Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön aug 14, 2016 20:09

Halloj!
Mattilacken skrev:Snyggt bygge! Gillar skarpt!
Kul att du gillar det jag gör!


Nu har jag arbetat med bilen och gjort en hel del med fästet till vinschen, materialet tog slut så jag ska köpa mer stål i 355 kvalitet från Skärås så jag kan slutföra hyllan till vinschen. Börjat få lite form på det hela och har en hyffsad idé om hur jag vill att det ska se ut. Det jag kan ångra lite är att jag suttit vinschen i samma höjd som överkant på ramen fram, det kan bli lite pyssel med att få allt att se bra ut men jag tror jag har nån form av lösning på det i mitt huvud. Å andra sidan är det ju faktiskt bra att den sitter i den höjden då draget blir väldigt mycket mer centrerat mot ramen och är ju det klart bästa för hållfastheten som jag är lite orolig över då vinschen drar dryga 5600kg på enkellina, då fästet till vinschen är i ordentligt material och säkert lite i överkant så har jag flyttat problemet till ramen, men innan man belastar vinschen med 5600kg så har jag flyttat bilen för längesen så det borde inte vara ett problem egentligen, verkligheten får visa helt enkelt!

Kapade den föregående tvärbalken som satt i ramen och ersatte denna med en ny balk i 800x800x5mm som jag borrat 2 st hål för stödhylsor i. Svarvade till dessa hylsor sedan på jobbet och har nu svetsat fast dessa i balken, så vinschen sitter i 6st M16 bult 2st i vardera ramände samt 2st i tvärbalken för att sprida ut draget över hela ramen fram.

Idag satte jag 4mm plåtar som förstärkning i ramen till tröskelskydden som jag tänkte bygga i samband med rören till fronten, ska försöka göra nån smidig lösning så att jag kan ta bort tröskelskydden utan någon större ansträngning men dessa ska klara att ta större delen av bilens vikt ändå. Och sedan klurade jag lite på hur jag vill att fästet till vinschen ska se ut och fick slut på material, så under veckan ska jag köpa mer material och ev punkta dit dessa bitar på fästet för att sedan helsvetsa allt på fästet.

Avgassystemet står rätt stilla och likaså övriga delar av bilen då jag håller på med vinschen, har införskaffat en whiteboardtavla till garaget där jag kan kryssa för min "att göra" lista och på det sättet ha lite mer koll på vad man får gjort i garaget och inte.

Slänger upp lite bilder och återkommer med ny uppdatering när jag fått mera material till fästet!

Mvh

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

tsugua
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 18, 2009 8:49

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av tsugua » tis aug 16, 2016 11:50

Sjukligt imponerad av ditt projekt. Vilken finish det blir! Vågar man fråga om budgeten? Grymt jobbat!
Cherokee XJ 91

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön aug 21, 2016 10:11

Halloj!
tsugua skrev:Sjukligt imponerad av ditt projekt. Vilken finish det blir! Vågar man fråga om budgeten? Grymt jobbat!
Jag får börja med att tacka för den fina kommentaren tsugua!

I stadiet då jag planerade vad jag skulle göra med bilen så hade jag en budget på ca 25-30 000kr, men det hela har spårat ur riktigt ordentligt i både tid och pengar. Nu har jag inte längre någon budget utan jag gör det jag vill göra med bilen och köper det jag verkligen vill ha till eller på bilen.


Det var tänkt att bilen skulle stå en vinter för lite "touch-ups" och sedan ut igen, men det vart ju verkligen inte så! Och jag har inte nån större koll på vad det hela har kostat fram tills skrivande stund, men för att ha lite perspektiv på saker å ting så kostade däck och fälg runt 20 000, vinschen med tillbehören låg på närmare 15 000 har jag för mig så det var den budgeten :)

Jag kan nog nästan tycka att det som kostat mest pengar är alla saker runt i kring som köps för att kunna genomföra projektet, typ svetsar, sågar, div verktyg etc etc. Jag köper gärna det jag behöver använda än att låna då jag lever efter "bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha" ;)

Det blir dyrt, men det är så mycket roligare att hålla på då tycker jag. Hoppas du är nöjd med svaret :)




För övrigt så är vinschfästet färdigt och redo för rören som ska bli själva fronten fram, blev lite trixande med att få ordning på inställningarna till svetsen men jag tror jag fick till det hyffsat tillslut.

Flyttade på oljekylaren till servot och drog slangar från returen till kylaren, modifierade returröret och vände på ena banjon så röret fick en snällare vinkel för slangen. Självklart så hade ena anslutningen på oljekylaren spruckit så det sipprade ut olja, kommer köpa en ny kylare som är lite större och montera istället så en del jobb igår var helt i onödan, tråkigt men sånt händer.

Kapade till bitar av rör som ska löpa invändigt i tröskelskydden, men jag måste tillverka tröskelskydden innan jag kan sätta dit fästpunkterna för att underlätta svetsningen, blir onödigt mycket mätande annars och det kommer vara rätt tight så minsta snett så kommer rören att nypa i varandra.

Nästa steg är nog att ta tag i rosten runt ramen i framrutan, det är 3 ställen som jag vet måste göras något åt, det enklaste och bästa blir att kapa ur plåten och svetsa dit ny. Problemet är att jag stoppat in inredningen, ev lägger jag någon brandfilt över det hela så borde inredningen klara sig.

Köpte rund stång som jag ska använda till upphängningen av avgassystemet. gummibussningar är beställda så snart kan jag köra vidare på det med.


Har inte hänt så mycket mera, fästet till vinschen har sugit en del tid att få till. Återkommer när jag har lite mer uppdateringar!

Mvh


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » mån aug 22, 2016 21:55

Liten miniuppdatering, inredningen var ju helt färdig invändigt i bilen. Inte längre. Det visade sig att rosten runt rutan på sina ställen var lite värre än jag trott. Såpass att det gick hål nere i högra hörnet, jag åker på att kapa ur plåt och svetsa dit ny i vanlig ordning. Dock en hel del jobb för att ens börja kunna svetsa på ett sånt känsligt ställe.

Instrumentbrädan har åkt ur och kupé fläkt tillsammans med lite luftkanaler och div prylar som är där bakom, är tvungen att rensa helt rent där jag ska svetsa för att förhindra brand (igen) i kablar eller ljudisoleringen.

Det är fullständigt kaos i bilen i skrivande stund, men jag hoppas kunna få ihop allt igen!

Bild

Bild

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Lars 9k » mån aug 22, 2016 22:11

O fy f.. det där ser ju spännande ut att få ordning på sen!
Trist ställe att hitta rost på, men jag förstår om det inte är någon återvändo.
Bara att köra på och resultatet hitintills är ju strålande!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön aug 28, 2016 20:24

Lars 9k skrev:O fy f.. det där ser ju spännande ut att få ordning på sen!
Trist ställe att hitta rost på, men jag förstår om det inte är någon återvändo.
Bara att köra på och resultatet hitintills är ju strålande!!
Ja verkligen riktigt trist! Men era kommentarer gör det kul att hålla på med :)






Jag har påbörjat att riva ner högersidan av ramen runt framrutan, det var rätt mycket värre än vad jag hade tänkt mig tyvärr. Fick borra ur lite punktsvetsar och kapa bort bitar av frisk plåt för att komma åt det rostskadade, dom friska bitarna svetsar jag tillbaka igen när jag lagt igen dom skadade ytorna. Men har jag kapat bort den plåten jag anser måste bort och det är dags att börja lägga i med ny plåt. Att få bort all rost i alla skarver där det ligger dubbelplåt eller mer ändå är helt omöjligt utan att borra alla punktsvetsar och verkligen plocka isär hytten i småbitar och blästra. Jag har funderat på att prata med Nissan om vad en fabriksny hytt kostar, är det inte alltför blodigt så kanske man kan överväga ett hytt byte i framtiden om man känner att det krävs.

När jag pratade med Dinitrol och förklarade vad jag gjorde så fick jag förslag på olika produkter som jag skulle använda mig av för just mitt ändamål och det resultat jag är ute efter, där var RC900 en av produkterna som jag ska använda. Just där jag inte har någon vidare lust att dela på plåtar osv för att det är på tok för mycket jobb. Denna produkt skall stoppa rosten permanent så det betyder att jag inte ska behöva oroa mig efter en behandling med RC900 samt rostskyddet efter det. Om det fungerar kommer tiden få utvisa men enligt det jag läst så ska produkten faktiskt göra det som är sagt så det verkar ju helt klart lovande.

På förarsidan så TROR jag inte att det är lika farligt, kommer helt klart att få svetsa ny plåt men förhoppningsvis inte lika omfattande som det är på passagerarsidan.

Det är första gången som jag river ner såhär mycket efter kabelbranden som startade när jag svetsade hjulhuset på passagerarsidan. Det har varit nära att det har tagit fyr på flera platser i kabelstam samt övrig plast, så jag hade kanske ändå lite tur i oturen att det inte tog sig mer än vad det gjorde. Har tyckt att det har luktat bränd plast och tyckte att det borde försvinna men nu när allt är demonterat så förstår jag att lukten är kvar. Kupéfläkten har varit väldigt nära att börja brinna, plasten har smält och börjat förkolna. Samt att kabelstammen nästan börjat brinna på ett till ställe och att gummislangen till dräneringen av takluckan har brunnit.

Så efter att plåten är svetsad och rosten lagad runt rutan så kommer jag ta tag i dom plastdetaljer som har brunnit för att få bort så mycket av lukten som möjligt i bilen.

Lägger upp lite bilder som jag tog idag på rostborttagningen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » lör sep 03, 2016 15:51

Hallå igen!

Tänkte slänga upp en liten miniuppdatering igen. Jag har börjat lägga i ny plåt och bygger mig sakta uppåt. Blir fortsättning några timmar imorgon tänkte jag och får då förhoppningsvis ihop hela hörnet.

Beställde en ny AC kylare från Milner samt dragkrok och någon form av fäste där man kan höja och sänka draget. När AC kylaren är hemma så kan jag även montera oljekylningen till styrningen. Blir lite rostlagning och småfix ett tag här för att sedan hyra maskin för att bocka rören till fronten etc av en lokal smidesfirma som jag köpt material och div från.


Kastar upp en bild som jag tog idag när jag höll på med den nya plåten.

På återseende!

Bild

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av klirre » lör sep 03, 2016 16:12

Du kan ju inte vara klok på någe sätt... Länga ner så mycke tid, energi å pengar på en helt vanlig KC?!! :poke:
Med andra ord så fullkomligt älskar jag detta projekt och följer det slaviskt! Kämpa på! Å du, snyggt f.n i vanlig ordning :tumbup:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

tsugua
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 18, 2009 8:49

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av tsugua » mån sep 05, 2016 12:00

Säger det igen! Sjukt imponerad att du orkar med!!
Cherokee XJ 91

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » mån sep 05, 2016 21:05

klirre skrev:Du kan ju inte vara klok på någe sätt... Länga ner så mycke tid, energi å pengar på en helt vanlig KC?!! :poke:
Med andra ord så fullkomligt älskar jag detta projekt och följer det slaviskt! Kämpa på! Å du, snyggt f.n i vanlig ordning :tumbup:

Mvh//Klirre
Haha det är kul att du tar det på rätt sätt, och tack för dina uppmuntrande åsikter! Du är inte ensam om din uppfattning om mig, hörde senast idag när det kom hem saker från Milner Offroad till jobbet att jag ligger på gränsen till att ha mist vettet :)

Jag motiverar det hela med att jag gör det jag tycker känns rätt för mig, det är den här bilen jag vill bygga om till just detta stuk. Och jag tycker att det är lite kul för man ser inte några D22or som är såhär pass ombyggda på gatan, inte jag iallafall. Jag tror att när jag är färdig med bilen så kommer jag förhoppningsvis känna att jag gjorde det här bra. Tanken är att detta blir en bil till min samling utav bilar som jag modifierat själv och kommer ha kvar en lång tid framöver. Detta skulle man kunna säga är ett kryss på en av biltyperna i min bil samlar "bucketlist" :)

tsugua skrev:Säger det igen! Sjukt imponerad att du orkar med!!
Det har varit tuffa stunder då det känts uppgivet, jag kommer ihåg när det brann i kabelstammen efter svetsningen i hjulhuset fram. Då var det nära att jag släppte det hela och tänkte sälja bilen. Men det har på något sätt hela tiden kommit tillbaka, visst har det stått stilla när man har haft mycket att göra i övrigt privat. Man har tagit sig fram bit för bit och nu är jag vid den punkten att jag börjar se ljuset i tunneln på nått vis. Det är lite roligare saker framöver och det sporrar mig, det är nog det som har hållit igång projektet att en dag få börja med dom roliga bitarna! Självklart är rostlagningen runt rutan ett bakslag men jag har hela tiden vetat om att jag måste ta tag i det, så i dagsläget så känns det inte så mycket utan nu är motiveringen såpass hög att det inte är någon fara. Mycket tack vare projekttråden där man kan läsa igenom era kommentarer och åsikter, men också att en dag få uppleva bilen man renoverat och lagt så mycket tid på.









I övrigt så tänkte jag lägga upp en liten uppdatering igen, som jag nämnde ovan så kom det prylar ifrån Milner idag. En LED ramp som jag tänkt ha i fronten utöver dom 5st NBB 100W xenon som skall sitta på taket. Ett hoj och sänkbart drag, samt en ny kylare till AC´n. Köpte även en trappstege att ha i garaget för att nå ordentligt från Swedol.

Var i garaget idag och monterade den nya AC kylaren samt så passade jag på att montera nya kylaren till servo oljan också. På lördag är det dags för att fortsätta med plåten och kommer köra på så mycket jag orkar så att jag får den biten färdig så snabbt som möjligt.

Tanken efter att rosten är lagad runt rutan så ska jag svetsa lite förstärkningar i taket vid A, B och C stolpen som skall agera fästpunkter åt räcket på taket, efter det är det nog dags för rör till tröskelskydd samt front, något som jag verkligen ser fram emot.

Lite bilder får avsluta inlägget!

På återseende!

Bild

Bild

Bild

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Lars 9k » mån sep 05, 2016 23:12

Tjusigt med nya delar och ljuset torde ju räcka en stund!
Har du ordentlig generator på den?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » tis sep 06, 2016 10:30

Lars 9k skrev:Tjusigt med nya delar och ljuset torde ju räcka en stund!
Har du ordentlig generator på den?
Visst är det fint :D Det ska bli riktigt kul att se hur mycket det kommer att lysa, att göra saker med viss överdrift verkar vara min grej!

Nej det har jag nog inte, visst är det härligt när man börjar i rätt ände? :) Det är en bosch generator av samma prestanda som orginal som sitter där, har ingen aning om vad den klarar varken i A eller Watt. Det kanske är för mycket för den? Dubbla Optima batterier kommer sitta i bilen som ska tåla urladdning bättre. Det som jag är orolig för är hur mycket jag kan vinscha med bilen innan det blir för mycket för generatorn :O Men med allt påslaget så borde det vara en bit över 700W, krävs en till generator eller köper man en kralligare?

Mvh

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Lars 9k » tis sep 06, 2016 13:24

Om ingen här kommer med svaret så bör du nog ta en titt på märkningen på generatorn.
Ett minimumbehov torde vara en på 70A dvs 840W men gärna större.
Det är nog i vilket fall som helst inte att rekomendera vinschning samtidigt som du har extraljusen tända.
Alltså "måste" du komplettera med lite effektsnålare led arbetslampor! :lol:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » tis sep 06, 2016 20:34

Lars 9k skrev:Om ingen här kommer med svaret så bör du nog ta en titt på märkningen på generatorn.
Ett minimum behov torde vara en på 70A dvs 840W men gärna större.
Det är nog i vilket fall som helst inte att rekommendera vinschning samtidigt som du har extraljusen tända.
Alltså "måste" du komplettera med lite effekt snålare led arbetslampor! :lol:

Efter lite letande så kommer jag fram till att min generator som sitter i mäktar med 60A, ingen höjdare direkt! Frågan är ju om reserven i 2st Optima batterier kommer fixa det ändå. Extraljuset kör man ju inte med i några långa stunder egentligen, likaså vinschen. Jag har ju en generator på reservmotorn, finns det plats så kanske man kan köra med 2? Jag kommer förmodligen köra med denna och se vad mitt behov kommer att vara, men i så fall satsa på en större istället för 2 högst troligt.

Angående arbetsbelysningen så hade jag tänkt köra med 6st xenon konverterade lampor på ca 35W styck, effekt snålt låter tråkigt :D

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Lars 9k » tis sep 06, 2016 20:59

Ja det kommer du ju att märka om ljusetsackar, kan ju kanske vara läge att kolla vad som finns som pasar på den och sen hålla lite utkick framöver.
Jag har själv en 90A generator på min och det har inte varit några problem när jag vinchat trots att jag bara kör med ett gult 55Ah Optima på den.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Skriv svar