LillaBlå´s Garage tråd

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

LillaBlå´s Garage tråd

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » tor feb 07, 2013 21:07

Ja då var de dags! :jump: har sedan november 2011 ägt denna mitsubishi L200 cc från 01. Nu efter ett tag i ägo så tänkte jag äntligen försöka mig på å göra en liten tråd här då ni kan se hur det går för bilen som jag kallar min lilla blå tills vidare :lol: :wink: hoppas att ni trivs med min bil å möjligen övriga bilder som kommer upp :)

Bild
här har vi bilen dagen efter att jag kom hem med den från gbg,gick förvånandsvärt bra fort hem med tanke på att den va obesiktigad å skattad :poke: men slapp iaf polisen även om dom ciklade runt bilen utanför Mcdonald i en 10-15min :jump: :tumbup:



Det första som sedan hände var att bilen åkte in i garaget å börjades fixas med, jag hade redan som 1a tanke att jag ville ha lite pickup känsla över denna och ville ju så klart som alla små pojkar ha lite bra extraljus på bilen så ja de fick ju börjas med ett projekt som sedan trappades upp i olika steg men det som blev ljusbygge 1,0 var detta; :)
Bild
jag har en kamrat som nu också är medlem i KinneKulle4x4Offroad-crew och han var data snillet i gänget om man får säga så, han hjälpte mig mycket med elen och bla så fixade han en tanke över den 1a kontrollpanelen, så här blev 1,0 :)


Bild
sen var de dags att börja dra in lite el in i bilen

Bild
som sedan gick till elboxen som fick bli centrumet å hjärtat för alla ljus som komma skall

Bild
den placerades sedan i lämpligt "dolt" fack som finns placerat under sätet i bak

Bild och från den elcentralen så drogs sedan kablarna under mattan till närmsta utgångshål till flaket och det var genom nästa "dolda" fack som innehöll domkraft m.m.


Bild
och då var de ju dags att dra el och fixa med kontrollpanelen, de började enkelt med en plåtbit av 0,7m.m.

Bild
och därefter monterades plattan på en gammal radio-ram och vippbrytare instalerades, 1st för 4penciler framåt och 1 för att välja vänster/höger sin flood, en för att kombinera bägge sim till samma. :poke:

Bild
och därefter började lamporna monteras som blev Ljusdals reflektorer med 4x pencil H7och samt 2st flood av sim med dåvarande H1

Bild
Och så såg det sedan ut framifrån med 4st Ljusdal pencil h7 och 2st sim flood h1

Bild
sen gömdes alla dessa kablar som blev till alla ljusen

Bild
och här var slutresultatet på 1,0 ljusbygge med extraljus


Sen var de ju dags å fixa fram en ny plats till radion då jag tatt den gamla platsen till kontrollpanelen
Bild
började med att riva ner inredningen lite granna

Bild
fick även ta ner mittkonsollen för att komma åt resterande

Bild
tog sedan isär det nedersta facket för att bara få ha kvar ramen

Bild
sen i denna plastramen monterade jag sedan radiohållaren eller radioramen

Bild
Och där var radio och kontrollpanel på plats å med omvända positioner :tumbup:



Sen började man med att sätta dit mittkonsoll m.m.
Bild
fick sätta ihop alla komponenter tillsammans igen :jump:

Bild
sen bestämde jag mig för att ta bort nackstöden bak för å kunna se lite mer å för att de va så fult med dom på :shock: :roll:

Bild
Sen var de bara å sätta tillbaka ryggstödet så var de 10gånger bättre :beer:

Hoppas ni trivs med denna tråd :)



Ja då var de dags igen :tumbup: kunde inte vänta längre med än uppdatering till

Bild
Det började denna helg med att jag hittade lite bling bling till en pajer som jag tänkte passade fronten på min l200, va utanför falköping å handlade till mig de :mrgreen:

Bild
Kunde ju bli bra :jump:

Bild
Tog då sedan ner grillen för att komma åt kofångar-fästena för att svetsa dit egna snabbfästen då jag ska kunna ta av den för besiktning.

Bild
Fram med svetsen för att sätta dit en egen arm med snabbfäste i form av ett skruvshackel :wink:

Bild
Passade då på medans grillen endå va av att lacka den silver istället för kromlacken som knappt satt kvar :tumbup:

Bild
Och där var Slutresultatet av monteringen :D

Passade även på å montera ett par saker till när jag endå hade ett par händer extra med mig :wink:

Bild
Monterade på och kopplade in 2st backljus/arbetsljus till elcentralen och kontrollpanelen

Bild
Och inhandlade ett helt nytt flaklock från Vindic för 12.000kr :poke: bar för att jag inte hittade nått annat som jag tycke passa och för att jag var tvungen att ha kvar lite "trucker" känsla men endå ha ett torrt flak :|

Bild
Köpte även 4st bättre beg 31" m+s däck med 16" pajerofäljar

Bild
Och här har vi sedan helgens resultat :beer:

Jaha jag Hoppas ni uppskattat denna lilla Tråd så här långt :) Kommer lägga upp fler bilder inom kort! :jump: :D


Jaha då tycker jag de e dags för en liten uppdatering igen :wink: :lol: man kan ju inte vänta längre :tumbup:

Bild
När jag köpte min L200 så fattades de en kofångare bak å det såg precis ut som om dom antingen hade rostat av eller helt enkelt blivit krockad, tror på de sistnämnda när röven på bilen va lackad :lol: :wink: så det fick ju bli att fixa de :tumbup:

Bild
börja med att slita av de gamla och fram med fästet

Bild
Sen var de dags att börja på en ny kofångare bak :tumbup: fick tag i lite grovt rör å tänkte varför inte bocka till längre sider bak för lite stöt skydd :woot: så här var snabbt början

Bild
så enkelt var de :woot: var ju självklart tvungen å ta pickupen genom skogen på en liten runda å testa grejerna och de fick sluta med lerbad :poke:

Bild
dags för tvätt?? :shock: :D

Sen i samband med denna tur så gick bladen av på högra bladfjädern så ah fick ju ta å byta det i alla hast då :lol:

Bild
av med hjulen å hissat upp baken, nu var de dags för dom gammla muttra å dras av :woot:

Bild
den 1a sidan gick ju relativt smärtfritt men de hade satt sina spår efter 11-12år

Bild
sen var de ju andra sidan med å den var vell inte lika snabb å få av men de gick

Bild
och när jag endå var under så tänkte jag passa på å förlänga ventelationen å ja de funkar ju så länge, senare får de la bli å flytta de ännu högre upp än till tvärgående balk tror jag?! :lol:

Bild
Och så var slutresultatet klart, tänkte först att jag skulle ge mig in å spoa bak men insåg snabbt att utan stel axel fram så var det absolut ingen ide då de fattas för mycket på denna framvagn med torrition

Bild
Och så såg bilen ut på marken å rullande igen efter lite strul med bromsarna, dock lite framåtlut här :lol:

Men nu var de ju ännu en arbetsvecka men snabbt en ny helg som kom :wink:
Denna gången tänkte jag tampas med att byta ut gamla stötdämpare som gett upp :tumbup:

Bild
av med dom gamla som sett sina bästa dar :lol:

Bild
På med dom nya Pro-comp stötarna fram som är 2" längre än orginal

Bild
och sen var det bak dämparna som skulle bytas med :jump: gött med nytt mjukt gung i bilen igen!

Sen så gick det ju ett tag utan att jag jobbade så mycket på bilen utan tog istället en helg på en å annan träff istället för å känna på lederna
Bild
här är pickupen som blev fotad under en av alla träffar som blev denna kommer från skara träffen med arn racing i spettsen.
Senast redigerad av KinneKulle4x4Offroad den fre jan 10, 2014 20:21, redigerad totalt 2 gång.
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av OBELIX » tor feb 07, 2013 21:14

Klart vi gillar :tumbup:

Men den ser lite låg ut?

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » tor feb 07, 2013 22:04

Obelix; Haha ja men detta är bara början på min berättelse :wink: fler uppdateringar kommer med fler bilder ur mitt arkiv! :jump: :tumbup:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Danne » fre feb 08, 2013 6:25

Hade inte du en tråd om den förut?

Den är ball vilket som, följer den på garaget :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » fre feb 08, 2013 11:33

Danne; ne jag har inte gjort en tråd förens nu men därimot har jag frågat på lite saker under tidens gång :D men nu kommer de :wink:

Haha jo på garaget finns mycket om denna men hoppas att kunna fortsätta på detta trevliga forum istället :jump:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » lör feb 09, 2013 1:26

Ja ännu en uppdatering å denna gången blev de nog rätt för nu la jag inte in infromation å ny uppdatering i den gammla :wink: :lol:

Ja det har vart lite fix nu de sista :jump:
Bild
lite körning utanför falköping med trucker-ljus i plasten som jag så fint ryckte av :lol:

Bild
en å annan ljus-show med halogen lamporna har jag bjudit på men de blir de nu ändring på då ljusbygge 2.0 är på g upp :jump:

Det börjades lite lätt med att designa en ny huvudpanel till brytarna
Bild
och de gjordes med gröna dioder och i ett täck-lock som var till för ljust den delen där sterion iäntligen ska sitta

Bild
den var relativt snabbt installerad med hjälp av att vi denna gången gjorde oss av med en hel del kablar och dålig konstruktion

Bild
här har vi strömbrytar-panel 1.0 :shock:

Bild
jämnfört med 2.0 som var en alldeles utmärkt konstruktion med nätverks-kabel som styrstöm och tajtare kabeldragningar för brytare samt dioder :tumbup:

Bild
sen i elcentralen städades det upp och ersatte ström (+) till lamper och annan utrustning med en enkel släpvagns-kabel/7ledar-kabel :mrgreen:

Bild
på nästa våning uppgraderades dom gamla sim reflektorerna i flood till ljusdals flood reflektorer och även dessa i H7 lamper, men inte nog med de, instalerade även ett gäng 55w xenon i alla 6 reflektorer och lite trucker belysning i dessa med 8) :lol: varde ljus! :tumbup:

Bild
det blev vell en viss ändring i ordet mörkrädd nu :lol:

Bild

Bild
Blev faktiskt väldigt nöjd med detta ljus och det är absolut den finaste investering jag gjort till mina bilar :D

Bild
och detta var då ljusbygge 2.0 som inkluderade xenon konvertering och upp snyggning med alla kablar samt positions lampor till samntliga lampor :tumbup:

Bild
Denna bild tycker jag personligen är väldigt rolig men tanke på reaktioerna som blev i samband med att jag med min lilla japsare kunde parkera som dom stora pojkarna :wink:

Bild
En stolt ägare av sin lilla blå :lol:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » lör feb 09, 2013 2:01

Ne det går ju inte vänta med de som redan hänt!! :D
dags för nästa uppdatering!

För att göra sig redo för dom mörka timmarna i skogen så installerades även ett gäng med runt om lamper :tumbup:
Bild
Och självklart så fick de bli LED

Bild
Börjar med att installera 2st vid framrutan för framskärmarnas uppbelysning och lite mer :D

Bild
Det borrades ett precis lagom stort hål för att dölja kablarna under täckplasten som finns

Men de nöjer man ju sig inte med :D var ju tvungen å ha lite sidan bak och bak med så det börjar med dom som ska sitta längst bak på befintlig stötfångare tänkte jag

Bild
Jag fixade en lämplig fästplatta som jag sedan helt enkelt svetsade fast i en vinkel som passade på kofångaren bak å då självklart så att dom inte var i vägen för lemen :wink:

Bild
en annan synvinkel :)

Bild
Sen så ville jag ju självklart skydda dom lite mer mot pinnar osv så jag tog en lämplig diameter på armerings-rör och fixade en båge runt lamperna med lagom distans så dom fortfarande gick att ställa in till lämplig vinkel

Bild
Och så var kofångaren även fixad :tumbup:

Fick dock ingen monterings bild på dom 2 resterande lamporna för sido belysningen men dom monterades på redan befintlig last-båge

Bild
Främre Led lamper igång

Bild
samt 4 st bakåt för bättre runt om belysning. Tanken är att kanske montera ytterligare på kommande Roof rack :tumbup:

Men nu var det dags för den prick på listan som var väldigt viktig för det projekt som byggs på nu 8) Fjädringen, vi börjar med framvagnen :tumbup:

Bild
här var det dags att lossa den gamla spindelleden för att sedan lossa övre bärarm

Bild
för att få ut denna rostiga gamla del så lossar man 3st bult på ovansida med 13nyckel har jag för mig de va. Sen har du den stora bulten till den som sitter under med en sprint igenom. Med lite vold vilja och vaselin så går de med en brytgaffel å hammare :tumbup:

Bild
Sen så återstår montering, och i detta fall var det en övre-bärarm med grövre vinkel som ska kunna ge dig ett lyft på 3" som bäst. Denna monterar du med 2st stora bult mot fjädertornet eller fjäder-väggen hur du nu vill kalla de (kommer ej ihåg storlek på dom dock) men sen kommer de då om du måste köpa nya spindlar eller inte men de kan vara att rekomendera om dom är 12år gamla :lol: så montera dom nya spindlarna i omvänd ordning mot va du tog isär dom på så brukar de gå bra :lol: sen i med mutter under och sprint igenom bulten, sen skruvar du fast dom 3 bultarna på ovansidan om spindel så allt sitter som de ska :tumbup: Då har framvagnen blivit fixad på denna sidan med :woot:

Bild
Bild
Nu var de ju dags för annat godis å komma på i samband med detta. Besiktningen hade klagat på att nedre höger spindel va glappig så den fick jag ju byta då sen hade bromsvärdet 1,2 på vänster sida och 0,2 på höger så jag tog av trummerna och konstaterade efter lite test att de va läge å byta hjulcylindrar :lol: så på me de :tumbup:

Bild
Sen vare bara å montera bromsarna å lufta systemet sen var de läge å slänga på 3" längre shackel bak (skymtas på bild) och så var även bak-axel lyft lite :woot: :tumbup:

Bild
Resultatet när bilen rullats ut :D tyckte det blev väldigt luftiga hjulhus nu med 31"er på :lol: dags för större nu tror jag! 33" borde ju gå på :tumbup:

Bild
passade på att testa flexet lite i samband med höjningen

Bild
Och lackade 16"arna svart istället för flagnat silver :tumbup:

Det får avsluta uppdateringen för denna gången :D hoppas ni har lite intressant läsning här nu och så väntas snart en uppdatering igen med ännu lite fix å trix :tumbup: :tumbup:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Marcus-84 » lör feb 09, 2013 8:11

Mycket intressant detta!! Fortsätt i garaget nu :)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Joel_Vbg » lör feb 09, 2013 8:55

Riktigt snyggt!

GIllade ljusbilden du fick med xenon och mörkerfotona ni tog var jävulskt snyggt tagna! :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av K J H » lör feb 09, 2013 18:13

Mkt snygga bilder o intressant tråd!! Impad av elen till alla lampor... Mkt snyggt!!! :tumbup:
Är schacklarna tre tum längre för å höja tre tum eller e dom typ fyra tum längre för å höja tre tum?? dom såg långa ut... Har tänkt slöjda till 2" höjn-schacklar till min Navara men vet inte riktigt hur långa dom behöver vara??
(Tar gärna emot lite tips me hur man bäst kopplar in fem extraljus på taket :wink: )
#patrol-garaget

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån feb 11, 2013 19:19

KJH; Tackar så mycket, jah nu ska vi se 2" är ju 5,1cm och 3" ska vara 7,6cm har jag för mig. Men jag tror också att totallängden på mina shacklar är ungefär 30-35cm långa med tanke på att de e en vinkel upptill på shacklet för å passa te fjäderfästet på ramen, ungefär.

El-dragningen e inte min starka sida så jag har ju haft lite av en egen elektriker som hjälpt mig med detta men ska se om jag kan ge dig en lite blick på de så kanske han får rätta/fylla i här sen :lol:

i mitt fall så är de så att jag från lamporna har använt en 7-ledarkabel som strömförsörjning för + och dragit den kabeln till min kopplingsbox där de satts i ett block som en stor + från batteriet går in i, detta kunde jag göra för att lamporna(xenon) inte kräver så stor dirr ström eller va man ska säga. Det var iaf så pass så att 7ledarkabeln funkar. När det gäller jord så är det paralell kopplat mellan alla lampor så det går i en egen kabel ner till elcentralen där även denna går in i ett block som kommer med en stor kabel från batteriet. Det går ju även att jorda på annat vis men det gäller att de räcker till annars blir det så att lamporna blinkar i otakt då strömmen går "igenon" lamporna till nästa ungefär. Så jag fick dra jord från batteriet för att ha en stark jord. Sen från kopplingsboxen går nätverkskabel som ger styrström till vipp-brytaren/arna för att styra de osv. Hoppas du har en liten inblick i de nu annars får jag be min elektriker lägga in en kommentar :lol: :wink:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Cheva_Power » tis feb 12, 2013 11:54

så det räcker med vanlig kabel till xenon lamporna ? den grovleken du har till knapparna inuti bilen ?
cheva <3

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Hasse » tis feb 12, 2013 12:22

Ska du höja 3" med blad fjädring så måste nya schaklen vara 6" längre än orginal....

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av sleeper_86 » tis feb 12, 2013 12:26

Knapparna har bara hand om styrspänningne till reläna. Då räcker så tunn.

Till balastern till xenonet räcker de med 1,5mm², men ska du ha flera balaster på samma kabel så brukar jag lägga en 6mm² fram och sen löda ihop en förgrening av 1,5mm² till varje balast.

Vart kommer övre länkarmar ifrån btw?
Letar något dragfordon och just nu står de mellan l200 och KC. Med övertaget för l200 iom att de finns spärr i bakaxeln på vissa.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Cheva_Power » tis feb 12, 2013 13:22

har 1.5mm en till varje framdraget till extraljusena som sitter nu kanse blir man köper xenon då man bara behöver byta lampa och borra upp hålet för kabelgenomföringen
cheva <3

Skriv svar