Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » mån aug 13, 2012 22:15

Tjena!

Jag bestämde mig för att göra en projekttråd. Objektet är en Nissan King Cab D22 med TD25TI motorn, en 2001 som jag fick för 6000kr. Bilen hade stått ett år ute med krossade rutor när jag hittade den och ringde upp ägaren.

Lite bärgning hit och dit inom Västerås, en blixtvisit på lokala Nissan verkstaden och 2 nya batterier senare var första uppstarten gjord. Köpte rutor från skroten för 5000kr exkl framruta som jag monterade och vips så var bilen i fullgottskick.

Nu har jag brukat den dryga året och vill göra lite ändringar för att bli helt nöjd. Målet är att ha en fungerande skogsbil som även kommer att brukas på vägarna dagligen. Nu pratar jag inte om nån 8:a axlad monstertruck utan lite lagom fix och trix :)

Jag kommer att lägga upp bilder och film under projektets gång. Projektet kommer förmodligen ta en stund att genomföra, räknar med att bli klar tidigast vintern 2013.

Det som ska göras med bilen är följande, listan ska mer eller mindre vara i rätt turordning:

Rostlaga, blästra, ljudisolera, rostskydda och bättringslackera hytten
Montera mätarhållare på A-stolpe
Montera dubbla 12.1" skärmar i innertak
Komplett service
Reparera AC
Blästra nya flaket, laga rost, slipa & rostskydda
Lacka nya flaket
Montera båge på nya flaket samt extraljus & arbetsbelysning
Höja kaross 2"
Slipa, laga rost & lacka hytt
Montera nya flaket
Montera solskydd till huv
Montera vindskydd till vindrutor
Montera nya bladfjädrar
Montera chassihöjning 3"
Montera 33" däck
Montera winch

Tack för mig, Hej!
Senast redigerad av Incoil den sön sep 02, 2012 20:56, redigerad totalt 2 gång.

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » mån aug 13, 2012 22:55

Idag påbörjades lagning av sparklådor, kapade ur hela högersidan och hann även svetsa en liten bit på själva hytten och lite på sparklådan. Blev mycket hattande fram och tillbaka inom Västerås idag då jag även ska gjuta ett golv i det framtida garaget. Lite beräkningar idag på hur mycket betong som går åt, efter ett j*vla slit så ska vi förhoppningsvis ha ett färdigt golv på Torsdag denna vecka, ska försöka hinna med att lägga upp bilder på det med såklart!

Lite bilder från rostlagningen:

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Incoil den ons nov 06, 2013 20:12, redigerad totalt 2 gång.

Walleandersson
Forumräv
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
Ort: borås kinnarumma/fristad

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Walleandersson » tis aug 14, 2012 16:41

var det garaget ?
varför inte bygga en "meckargrop" ?
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"

har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"

0730850340

Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » tis aug 14, 2012 23:41

Idag blev det fortsättning på rostlagningen. Blev lite åkande idag med pga en havererad domkraft, surt när man inte får ner bilen :)

Lite bilder på dagens arbete, kommer att fortsätta imorgon efter lite småfix inför gjutningen på Torsdag!

Började lite smått på vänstersidan, lite dålig var sparklådan :)
Bild

Bild

Bild

Angående garaget så är det begränsad takhöjd då det är under en villa, samt att fler bilar ska in där. Fungerar då inte med en grop, men jag förstår ditt tänk :)

Uppdatering kommer imorgon igen.

Tack för mig!
Senast redigerad av Incoil den ons nov 06, 2013 20:11, redigerad totalt 2 gång.

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » lör aug 18, 2012 15:41

Halloj!

Trösklarna har blivit klara för stunden, blev ett lager epoxyprimer för att sedan spackla på dom lite. efter detta blev det ett lager epoxyprimer till. Avslutade idag med Hagmans tunnflytande rostskydd på insidorna. Tanken är att allt ska snyggas till när jag tar tag i övriga hytten så fort jag fått klart i garaget. Golvet är gjutet nu så det är lite målning etc kvar innan jag flyttar in.

Bild på hur ena tröskeln ser ut:

Bild

Bild


Mvh!
Senast redigerad av Incoil den ons nov 06, 2013 20:11, redigerad totalt 3 gång.

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » mån aug 20, 2012 17:24

Hoj!

Nu är golvet på förarsidan lagat, var faktiskt lite enklare än vad jag hade trott. Tur det för engångsskull. Blev dock lite mer slipa än det jag hade planerat på men allt löste sig rätt bra. Såg att det var rinningar av rostvatten på insida torpedvägg, vilket jag förmodar har resulterat i golvrosten. Jag ska ta bort torkarplasten under framrutan för att se vart det läcker in, förhoppningsvis går det att åtgärda. Imorgon kommer jag att börja kapa ur passagerarsidan där det också var lite lindrigare, åtminstonde av det ögat kan se.

Kastar upp lite bilder på förargolvet under reparationens gång!

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh!
Senast redigerad av Incoil den ons nov 06, 2013 20:11, redigerad totalt 2 gång.

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Marcus-84 » mån aug 20, 2012 18:21

Men jävlar vad rost!! :shock: Bra jobbat, blev riktigt snyggt!! ;)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av mateks » fre aug 24, 2012 12:25

Blir ju rejält lagat, kant i kant och helsvets. :)
Suzuki sj424 td -85

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » fre aug 24, 2012 23:17

Halloj!

Kommentarer är riktigt kul, helst när dom är positiva :) Tackar!

Jag började kapa ur passagerarsidan under veckan, semestern är slut för stunden men 2 veckor är inbokade V40 och 41. Dock så pysslar jag i veckorna och under helger ändå, saker tar bara lite längre tid.

När jag började kapa ur så var det lite mer än vad mitt öga kunde se från start, det var dock rätt lindrigt men nog för att inhandla ett ark med 1.2mm plåt ist för 0.9mm. Karossfästet är bortkapat i dagsläget och imorgon börjar jag svetsa nytt fäste + golv. Lite småsvetsning kvar efter golvet är klart, sen blir det ljudisolering i form av asfaltsmatta + en 7mm ljudisoleringsfilt.

Bild

Bild
Senast redigerad av Incoil den ons nov 06, 2013 20:11, redigerad totalt 2 gång.

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » mån aug 27, 2012 17:39

Hoj!

Nu är passagerarsidan mer eller mindre färdig! Lite småjusteringar vid hjulhuset bara. Har även tagit mig tiden att ljudisolera bilen lite extra i form av asfaltsmattor. Första värmepistolen sa upp sig efter några mattor :) Tyckte det flög gnistor ur munstycket ibland ;) Inhandlat en ny nu tillsammans med lite skyddsgas till svetsen. Det som är kvar innan inredningen kommer tillbaks är lite mindre svetsjobb samt ljudisoleringen & att dra lite kablar snyggare i flexslang.


Här kommer lite bilder under arbetets gång! Målet är att vara färdig söndag i helgen som kommer.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Incoil den ons nov 06, 2013 20:10, redigerad totalt 1 gånger.

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Marcus-84 » tis aug 28, 2012 11:10

Blir ju svinsnyggt detta! :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön sep 02, 2012 22:01

Dags för en liten uppdatering efter diverse missöden och olyckliga slut. Det hela började med att slutföra diverse små svetsjobb och applicera underredsmassa. Första sidan gick bra, passagerarsidan.....inte lika bra.

Jag började svetsa, när jag var klar reste jag mig upp och det var då som det som inte får hända, hade börjat hända. Lågorna slog upp mot instrumentbrädan från kabelstammen och branden var ett faktum. Släckte det hela snabbt och inspekterade skadorna, det var rätt så meningslöst att inspektera vidare då jag kände att jag verkligen inte orkade med problem som dessa.

Idag så inspekterade jag skadorna vidare och det var inte så farligt som jag trodde, det är t.o.m åtgärdat i skrivande stund med hjälp av en kompis. Detta ledde dock till extrajobb då hela instrumentpanelen var tvungen att demonteras. Vilket även gav fler ideér, att lacka inredningen.

Imorgon efter jobbet så ska jag rostskydda och applicera underredsmassa, skruva fast karossen i dom fästen jag tillverkat och fortsätta med lite kabeldragning till stereon. I helgen blir det det sista med svetsen och montera ihop hela bilen igen så fort som möjligt, blir nog svårt till helgen som kommer men helgen efter ska den vara ihop tycker jag. Efter det väntar besiktning och under semestern som kommer skall jag förhoppningsvis hinna med att lacka inredningen på bilen.

Lite roligare nyheter är att jag har fått tag i riktigt schyssta 33x12.5" AT däck som inhandlades för 2500kr, blev supernöjd då det är massor kvar på mönstret!

Nu blir det lite bilder, fler uppdateringar kommer allt eftersom jag får ordning på bilen!

Bild

Bild

Mvh!

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » ons nov 06, 2013 21:34

Var hälsad!

Nu har en stund passerat sen senaste uppdatering och tanken är att dra igång den här tråden igen och hålla den vid liv. Det har hänt en del sen senaste uppdatering, dom flesta ideér har spårat ur sen länge. Tanken är fortfarande att bilen ska vara en daily driven car, det lutar åt att kostymen blir i form av full blown adventure/offroad stil med vinschar fram och bak, safari-räcke, rör-front, 35" däck och allt som kan tänkas tillhöra en sådan utstyrsel.

Människor som känner mig har en tendens att påpeka (rätt ofta) att jag aldrig kan låta något vara i det skick som det lämnade fabriken i. Detta gäller då allt mellan himmel och jord, om jag så hittar nått intressant på ICA Maxi eller om det är på Swedol så verkar jag ha nån sjuk craving av att på nått sätt förbättra eller modifiera dessa saker enligt mina tankar och ideér.

Det som har visat sig rätt markant, är att min idé om vad som är rimligt att lägga ner i pengar på en daily driven car inte är i närheten av någon form av verklighet. Mängden jobb som behövs göras är en enorm skillnad mot den från början relativt rimliga mängd timmar som fanns i planerna. Förutom att ha svårigheter med att begränsa mig till vad som är rimligt så har jag vid inköp av kringutrustning till bla garage etc, svårt att begränsa mig till det som behövs. Jag köper gärna något som klarar det privata behov jag har, men även mer än så vilket har resulterat i en nota på kringutrusning som (i skrivande stund) nästan tredubblar det jag från början hade som total summa för hela bilen.

Något som jag hela tiden har haft siktet inställt på är att delta i Route Of Sweden (http://www.routeofsweden.com) Det är i skrivande stund cirkus 240dagar kvar till start, jag vet inte om jag vågar hoppas på att vara färdig tills dess. Men jag har som mål att försöka så gott jag kan.


Just nu är ett litet projekt igång på att renovera bromssköldarna bak, det blir ett litet projekt iom att man är tvungen till att rycka axlarna från bakaxeln och pressa dessa ur sina lagerhus. Detta är dock gjort så det återstår att blästra dessa och se hur mycket som behöver svetsas innan epoxyprimer och lack. Yes, tanken är att epoxyprima och lacka komplett bakaxel med lastbilslack modell svart med även den någon form av rostskydd i.

Många smådetaljer tillhörande bakaxeln har gått en sväng i blästern och fått vara med 2 gånger under färgsprutan. Bilen har även fått en 3" chassihöjning i form av Calmini, där deras uppgraderade styrning även den ska inhandlas. Inom en framtid så kommer jag beställa lite prylar från USA som bla kommer innehålla en 3" karosshöjning tillsammans med snorkel, främre kompletta drivaxlar etc.

Hjullager, kompletta bromsar fram och bak kommer att bytas tillsammans med bussningar till dom undre bärarmarna fram. Samtliga pinnpultar till hjulen kommer att bytas ut mot nya tillsammans med nya hjulmuttrar runt om. När "drivlinan" är färdig och karosshöjningen är på plats så kommer safari-räcke och ram-fronten att tillverkas. Det känns som att bakaxeln kommer att ta några helger att göra färdig. Bromssköldarna är lite prio just nu, när dessa är klara så kommer bakaxeln att blästras innan epoxyprimer och lack.

En form av ICE (In Car Entertainment) kommer att installeras i bilen, baksätet kommer att få nedfällbara skärmar i taket, förare och passagerare får tillgång till den dubbel-din huvud enhet som monteras i instrumentbrädans mitt, vilken förövrigt även innehåller digital-TV, GPS och en hel del andra funktioner.

Vi tar och avrundar detta inlägg med lite bilder på montering av chassiehöjning, flex-test, garagebilder och lite sådant som rör bilen och dess framfart.

Jag tackar för mig, må bäst

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


/Glenn

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Danne » ons nov 06, 2013 21:44

Du gör helt klart ingenting halvdant den saken är klar :mrgreen:

Och sjukt snyggt garage :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av macke » ons nov 06, 2013 21:46

Fint :tumbup:

Ska du vara med och köra Route of Sweden med King caben? :roll:
TGB 13

Skriv svar