Uffes cj3
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Uffes cj3
Ska försöka uppdatera denna tråd med diverse byggbilder och lite info därtill.
Jag börjar med mitt pågående projekt "Hydraulvinsch"
Det ska tilläggas att jag inte kunde ett jota om hydraulik innan, utan har fått fråga och läsa mig till allting.
Det började med inköp av sjävla vinschen.. Ebay såklart.
En 2-växlad sådan, 12m/min och 68m/min på 2:an , vid 30m/l och 170bar
Inhandlat klokoppling till pumpen.(England)
Då inte en kugghjulspump klarar påfrestningar på de viset som jag tänkt så måste man ha en mellanlagring efter pump och samtidigt vill man ju kunna stänga av pumpen då den inte används.
Det pratades mycket om kopplingar från tex AC kompressorer med då jag INTE ville ha någon slirande kilrem i dyhålet så fick det bli mekanisk klokoppling med tandrem.
Mätare 0-210bar (England)
Fick tag i en begagnad kugghjulspump på jobbet där jag slipade axlarna och pressade i nya glidlager.
Det är en 20cc Casappa och det återstår att se om jag blir nöjd med denna, tanken var en 26cc pump vilket är max vad klokopplingen klarar.
Den "snor" åt sig runt 26hk vid 2500rpm. men pumpar då 60 m/l
Tanken är att ligga runt 800-1000rpm vid vinschning.
Byggdes vinschplatta
Jag börjar med mitt pågående projekt "Hydraulvinsch"
Det ska tilläggas att jag inte kunde ett jota om hydraulik innan, utan har fått fråga och läsa mig till allting.
Det började med inköp av sjävla vinschen.. Ebay såklart.
En 2-växlad sådan, 12m/min och 68m/min på 2:an , vid 30m/l och 170bar
Inhandlat klokoppling till pumpen.(England)
Då inte en kugghjulspump klarar påfrestningar på de viset som jag tänkt så måste man ha en mellanlagring efter pump och samtidigt vill man ju kunna stänga av pumpen då den inte används.
Det pratades mycket om kopplingar från tex AC kompressorer med då jag INTE ville ha någon slirande kilrem i dyhålet så fick det bli mekanisk klokoppling med tandrem.
Mätare 0-210bar (England)
Fick tag i en begagnad kugghjulspump på jobbet där jag slipade axlarna och pressade i nya glidlager.
Det är en 20cc Casappa och det återstår att se om jag blir nöjd med denna, tanken var en 26cc pump vilket är max vad klokopplingen klarar.
Den "snor" åt sig runt 26hk vid 2500rpm. men pumpar då 60 m/l
Tanken är att ligga runt 800-1000rpm vid vinschning.
Byggdes vinschplatta
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Re: Uffes cj3
Remhjul
64 tänder vs 44 tänder = utvxl 1:1.45
vilket blir att pumpen kommer snurra ca 750-800rpm på tomgång (550 rpm)
30mm breda.
Svarvat styrning samt borrat delning så det passar på remskivan.
Sitter just nu 8:8 skruvar men ska bytas ut till hårdare innan testkörning.
Fästplatta till pump och svarvat upp det lilla remhjulet så det passar på axlen, kilspår skall göras senare.
Spaken som syns på klokopplingen skall troligtvis manövreras med tryckluftskolv eller med mekaniskt stag in i kupén.
64 tänder vs 44 tänder = utvxl 1:1.45
vilket blir att pumpen kommer snurra ca 750-800rpm på tomgång (550 rpm)
30mm breda.
Svarvat styrning samt borrat delning så det passar på remskivan.
Sitter just nu 8:8 skruvar men ska bytas ut till hårdare innan testkörning.
Fästplatta till pump och svarvat upp det lilla remhjulet så det passar på axlen, kilspår skall göras senare.
Spaken som syns på klokopplingen skall troligtvis manövreras med tryckluftskolv eller med mekaniskt stag in i kupén.
Senast redigerad av Swe den fre dec 27, 2013 18:33, redigerad totalt 1 gånger.
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Re: Uffes cj3
Ingen risk
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Re: Uffes cj3
En liten jävla pryl som fanns närmare än jag trodde, blev fel från kära UK 2 gånger innan jag hittade rätt på närmsta hydraulaffär 2mil bort.
Det är en kopplingshylsa som sitter mellan klokoppling och pump, 1/8 kona till 14t splines.
Det är en kopplingshylsa som sitter mellan klokoppling och pump, 1/8 kona till 14t splines.
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Re: Uffes cj3
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 103
- Blev medlem: tor nov 12, 2009 19:59
- Ort: Ulricehamn
Re: Uffes cj3
Hej, jag kommer att följa tråden helt klart. Ägde denna bilen under några år i början av 2000-talet. Kör hårt!
//Anders
//Anders
Willys CJ3 -50 "Patina Edition"
Suzuki 423ET -86
Chevrolet Camaro -68
Suzuki 423ET -86
Chevrolet Camaro -68
Re: Uffes cj3
Inte hänt så mycket idag.
Förstärkt pumpfästet samt flyttat servobehållaren samt skurit ur för slangen.
Förstärkt pumpfästet samt flyttat servobehållaren samt skurit ur för slangen.
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Re: Uffes cj3
Nejdå, gjort ritning till tanken som ska vara under sätet samt satt dit den där vinkelleden på klokopplingen.
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Re: Uffes cj3
Vist fan, svetsade om behållaren till servooljan med, och gjorde om pipen så det blir lite mer space
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Re: Uffes cj3
Detta kommer bli på/av till klokopplingen innefrån hytten.
Kommer bli gedigen med 10mm kullagerstål och skottgenomföring.
Tager vad man haver.
Kommer bli gedigen med 10mm kullagerstål och skottgenomföring.
Tager vad man haver.
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Re: Uffes cj3
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Uffes cj3
Vad är max tillåtet varvtal på kugghjulspumpen?? Och vilket är maxvarv på motorn?
Vet att du kommer ha det i åtanke, men det kommer hända att du glömmer att pumpen är inkopplad när du börjar gasa. Eller till exempel vill driva på med hjulen när du vinschar och hornen växer ut så stiger varven på motorn =)
6000rpm på motorn blir nära 9000rpm på pumpen med din drevning.
Bara en tanke.
Vet att du kommer ha det i åtanke, men det kommer hända att du glömmer att pumpen är inkopplad när du börjar gasa. Eller till exempel vill driva på med hjulen när du vinschar och hornen växer ut så stiger varven på motorn =)
6000rpm på motorn blir nära 9000rpm på pumpen med din drevning.
Bara en tanke.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.