Lindboms Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Lindboms Garage

Inlägg av henke_99 » tor apr 25, 2013 17:13

Ja det stämmer att det blir lite lurigt med anliggningsytan till fälgen. Anliggningsytan på mina fälgar (förmodligen likadant på dom flesta) ser ut lite som ett "u" sett bakifrån där anliggningsytan blir dom båda benen så att säga. Den yttre av dom två kanterna hamnar precis på kanten av dom öronen som blidar anliggningsytan när man gjort så här. Såg en gång när jag hade av hjulen att det hade deformerats lite där ute av fälgen. Jag löste problemet genom att skaffa små distansringar som fyllde upp baksidan på fälgen så det blev en helt plan yta som låg an mot navet.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Lepsyl » fre apr 26, 2013 6:49

Tack för bilden nu blev det lite självklarare :)

Plockade förövrigt bort kåpan på danan och pinjoingen är helt sabbad plus att den skadat kronhjulet.
så det blir byte av utväxling om det ska bli något av denna axel.

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Lepsyl » fre apr 26, 2013 19:49

Har blivit med lite nya bilar. Två blazrar, en cab och en halvcab. Köpte dom av "blazer 1975" här på forumet.

Ville egentligen bara åt caben men var tvungen att köpa båda om jag ville ha den och halv cabben är riktigt skaplig så antingen säljer jag den bara vidare eller fixar och besiktigar den och försöker tjäna lite på den.

Caben ville jag åt för jag är sugen på att ha en cab i bättre skick än min grå som är så söndermeckad. Men får se vad som händer i framtiden :)

Cabben
Bild

Halvcabben. Är det någon som är intresserad så är det bara höra av sig :)
Bild

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Lindboms Garage

Inlägg av henke_99 » fre apr 26, 2013 20:32

Jag har en begagnad 4.10 utväxling till dana 60 liggande, kommer från min framaxel och är i bra skick.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Lepsyl » tis apr 30, 2013 8:31

Börjat fixa lite med vita blazern nu.

Såhär såg den ut invändigt när jag köpte den. Bytt till några hemska stolar och var allmänt äckligt innen i bilen.
Bild

Så jag tog ur stolarna och dammsög ur ordentligt. Sen monterade jag i original stolarna och helt plötsligt såg det väldigt trevligt ut :)
Bild

Förövrigt så började jag kolla på den äckliga kabeldragning till ljusen på taket och efter att jag insåg att dom inte ens funkade så åkte allt bort.

Prövade också att polera lite på huven och ena skärmen och den har potensial att bli riktigt fin :)

Nästa grej blir att kolla över bromsarna och leta efter nya däck så man kan åka och besiktiga den och förhoppningsvis få den godkänd :)

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Lepsyl » sön sep 01, 2013 12:03

Här var det hundra år sen man skrev något :roll:

Men en del saker har hänt.

Den vita blazern gick igenom besiktningen och såldes kort därefter.
Här åker den iväg med nya ägaren :)
Bild

Den gråa blazern blev cabbad för första gången i min ägo. Riktigt schyst att åka när det är bra väder :)
Bild

Sen skrotades den smurfblå pickisen då jag inte fick det jag ville ha för den och jag fick mer för den genom att skrota ner den. Kanske synd men vad ska man göra, man kommer väl idiotförklara sig själv i framtiden :roll:
Bild

Sen köpte jag en Suburban -90 med 6.2a och åttabultade axlar. Tanken var att motorn skulle hamna i min k20 och att framaxeln skulle få donera delar för att göra blazercabben åttabultad fram.
Bild

Plockade ur det jag ville ha en sålde sedan resterna, slutade med att motorn och axeln vart gratis :tumbup:
Bild

Har ju letat efter större däck till cabben länge utan framgång. Ville ha runt 38" men sprang på en uppsättnig 42" på fälg billigt så kunde inte låta bli :twisted:
Bild

Så efter att jag bytt lite delar på framaxeln så såg det ut såhär. Vet att däcken är alldeles för store och det ser helt fel ut men det får vara så tills vidare :)
Bild

Ville inte skära i skärmarna för jag tycker det är så fult men jag vart tyvärr så illa tvungen men lite coolare vart det allt med dom stora däcken.
Bild

Bild

Sen var jag på powet big meet och såg två drömbilar jag gärna skulle ha :shock:
Bild

Bild

Ute på stan med cabben.
Bild

Sen köpte jag en c10 -81 diesel i lagom användar vänligt skick. Fick den till ett grymt bra pris. Men historien vart inte så lång då jag bara hann besiktiga den så köpte min pappa den av mig :roll:
Bild

Men då lägligt dök en annan bil upp. En k20 -82a med 6.2a. Så den blev inköpt för att ersätta min andra k20 för att underlätta lite. Det är inte mycket rost. Fick med ett i stort sett nytt flak. Väldigt fin svart inredning (ovanligt?). Typ fullutrustad.
Bild

Bild


Planen med denna är att jag ska sätta upp manuell låda (sm465) med tillhörande 205 fördelnigslåda.
Montera turbokitt från en 6.5a diesel.
Byta front till 73-80.

Men måste börja med att kolla över bromsar. Byta svängdämpare och lite allmän service.

Sen häromdagen så dök det upp en billig blazer på blocket. Ringde 30min efter annonsen kommit ut och sa att jag tog den osett.
Under tiden jag tog mig till honom så vart han helt nerringd så han tyckte att han var lite billig :roll:

Bilen är en iaf en Blazer -87 med bensinare och 700låda. Fina 33" däck.
Går väldigt bra och allt fungerar men finns en del rost. Men fick med massa roliga grejer som en helt nya baklucka fortfarande i kartong :) sprillans framskärm, en del ekonomi plåt, sidosteg och lite andra småprylar.
Bild

Var även skaplig invändigt förutom den fula ratten.
Bild

Blazern vet jag inte riktigt vad jag ska göra med än. Var ute i skogen och körde igår med några polare och det var riktigt kul så det lutar åt att det får bli offroadbil av den då den inte är värdig att besikiga :roll:

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Joel_Vbg » sön sep 01, 2013 19:02

Tur de finns dom som är värre än mig.... :poke: :lol:




Hel caben blev perfekt med 42" däcken i den höjden, tycker inte du skall höja den, ser bara redigt fläskig ut!
Och lycka till med K20, blir bra med den setupen och gamla fronten!

Vågar man fråga vad du gav för Blazern och C10:an?
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Lepsyl » sön sep 01, 2013 19:42

Hehe ja det är många som blir fundersamma när man berättar om allt man köper och säljer :roll:

Jo den är ganska lagom men skulle behöva skära mer i skärmarna för att kunna svänga ordentligt tyvärr.

Blazern gav jag 10000kr och C10an 6500kr. Båda två vart helt nerringda efter jag sa att jag köpte dom osett :)

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Joel_Vbg » sön sep 01, 2013 19:58

Lepsyl skrev:Hehe ja det är många som blir fundersamma när man berättar om allt man köper och säljer :roll:

Jo den är ganska lagom men skulle behöva skära mer i skärmarna för att kunna svänga ordentligt tyvärr.

Blazern gav jag 10000kr och C10an 6500kr. Båda två vart helt nerringda efter jag sa att jag köpte dom osett :)
Samma här och då är du värre än mig... :lol: Nåja, alltid retar de någon!

Äsch då, ge fan i att svänga fullt bara. Om du tvunget skall höja gör inget extremt bara, personligen tycker jag inte om när däcken hamnar under tröskeln. D.v.s höghus byggen...

Helt ok priser! Egentligen skall man inte ge mer heller för en sliten C10 och Blazer... Jag var erbjuden ett paket med en Blazer och två C20 pickuper för några år sedan för 25.000kr, Blazern var helt klart vettig liksom den ena C20:n medan den siste var ett objekt eller reservdelsbil... Då tyckte jag de var för dyrt och köpte inte :headb: :weird:
De ångrar jag idag! Så numera köper jag allt billigt som jag kommer åt om jag har pengarna... Mest bara för att ha köpt skiten så jag inte kan ångra mig. :mrgreen:

Låt mig gissa att du är en av alla dom som har bevakning av blocket? Jag har varit sugen på det men misstänker man får mycket skit förslag....
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Rössvik » sön sep 01, 2013 20:29

skruva på 52" fjädrar fram med 6 blad i de ger ca 6,5 tum beroende på hu slitna bladen är o de såg ju ut som du redan har en kaross kloss??? för det blir riktigt trevligt då :tumbup: men kapa i skärmarna kommer du nog inte undan om den inte bara ska rulla på väg??
lift your truck fat chicks can´t jump!

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Lepsyl » sön sep 01, 2013 20:50

Nee ingen super höjjning. Tror det är 2" karros klossning så tänkte sätta dit en 3" så då borde man ju klara av att svänga.

Jo jag har funderar på 52" blad fram och att sen tabort klossarna bak och köra shackelflipp i bak.

Vet dock inte om jag vill ta ut cabben i skogen. Körde med nya blazern igår och märkte direkt att man inte ska bry sig för mycket om bilen och jag vill ju inte sabba cabben (fånig jag vet :roll: )
Och ska jag kunna köra med 42orna i skogen så blir det nog att kapa friskt.
Har ju 38,5" gumbo monster muddera också så jag vet inte om man ska trycka på dom?
Sen lär ju framaxeln inte hålla många meter med något av dom däcken så skulle ju behöva dana60 fram också :roll:

Nej det är väl egentligen vettiga priser men vissa tror ju att det är guld i dessa pickuper.

Ja jag köper också allt jag tycker är värt mer än jag betalar :) men man ångrar jag vissa saker man hoppat över, såg idag att rörsås cabben var såld och det störde mig lite :P

Nja jag har alltid blocket uppe på telefonen med färdig sökning på chevrolet i alla kategorier så man får upp alla bilar och delar :tumbup:
Tex så skulle jag tanka bilen så tog jag upp telefonen och kollade och då måg blazern högst upp så jag ringde direkt och åkte dit :wink:

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Joel_Vbg » sön sep 01, 2013 21:08

Inte alls fånigt av dig att inte vilja sabba caben i skogen, jävligt vettigt tänkt tycker jag!
Du har ju dessutom gott om andra bilar du kan köra i skogen med gott samvete, hel cabarna är ovanliga och deras värde bara ökar, då är de lite synd att buckla sönder dom även om det går att åtgärda.

Aha... Som jag då, har en sökning på bilar före 1990 inlagd som favorit på mobilen som jag kollar en 2-5ggr om dagen. Nyare bilar intresserar mig inte samtidigt som allt äldre amerikanskt och en del annat är skoj...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Walleandersson
Forumräv
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
Ort: borås kinnarumma/fristad

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Walleandersson » sön sep 01, 2013 23:26

äre dig man ska komma till när man behöver resverdelar till cheva pickis sen eller ! :lol:

eller går allt te skrot tillslut?
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"

har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"

0730850340

Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Lepsyl » mån sep 02, 2013 7:42

Nej det är ju sant med det känns fånigt att ha en så höjd bil med stora däck så är den inte ens användbar i skogen :roll:

Men har ju som sagt den andra blazer så den ska få plågas istället :tumbup:

Ja walle är det något du söker så är det bara höra av dig. Jag sparar på allt jag tycker är av värde :)

Walleandersson
Forumräv
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
Ort: borås kinnarumma/fristad

Re: Lindboms Garage

Inlägg av Walleandersson » mån sep 02, 2013 10:53

Lepsyl skrev:Nej det är ju sant med det känns fånigt att ha en så höjd bil med stora däck så är den inte ens användbar i skogen :roll:

Men har ju som sagt den andra blazer så den ska få plågas istället :tumbup:

Ja walle är det något du söker så är det bara höra av dig. Jag sparar på allt jag tycker är av värde :)
självklart
i framtiden så är jag intresserad på en helsofa till cheva pickup
eller till en subba då det är det den kommer sitta i men men en sak i taget !
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"

har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"

0730850340

Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?

Skriv svar