Ford F-250 TD40
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tis jul 24, 2012 21:05
Ford F-250 TD40
Tänkte lägga upp några bilder på en bil jag tog i inbyte mot en gammal GM-produkt, efter att ha pysslat med lowriders i drygt tio år är det här en helt ny fordonsgren för mig. Hög är den iaf.
Först tänkte jag bara sälja bilen men ju mer jag använder den desto mer vill jag behålla den. Dunkade in ljudisolering och ormskinnsfejk i taket så ljudnivån sjönk markant och kopplade in ett slutsteg till befintliga högtalare så det går att lyssna på annat än dieselskrammel om man vill det. Tyvärr har någon installerat xenonlampor så ljusbilden är åt helvete, därav tejpen..
Karossen är lite kantstött och det finns rost, men drivlinan är skottsäker. Volvos oförstörbara TD40 samt tillhörande Allisonlåda, troligen plockade ur ett militäfordon. Motorn verkar relativt oskruvad och den lilla turbon ser original ut. Har inte haft anledning att bråka med den och särskilt törstig är den inte heller, runt litern vid normal körning.
Inredningen är inget palats och dörrarna saknar en del gummilister men bilen är som sagt både driftsäker och snål och att den är skattefri är en trevlig bonus. Nu är jag ingen offroadare, men fyrhjulsdriften fungerar och jag lär väl prova den mer vid tillfälle, men allt runt omkring där jag bor är naturskyddsområde och/eller inhägnat så det får bli längre fram.
Det långa flaket är grymt stort, tyvärr lastar man inte utan problem upp en mc då bilen är föredömligt hög..
Jag vet att det är fler som har denna trevliga maskin i sina bilar, vore kul att se lite fler olika varianter. Cumminsdieslar och duramax i all ära, men det här är också en lastbilsdiesel som utan problem orkar flytta på skrot, dock till en bråkdel av vad de finare släktingarna kostar.
Först tänkte jag bara sälja bilen men ju mer jag använder den desto mer vill jag behålla den. Dunkade in ljudisolering och ormskinnsfejk i taket så ljudnivån sjönk markant och kopplade in ett slutsteg till befintliga högtalare så det går att lyssna på annat än dieselskrammel om man vill det. Tyvärr har någon installerat xenonlampor så ljusbilden är åt helvete, därav tejpen..
Karossen är lite kantstött och det finns rost, men drivlinan är skottsäker. Volvos oförstörbara TD40 samt tillhörande Allisonlåda, troligen plockade ur ett militäfordon. Motorn verkar relativt oskruvad och den lilla turbon ser original ut. Har inte haft anledning att bråka med den och särskilt törstig är den inte heller, runt litern vid normal körning.
Inredningen är inget palats och dörrarna saknar en del gummilister men bilen är som sagt både driftsäker och snål och att den är skattefri är en trevlig bonus. Nu är jag ingen offroadare, men fyrhjulsdriften fungerar och jag lär väl prova den mer vid tillfälle, men allt runt omkring där jag bor är naturskyddsområde och/eller inhägnat så det får bli längre fram.
Det långa flaket är grymt stort, tyvärr lastar man inte utan problem upp en mc då bilen är föredömligt hög..
Jag vet att det är fler som har denna trevliga maskin i sina bilar, vore kul att se lite fler olika varianter. Cumminsdieslar och duramax i all ära, men det här är också en lastbilsdiesel som utan problem orkar flytta på skrot, dock till en bråkdel av vad de finare släktingarna kostar.
Re: Ford F-250 TD40
Den är riktigt grym, är den C reggad?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Användare
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tis jul 24, 2012 21:05
Re: Ford F-250 TD40
Nej den är faktiskt b-reg som passar fint då jag inte har c-kort. Allt utom xenon är godkänt i papperen, kanske inte terrängdäcken då.
Re: Ford F-250 TD40
B-kort med TD40?! Trevligt...
Finns någon här på forumet som kör Suburban med TD40 samt det fanns någon med en äldre F150 (70-tal?) och sett några andra löst hängande så det finns flera byggen! Men du är nog relativt ensam om att ha en i en modernare Ford...
Trevliga motorer! Och F250:n är inte dum heller, ägt en bensinare och trodde detta var min gamla först tills jag såg det var en diesel och fel inredning.
Hoppas på mer info...
Finns någon här på forumet som kör Suburban med TD40 samt det fanns någon med en äldre F150 (70-tal?) och sett några andra löst hängande så det finns flera byggen! Men du är nog relativt ensam om att ha en i en modernare Ford...
Trevliga motorer! Och F250:n är inte dum heller, ägt en bensinare och trodde detta var min gamla först tills jag såg det var en diesel och fel inredning.
Hoppas på mer info...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Ford F-250 TD40
Td-40 och Allison???? säker på de???Td-40 satt i Volvos f-4 men då hade dom Cheva 400 låda utan parkläge......skulle tro de ett sånt paket du har fått monterat i bilen..haft sånt paket i en Dodge w-200 dubbelhytt från 1969,gick som tusan...
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
- Användare
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tis jul 24, 2012 21:05
Re: Ford F-250 TD40
ja jag gillar knattret nåt enormt, slitstarka grejor dessutom.
det regnar nu men här är rovan..
Nope, det är en Allison vilket i sig är en th400 med förstärkt lamellpaket. Men den har parkläge.
det regnar nu men här är rovan..
Nope, det är en Allison vilket i sig är en th400 med förstärkt lamellpaket. Men den har parkläge.
Re: Ford F-250 TD40
Du har rätt,kom o tänka på de men han inte ändra,men de som förvånar mig e att du har parkläge,de hade inte jag på nåt av mina 3 motor paket från Volvo..kan ju va ombyggt..Volvo använde ju sin egen park broms....har haft både duramax oo cummins pickuper,nyare,men Dodgen va nog den roligaste,inte en massa lull lull o dator skräp....sen kan du få riktigt bra snurr på td-40...
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
- Användare
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tis jul 24, 2012 21:05
Re: Ford F-250 TD40
jo det är en högst modest turbo som följer med original, men just nu njuter jag mest av driftsäkerheten och den hänger med i sthlmstrafiken (vilket inte kräver mer än en strypt 49 cc puch dakota iofs) så jag är nöjd än så länge.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 488
- Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
- Ort: Solna/Sthlm
Re: Ford F-250 TD40
Tjena , kunde inte komma loss idag men det blir väl fler tillfällen
100 % säker på att det är en Th400 ? Jag har hört att Volvo använde en Th475 vilken är en lite kralligare version av den förstnämnda...
Bra med Ford är att kylaren har slangarna på rätt sida så man slipper byta termostathus osv , ser ut som en trevlig shoppingkärra annars
100 % säker på att det är en Th400 ? Jag har hört att Volvo använde en Th475 vilken är en lite kralligare version av den förstnämnda...
Bra med Ford är att kylaren har slangarna på rätt sida så man slipper byta termostathus osv , ser ut som en trevlig shoppingkärra annars
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
Blazer -88 350/700
-
- Användare
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tis jul 24, 2012 21:05
Re: Ford F-250 TD40
kan man på nåt sätt visuellt konstatera vilken låda det rör sej om ?
förra ägaren har hävdat allison och vad jag förstår är det inte en särskilt ovanlig kombination, kanske militären föredrog allison? men finns det några kännetecken så kan jag kolla en gång för alla.
förra ägaren har hävdat allison och vad jag förstår är det inte en särskilt ovanlig kombination, kanske militären föredrog allison? men finns det några kännetecken så kan jag kolla en gång för alla.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 488
- Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
- Ort: Solna/Sthlm
Re: Ford F-250 TD40
fota tråget å kolla efter ev nummer på sidan av lådan
Td40 satt ju i Volvo F4-serien , visste inte att militären hade såna bilar men de hade ju allt man kan tänka sig iofs
Td40 satt ju i Volvo F4-serien , visste inte att militären hade såna bilar men de hade ju allt man kan tänka sig iofs
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
Blazer -88 350/700
-
- Användare
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tis jul 24, 2012 21:05
Re: Ford F-250 TD40
alltså th475 ÄR såvitt jag förstår Allisonlådan som till det yttre liknar th400 men har bla. rakskurna drev på insidan. GM ägde Alllison under en period, därför finns olika namn på samma låda.Privatperson skrev:Tjena , kunde inte komma loss idag men det blir väl fler tillfällen
100 % säker på att det är en Th400 ? Jag har hört att Volvo använde en Th475 vilken är en lite kralligare version av den förstnämnda...
Bra med Ford är att kylaren har slangarna på rätt sida så man slipper byta termostathus osv , ser ut som en trevlig shoppingkärra annars
Jag växte upp vid en flygbas och farsan jobbade där, olivgröna F4 fanns det gott om.
Re: Ford F-250 TD40
Hur är en Th475 jämfört mot en Th700R4? Vilken är bäst? Skulle min Blazer med 350 Tbi, bli sämre med en Th475? Är bara nyfiken.silentdawg skrev:
alltså th475 ÄR såvitt jag förstår Allisonlådan som till det yttre liknar th400 men har bla. rakskurna drev på insidan. GM ägde Alllison under en period, därför finns olika namn på samma låda.
Jag växte upp vid en flygbas och farsan jobbade där, olivgröna F4 fanns det gott om.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Ford F-250 TD40
Frän! Coolt med en sån motor!
Beror på vad du värderar. Th400/th475 är 3växlad. Th700r4 är 4växlad. Men 400 är kraftigare. Så ekonomin blir sämre men hållbarheten bättre.K10 skrev:Hur är en Th475 jämfört mot en Th700R4? Vilken är bäst? Skulle min Blazer med 350 Tbi, bli sämre med en Th475? Är bara nyfiken.silentdawg skrev:
alltså th475 ÄR såvitt jag förstår Allisonlådan som till det yttre liknar th400 men har bla. rakskurna drev på insidan. GM ägde Alllison under en period, därför finns olika namn på samma låda.
Jag växte upp vid en flygbas och farsan jobbade där, olivgröna F4 fanns det gott om.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Ford F-250 TD40
Aha.Mattilacken skrev:Frän! Coolt med en sån motor!
Beror på vad du värderar. Th400/th475 är 3växlad. Th700r4 är 4växlad. Men 400 är kraftigare. Så ekonomin blir sämre men hållbarheten bättre.K10 skrev:Hur är en Th475 jämfört mot en Th700R4? Vilken är bäst? Skulle min Blazer med 350 Tbi, bli sämre med en Th475? Är bara nyfiken.silentdawg skrev:
alltså th475 ÄR såvitt jag förstår Allisonlådan som till det yttre liknar th400 men har bla. rakskurna drev på insidan. GM ägde Alllison under en period, därför finns olika namn på samma låda.
Jag växte upp vid en flygbas och farsan jobbade där, olivgröna F4 fanns det gott om.