the old la(n)dy

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

the old la(n)dy

Inlägg av bor i skogen » lör nov 02, 2013 22:09

japp tillbaka med ett nytt projekt, den här gången är det en land rover defender -89 med 200tdi motor

har letat land rover i 2,5 år började först med att kolla på 109 då prisklassen passar bättre in i min budget men efter att ha kört min pick up var det inte så lockande med bladfjäder. defendern hade både spiraler lite mer kraft i motorn och det viktigaste av allt den stiligaste formen som en bil kan ha (efter en mustang från 69).

började med att hålla koll på de Svenska bilsidorna men där var utbuded inte stort nån gång och de finare exemplaren kostade alldeles för mycket.

detta ledde till att jag började kolla på de holländska sidorna där var nämligen utbudet mycket större
det fanns också en hel hög med rhd defenders i samma prisklass.

nu till augusti 2013 hade nu jobbat hela sommaren ochtjänat lite pengar samt besparinger från innan, den fula ankungen var mer eller mindre klar, eller rättare sagt i mina ögon var inte bilen värd att lägga mer r pengar på.

valet på bil stod fortfarande mellan 109 och defender men då bladfjäder inte lockade började idén formas att köpa en rhd defender. frågade runt lite hur det var att köra rhd och det verkade inte vare nåt problem.

och när rätt annons dök upp på brittiska ebay vann hjärtat över hjärnan och efter två veckors funderande och en del mailande mellan säljaren och mej bokades flygbiljetter och äventyret började...
Senast redigerad av bor i skogen den mån nov 28, 2016 23:57, redigerad totalt 3 gång.
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: the old la(n)dy

Inlägg av bor i skogen » lör nov 02, 2013 22:47

resesällskapet var farsan som även han ville ha en mini semester. vi åkte på en fredag eftermiddag och flög från oslo till manschester. väl framme hade vil lite tur då bussen in mot centrum var försenad vilket gjorde att vi precis hann med, annars hade vi fått vänta en timme på nästa buss. väl framme på hotellet visade sig att de var överbokade...

men de hade ett annat hotel som vi kunde få ett rum till samma pris. turen håller i sig. framför allt då det visade sig vara en av de dyrare hotellen. så en natt kostade 35 pund istället för 120 :jump:
Bild

Bild

nästa morgon tog vi tåget ut till bolton vilket ligger ca, 10km utanför. men innan dess tog vi lite sight seeing i centrum. lite bilder
Bild

Bild

Bild

och från bolton
Bild

Bild

Bild

väl framme i bolton försökte jag få tag i säljaren en han svarade inte i telefon för än efter en timme men han var väldigt snäll som hämtade oss i centrum då han bodde utanför centrum.
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: the old la(n)dy

Inlägg av bor i skogen » lör nov 02, 2013 23:27

väl framme vid bilen, kollade igenom den, provkörde den och visst den var kanske inte i bästa skicket men den dög i mitt tycke. hjärtat hade fortfarande mer makt än hjärnan. tyvärr finns det inga bilder på det.

gubben som jag köpte från handlade mycket med land rovers för export när jag var där hade han ca. 15 st ståendes och var mycket hjälpsam med köpet.

köp genomfördes och vi började våran 240mil långa resa. vi körde från bolton ut på motorvägen förbi manchester och Birmingham allt gick bra med bara mindre köer från aftontrafiken. problemen började när vi närmade oss london då skyltarna inte stämde med våra kartor...

detta ledde till att vi svänge fel och var på väg in mot centrala london, som tur var började körde farsan vid det tillfället för även om jag satt i passagerarsättet var det en otrevlig upplevelse. efter att vi tog en rondell och vände (visade sig att det var sista rondellen innan centrum) kom vi till slut ut på motorvägen igen en timme senare.

nästa fel hände vid en ommbyggnation av vägen halvvägs mellan london och kanaltunneln. då skyltarna för omledningen plötsligt tog slut utan att vi befana oss på rätt väg. det var bara att vända och köra rätt vilket var ytterliggare 30 miles extra. resten av resan till tåget gick smärtfritt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: the old la(n)dy

Inlägg av bor i skogen » sön nov 03, 2013 0:10

i frankrike stannade vi på första bästa mack för att käka. och när sedan kom tillbaka ville inte halvljuset fungera längre (väl i svergige upptäcktes det att det var för att jag hade tryckt in ljusspaken för långt).

klockan var vid det här laget redan 23.00 det var kolmörkt och fortfarande 4 timmar kvar till min farmor där vi skulle stanna under söndagen, det var til att sova i bilen i stället.

kl. 05.45 var det tillräckligt ljust för att fortsätta köra,
nånstans runt 9 tiden passerade iv utrecht och fick en makalös syn en femfilig motorväg i princip för oss själva ska tänkas att vardagar står det helt still under rusnings trafik.
Bild

kl 10,?? kom vi fram till min farmor och där spenderades resten av söndagen. även min farbror kom på besök och han hade med sig lite delar till bilen. bl.a. en winch och en pto till en serie bil

måndag morron kl 6 åkte vi med desination sverige ca.140 mil kvar och vi var tvungna att komma hem då farsan åter skulle jobba på tisdagen

men redan efter 1,5h hände något som var riktigt otrevligt växelspaken började röra sig, snurra runt vilket gjorde det omöjligt att växla, mer än den växeln vi redan hade i vilket var 3:an

besök på en verkstad gjordes och det visade sig vara styrpinnarna som håller växelspaken på plats som hade hoppat ut. turligt nog var de kvar och kunde de monteras tillbaka. detta besök kosstade oss ytterliggarre 2,5h och sen råkade vi ut för lite körning i tyskland men bilen funkade hur fint som helst.

nåde sverige kl.21,00 och kom hem 05.00 mest imponerande under resan hände ca. 3mil hemifrån när jag körde på en grävling i 100kmh men det kändes som att köra över ett fartgupp i högfart och inga skador på bilen.
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: the old la(n)dy

Inlägg av bor i skogen » sön nov 03, 2013 0:31

nu har jag kommit till dags läget har sen hag kommit hem behövd ändar lite detaljer i regpapprena vilket tog ca 2mån och krävdes även en liten kompletering men snart kan det skickas in till trafikverket.

har även beställt en hel hög grejer för de mest akuta grejerna

nu till själva projektet
land rover 110 -89 200tdi och 265/75/16 med en bränsleförbrukning på 0,85l/mi under resan och upp till 1,1 när hastigheten passerar 110kmh

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av bor i skogen den sön nov 03, 2013 0:50, redigerad totalt 1 gånger.
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: the old la(n)dy

Inlägg av bor i skogen » sön nov 03, 2013 0:45

målet med bilen kommer i första hand att vara att snygga till den och få ordning på det som är dåligt
gillar även stycket på bilen som den är nu med de här däcken, efter att ha lagat de mest nödvändigaste kommer det att lägga ljudisolering och gummimattor i bilen samt göra lite expiditionsstuk på bilen

då planerna för sommaren kommer bli den här resan
Bild

drömmen kommer vara nåt i stil med det här
37" däck
exobur
och stötisar i rör

Bild

Bild

Bild

hoppas ni har orkat läsa igenom all text, var bara tvungen att dela med mej av mitt äventyr. och om ni inte orkade läsa hoppas jag att ni njuter av bilderna. nästa update kommer nästa gång det händer nåt med bilen :beer:
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: the old la(n)dy

Inlägg av JZ » sön nov 03, 2013 3:17

Kul att läsa och bilder uppskattas alltid :)

Lycka till med nyförvärvet :tumbup:

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: the old la(n)dy

Inlägg av OBELIX » sön nov 03, 2013 7:59

Mycket trevlig läsning och fina bilder! Bild 9, är det från själva tunneln när ni sitter i bilen som står på en järnvägsvagn eller?

Var prisskillnaden tillräckligt stor för att känna sej motiverad att hämta den i UK jämfört med att köpa en här hemma?
(Nu var ju erat äventyr värt en del också- och det hade ni ju missat om du köpt här)

Är inte alla Deffar byggda på modulsystem så man kan flytta över ratt o instrument till vänstersidan, har för mej att det är bara några detaljer i styrsystemet som inte kan skifta sida utan måste skaffa andra grejer.

Lycka till :tumbup:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: the old la(n)dy

Inlägg av Wältmeister » sön nov 03, 2013 8:48

OBELIX skrev: Mycket trevlig läsning och fina bilder!

Instämmer till fullo. :wink:

Är inte alla Deffar byggda på modulsystem så man kan flytta över ratt o instrument till vänstersidan, har för mej att det är bara några detaljer i styrsystemet som inte kan skifta sida utan måste skaffa andra grejer.

På de Deffar jag ägt(Storm & Puma) finns hål i golvet för rattstången på båda sidor och styrspindlarna har färdiga "vårtor" för staget mellan pitmanarm och snäckan på båda sidor.
Pedalstället har jag hört sägas går att flytta till färdiga hål på andra sidan.
Men flyttar man inte värme-/ventilationsreglagen bör man nog ha en "reglageslyna".
:lol:

Lycka till :tumbup:

SKREV OBELIX
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: the old la(n)dy

Inlägg av bor i skogen » sön nov 03, 2013 12:50

@obelix

den suddiga bilden är från själva perrongen och de två ljusstreck är var tunneln börjar.
den tunnelliknande bilden är inne i själva vagnen (tåget består av täckta vagnar) eftersom defender var så pass hög hamna vi på samma tåg som bussar och skåpbilar (lastbilarna hade eget tåg.

stämmer helt och hållet att det ska vara relativt lätt att flytta över, funkar det inte med att köra högerstyrd (än så länge inte varit ett problem) kommer jag att bygga om.

angående kostnaden, köpte jag bilen för ca. 30 000sek
inklusive resa, inregning hamnar jag på ca. 40 000
jämfört med Svenska priser är det en överkomlig summa pengar. bilen var för brittiska mått aningen dyr för skicket, men i mina ögon var edn värd det
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: the old la(n)dy

Inlägg av bor i skogen » lör nov 30, 2013 23:18

var hemma förra helgen och möttes av en trevlig syn

Bild

tanken med helgen var att byta olje packningen och hjullagret på framaxeln men då allt satt ordentligt och det var lite kallt att ligga på backen, köndes det mer motiverande att börja med något annat (var inte heller sugen att ha bilen isär plockat)

detta ledde till att jag byte framljusen till "rätt" reflektorer samt att dessa är klarare vilket ger bättre ljus samt lite bättre h4 lampor resultatet är jag i alla fall nöjd med, upptäckte också att elen till ena framljustet inte fungerar.

när jag tänkte reda ut det och öppnade huven tyckte jag att motorn hade misstänktsamt mycket frost på sig, en koll i kylarburken konstaterade att glykolen var slushy
kan väl saga att jag föll för: asumption is the mother of all fuck ups :aargh:
resten av eftermiddagen spenderades på att bygga ett tält runt motorn och sätta in en värmare.
när kylar vätskan var någerlunda flytande hälldes det i mer koncentrat och blandades ut.
farsan startade bilen när vädret var lite varmare nu i veckan och allt verkar ha klarat sig.
det var allt för den hör gangen med lite tur kommer jag kunna byta hjullagret under julen

bilder
ljus och tält
Bild

Bild

halv ljus (dålig bild samt vänster ur funk)
Bild

helljus både höger och vänster funkar
Bild

och en vinter bild
Bild
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: the old la(n)dy

Inlägg av Danne » sön dec 01, 2013 10:57

Det blir nog bra till slut även om det råkar vara en Land Rover istället för en L200:a :D
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: the old la(n)dy

Inlägg av jenik » sön dec 01, 2013 12:05

Kul läsning, lycka till med bygget!
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: the old la(n)dy

Inlägg av bor i skogen » sön dec 01, 2013 12:31

Danne skrev:Det blir nog bra till slut även om det råkar vara en Land Rover istället för en L200:a :D
måste faktiskt erkänna att jag saknar l200:an vissa dagar men land rovern är överlägsen i det mesta jämfört men den andra (förutom värmen)
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: the old la(n)dy

Inlägg av Wältmeister » sön dec 01, 2013 13:21

Danne skrev:Det blir nog bra till slut även om det råkar vara en Land Rover istället för en L200:a :D
En Land Rover är aldrig hel. :(
Men den går nästan alltid att köra. :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar