Victors Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön apr 07, 2019 18:57

Ok alltså. Grabbar. Gummor. Håll i hatten. Big news incoming. HOOHAA!!

IT'S ALIIIIIVE!! MUAHAHAHAHAHAHAHAAHHA :beer: :beer: :mrgreen: :mrgreen: :twisted: :D 8)

Nämen seriöst nu, vi backar bandet lite och tar aaallt från början..

Förra helgen.. Farsan visade en fl6a som kom ut på Offroad köp & sälj nere i Tibro, sovhytt, bygg som bärgare, perfekt för mitt ändamål med andra ord..

Så ställde lite frågor om den och allt verkade ju vara helschysst, förutom en del kosmetiskt. Så lade ett bud på den, lite för lågt visade det sig, men buffade upp budet med ett par tusen så var den min :D

Så igår Lördag brände farsan och jag ner till Fagersanna som ligger strax norr om Tibro, väl framme möts vi av en svart glänsande fl6a.. Handpenning var ju lagd, så kikade lite snabbt, sen en snabb provtur så skrevs sen papper och vi gjorde klart affären..

Första uppdraget redan på vägen hem, roligare att åka i samma fordon än i 2, så farsans bil lastades på :tumbup:
Bild2019-04-06 11.34.02 by Vc1r, on Flickr

Lunch på vägen vid Vätterns strand..
Bild2019-04-06 12.20.08 by Vc1r, on Flickr

Hyffsad utsikt ;)
Bild2019-04-06 12.26.34 by Vc1r, on Flickr

Hemma igen.. Bilen är 10m lång så den är aningen längre än den gamla.. Bara typ 3.5m :roll:
Bild2019-04-07 17.06.34 by Vc1r, on Flickr

Och nu till det skitroliga då!

Började dagen idag med att montera upp avgasrör igen, och dit med stressfläkten..
Flyttade sedan över filter från gamla lådan till nya, hade ju satt dit nytt filter och packning, så tyckte det var synd å slänga det ;)

Sen var det fyllning av olja.. Har haft i ungefär 6 liter nu, och allt är tätt, och verkar lira, så idag backades monstret ut för första gången på två! år för egen maskin! :D :D

Så givetvis bjuds det nedan på en skitdålig film från provkörningen


Så sammanfattar man det hela har den här helgen by far varit den bästa på bra länge! Bra känsla nu..

Så nu börjar stressen krypa på för att få klart så mycket som möjligt till den 27/4.. Kommer ju vara långt ifrån klar, men den ska med så man får tuffa runt lite försiktigt iaf och börja könna på den..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Victors Garage

Inlägg av frank » sön apr 07, 2019 19:36

Härligt. :jump:
Så jäkla go känsla när man kan starta upp och köra sitt projekt för första gången. :D

Lastbilen såg ju schysst ut med!
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön apr 07, 2019 19:54

frank skrev: sön apr 07, 2019 19:36 Härligt. :jump:
Så jäkla go känsla när man kan starta upp och köra sitt projekt för första gången. :D

Lastbilen såg ju schysst ut med!
Ja, riktigt härlig känsla :D

Japp, lite småfix finns det på den, men inget jätteallvarligt..

Enda negativa jag märkte var att jag får inte i P läget på lådan, så funderar om man ska skippa rattväxeln iaf, och bygga dit ett merca spakställ, för jag har ju ingen visning på vad jag har för läge i heller nu :?
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Victors Garage

Inlägg av Mecu » mån apr 08, 2019 11:09

Äntligen, och trevligt transportfordon du hittade också! :)

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön apr 14, 2019 19:45

Mecu skrev: mån apr 08, 2019 11:09 Äntligen, och trevligt transportfordon du hittade också! :)
Ja, verkligen :D

Liten update då..

Saknades en bit rör mellan turbo och insug, den biten är numer ordnad.. Självklart ska det dit en intercooler, men förhoppningen är att kunna skjuta på den tills i vinter..
Bild2019-04-13 13.06.24 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-04-13 13.06.29 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-04-13 14.56.30 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-04-13 14.56.33 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-04-13 14.56.37 by Vc1r, on Flickr

Hoppas slangen håller, måste ha slagit sig, eller ändrat sig en aning under arbetets gång, för när det var klart stmde det ju fan inte mot turbon :x Men gick att få ihop iaf...
Bild2019-04-13 14.56.41 by Vc1r, on Flickr

En annan fråga.. Har ju en givare sitter som styr elfläkten, kan jag använda den till tempmätaren också, eller måste jag dit med en till givare? Fick med en till fläktstyrningen och en till mätaren, men känns onödigt med 2 om man inte behöver :vetej: Verkar ha missat den detaljen tidigare nämligen.. :mrgreen:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Victors Garage

Inlägg av skogsvild » sön apr 14, 2019 20:15

Snyggt, apropå givarna behöver du båda då den till fläkten bara är av/på vid en viss temp
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Victors Garage

Inlägg av klirre » sön apr 14, 2019 20:31

Ser ganska anspråkslös ut den däringa turbon :lol:

Jag börjar dock bli seriöst orolig för dina axlar :shock: Löjligt mycke motor och ett jäkla fäste och asstora däck är inte alltid den bästa kombon, men toy kanske pallar det :woot:

Grymt bygge iaf och ser fram emot att se den irl.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön apr 14, 2019 20:46

skogsvild skrev: sön apr 14, 2019 20:15 Snyggt, apropå givarna behöver du båda då den till fläkten bara är av/på vid en viss temp
Tack, hade någon aning om det.. Då till nästa, fråga, givaren till mätaren vid kylaren eller motorn? 🤔
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön apr 14, 2019 20:51

klirre skrev: sön apr 14, 2019 20:31 Ser ganska anspråkslös ut den däringa turbon :lol:

Jag börjar dock bli seriöst orolig för dina axlar :shock: Löjligt mycke motor och ett jäkla fäste och asstora däck är inte alltid den bästa kombon, men toy kanske pallar det :woot:

Grymt bygge iaf och ser fram emot att se den irl.

Mvh//Klirre

Mjäääääh, så stor är den ju inte.. Är ju bara, en hx30.. :mrgreen:

Sen får vi se hur axlarna håller.. Än har jag ju inte knäckt en enda drivaxel/knut/drev.. Och så mycket mer hästar har jag ju inte.. Eller.. Kanske landar runt dubbla effekten mot Toyotan när jag skruvat lite på pumpen :twisted: Den som lever får se..

Absolut ska man väl kunna ta sig neråt ringarum också nu med nya bilen, om det blir i år återstår att se, men hade varit kul..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Victors Garage

Inlägg av klirre » sön apr 14, 2019 22:00

Å du hade ju inte de bästaste däcken då heller :mrgreen:

Vore ju kul om du vill komma ned till höstträffen vi har. Om inte annat kanske vi dyker på varandra i Gröndal. Har som förhoppning att köra där iår :D

Kämpa på nu så vi får se en första skogspromenad oxå :beer:

Mvh
If in doubt, Flat out!

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Victors Garage

Inlägg av Mecu » tis apr 16, 2019 12:53

Det är vridmomentet som kan knäcka grejer, men jag tror nog att Toyota-axlarna ska hålla utan problem!
När du kompletterar med en laddluftkylare senare tycker jag att det ser ut som att du kan titta på samtidigt om det går att få en smidigare övergång in i insuget, porten ser liten ut och övergången ganska skarp precis innan flänsen på röret så den stryper nog luftflödet en del. Trycksidan på turbon är dock inte alls lika känslig som sugsidan, så till att börja med blir du nog nöjd ändå! ;)

(Jag sökte lite och det här tex är en ganska trevlig lösning, även om det inte är riktigt samma fläns, och om det får plats förstås:)

Bild

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » tis apr 16, 2019 15:43

Mecu skrev: tis apr 16, 2019 12:53 Det är vridmomentet som kan knäcka grejer, men jag tror nog att Toyota-axlarna ska hålla utan problem!
När du kompletterar med en laddluftkylare senare tycker jag att det ser ut som att du kan titta på samtidigt om det går att få en smidigare övergång in i insuget, porten ser liten ut och övergången ganska skarp precis innan flänsen på röret så den stryper nog luftflödet en del. Trycksidan på turbon är dock inte alls lika känslig som sugsidan, så till att börja med blir du nog nöjd ändå! ;)

(Jag sökte lite och det här tex är en ganska trevlig lösning, även om det inte är riktigt samma fläns, och om det får plats förstås:)

Bild

Jo, vet, att det är lite litet, och skarp, men när det är dags för Ic är tanken att få insuget omsvetsat med en ny anslutning 👍
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » tor apr 25, 2019 19:04

Prövar något nytt, Update Mitt-i-Veckan! :shock: :D

En liten en iaf..

Har gjort klart bränslepåfyllningen med div delar från Toyotan precis nu, så närmast stundar nu en tvätt imorgon, sen lastning så är det dags för en första provkörning på Lördag på våran vårträff! :D
Bild2019-04-25 18.30.33 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-04-25 18.30.36 by Vc1r, on Flickr
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Victors Garage

Inlägg av klirre » tor apr 25, 2019 21:35

Ja, det vore ju fan annars. Har ju suttit å väntat sen i söndags på uppdatering :poke: :lol:

Fan så gött att få testa lite då :D Har du hittat någon bra backventil som släpper in/ut tryck i tanken, men inte släpper ut vätska?

Mvh
If in doubt, Flat out!

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » fre apr 26, 2019 19:14

klirre skrev: tor apr 25, 2019 21:35 Ja, det vore ju fan annars. Har ju suttit å väntat sen i söndags på uppdatering :poke: :lol:

Fan så gött att få testa lite då :D Har du hittat någon bra backventil som släpper in/ut tryck i tanken, men inte släpper ut vätska?

Mvh
Det där tänkte jag faktiskt på häromdagen och kom på mig själv att jag har aldrig fått dit en ventil på tanken, så den är sluten.. Man kanske skulle investerat i en backventil så den inte ser ut som ett russin snart :mrgreen: Å andra sidan så funkade det ju uppenbarligen på toyotan tidigare..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Skriv svar