påbörjad..
40-60kg blir ganska mycket på en sån lätt bil som suzukin, svårt nog som det är att hålla vikten nere med winchar o burar o andra grejer.koppartaket skrev: Hahaha, bättre med överdiemension än under nä om sanningen ska fram så vill jag hänga på lite mer vikt, men samtidigt så väger dom kanske 20-30 kg stycket så det är inga stora mängder. valde diemsionen för att dom har samma höjd som original och breddar lite mer i sidled, för att skydda dörrarna på bilen i framtiden
I aim to misbehave
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Renovering påbörjad..
MrHawk skrev:40-60kg blir ganska mycket på en sån lätt bil som suzukin, svårt nog som det är att hålla vikten nere med winchar o burar o andra grejer.koppartaket skrev: Hahaha, bättre med överdiemension än under nä om sanningen ska fram så vill jag hänga på lite mer vikt, men samtidigt så väger dom kanske 20-30 kg stycket så det är inga stora mängder. valde diemsionen för att dom har samma höjd som original och breddar lite mer i sidled, för att skydda dörrarna på bilen i framtiden
Jo det är ju sant, jag har jämfört med att brorsan å han kompis åkte med innan jag stoppade i buren, dom väger ca 200 kg tillsammans, och suzukin blev mycket mjukare i gången samt att det "bettade" bättre i sanden. samtidigt som jag vet att det sliter lite hårdare på fjädringen, så om jag lägger på 100 kg totalt med winsch, bur och rejälare trösklar så tror jag inte det är nån större fara, och skulle det bli problem så kan man alltid svetsa dit klenare trösklar i så fall
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Renovering påbörjad..
Hittade lite rost mindre oväntat med tanke på att gångjärnet till rutan släppt från karossen
Det märks att det var ett tag sedan jag svetsade, äh bara att slipa....
Det märks att det var ett tag sedan jag svetsade, äh bara att slipa....
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Re: Renovering påbörjad..
Som sagt ca 500% överdim på rocksliders...
Men annars ser de bra ut!!!
Men annars ser de bra ut!!!
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Renovering påbörjad..
En annan fråga... Diffspärr i bakaxeln.... Lockright eller svets? bilen kommer nästan enbart rulla i skogen, möjlig safarislingor. Vad kan ni rekomendera? ni som har provat?
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Re: Renovering påbörjad..
Spara pengarna och svetsa....tycker jag!koppartaket skrev:En annan fråga... Diffspärr i bakaxeln.... Lockright eller svets? bilen kommer nästan enbart rulla i skogen, möjlig safarislingor. Vad kan ni rekomendera? ni som har provat?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Renovering påbörjad..
Jag håller nog med, automatiska lockers brukar bete sig som svetsade så fort man svänger och har fyrhjulsdriften inkopplad. (bakaxeln "genar" och tvingas till att slira som kompensation, det ger ju samma effekt som att gasa vilket låser spärren) Det märker jag på min bil, spärren känns alltid låst i skogen men däremot på vägen med bara bakhjulsdrift är det "som vanligt" nästan. kan bli lite däcktjut från innerdäcket i korsningar o liknande om man råkar ha lite bråttom ut...BorkJonas skrev:Spara pengarna och svetsa....tycker jag!koppartaket skrev:En annan fråga... Diffspärr i bakaxeln.... Lockright eller svets? bilen kommer nästan enbart rulla i skogen, möjlig safarislingor. Vad kan ni rekomendera? ni som har provat?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Renovering påbörjad..
Tack
har ju några klumpar liggandes, så då är det inget att tveka på...
har ju några klumpar liggandes, så då är det inget att tveka på...
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Renovering påbörjad..
efter att ha legat under en hög med skräp under en lång tid, kom sukan fram igen nu på semestern. Hoppas på att få den färdigsvetsad innan jobbet drar igång igen, om inget annat kommer i vägen.....
Detta är det jag hunnit med tills ikväll (en del till och från) skärmkant och bakre golv är vad jag gjort idag, imorrn drar jag och polaren till skövdes lekland med hans systerdotter så har man tur hinns det med lite på kvällen...
Detta är det jag hunnit med tills ikväll (en del till och från) skärmkant och bakre golv är vad jag gjort idag, imorrn drar jag och polaren till skövdes lekland med hans systerdotter så har man tur hinns det med lite på kvällen...
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Re: Renovering påbörjad..
Är det Suzuki skärmkant du köpt som ekonomiplåt eller hittade du annat märke med samma radie?
Ekonomiplåt till Suzuki är ju svindyr om jag inte minns fel, tror en framskärm kostar mer än en begagnad Zuka... men det var längesedan jag kollade, min far hade en SJ 413 HT.
Ekonomiplåt till Suzuki är ju svindyr om jag inte minns fel, tror en framskärm kostar mer än en begagnad Zuka... men det var längesedan jag kollade, min far hade en SJ 413 HT.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Renovering påbörjad..
Jag hade tur och hittade ett par till salu på forumet för en femhundring, plus frakten. underlättar sjukt mycket.
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Re: Renovering påbörjad..
Köper man en hel framskärm så blir det ju dyrt då hela innerskärm o lampinfäsning o allt sitter ihop. Men det finns ju skärmkanter att köpa löst numera så det är inte så farligt längre.Sdkfz251 skrev:Är det Suzuki skärmkant du köpt som ekonomiplåt eller hittade du annat märke med samma radie?
Ekonomiplåt till Suzuki är ju svindyr om jag inte minns fel, tror en framskärm kostar mer än en begagnad Zuka... men det var längesedan jag kollade, min far hade en SJ 413 HT.
I aim to misbehave