Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Stämmer bra det, kul att du kommit en bit nu, lyckades inte få fatt på tysken ang alt manuell låda. Tycker du gjort en strålande insats , hoppas din pappas bygge blir lika bra.... kul med J20's, Gamla militära som ni fick köpa delar ifrån kommer jag antagligen lyfta över karossen till en Dodge W3500 med Dana 60 fram o Bak och lägga bonna flak på.
Ser fram emot mer uppdateringar.
Har extra bladfjäder paket från Dodge W350 som gick som bilbärgare så kanske finns något där som passar som förstärkning till bladfjäderpaketet fram.
Micke
Ser fram emot mer uppdateringar.
Har extra bladfjäder paket från Dodge W350 som gick som bilbärgare så kanske finns något där som passar som förstärkning till bladfjäderpaketet fram.
Micke
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Jag är inte säker på att J20 axlarna är så mycket smalare än på övriga fullsize pickuper.Joel_Vbg skrev: Problemet är väl att det inte finns så många smala Dana60, om det ens finns?
J10/J20 brukar ju räknas som full-size även de.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 488
- Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
- Ort: Solna/Sthlm
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
lite googlande tyder på att J20 axlar är kring 66" breda , vet inte om det är samma fram/bak .Grottulf skrev:Jag är inte säker på att J20 axlarna är så mycket smalare än på övriga fullsize pickuper.Joel_Vbg skrev: Problemet är väl att det inte finns så många smala Dana60, om det ens finns?
J10/J20 brukar ju räknas som full-size även de.
J10 = 1/2 ton , J20 = 3/4 ton antar jag , finns det J30 ?
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
Blazer -88 350/700
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
OK, i så fall är de bara 1,5" smalare än en dodge-axel som ligger på 67.5"Privatperson skrev:lite googlande tyder på att J20 axlar är kring 66" breda , vet inte om det är samma fram/bak .Grottulf skrev:Jag är inte säker på att J20 axlarna är så mycket smalare än på övriga fullsize pickuper.Joel_Vbg skrev: Problemet är väl att det inte finns så många smala Dana60, om det ens finns?
J10/J20 brukar ju räknas som full-size även de.
J10 = 1/2 ton , J20 = 3/4 ton antar jag , finns det J30 ?
Någon 1-tons J30 har det aldrig funnits vad jag vet, om man inte ska räkna Kaiser m715 men det var ju en rent militär variant.
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Så det är inte större skillnad än 1.5" totalt i bredd? Trodde de var mer, släpade runt en J20 på transport för ett tag sedan...Grottulf skrev:OK, i så fall är de bara 1,5" smalare än en dodge-axel som ligger på 67.5"Privatperson skrev:lite googlande tyder på att J20 axlar är kring 66" breda , vet inte om det är samma fram/bak .Grottulf skrev:Jag är inte säker på att J20 axlarna är så mycket smalare än på övriga fullsize pickuper.
J10/J20 brukar ju räknas som full-size även de.
J10 = 1/2 ton , J20 = 3/4 ton antar jag , finns det J30 ?
Någon 1-tons J30 har det aldrig funnits vad jag vet, om man inte ska räkna Kaiser m715 men det var ju en rent militär variant.
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Nymoen skrev:Skoj , det var nog jag som tipsade dig har en svagt minne av det
Jag jobbar ju med Micke .
Kul att se det går framåt
okej , Jag har tänkt att förstärka ramen med kryss-stag . och sen hoppas jag på att Jeep tillåter att karossen får ha så mycket nm.
Nymoen : Okaj ja det är inte omöjligt och mer blir det !
Okej micke, Tror du att dom bladen är lika böjda som mina är, För mina är ganska böjda ändå, och om det nu skulle vara samma bredd på dom ? (:
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering UPDATE 8/2-13
Nu har jag fått tummen ur och gjort lite småsaker på Jeep:en ! =)
Började med att riva isär framaxeln, Som är en Dana44. Och nu har jag funnit min digitalkamera, Sp hoppas att ni ser lite bättre vad jag håller på med nu !
Nu förstog jag hur man skulle få isär spektaklet . Tack för hjälpen med kommentarer!
Tvättade av allt fett med diesel och fotogen. Sen blir det gnugga och göra rent så gott man kan Vad kallas den här egentligen ? Hjul-spindel-lagrings-tapp ???? (:
Mycket tvätta, Fysatan vad tid det tar -.- men det blir bra, och allt verkar vara i väldigt bra skick därav det låga miltalet ! . Det blir många smådelar och hoppas att allt finns kvar tills jag får ihop tillbaks !
Somsagt väldigt många småsaker . Men jag hoppas på att dom flesta grejerna bara passar på ett vis Manuella frihjulsnav satt det på också , Vilket jag tycker väldigt mycket om !
Här har vi lite drivaxlar och diverse . Ett knutkors var helt slut , och det andra var lite glapp så jag byter båda två . Lika bra när man ändå är i farten och har ångan uppe i det här med att handla !
Här fick jag också reda på hur man delade knutkorsen från drivaxlarna . Den där filmen sparade många timmar ,Tårar och kanske eventuellt drivaxlar ? ! ojojoj..
Hjullagrena på båda sidor var väldigt fina . Både innre och yttre. Blir att tvätta i mera diesel och sen fetta in häftigt !
Har också förstärkt bladfjäderbuntarna fram bed gamla blad från original buntarna . Gjorde som ni hade kommenterat tidigare ,Använde en stor press och böjde dom på många ställen , Och till slut så blev även det också bra . Fick byta centrumbulten som håller ihop bunden samt "glidskydden" längst ut u vardera ände .
Jag tog två blad från den gamla bunten . kanske är för mycket, Eller för lite . Men det är inte värre än att jag provkör såhär och ser hur det funkar . Och modifierar med senare utifrån hur den går efter vägen , Ska ju inte bli någon terrängbil det här dock .
Visst blev det skillnad ?
Har också börjat rostlaga hytten ... Det blir stora lappar på vissa ställen . Började här i nederkant bakkant på hytten . Och oj vad tid det tar
Även i större delen av golvet . Jag är ingen världsmästare på att rostlaga , Hoppas mest på att slippa trilla igenom golvet när det är klart . Då är jag nöjd ! (:
Ska slipa hela underredet med negerkrull sen när jag rostlagat klart , Och sen måla golvet på båda sidor med epoxi . Sen får det bli några flaskor med undderredsmassa under golvet så det blir fräscht!
Slipade lite på ena skärmkanten på flaket, Den allra värsta . Får se när jag hinner och ge den här ett lyft . Hytten tar sån tid , men nu slipper det göra ont i mig varje gång jag går förbi flaket och ser den rost-röda skärmkanten ! (:
Här är en bättre bild på ramen . !
Det var allt för dom här två dagarna . KOMMENTERA NU !!!
Började med att riva isär framaxeln, Som är en Dana44. Och nu har jag funnit min digitalkamera, Sp hoppas att ni ser lite bättre vad jag håller på med nu !
Nu förstog jag hur man skulle få isär spektaklet . Tack för hjälpen med kommentarer!
Tvättade av allt fett med diesel och fotogen. Sen blir det gnugga och göra rent så gott man kan Vad kallas den här egentligen ? Hjul-spindel-lagrings-tapp ???? (:
Mycket tvätta, Fysatan vad tid det tar -.- men det blir bra, och allt verkar vara i väldigt bra skick därav det låga miltalet ! . Det blir många smådelar och hoppas att allt finns kvar tills jag får ihop tillbaks !
Somsagt väldigt många småsaker . Men jag hoppas på att dom flesta grejerna bara passar på ett vis Manuella frihjulsnav satt det på också , Vilket jag tycker väldigt mycket om !
Här har vi lite drivaxlar och diverse . Ett knutkors var helt slut , och det andra var lite glapp så jag byter båda två . Lika bra när man ändå är i farten och har ångan uppe i det här med att handla !
Här fick jag också reda på hur man delade knutkorsen från drivaxlarna . Den där filmen sparade många timmar ,Tårar och kanske eventuellt drivaxlar ? ! ojojoj..
Hjullagrena på båda sidor var väldigt fina . Både innre och yttre. Blir att tvätta i mera diesel och sen fetta in häftigt !
Har också förstärkt bladfjäderbuntarna fram bed gamla blad från original buntarna . Gjorde som ni hade kommenterat tidigare ,Använde en stor press och böjde dom på många ställen , Och till slut så blev även det också bra . Fick byta centrumbulten som håller ihop bunden samt "glidskydden" längst ut u vardera ände .
Jag tog två blad från den gamla bunten . kanske är för mycket, Eller för lite . Men det är inte värre än att jag provkör såhär och ser hur det funkar . Och modifierar med senare utifrån hur den går efter vägen , Ska ju inte bli någon terrängbil det här dock .
Visst blev det skillnad ?
Har också börjat rostlaga hytten ... Det blir stora lappar på vissa ställen . Började här i nederkant bakkant på hytten . Och oj vad tid det tar
Även i större delen av golvet . Jag är ingen världsmästare på att rostlaga , Hoppas mest på att slippa trilla igenom golvet när det är klart . Då är jag nöjd ! (:
Ska slipa hela underredet med negerkrull sen när jag rostlagat klart , Och sen måla golvet på båda sidor med epoxi . Sen får det bli några flaskor med undderredsmassa under golvet så det blir fräscht!
Slipade lite på ena skärmkanten på flaket, Den allra värsta . Får se när jag hinner och ge den här ett lyft . Hytten tar sån tid , men nu slipper det göra ont i mig varje gång jag går förbi flaket och ser den rost-röda skärmkanten ! (:
Här är en bättre bild på ramen . !
Det var allt för dom här två dagarna . KOMMENTERA NU !!!
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
+1!MrHawk skrev:snyggt jobbat
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Tackar !
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
-
- Rutinerad
- Inlägg: 488
- Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
- Ort: Solna/Sthlm
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering UPDATE 8/2-13
Det räcker gott å väl , KanonJOBBpersson skrev:
Det var allt för dom här två dagarna . KOMMENTERA NU !!!
när du fettar in lagren , kör med den rätta metoden då ; en rejäl klick fett i ena handen och typ skrapa med lagret i fettet så det kommer in ordentligt bakom rullarna
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
Blazer -88 350/700
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering UPDATE 8/2-13
Privatperson skrev:Det räcker gott å väl , KanonJOBBpersson skrev:
Det var allt för dom här två dagarna . KOMMENTERA NU !!!
när du fettar in lagren , kör med den rätta metoden då ; en rejäl klick fett i ena handen och typ skrapa med lagret i fettet så det kommer in ordentligt bakom rullarna
Okej bra att tänka på .
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Ser sjukt fint ut! Jag ska bli riktigt rik en dag och köpa bilen av dig om du lyckas regga med cumminsen. Det är en otrolig kombo med en j20 och den motorn.
Sen tycker jag din rostlagning ser himla bra ut! Kör hårt.
Sen tycker jag din rostlagning ser himla bra ut! Kör hårt.
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Felix skrev:Ser sjukt fint ut! Jag ska bli riktigt rik en dag och köpa bilen av dig om du lyckas regga med cumminsen. Det är en otrolig kombo med en j20 och den motorn.
Sen tycker jag din rostlagning ser himla bra ut! Kör hårt.
Haha ja det låter spännande , Men det är många år de tills jag har tröttnat på den , Förmodligen aldrig
Ja det är nog inte det enklaste att regga den med cumminsen , Men ska försöka allt jag kan , Och tycker nog att de ska gå på ett eller annat vis . Men Jeep ville inte hjälpa mig med att skriva intyg på hur mycket karossen klarade och var tillåtet i vridmoment och effekt
En till käpp i hjulet ... Så måste klura ut något annat (: !
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Gör det i två steg, först en diesel med mindre effekt än din org bensinare, vips har du diesel i papperna. Med lite maskering ser ingen nån skillnad på olika dieselrovor..bara en tanke