Projekt AT-valpen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån aug 13, 2012 20:47
- Ort: Göteborg, Gråbo
- Kontakt:
Projekt AT-valpen
Hej på er, nu startar jag min tråd om AT-valpen bättre sent en aldrig, jag har även tråden på http://www.terrangbil.net/forum/index.p ... at-valpen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna tråden handlar om hur jag byggde om min Volvo c202 till en A-traktor och hur jag modifierar den, Så jag börjar från början.
Jag och min pappa Christer gav oss ut på jakt efter ett begagnat objekt för att modifiera till att passa reglerna för registrering som A-traktor. Valet föll på en bil som redan byggts om lite försiktigt. Bilen hade bland annat en snorkel och en kylare som flyttats upp på flaket bakom väggen till kupen. En Volvo C 202 av 1979 års modell som jag köpte 2010. Det som återstod var att anpassa den till traktorreglerna och att göra det på ett så varsamt sätt att det blir lätt att återställa den till sin registrering som lätt lastbil igen om några år. Mer på det kommer jag att gå in på. Tack vare den klassiska Volvo-lådan och fördelningslådan med lågväxel-läge blev ombyggnaden en ganska enkel operation. Volvo C202 har en vanlig Volvo M45 som huvudlåda och en Volvo FD 51 som fördelningslåda.
Robusta grejer men ett känt problem är dock det faktum att fördelningslådan lutar annorlunda i C202 och det betyder att den är extremt känslig för låg oljenivå men det är inga problem om man fyller på oljan rätt.
Vi lyfte locket på fördelningslådan och tog ut den axel som påverkar skiftgaffeln. Ett vanligt kopparrör kapades till och träddes över axeln så att den inte kan skjutas så långt att högväxelläget läggs i, alltså kan jag använda mig av lågväxel och neutralen, neutralen sparade jag för vinschen:s skull.
Det finns tre regler som vi var tvungna att anpassa bilen till för att den skulle kunna registreras som A-traktor. Dels ska den vara byggd så att det inte går att komma upp i högre hastighet än 30 km/ med den, dels får den bara göra 10 km/ tim vid 2/3 av motorns max-varv på första växeln och så får den inte ha ett flak som kan lastas. Det som återstod att göra med drivlinan var att spärra huvudlådan så att det inte gick att lägga i 3:an eller 4:an. Jag och min pappa löste det genom att trä ett rör över axeln och fixera den genom att dra ner en bult där kulan och fjädern för 3:e och 4:e växelläget sitter.
Motorn i bilen är den klassiska och robusta B20. En gjutjärnsklump utan finesser som överliggande kamaxel eller insprutning. Maxvarvet för motorn är 4 700 varv/minut, så 1:ans växel och lågväxel var den kombination som behövdes för att bilen skulle klara att inte passera 10-sträcket vid 2/3 av 4 700 varv/minut (3 133 varv/minut) ca 9,44 km/h
Avslutningsvis fick vi nita och skruva på ett lock över flaket så att det inte går att använda att lasta på.
Bilen blev färdig för besiktning under hösten 2011 och den gick igenom utan problem.
Här Flex-testar jag lite
Dessutom att jag har varigt med i det fjärde numret utav 4Wheel Drive säsong 2012
Detta är det som hänt, annars kommer jag att fortsätta att uppdatera både här och på tgb.net
Mvh Nygren c202
Denna tråden handlar om hur jag byggde om min Volvo c202 till en A-traktor och hur jag modifierar den, Så jag börjar från början.
Jag och min pappa Christer gav oss ut på jakt efter ett begagnat objekt för att modifiera till att passa reglerna för registrering som A-traktor. Valet föll på en bil som redan byggts om lite försiktigt. Bilen hade bland annat en snorkel och en kylare som flyttats upp på flaket bakom väggen till kupen. En Volvo C 202 av 1979 års modell som jag köpte 2010. Det som återstod var att anpassa den till traktorreglerna och att göra det på ett så varsamt sätt att det blir lätt att återställa den till sin registrering som lätt lastbil igen om några år. Mer på det kommer jag att gå in på. Tack vare den klassiska Volvo-lådan och fördelningslådan med lågväxel-läge blev ombyggnaden en ganska enkel operation. Volvo C202 har en vanlig Volvo M45 som huvudlåda och en Volvo FD 51 som fördelningslåda.
Robusta grejer men ett känt problem är dock det faktum att fördelningslådan lutar annorlunda i C202 och det betyder att den är extremt känslig för låg oljenivå men det är inga problem om man fyller på oljan rätt.
Vi lyfte locket på fördelningslådan och tog ut den axel som påverkar skiftgaffeln. Ett vanligt kopparrör kapades till och träddes över axeln så att den inte kan skjutas så långt att högväxelläget läggs i, alltså kan jag använda mig av lågväxel och neutralen, neutralen sparade jag för vinschen:s skull.
Det finns tre regler som vi var tvungna att anpassa bilen till för att den skulle kunna registreras som A-traktor. Dels ska den vara byggd så att det inte går att komma upp i högre hastighet än 30 km/ med den, dels får den bara göra 10 km/ tim vid 2/3 av motorns max-varv på första växeln och så får den inte ha ett flak som kan lastas. Det som återstod att göra med drivlinan var att spärra huvudlådan så att det inte gick att lägga i 3:an eller 4:an. Jag och min pappa löste det genom att trä ett rör över axeln och fixera den genom att dra ner en bult där kulan och fjädern för 3:e och 4:e växelläget sitter.
Motorn i bilen är den klassiska och robusta B20. En gjutjärnsklump utan finesser som överliggande kamaxel eller insprutning. Maxvarvet för motorn är 4 700 varv/minut, så 1:ans växel och lågväxel var den kombination som behövdes för att bilen skulle klara att inte passera 10-sträcket vid 2/3 av 4 700 varv/minut (3 133 varv/minut) ca 9,44 km/h
Avslutningsvis fick vi nita och skruva på ett lock över flaket så att det inte går att använda att lasta på.
Bilen blev färdig för besiktning under hösten 2011 och den gick igenom utan problem.
Här Flex-testar jag lite
Dessutom att jag har varigt med i det fjärde numret utav 4Wheel Drive säsong 2012
Detta är det som hänt, annars kommer jag att fortsätta att uppdatera både här och på tgb.net
Mvh Nygren c202
Senast redigerad av Nygren C202 den ons maj 29, 2013 21:23, redigerad totalt 8 gång.
Har en Volvo terrängbil c202 4x4
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumräv
- Inlägg: 930
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
- Ort: borås kinnarumma/fristad
Re: Projekt AT-valpen
tesxt fanns det mycketo m men bilder dååd :O
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
Re: Projekt AT-valpen
Nu känner jag igen dej igen! Bra skrivet och från början som det ska vara.
Jag tror att det är många från tgb.net som flyttade över hit när det var så mycket strul där. Jag är väl inne på valpsidan och kollar mest och skriver nåt ibland. Men annars är det här jag häckar numera.
Hoppas (och tror) att du kommer känna dej hemma här också. Angående bilder så finns det instruktioner i tråden längst ner hur du gör. Men jag kan rekommendera att du läggar in dina bilder på Photobucket, och sen kopierar du bara bildadressen under bilden- det står IMG nånting- och sen klistrar in den i ditt inlägg, då ska bilden vara med. Du kan kolla om den kommer med genom att trycka på "förhandsgranska" så ser du om den kom med.
Lycka till och ha kul!
SKREV OBELIX
Jag tror att det är många från tgb.net som flyttade över hit när det var så mycket strul där. Jag är väl inne på valpsidan och kollar mest och skriver nåt ibland. Men annars är det här jag häckar numera.
Hoppas (och tror) att du kommer känna dej hemma här också. Angående bilder så finns det instruktioner i tråden längst ner hur du gör. Men jag kan rekommendera att du läggar in dina bilder på Photobucket, och sen kopierar du bara bildadressen under bilden- det står IMG nånting- och sen klistrar in den i ditt inlägg, då ska bilden vara med. Du kan kolla om den kommer med genom att trycka på "förhandsgranska" så ser du om den kom med.
Lycka till och ha kul!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Projekt AT-valpen
Lyfter tråden då Nygren har redigerat sin text på ett mycket trevligt sätt!
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån aug 13, 2012 20:47
- Ort: Göteborg, Gråbo
- Kontakt:
Re: Projekt AT-valpen
Tackar Obelix, aje män visst känner jag mig hemma här, tänkte mer att det finns bredare kunskap här än på tgb.net
Mvh Nygren c202
Mvh Nygren c202
Har en Volvo terrängbil c202 4x4
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Projekt AT-valpen
Ser väldigt fin ut!
Re: Projekt AT-valpen
ser förbaskat bra ut
aldrig varit sugen på en valp förrän nu
aldrig varit sugen på en valp förrän nu
-
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån aug 13, 2012 20:47
- Ort: Göteborg, Gråbo
- Kontakt:
Re: Projekt AT-valpen
Tänkte att jag kunde bjuda på lite fler bilder på Valpen
Tänkte att jag skulle hoppa lite på sanddynorna
Snart kommer en uppdatering om min vinsch renovering,
Ha det gött tills dess Mvh Nygren c202
Tänkte att jag skulle hoppa lite på sanddynorna
Snart kommer en uppdatering om min vinsch renovering,
Ha det gött tills dess Mvh Nygren c202
Senast redigerad av Nygren C202 den tor sep 06, 2012 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
Har en Volvo terrängbil c202 4x4
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Projekt AT-valpen
Ehrrm, host host nu fick jag nåt i halsen. Varför visar du en bild på en 202:a när lovar en bild på en valp?
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån aug 13, 2012 20:47
- Ort: Göteborg, Gråbo
- Kontakt:
Re: Projekt AT-valpen
Haha trodde ej att det var så viktigt med gränserna
Men jag kallar den valpen när jag skriver och pratar , och förresten du eller nån annan kallar väll inte era bilar för Pltgbil 903 eller liknande
Men jag kallar den valpen när jag skriver och pratar , och förresten du eller nån annan kallar väll inte era bilar för Pltgbil 903 eller liknande
Har en Volvo terrängbil c202 4x4
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Projekt AT-valpen
Nä, för vi har valpar.......
Skoja bara med dej!
SKREV OBELIX
Skoja bara med dej!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån aug 13, 2012 20:47
- Ort: Göteborg, Gråbo
- Kontakt:
Re: Projekt AT-valpen
Jag har ett tillägg i min instruktionsbok som är egen skrivet av en ägare sedan tidigare om att man skall ha fett i framhjuls lederna, men i min är det redan fett så det är inga konstigheter med det, men i originalet står det att det skall vara olja,
Jag hade tänkt att byta ut pluggarna mot samma gänga men med ett annat huvud, då sätter man dit en smörjnippel på huvudet och då kan man trycka i det annars måste man peta i det och med det så kommer ju bara fettet på ena sidan av den här så kallade kulan.
Så min fråga är till er, finns det några som helst konstigheter som kan uppstå då eller är det bara att trycka i fettet ?
Alla funderingar och svar är välkomna Mvh Volvo c202
Jag hade tänkt att byta ut pluggarna mot samma gänga men med ett annat huvud, då sätter man dit en smörjnippel på huvudet och då kan man trycka i det annars måste man peta i det och med det så kommer ju bara fettet på ena sidan av den här så kallade kulan.
Så min fråga är till er, finns det några som helst konstigheter som kan uppstå då eller är det bara att trycka i fettet ?
Alla funderingar och svar är välkomna Mvh Volvo c202
Har en Volvo terrängbil c202 4x4
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån aug 13, 2012 20:47
- Ort: Göteborg, Gråbo
- Kontakt:
Re: Projekt AT-valpen
Hej,
Jag kommer nu att gå in på djupet i min renovering och ansiktslyft av vinschen som jag har pysslat med under sommaren, jag kommer även att ställa ett par frågor om saker jag ej hittat information om, så titta och njut
Vinschen var rätt skiten och dåligt skick, men pappa hade tillgång till högtrycks tvätt med varm vatten funktion på jobbet så jag spola av skiten och då blev den så här,
Ja här är resten av detaljerna dessa tvättade jag av för hand senare så att de kunde målas.
Här är en utav två linlindare som målats.
Den andra
Detta är den smatter koppling med fjäderbelastade kulor (om man kan kalla det så)
Detta är driv-axeln som går mellan kraftuttaget och fördelarväxeln.
Detta är fördelarväxeln,
Här är vinschen målad i röd rostskydds färg, notera att även trumman är målad och den är inskjuten på vinsch axeln.
Notera att locket är påsatt för transmissionen på trumman, även att jag monterat fast drivaxeln på vinschen för att jag skall dra på linan med borrmaskin, oljan jag använder är gl 5 transmissions olja.
Nu är linan på lindad och allt är monterat och klart.
När jag drog in linan använde jag mej av en av kapad drick flaska som jag hällde tunn flytande rostskydds olja i så när vajern åkte igenom kom det på den så att det smörjdes.
Så nu till frågeställningen,
1. Om ni tittar på fördelarväxeln så ser ni en tops som har hållit tätt i ett hål som sitter där, oljepluggar finns det redan så det nog ej någon på fyllning men vad tror ni ?
2. Titta på bilden så ser du att jag satt en bult i hålet men var är den till ?
Mer kommer snart när jag börjar göra ordning på bilen ex, fästen och vakuum system.
Alla svar och funderingar är välkomna Mvh Nygren c202
Jag kommer nu att gå in på djupet i min renovering och ansiktslyft av vinschen som jag har pysslat med under sommaren, jag kommer även att ställa ett par frågor om saker jag ej hittat information om, så titta och njut
Vinschen var rätt skiten och dåligt skick, men pappa hade tillgång till högtrycks tvätt med varm vatten funktion på jobbet så jag spola av skiten och då blev den så här,
Ja här är resten av detaljerna dessa tvättade jag av för hand senare så att de kunde målas.
Här är en utav två linlindare som målats.
Den andra
Detta är den smatter koppling med fjäderbelastade kulor (om man kan kalla det så)
Detta är driv-axeln som går mellan kraftuttaget och fördelarväxeln.
Detta är fördelarväxeln,
Här är vinschen målad i röd rostskydds färg, notera att även trumman är målad och den är inskjuten på vinsch axeln.
Notera att locket är påsatt för transmissionen på trumman, även att jag monterat fast drivaxeln på vinschen för att jag skall dra på linan med borrmaskin, oljan jag använder är gl 5 transmissions olja.
Nu är linan på lindad och allt är monterat och klart.
När jag drog in linan använde jag mej av en av kapad drick flaska som jag hällde tunn flytande rostskydds olja i så när vajern åkte igenom kom det på den så att det smörjdes.
Så nu till frågeställningen,
1. Om ni tittar på fördelarväxeln så ser ni en tops som har hållit tätt i ett hål som sitter där, oljepluggar finns det redan så det nog ej någon på fyllning men vad tror ni ?
2. Titta på bilden så ser du att jag satt en bult i hålet men var är den till ?
Mer kommer snart när jag börjar göra ordning på bilen ex, fästen och vakuum system.
Alla svar och funderingar är välkomna Mvh Nygren c202
Har en Volvo terrängbil c202 4x4
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Projekt AT-valpen
Jag skulle tippa på nivå-plugg.Nygren C202 skrev: 1. Om ni tittar på fördelarväxeln så ser ni en tops som har hållit tätt i ett hål som sitter där, oljepluggar finns det redan så det nog ej någon på fyllning men vad tror ni ?
2. Titta på bilden så ser du att jag satt en bult i hålet men var är den till ?
-
- Användare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån aug 13, 2012 20:47
- Ort: Göteborg, Gråbo
- Kontakt:
Re: Projekt AT-valpen
Hej,
Jag har nu letat och funderat på hur det där jä**a vakuum systemet funkar på 202:an och jag har tittat och tittat i alla böcker som jag har, samt att jag har tittat under bilen hur det egentligen skall fungera.
Så min fråga är till er är,
1. Finns det något vakuum schema att få tag på ?
2. Skulle man kunna ersätta dessa ventiler med något annat ?
3. Kopplas vinschen in när vakuumet är på eller när det är av ?
Alla funderingar och svar är välkomna Mvh Nygren c202
Jag har nu letat och funderat på hur det där jä**a vakuum systemet funkar på 202:an och jag har tittat och tittat i alla böcker som jag har, samt att jag har tittat under bilen hur det egentligen skall fungera.
Så min fråga är till er är,
1. Finns det något vakuum schema att få tag på ?
2. Skulle man kunna ersätta dessa ventiler med något annat ?
3. Kopplas vinschen in när vakuumet är på eller när det är av ?
Alla funderingar och svar är välkomna Mvh Nygren c202
Har en Volvo terrängbil c202 4x4
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag modifierar och bygger på.
Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;