Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

swedjeep
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor maj 29, 2008 9:43
Ort: Falun

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av swedjeep » lör jan 05, 2013 21:27

Stämmer bra det, kul att du kommit en bit nu, lyckades inte få fatt på tysken ang alt manuell låda. Tycker du gjort en strålande insats , hoppas din pappas bygge blir lika bra.... kul med J20's, Gamla militära som ni fick köpa delar ifrån kommer jag antagligen lyfta över karossen till en Dodge W3500 med Dana 60 fram o Bak och lägga bonna flak på.

Ser fram emot mer uppdateringar.

Har extra bladfjäder paket från Dodge W350 som gick som bilbärgare så kanske finns något där som passar som förstärkning till bladfjäderpaketet fram.

Micke

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av Grottulf » lör jan 05, 2013 22:27

Joel_Vbg skrev: Problemet är väl att det inte finns så många smala Dana60, om det ens finns?
Jag är inte säker på att J20 axlarna är så mycket smalare än på övriga fullsize pickuper. :vetej:
J10/J20 brukar ju räknas som full-size även de.

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av Privatperson » lör jan 05, 2013 23:04

Grottulf skrev:
Joel_Vbg skrev: Problemet är väl att det inte finns så många smala Dana60, om det ens finns?
Jag är inte säker på att J20 axlarna är så mycket smalare än på övriga fullsize pickuper. :vetej:
J10/J20 brukar ju räknas som full-size även de.
lite googlande tyder på att J20 axlar är kring 66" breda , vet inte om det är samma fram/bak .

J10 = 1/2 ton , J20 = 3/4 ton antar jag , finns det J30 ?
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av Grottulf » lör jan 05, 2013 23:35

Privatperson skrev:
Grottulf skrev:
Joel_Vbg skrev: Problemet är väl att det inte finns så många smala Dana60, om det ens finns?
Jag är inte säker på att J20 axlarna är så mycket smalare än på övriga fullsize pickuper. :vetej:
J10/J20 brukar ju räknas som full-size även de.
lite googlande tyder på att J20 axlar är kring 66" breda , vet inte om det är samma fram/bak .

J10 = 1/2 ton , J20 = 3/4 ton antar jag , finns det J30 ?
OK, i så fall är de bara 1,5" smalare än en dodge-axel som ligger på 67.5"
Någon 1-tons J30 har det aldrig funnits vad jag vet, om man inte ska räkna Kaiser m715 men det var ju en rent militär variant.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av Joel_Vbg » sön jan 06, 2013 9:58

Grottulf skrev:
Privatperson skrev:
Grottulf skrev:Jag är inte säker på att J20 axlarna är så mycket smalare än på övriga fullsize pickuper. :vetej:
J10/J20 brukar ju räknas som full-size även de.
lite googlande tyder på att J20 axlar är kring 66" breda , vet inte om det är samma fram/bak .

J10 = 1/2 ton , J20 = 3/4 ton antar jag , finns det J30 ?
OK, i så fall är de bara 1,5" smalare än en dodge-axel som ligger på 67.5"
Någon 1-tons J30 har det aldrig funnits vad jag vet, om man inte ska räkna Kaiser m715 men det var ju en rent militär variant.
Så det är inte större skillnad än 1.5" totalt i bredd? Trodde de var mer, släpade runt en J20 på transport för ett tag sedan...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

persson
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
Ort: Sunne

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av persson » sön jan 06, 2013 10:06

Nymoen skrev:Skoj , det var nog jag som tipsade dig :-) har en svagt minne av det
Jag jobbar ju med Micke .
Kul att se det går framåt :-)

okej , Jag har tänkt att förstärka ramen med kryss-stag . och sen hoppas jag på att Jeep tillåter att karossen får ha så mycket nm.

Nymoen : Okaj ja det är inte omöjligt :) och mer blir det !


Okej micke, Tror du att dom bladen är lika böjda som mina är, För mina är ganska böjda ändå, och om det nu skulle vara samma bredd på dom ? (:
Diesel smoke

King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut

persson
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
Ort: Sunne

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering UPDATE 8/2-13

Inlägg av persson » tis jan 08, 2013 20:56

Nu har jag fått tummen ur och gjort lite småsaker på Jeep:en ! =)

Började med att riva isär framaxeln, Som är en Dana44. Och nu har jag funnit min digitalkamera, Sp hoppas att ni ser lite bättre vad jag håller på med nu !


Bild

Nu förstog jag hur man skulle få isär spektaklet . Tack för hjälpen med kommentarer!

Bild

Tvättade av allt fett med diesel och fotogen. Sen blir det gnugga och göra rent så gott man kan :) Vad kallas den här egentligen ? Hjul-spindel-lagrings-tapp ???? (:

Bild

Mycket tvätta, Fysatan vad tid det tar -.- men det blir bra, och allt verkar vara i väldigt bra skick därav det låga miltalet ! . Det blir många smådelar och hoppas att allt finns kvar tills jag får ihop tillbaks ! :roll:

Bild

Somsagt väldigt många småsaker . Men jag hoppas på att dom flesta grejerna bara passar på ett vis :) Manuella frihjulsnav satt det på också , Vilket jag tycker väldigt mycket om !

Bild


Här har vi lite drivaxlar och diverse . Ett knutkors var helt slut , och det andra var lite glapp så jag byter båda två . Lika bra när man ändå är i farten och har ångan uppe i det här med att handla ! :lol:

Bild

Här fick jag också reda på hur man delade knutkorsen från drivaxlarna . Den där filmen sparade många timmar ,Tårar och kanske eventuellt drivaxlar ? ! ojojoj..




Hjullagrena på båda sidor var väldigt fina . Både innre och yttre. Blir att tvätta i mera diesel och sen fetta in häftigt !

Bild


Har också förstärkt bladfjäderbuntarna fram bed gamla blad från original buntarna . Gjorde som ni hade kommenterat tidigare ,Använde en stor press och böjde dom på många ställen , Och till slut så blev även det också bra . Fick byta centrumbulten som håller ihop bunden samt "glidskydden" längst ut u vardera ände .

Bild

Jag tog två blad från den gamla bunten . kanske är för mycket, Eller för lite . Men det är inte värre än att jag provkör såhär och ser hur det funkar . Och modifierar med senare utifrån hur den går efter vägen , Ska ju inte bli någon terrängbil det här dock . :roll:

Visst blev det skillnad ?
Bild

Har också börjat rostlaga hytten ... Det blir stora lappar på vissa ställen . Började här i nederkant bakkant på hytten . Och oj vad tid det tar :rodnar:

Bild

Även i större delen av golvet . Jag är ingen världsmästare på att rostlaga , Hoppas mest på att slippa trilla igenom golvet när det är klart . Då är jag nöjd ! (:

Bild

Ska slipa hela underredet med negerkrull sen när jag rostlagat klart , Och sen måla golvet på båda sidor med epoxi . Sen får det bli några flaskor med undderredsmassa under golvet så det blir fräscht! :wink:

Bild

Slipade lite på ena skärmkanten på flaket, Den allra värsta . Får se när jag hinner och ge den här ett lyft . Hytten tar sån tid , men nu slipper det göra ont i mig varje gång jag går förbi flaket och ser den rost-röda skärmkanten ! (:

Bild

Här är en bättre bild på ramen . !

Bild

Det var allt för dom här två dagarna . KOMMENTERA NU !!!
Diesel smoke

King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av MrHawk » tis jan 08, 2013 21:09

snyggt jobbat :tumbup:
I aim to misbehave

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av Hynboholm » tis jan 08, 2013 21:10

MrHawk skrev:snyggt jobbat :tumbup:
+1! :tumbup:

persson
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
Ort: Sunne

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av persson » tis jan 08, 2013 21:20

Tackar ! :)
Diesel smoke

King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering UPDATE 8/2-13

Inlägg av Privatperson » tis jan 08, 2013 21:24

persson skrev:
Det var allt för dom här två dagarna . KOMMENTERA NU !!!
Det räcker gott å väl , KanonJOBB :beer:

när du fettar in lagren , kör med den rätta metoden då ; en rejäl klick fett i ena handen och typ skrapa med lagret i fettet så det kommer in ordentligt bakom rullarna
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

persson
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
Ort: Sunne

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering UPDATE 8/2-13

Inlägg av persson » tis jan 08, 2013 21:41

Privatperson skrev:
persson skrev:
Det var allt för dom här två dagarna . KOMMENTERA NU !!!
Det räcker gott å väl , KanonJOBB :beer:

när du fettar in lagren , kör med den rätta metoden då ; en rejäl klick fett i ena handen och typ skrapa med lagret i fettet så det kommer in ordentligt bakom rullarna

Okej bra att tänka på . :)
Diesel smoke

King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut

Felix
Forumräv
Inlägg: 718
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av Felix » tis jan 08, 2013 22:16

Ser sjukt fint ut! Jag ska bli riktigt rik en dag och köpa bilen av dig om du lyckas regga med cumminsen. Det är en otrolig kombo med en j20 och den motorn.

Sen tycker jag din rostlagning ser himla bra ut! Kör hårt.
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

persson
Hemmastadd
Inlägg: 162
Blev medlem: fre jul 23, 2010 10:04
Ort: Sunne

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av persson » tis jan 08, 2013 22:46

Felix skrev:Ser sjukt fint ut! Jag ska bli riktigt rik en dag och köpa bilen av dig om du lyckas regga med cumminsen. Det är en otrolig kombo med en j20 och den motorn.

Sen tycker jag din rostlagning ser himla bra ut! Kör hårt.

Haha ja det låter spännande , Men det är många år de tills jag har tröttnat på den , Förmodligen aldrig :)

Ja det är nog inte det enklaste att regga den med cumminsen , Men ska försöka allt jag kan , Och tycker nog att de ska gå på ett eller annat vis . Men Jeep ville inte hjälpa mig med att skriva intyg på hur mycket karossen klarade och var tillåtet i vridmoment och effekt :(
En till käpp i hjulet ... Så måste klura ut något annat (: !
Diesel smoke

King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering

Inlägg av peterand » tis jan 08, 2013 23:21

Gör det i två steg, först en diesel med mindre effekt än din org bensinare, vips har du diesel i papperna. Med lite maskering ser ingen nån skillnad på olika dieselrovor..bara en tanke :roll:
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Skriv svar