Cherokee -98 Diesel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Cherokee -98 Diesel
Hej!
Här kommer det att skrivas om min Cherokee Diesel som ska byggas
om till en mild offroadbil.
Bilen köptes strax innan semestern med lite GDS som en/några spruckna toppar, går
åt ca 1liter på 30mil, ska fixas till vintern.
Fjädrar bak var tokslut.
tveksam funktion på a/c, fixas efter topparna.
I helgen som var gjorde vi ett ryck och slaktade min gamla Cherokee på
höjning och lite annat bra och ha som axlar och kardaner.
Sedan fortsatte vi med att montera höjningen och lite andra roliga saker
som longarms och shackle relocation kit.
Gamla bilen efter High Chaparall.
Donatorn och Kompisens Wrangler.
Höjningen består av OME(Old Man Emu) bladfjädrar 2.5tum, OME framfjädrar till ZJ(Grand cherokee)
Höjer 3tum, OME stötdämpare 3+tum, Hemmasvarvade "bumpstop" 2.3tum och dom svarta
blanka sakerna är shackle relocation kitet.
Bumpstoppen testmonterade, gängat M12 i fjädertallriken.
Longarmskitet från IRO(Iron Rock Offroad) rejäla saker.
växellådsbalken som dom sitter i är monterad tidigare, den fick modifieras
innan för att passa dieseln där motorn och lådan sitter längre fram och
har en annan typ av växellådsfäste.
Shackle relocation kitet från H.D offroad enginering ihopmonterat.
Monterat på bilen, höjer ca 1tum och tillåter att man kan ändra shackelvinkeln.
Här kommer det att skrivas om min Cherokee Diesel som ska byggas
om till en mild offroadbil.
Bilen köptes strax innan semestern med lite GDS som en/några spruckna toppar, går
åt ca 1liter på 30mil, ska fixas till vintern.
Fjädrar bak var tokslut.
tveksam funktion på a/c, fixas efter topparna.
I helgen som var gjorde vi ett ryck och slaktade min gamla Cherokee på
höjning och lite annat bra och ha som axlar och kardaner.
Sedan fortsatte vi med att montera höjningen och lite andra roliga saker
som longarms och shackle relocation kit.
Gamla bilen efter High Chaparall.
Donatorn och Kompisens Wrangler.
Höjningen består av OME(Old Man Emu) bladfjädrar 2.5tum, OME framfjädrar till ZJ(Grand cherokee)
Höjer 3tum, OME stötdämpare 3+tum, Hemmasvarvade "bumpstop" 2.3tum och dom svarta
blanka sakerna är shackle relocation kitet.
Bumpstoppen testmonterade, gängat M12 i fjädertallriken.
Longarmskitet från IRO(Iron Rock Offroad) rejäla saker.
växellådsbalken som dom sitter i är monterad tidigare, den fick modifieras
innan för att passa dieseln där motorn och lådan sitter längre fram och
har en annan typ av växellådsfäste.
Shackle relocation kitet från H.D offroad enginering ihopmonterat.
Monterat på bilen, höjer ca 1tum och tillåter att man kan ändra shackelvinkeln.
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Cherokee -98 Diesel
Längre bromsslangar från IRO som ska monteras till helgen med nya bromsrör
runt om.
Skärmkanter fram kommer att kapas upp och bak blir det
en "cut and fold" för att få plats att med mina 33x10.5x15.
/Martin
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Cherokee -98 Diesel
Så här blev det med höjningen, 3tum fram och 3.5tum bak.
fälgarna kommer från den gamle och ska bytas till orginalfälgar när vinterhjulen åker på.
/Martin
fälgarna kommer från den gamle och ska bytas till orginalfälgar när vinterhjulen åker på.
/Martin
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Cherokee -98 Diesel
Bytt till längre bromslangar och alla bromsrör i helgen efter höjningen och
gjort en cut & fold på skärmkanterna bak för att det ska gå fritt med 33" hjul.
Testkört på Värnamos område i höstas med full belåtenhet, det
tar i lite vid full rattutslag och max infjädring, fixas med justering av styrstoppen.
Nu i julledigheten har jag fått på quick disconnect på krängningshämmaren fram
och även bytt till 4st fabriksnya topplock.
/Martin
gjort en cut & fold på skärmkanterna bak för att det ska gå fritt med 33" hjul.
Testkört på Värnamos område i höstas med full belåtenhet, det
tar i lite vid full rattutslag och max infjädring, fixas med justering av styrstoppen.
Nu i julledigheten har jag fått på quick disconnect på krängningshämmaren fram
och även bytt till 4st fabriksnya topplock.
/Martin
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Cherokee -98 Diesel
Blir riktigt snygg! Skulle helt klar kunna tänka mej en sån till vardagskörning! Ha koll på kylet bara då dom ska vara riktigt känsliga.
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Cherokee -98 Diesel
Japp, topparna är känsliga men inget problem om man sköter dom korrekt.OBELIX skrev:Blir riktigt snygg! Skulle helt klar kunna tänka mej en sån till vardagskörning! Ha koll på kylet bara då dom ska vara riktigt känsliga.
SKREV OBELIX
Man får inte belasta motorn hårt innan full arbetstemp då går toppackningen.
Topparna kan spricka om man inte efterkyler innan
man stänger av den om man kört hårt, typ tungt släp(eller träffkörning ).
Alltid köra med ett öga på tempmätaren.
Annars är det en kanonbil till vardags, skön att köra och går billigt,
ca 1L/mil med 33" och ca 0,8L/mil med orginalhjulen.
Enda nackdelen för mig är att dom har manuell växellåda.
/Martin
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Cherokee -98 Diesel
Ser ju kanon ut. Med lite uppfrächning av plastdetaljerna så skulle den ju se ut som ny.
Finns det nerväxling att få tag på till lågväxeln till diesel-varianten?
Finns det nerväxling att få tag på till lågväxeln till diesel-varianten?
Suzuki sj424 td -85
Re: Cherokee -98 Diesel
trevligt projekt, var själv sugen på n cherokee diesel innan jag köpte toyotan, men när jag fick höra om motorn och priset på toppar så backade jag...
Hur mycket fick du ge för dina toppar om man får fråga?
Hur mycket fick du ge för dina toppar om man får fråga?
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
Toyotan
Re: Cherokee -98 Diesel
Tack!mateks skrev:Ser ju kanon ut. Med lite uppfrächning av plastdetaljerna så skulle den ju se ut som ny.
Förd.lådan växlar ner ca:2.7, ska man ha mer är det byte av förd.låda som gäller.mateks skrev:Finns det nerväxling att få tag på till lågväxeln till diesel-varianten?
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Cherokee -98 Diesel
Toppar styck 1409:-Victor skrev:trevligt projekt, var själv sugen på n cherokee diesel innan jag köpte toyotan, men när jag fick höra om motorn och priset på toppar så backade jag...
Hur mycket fick du ge för dina toppar om man får fråga?
Packningssats 833:-
Allt inkl frakt
Totalt ca:7000:- med olje & glykolbyte, tycker det är rätt okej när
skroten vill ha 1250:- styck för beg toppar som gått 25000mil.
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Cherokee -98 Diesel
Fan, det var ju gratis jämfört med dom skräckpriser jag läst om tidigare Skoj att läsa om den!
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Cherokee -98 Diesel
Tyvärr är dom flesta skräckhistorierna berättade av folk som inte har en diesel själva.
Har hört från andra att bara topparna ska kosta 14000:-
Nu kanske jag har haft tur med mina priser men under 10000:- ska inte vara några
problem att komma under om man gör jobbet själv.
Går att komma ännu billigare undan om man först kollar vilket topp som är kass
genom att ta bort vattenkanalen och se vilken cyl, det bubblar ifrån och bara
byta den toppen (oftast 4:ans topp).
Kolla efter 0.35
http://www.youtube.com/watch?v=_Ia8PnHTy8s
Tänkte byta bara en på min men ville ha det ordentligt gjort så
det blev 4 nya ist.
Har hört från andra att bara topparna ska kosta 14000:-
Nu kanske jag har haft tur med mina priser men under 10000:- ska inte vara några
problem att komma under om man gör jobbet själv.
Går att komma ännu billigare undan om man först kollar vilket topp som är kass
genom att ta bort vattenkanalen och se vilken cyl, det bubblar ifrån och bara
byta den toppen (oftast 4:ans topp).
Kolla efter 0.35
http://www.youtube.com/watch?v=_Ia8PnHTy8s
Tänkte byta bara en på min men ville ha det ordentligt gjort så
det blev 4 nya ist.
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;