Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

squiz3r
Hemmastadd
Inlägg: 213
Blev medlem: tis dec 25, 2012 20:55
Ort: Lund

Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av squiz3r » lör dec 29, 2012 11:00

Tjena! Igår var jag och köpte en Jeep Cherokee Limited -94 års modell med 4L high output motor (183hk). Har gått 24500mil. Den låg ute för 16k, besiktigad till 20 maj och 1200kr kvar på skatten. 13k lyckades jag dock pruta ner den till! Det är min första bil, så jag har dålig erfarenhet av hur mycket rost osv som är ok.. Lägger upp lite bilder så får ni säga vad ni tror. Har några frågor också, skriver dem med röd text.

Bilen i sin helhet. Vindrutetorkare osv verkar fungera överallt. Några av fönsterhissarna är dock väldigt sega, så det behövs väll lite olja i deras mekanismer gissar jag?
Bild

Bild

Bild

Sitter 225/70R15 Nokian All Season däck på den. Får ta och beställa riktiga vinterdäck.. Däckonine verkar vara billiga, smidiga och ha bra utbud?
Bild

Elektriskt justerbara stolar, allt fungerar. Riktigt härlig känsla i strömbrytarna med metallspak!
Bild

Bagageluckan går dock inte att få in nyckeln i, och centrallåset låser inte den.. Så jag får undersöka det.
Bild

Innerbelysningen tänds när jag öppnar dörrarna, men jag kan inte tända den inifrån... Där är ju två tryckknappar vid lampan, men det börjar inte lysa när man trycker på någon av dem.. :jump: Vad är det för runda fönster som sitter framför lampan??
Bild

..Och vad är detta för klump i mitten?

Bild


Bild

Låsen i dörrarna behöver smörjas också, dem är tröga.. Bakdörren låste jag, och nu kan jag inte få upp den igen.. Strömbrytarna till fönsterhissen på passagerardörren saknas.. (men det går ju att öppna och stänga från förarsidan)
Bild

Nu kommer lite rostbilder på underredet. Ni får säga vad ni tror. Den fick förra besiktningen en bra att veta på rost i vänster yttre balk, är detta samma som tröskellådan?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bakom höger hjul är det lite större rostangrepp, men detta bryr sig inte bilprovningen om väll? Känns inte som någon bärande del..
Bild

Bild

Under motorn är det rätt oljigt.. Tror det läcker lite mellan sumpen och blocket.. Runt utgående axel på fördelningslådan är också rätt oljigt, så jag ska kolla oljenivån i den sen. Är detta något jag borde fixa till innan besiktningen? Eller räcker det att torka av med ett papper innan jag kör dit? :poke:
Bild

Bild

På bilderna såg jag precis en spak på ratten som jag missat innan :mrgreen: Den övre lilla spaken, vad gör den?
Bild

Motor..
Bild

Fläktremmen är lite torrsprucken.. Den borde bytas? Om den går av, då tappar jag servostyrning och bromsen? Men kammaxeln går via en kedja? Den behöver man inte bry sig om sålänge den inte rasslar?
Bild

Bild

Så, vad tror ni? Bra eller dåligt köp?

Mvh. Daniel
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av Sdkfz251 » lör dec 29, 2012 12:39

Ser trevlig ut... Cherokee är trevliga kärror.

Har däcken bra mönster så avvakta med att byta, vintern är ju rätt varm hittills... Kan vara en onödig kostnad att pynta upp 4-5000:- på däck som du kanske inte behöver. All Season borgar ju för att det även duger på vintern... kolla snöflinga på däcksida, då duger däcket om det har bra mönster.

För säkerhets skull så byt serpentinremmen, det skadar inte att ha friska grejor. Klumpen du undrar om som sitter i taket är sensor för automatiskt garageport alternativt tutgrunka/sensor för larmet... dom ser lite olika ut i olika årsmodeller.

Balk och tröskel är inte samma sak, trösklen på XJ är en rostmagnet, balken bör du dock se över då den är "bärande"-typ... så mycket den nu kan vara på en Uni body. Balken först och därefter tröskel. Jag har kört in med XJ med rostiga trösklar och inte fått något på det, året därpå och en annan besiktnings station fick jag tvåa, det beror lite på stationen :poke:

Rosten längst bak kan ge påpekande, men borde inte igentligen... jag vet folk som kapar av och svetsar igen, precis som man gjorde på Volvo 140 & 240 reservhjulsbaljor förr.

Den lilla spaken bakom ratten är till för att justera vinkel på rattstång, typ tilt stång.

Trevlig bil till en trevlig slant :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Niklas R
Hemmastadd
Inlägg: 195
Blev medlem: lör apr 07, 2012 8:11
Ort: Kristinehamn

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av Niklas R » lör dec 29, 2012 14:01

Dom runda fönstren är lampor.
Mitsubishi Pajero :D
https://www.facebook.com/LusaskensOffroaders" onclick="window.open(this.href);return false;

squiz3r
Hemmastadd
Inlägg: 213
Blev medlem: tis dec 25, 2012 20:55
Ort: Lund

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av squiz3r » lör dec 29, 2012 14:45

Tog ut Jeepen på en tur i skogen idag.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Körde fast i en snövall så att den hängde sig på underredet..
Bild

Bild

Bild

När jag försökte komma loss genom att stoppa stenar under däcken upptäckte jag att när jag hade fördelningslådan i 4LOW så drev den bara på två hjul i taget.. Ett hjul där fram och ett hjul på bakaxeln spann, de andra var stilla. Men i parttime (och 4LOW) ska den väll låsa alla diffar, dvs både i fördelarlådan samt på bakaxel och framaxel? Har jag missuppfattat eller är något trasigt? Parttime-lampan på instrumentpanelen slocknar inte alltid heller när jag byter från parttime till fulltime eller 2WD..

I övrigt är jag mycket nöjd :)

Angående däcken så har jag inte hittat någon snöflinga på dem, står "All Season North America" och snorhala är dem på is/packad snö.

Låsen är uppsmörjda nu, så tanklock går att låsa numera. Bagageluckan går bara att låsa elektriskt inifrån, nyckeln går inte att få in i låset. Förardörren går inte heller att låsa/låsa upp utifrån..

Belysningen är lätt att glömma på eller av.. Borde det inte gå att bara koppla in den till tändningen istället? Jag har svårt att se när man skulle vilja ha belysningen på utan att ha tändningslåset till?..
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av sleeper_86 » lör dec 29, 2012 14:56

Kan vara åt andra håller när man vill smyga runt i skogen utan massa lysen på :wink:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av Danne » lör dec 29, 2012 15:20

Har svårt att tro att Cherokee skulle ha någon låsning av axlarna original.
Det enda den enda låsning är nog den som låser i hop fram och bakaxel dvs att den driver 50% på ett hjul bak och 50% på ett hjul fram.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av Robe » lör dec 29, 2012 16:04

Sitter förmodligen en trött limited slip i bakaxeln men inga spärrar original.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Dave King
Hemmastadd
Inlägg: 116
Blev medlem: tis apr 03, 2012 18:27

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av Dave King » lör dec 29, 2012 18:39

Ang c-lås så testa att smörja med tunn olja å funkar inte de så tappar den 2v per dörr å därför så funkar de dåligt. Man kan löda i två relän på hö sida så får du jämn ström i alla dörrar. Sök på google så finns ett par guider. Inget avancerat. Elhissarna är viktigt att först rengöra med typ brakeclean å elrengöring å sen nytt fett å smörj. Annars börjar dom djävlas snart igen.
Grand Cherokee ZJ. Projekt.

Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.

Suzuki Jimny -06. Projekt

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av Rössvik » sön dec 30, 2012 17:53

angående din innerbelysning så hur ser ljuse knappen ut på dom där??? en rund grej med 2 lägen o dra i??? isåfall pröva o vrida på den, den bör även styra instrument belysningen mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

squiz3r
Hemmastadd
Inlägg: 213
Blev medlem: tis dec 25, 2012 20:55
Ort: Lund

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av squiz3r » tis jan 01, 2013 18:06

I förgår körde jag ner jeepen till skåne. Den har gått ca. 100 mil nu sen jag köpte den och överlag har den gått bra!

Precis när jag hade köpt den och bara kört några hundra meter så hostade motorn till och dog i en halv sekund så att bilen bromsade till ordentligt. Detta hände tre gånger på ca 5 minuter. Eftersom tankmätaren stod i botten när jag fick den så misstänkte jag att den sög luft. Sen har den gått bra, förutom när jag körde hem till skåne. Efter 45 mil låg jag på motorvägen och då hostade den till en gång trots ganska mycket bränsle i tanken.. Någon som känner igen felet eller misstänker något?

På vägen ner stannade jag till på en strand och lekte lite :mrgreen:
Bild

Bild

Sen blev det att städa bilen. När jag köpte den ingick lite gammalt godis, kvitton och diverse skit.. Men efter damsugning och tvättning med diskmedelsvatten blev den riktigt fräsch! Bara bagaget som är lite sunkigt fortfarande..

Extrahjulet var riktigt fint, helt oanvänt. Dock inte riktigt samma fälgar som sitter på bilen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bagaget utrustades också med bogserlina, spännremmar, förstahjälpenlåda och ficklampa. Jag får ta och snickra ihop något låda att lägga detta i så det inte far runt hit o dit.. En brandsläckare skall inhandlas också.
Bild

Bakom reservhjulet ligger också snöborsten och antiglidmattor att lägga under hjulen vid fastkörning.
Bild

Under baksätet hittade jag ett stort stuvutrymme med ett fälgkors och en domkraft. Här placerade jag lite andra verktyg, hushållspapper och en planka. Kan alltid vara bra att ha! :)
Bild

Under resan hem fick jag dock problem med ljusspaken.. Den var varm som bara den och lite då och då slocknade allt ljus.. Lite småläskigt när det blir kolsvart runt bilen! Efter ett tag med helljus började det ryka från den också, iriterande med tanke på att jag inte hade någon brandsläckare till hands.. Men jag körde resten av sträckan utan helljuset, så det löste sig ändå.

Igår tänkte jag plocka loss brytaren och se om jag hittade felet. Men det var tydligen lättare sagt än gjort.. Enda sättet jag hittade att komma åt den var att först plocka bort hela instrumentpanelen och sedan komboinstrumentet..
Bild

Antagligen var det oxid i kontakterna som gjorde att det blev varmt -> plasten smälte. Lite elektronikspray på den så fungerade det toppen sen :)
Bild

Med tanke på rosten i underredet vad tror ni om att pensla in allt med rå linolja?

// Daniel
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

corny_conny
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: tor apr 07, 2011 13:19
Ort: Västerhaninge

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av corny_conny » tis jan 01, 2013 21:52

omkopplaren för ljuset är ett klassiskt bekymmer på dessa, brukar behöva bytas ... finns även en kabel å relä-sats på biltema för hel/halvljus som avlastar orginal elsystem = klockrent för slippa fler överbelastningar på ljusomkopplaren.

Skaffa en Haynes-manual till Jeepen.... hade du kollat i en sån så hade du sett låsningen som håller omkopplaren på plats underifrån, å fått loss den på 5min :tumbup:

en annan klassiker är cps-givaren, brukar kunna ge motorbekymmer... använd sökknappen å du finner massor "bra å veta" :mrgreen:
why go mainstream...

Jeep XJ -92 31", 3" höjning, julavinsch, snorkel + div hemmasmide

Suzuki Grand Vitara -95 , original... än så länge..

micke 4x4
Rutinerad
Inlägg: 430
Blev medlem: lör jul 29, 2006 23:46
Ort: Trollhättan

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av micke 4x4 » tis jan 01, 2013 22:13

här har du länken till biltemas relä sats.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... are-42680/
funkar skit bra.
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch

squiz3r
Hemmastadd
Inlägg: 213
Blev medlem: tis dec 25, 2012 20:55
Ort: Lund

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av squiz3r » ons jan 02, 2013 18:04

Efter en skogstur på en övningsbana för pansarvagnar så tog jag mod till mig för att lyfta på mattan i bagaget. Det jag såg var inte helt underbart..

Bild

Bild

Bild

Vad tror ni? Är det bara till att plocka bort tanken och svetsa igen hålen eller är det värre än så?
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av dalaoffroad » ons jan 02, 2013 18:19

Om jag var i din situation skulle jag passa på och höja golvet 10cm så tanken kommer högre upp.
Munk
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

squiz3r
Hemmastadd
Inlägg: 213
Blev medlem: tis dec 25, 2012 20:55
Ort: Lund

Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee

Inlägg av squiz3r » tor jan 03, 2013 10:46

Ett stycke Haynes bok beställt.

dalaoffroad: Låter i och för sig som en bra ide. Får kolla upp hur svårt/lätt det är :)

Någon som vet om man kan sätta på 31 x 10,5-15 däck (Discoverer M+S cooper) på bilen utan att höja? Blir nog lite trångt väll?
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

Skriv svar