GMC Suburban

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: GMC Suburban

Inlägg av Lone Wolf » mån jul 14, 2014 20:42

Tror du rulla förbi Åsarp lördag vid 11

lät och såg riktigt bra ut isåfall

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: GMC Suburban

Inlägg av henke_99 » mån jul 14, 2014 22:02

Lone Wolf skrev:Tror du rulla förbi Åsarp lördag vid 11

lät och såg riktigt bra ut isåfall
Jag vet inte om det var riktigt vid 11, men ungefär då passerade jag mycket riktigt där. Borde inte finnas så många såna bilar som passerar vid ungefär samma tidpunkt...

Tackar för komplimangen :D
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Bjarne_6.5TD
Rutinerad
Inlägg: 255
Blev medlem: ons feb 09, 2011 22:33
Ort: Bodås

Re: GMC Suburban

Inlägg av Bjarne_6.5TD » tis jul 15, 2014 21:36

Vill inte vara bitter, men du får inte slut på gas i AC systemet, är där ingen gas då har du ett läckage.
Vanligaste felet är kondensorn i fronten eller som i ditt fall med dubbla förångare en fram och en bak, då brukar ledningarna till den bakre ge upp.
Det räcker med ett minimalt läckage som man inte ser.

De bästa man kan göra är att fylla på med gas & olja med spårmedel och bara köra ett tag sen kolla med uv lampa om man ser läckaget.
Va f*n kör, väntar du på att hela jävla stolpen ska bli grön?
Jeep Cherokee XJ -94 4.0 HO 4" höjd 33"x12.5däck
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: GMC Suburban

Inlägg av henke_99 » tis jul 29, 2014 21:18

En liten onödig update... På fredag blir det byte av insprutningspump, verkar som att den nya ett år gamla pumpen har havererat. Har felkod 36 och bilen går allt sämre... Har testat allt som jag hittat på olika forum utan minsta antydan till förbättring. Får hoppas att så är fallet. Det som mest tyder på att det faktiskt är pumpen som felar är den fladdriga timingen.


Startmotorn har med börjat triskas, den har kuggat över och då har det räckt att bara lossa bultarna o dra åt dom igen :? Får väl kolla på det med när den står i verkstaden sen.

Skämde iaf bort den med en ordentlig tvätt idag, det behövdes verkligen då halva bilen var täckt med tjärfläckar.
Bild
Bjarne_6.5TD skrev:Vill inte vara bitter, men du får inte slut på gas i AC systemet, är där ingen gas då har du ett läckage.
Vanligaste felet är kondensorn i fronten eller som i ditt fall med dubbla förångare en fram och en bak, då brukar ledningarna till den bakre ge upp.
Det räcker med ett minimalt läckage som man inte ser.

De bästa man kan göra är att fylla på med gas & olja med spårmedel och bara köra ett tag sen kolla med uv lampa om man ser läckaget.
Så om jag har punktering på ett däck är det inte slut på luft? Systemet var tomt i våras, fylldes för två år sen efter kompressorbyte och även spårmedel vid fyllningen. I våras var det tomt och inget spårmedel syntes nånstans. Provtryckning visade inte på nåt läckage.

Systemet fylldes igen, dessutom tillsattes nån sorts läcktätare och en månad senare var det nästan tomt på nytt ändå. Nu konstaterades läckage på ett av rören under bilen där en av plasthylsorna vid upphängningarna sitter. Planen blev skarvning på plats några dagar senare då dom rören inte är direkt smidiga att byta. Men först provtryckning och läcksökning med såpvatten. Inget läckage kunde finnas :aaah: :-? Detta trots trycksättning på ca 10 bar i runt en halvtimme. Det är inte lätt att laga om man inte hittar nån läcka så vi fyllde helt enkelt igen, än så länge funkar det iaf. Min teori om det hela är att plasthylsan utanpå röret gjorde att läcktätningen inte funkade, sen när trycket och den utläckande gasen försvann gjorde den sitt jobb.

När plasthylsan skars bort såg röret riktigt fint ut under den, vart rätt förvånad... Så här såg det iaf ut under bilen. (Det stora röret längst ner är vattenrör till värmepaketet)
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Jester
Användare
Inlägg: 97
Blev medlem: ons jun 30, 2010 14:21
Ort: Medevi

Re: GMC Suburban

Inlägg av Jester » tor aug 07, 2014 21:59

Tråkigt med pumpen. Finns det ingen garanti på den?
Går den bättre nu med en annan pump?(ifall Du har hunnit byta den)
"Come to the darkside....... We have cookies!"

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: GMC Suburban

Inlägg av henke_99 » tor aug 07, 2014 22:24

Egentligen ingen garanti på pumpen då den köptes "privat". Men säljaren (pumpen köpt i sverige) har ställt upp superbt och ersatt pumpen mot en ny utan kostnad. Pumpen är nu bytt och bilen går som en dröm igen :jump:

I detta fallet kan man ju säga att det var bra att jag köpte en dyrare pump i sverige, annars hade det blivit en dyrare och jobbigare historia då det är snordyrt att skicka grejer tillbaka till usa. Plus besvär med stilleståndstid på bilen.

Är inte mer än rätt att jag gör lite reklam för honom tycker jag...
http://www.blocket.se/sodermanland/Chev ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: GMC Suburban

Inlägg av henke_99 » fre jun 19, 2015 10:38

Har var det inte skrivet nåt på länge... Beror väl kanske iofs på att det inte funnits så mycket att skriva. En vindavvisare till motorhuven har iaf tillkommit.
Bild

Nu i vår har det grejats med lite belysning. Konstaterade för ett tag sen att bara 2 av dom 5 lamporna på taket lyste. Dessutom används dom rätt sällan nu på sommaren och det blir ju iaf inte mer vindmotstånd utan dom.
Bild

Något senare bestämde sig min bror för att ledramp på taket vore en bra lösning på sin bil. Ramp beställes på ebay och allt var frid och fröjd till det konstaterades att det var en rak, han skulle ha en böjd... Det var för sent att avbeställa den så tanken var att sälja den felbeställda när den kommit hit. Såld blev den...
Bild

Fästen konstruerade av två bitar plattjärn och 4 avgasklämmor.
Bild

Bild

Den fungerade dessutom...
Bild

Och lite test, först det gamla vanliga halvljuset
Bild

Helljus med bara halogenextraljusen i fronten
Bild

Till sist allt ljus tänt
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: GMC Suburban

Inlägg av Lars 9k » fre jun 19, 2015 11:40

Blev ju rejält med ljus på bilden ser det ut att bredda en del också, är du nöjd?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: GMC Suburban

Inlägg av henke_99 » fre jun 19, 2015 12:04

Det är precis en sån ljusbild jag vill ha, lyser väldigt smalt mot andra led-ramper och framför allt är ljuset samlat en bra bit bort. Andra ramper jag sett brukar lysa massor mycket närmre bilen. Det kunde lyst lite längre tycker jag, men då måste man nog ha vanliga extraljus med xenon för att få till mer längd. Ska ha i det i extraljusen i fronten hade jag tänkt.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: GMC Suburban

Inlägg av olle67 » fre jun 19, 2015 12:10

Jädrar va de lös,va heter den rampen???vill ha..kul o se Jonnes gamla subba igen,mkt trevlig i dom färgerna......Henke du som har koll,var hittar ja en elektrisk soppa pump till 6.2 i Sverige,hitta inte på Dalhems eller Hansen...sen har du inte en bult över som håller soppa pumpen på blocket,skulle byta pum,p o ena bulten e bara helt borta.....givetsvis en mkt speciell typ av bult.. :|
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: GMC Suburban

Inlägg av henke_99 » fre jun 19, 2015 15:45

olle67 skrev:Jädrar va de lös,va heter den rampen???vill ha..kul o se Jonnes gamla subba igen,mkt trevlig i dom färgerna......Henke du som har koll,var hittar ja en elektrisk soppa pump till 6.2 i Sverige,hitta inte på Dalhems eller Hansen...sen har du inte en bult över som håller soppa pumpen på blocket,skulle byta pum,p o ena bulten e bara helt borta.....givetsvis en mkt speciell typ av bult.. :|
En sån här ramp är det. Men dom ljuger en del i beskrivningen, 500w är i teorin men i verkligheten är den begränsad till ungefär 60% för att få bra livslängd på dioderna.
http://www.ebay.com/itm/52Inch-500W-Rem ... 8271&rt=nc" onclick="window.open(this.href);return false;


Jag håller med om att den ser bra ut i dom färgerna, om man håller den ren o snygg. Blir den skitig ser den riktigt sunkig ut. Bra fråga var du hittar en elektrisk pump. Jag har aldrig behövt köpa nån...

Bultar som håller den mekaniska matarpumpen mot blocket har jag om även det gäller en dieselmotor.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: GMC Suburban

Inlägg av Grottulf » fre jun 19, 2015 16:25

olle67 skrev:Jädrar va de lös,va heter den rampen???vill ha..kul o se Jonnes gamla subba igen,mkt trevlig i dom färgerna......Henke du som har koll,var hittar ja en elektrisk soppa pump till 6.2 i Sverige,hitta inte på Dalhems eller Hansen...sen har du inte en bult över som håller soppa pumpen på blocket,skulle byta pum,p o ena bulten e bara helt borta.....givetsvis en mkt speciell typ av bult.. :|
Är det en äldre bil du vill byta från mekanisk till elektrisk matarpump?
Det borde finnas överallt, säg att du ska ha en till 88-98 så hittar de nog i sina listor. ..
USA bildelar i Sunne vet jag garanterat har annars.

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: GMC Suburban

Inlägg av olle67 » fre jun 19, 2015 23:29

No,behålla mekaniska på blocket,men lyckades slarva bort en bult...beställde el pumpen på e-bay ikväll,så nu e båda pumparna på g o bytas sen ska väl aset skramla igång.hehe
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: GMC Suburban

Inlägg av Grottulf » lör jun 20, 2015 8:48

Kör du med båda pumparna samtidigt så kanske det blir för högt tryck (vilket kan ge ändrad tändförställning på insprutningspumpen).
Jag skulle nog skita i den mekaniska i så fall.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: GMC Suburban

Inlägg av henke_99 » tor jun 25, 2015 21:51

Då har jag fått greja lite mer. Har tyckt att bilen varit lite tjurig vid start och att den har dragit mycket (nåja, mer än normalt) bränsle på senare tid. Motorlampan har ibland på tomgång talat om att datorn tycker nåt är fel dessutom. Visade sig att felkoden var på stegmotorn som sköter tändförställningen. Sökte lite på internet och hittade blandade svar på det problemet. En kontroll av tändningen gav väldigt konstiga resultat och mina försök att justera var fruktlösa. För att göra en lång felsökningshistoria kort så visade det sig till slut att en av kablarna mellan stegmotor och styrbox hade hamnat så olyckligt i härvan under insuget att den kikade fram ur skyddsslangen och då hade skavts och kortslöt mot motorn. Det fick till följd att stegmotorn inte ändrade tändningen alls när man körde. Inte så konstigt att bilen betedde sig skumt...


Då jag tyckt länge att generatorn laddat lite dåligt och jag nu dessutom fått ytterligare lite ljus som vill ha ström så skämde jag bort bilen med en ny 140A generator. Den var bolt on förutom remskivan, den var större på gamla generatorn så för att varvräknaren skulle fortsätta visa rätt fick jag byta. Det gjorde gott för laddningen och jag kan göra åt massor med ström utan att den tappar spänning. Fast pga den större remskivan orkar den knappt inte ladda nåt alls på tomgång, men det har ju mindre betydelse. Jag tror även att det var rekord i snabb frakt för mig, generatorn beställdes på summit racing på torsdagen. På tisdagen efter levererades den hem till dörren.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar