Nissan Patrol Y61 - såld

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Låssmeden
Hemmastadd
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jul 20, 2012 12:16
Ort: Järfälla

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av Låssmeden » sön okt 21, 2012 14:30

Det där e nio lagers c däck! Du ska ha MAX 2 bar!

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av zurfer » sön okt 21, 2012 17:46

Låssmeden skrev:Det där e nio lagers c däck! Du ska ha MAX 2 bar!

ok va bra. kanske lagom o ha runt 1.8 bar se då.
körde lite med den nu o det gick ganska stötigt :)

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av zurfer » sön okt 21, 2012 18:43

upptäckte en annan sak idag... bilen är lite sne... någon annan som har upp levt detta , eller är det någon som har kapat lite på fjädrarna/lagt nått emellan på ena sidan?

Bild

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av Roger Patrol » sön okt 21, 2012 19:54

var lika på TM's med australien fjädra,dom e märkta höger/vänster å det ända vi kunde komma på var att dom fått för sig att bilen ska vara rak om vägen lutar :shock:
för dom var olika långa på hanns sats,å blir ju vääldigt fel m höger trafiken här då.. :zzz:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av zurfer » sön nov 18, 2012 17:42

inte hänt mkt de senaste...


men en mätare o en knapp till min antenn så man kan hissa ner den om man skulle in o bröta lite i skogen, men fortfarande ha lite musik :p

lite synd att såga i den fina träimitationen va? :wink:

samt ha lite koll på motorn... har en egt liggandes men vet inte om jag orkar sätta dit den, likadant en till vattnet..
3 st ska få plats med de blir tight
Bild

läste lite på forumet om att de kan vara kinkigt med att inte ha stänkskärm bak, så jag tillverkade ett par. kanske inte världens finaste med de kommer väl bara sitta där vid besiktningen.

Bild
andra sidan
Bild

köpte även låsmuttrar till mina fälgar, kanske inte så många som vill ta så stora däck men jag tycker att de e en billig försäkring att de sitter kvar på bilen.

ska bara byta ruta nu sen e de dags för bes, har en tid den 28

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av zurfer » ons nov 28, 2012 21:54

besiktning idag..

vilket resulterade i 5 poäng...

Bild

men nu undrar jag vad spindeltappslagring är :?

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av Roger Patrol » ons nov 28, 2012 23:23

det är precis det det är :mrgreen: nåja
dett sitter ett lager uppe å nere,siter med 4 bultar vardera,det sitter koniska lager,typ hjulager
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av OBELIX » ons nov 28, 2012 23:47

Bilar med king-pin lager ska godkännas med visst glapp, många mindre erfarna besiktningstekniker är inte medvetna om det. Det går inte att få samma toleranser som med kulbultar- påstår en del. Chimsa in dom rätt bara så är det inga problem.

Nu har jag inte detaljkunskaper kring just dessa axlar, men nån form av justering borde det finnas.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av zurfer » tor nov 29, 2012 6:41

Okey, nu blev jag lite klokare.

Antar att det är nr. 5, 10, 17,18 på denna skiss då?

Bild


Det var tjejen som var o besiktigade bilen och hon sa att det va 3 ibland 4 st som var o ryckte o slet i bilen :shock: :)

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av Roger Patrol » tor nov 29, 2012 7:12

stämmer bra det :)
om du vill kan du ringa mig när du ska börja skruva, byt packboxrn som sitter i axelröret samtidigt,
partyvan här på forumet köpte nyligen delarna på momentum så har har nog art nr att ge dig
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av zurfer » tor nov 29, 2012 20:42

kanoners!

då har jag lite mer kött på bena.

ska se om jag inte kan komma in i nått värmegarage o fixa till dessa punkter, lite kalt att vara ute nu.

tackar för hjälpen

är de någon som testat biltemas bromsrör föresten?
eller hur löser man bromsrörs problemet billigast o smidigast? smidigast e ju givetvis o åka te nissan o säga att man vill ha dessa, men då blir man rånad antar jag.
beställer man på Internet så antar jag att rören är avböjda o allmänt dåligt skick när de kommer fram.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av Roger Patrol » tor nov 29, 2012 20:49

jag kör med biltemas rör å det har funkat för mig men endel säger dom e för mjuka...
har alldrig fått haveri på något
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

jeepbyggare
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: lör nov 26, 2011 12:54

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av jeepbyggare » tor nov 29, 2012 20:53

Tänkte du köpa färdigkonade eller tänker du kona å kapa själv? Jag har kört med Biltemas rör på 10m rulle å konat själv i ca 10 år utan några problem (även återanvänt nipplarna i de flesta fall).

Mvh. Arvid.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av OBELIX » tor nov 29, 2012 21:24

Samma här. En rulle rör och den billigaste koningsapparaten från Biltema och du kommer långt. Jag har också hållit på i en massa år och aldrig haft bekymmer.

Dock bör du göra några "träningskonor" först för att få in snitsen så att säga.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av zurfer » tor nov 29, 2012 21:42

ok låter bra.. ja tänker att det är väl lika bra att byta hela vägen, allt på denna bilen rostar ju sönder...

frågan är bara vilken gänga de sitter fast med i abs låddan om man ska byta hela vägen.

eller de kanske räcker med att skarva i en bit? o köra med racetemas skarvar som inte kräver konings verktyg? men de e väl inte samma storlek på rören?

Skriv svar