Nissan Patrol Y61 - såld

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av Roger Patrol » fre nov 30, 2012 8:40

duger gott att skarva, det är ju japan bil så mm gänga, du kan inte kona org röret med en billigt vertyg,kör med den andra skarven du var inne på
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av zurfer » sön dec 02, 2012 19:21

liten rapport vad som hänt

tänkte kolla på hur spindeltappslagring såg ut o började att skruva av däcket, det glappade ju ganska mkt säkert 1 cm.. fan tänkte jag det blir inte billigt detta, skulle börja skruva av de översta skruvarna och upptäcker att de inte sitter fast. kunde lossa dem med fingrarna. så det var ju bara att skruva fast dom sen var de problemet löst.

dock var de lite glapp i hjullagret tror jag, vet inte hur kinkiga de är på bilprovningen med det.

sen kollade jag vidare på bromsrören kunde inte hitta nått riktigt fel, dock på andra rambalken sitter ju vakkumrör till diffen. förmodligen har de trott att de var till bromsen. :?: :roll:

gick över fram oken med, höger sida var väl det inte några jätteproblem, men vänster så hade ena kolven typ rostat fast, mkt våld blev det och jag tyckte att de blev bra, men senare när vi åkte hem märkte man att de inte blev hundra.. så gör om gör rätt!

sen är det bara att byta en glödlampa, ställa ner halvljuset o åka o kolla om de blir godkänt eller inte..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av Roger Patrol » sön dec 02, 2012 20:20

grattis till enkla reparationer,, men ..läcker det inte ut olja på den sidan som satt löst :roll: borde ju ha trasat sönder packboxen i axelröret :?
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61, spindeltappslagring?

Inlägg av zurfer » sön dec 02, 2012 20:49

Tack! Nån gång ska det väl vara det. Nja.. Det är väl inte snustorrt, men svårt att säga nu när det är snö som smälter överallt.

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av zurfer » sön feb 10, 2013 15:19

inte hänt mkt här... gick igenom besiktningen utan gnäll.

rastade de lite idag i skogen.

Bild

Bild

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av K J H » sön feb 10, 2013 19:42

Grattis till nybesiktat!! :tumbup:

Bromsnipplarna har M10x1 gänga och även luftnipplarna på oken... Kanske kan va till hjälp för nån någon gång :beer:
#patrol-garaget

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av mateks » sön feb 10, 2013 19:47

K J H skrev:Grattis till nybesiktat!! :tumbup:

Bromsnipplarna har M10x1 gänga och även luftnipplarna på oken... Kanske kan va till hjälp för nån någon gång :beer:
Aha, samma som till bromsarna på många jappshojar i så fall! :)
Suzuki sj424 td -85

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av zurfer » ons maj 01, 2013 20:02

nu är vinter över så man kan börja sätta igång o meka lite igen :)

har bytt olja + filter. hade för mig att jag köpt på mig ett bränslefilter men kunde inte hitta de så de blir till o investera i det. men hittade kamrem o spänn rullarna så de får blir nästa projekt.

dit åkte även de sista skärmbreddare bak med.

bjuder på en liten bild.

Bild

sen ska man bara måla hela kittet med :/

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av K J H » fre maj 03, 2013 16:39

Nissan i vårsolen :tumbup: snyggt me breddarna!
#patrol-garaget

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av zurfer » fre maj 10, 2013 19:10

gott o vara ledig idag. :)

jag har hunnit med att byta kamremmen , gick bra tycker jag förutom att jag drog av en skruv till intercoolerfästet.. men de har jag lärt mig att men japanska bilar är de så.. :p


Bild

gamla remmen, var bättre än vad jag trodde. rullarna snurrade fint med

Bild

ny rem o rullar

Bild

allt ihop igen :)

mer blidde de inte idag :)

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av zurfer » fre jul 12, 2013 8:52

inte hänt mkt här. men vi har gjort en liten trip med bilen.

Bild


Bild


Bild


Bild

Bild


Bild

vi sov i bilen förstås :p

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av Hagberg » fre jul 12, 2013 23:02

Ser härligt ut!!
Stick meg en bayer fö faen!! :beer:
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av zurfer » fre jul 12, 2013 23:03

hittade en liten låda som jag beställt för ett bra tag sen så jag klistrade lite idag..
bytte även bromsvätska, då bromsen strulat lite innan, det blev bättre men inte 100%

Bild


Bild

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av K J H » lör jul 13, 2013 11:53

zurfer skrev:gott o vara ledig idag. :)

jag har hunnit med att byta kamremmen , gick bra tycker jag förutom att jag drog av en skruv till intercoolerfästet.. men de har jag lärt mig att men japanska bilar är de så.. :p


Bild

gamla remmen, var bättre än vad jag trodde. rullarna snurrade fint med

Bild

ny rem o rullar

Bild

allt ihop igen :)

mer blidde de inte idag :)
Bra jobbat! Var de svårt å byta kamrem? Gick du efter nån instruktion näru spände remmen? Vart köpte du delarna? Mkt frågor haha men behöver byta på min me... Fick med en rem men inga rullar:(
#patrol-garaget

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nissan Patrol Y61

Inlägg av zurfer » sön jul 14, 2013 15:55

K J H skrev:
Bra jobbat! Var de svårt å byta kamrem? Gick du efter nån instruktion näru spände remmen? Vart köpte du delarna? Mkt frågor haha men behöver byta på min me... Fick med en rem men inga rullar:(

svårt o svårt. det tog kanske 3 timmar eller nått. de som var lite jobbigt var att ta bort remskivan på vevaxeln, min avdragare precis fick plats mellan kylaren o remskivan. tar man de bara lugnt så går de bra. se till att du spänner remmen ordentligt bara, den lilla fjädern som sitter där lyckades inte sträcka min tillräckligt så jag fick snurra lite på remhjulen så sträcktes den ordentligt.

här har du en handbok om din nissan som jag kikade lite i http://www.nissan-4x4.ru/Razdeluy/Remon ... opencat=46

delarna köpte jag från japan (gjorde en liten special beställning med lite udda grejer), men rullarna går ju att få tag i överallt.

hoppas de rättade ut lite av frågetecknen.

Skriv svar