LTAC M/42 med elassistans
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
LTAC M/42 med elassistans
Jag tycker mycket om min gamla Cheva som jag har som DD men det går inte att komma ifrån att det är rätt oekonomiskt och miljöovänligt att köra den 6 km till jobbet varje dag.
När bukomfånget och samvetet hade nått en oroväckande nivå så tog jag det drastiska beslutet att riva fram en gammal Monark som en kompis hade liggandes i en vedtrave och började cykla till jobbet.
Ni kan ju gissa hur det slutade...
Jag gillade cyklandet i sig men det är ett antal backar mellan mig och mitt jobb jag inte riktigt kom överrens med.
Därför införskaffade jag för ett par månader sedan ett ombyggnadskit till cykeln för att göra om den till elcykel.
Jag valde ett kit som hade 1000W navmotor och 4 st seriekopplade bly/syra batterier och monterade på Monarken, jag struntade i allt krafs som hindrade driften om man inte trampade
J*vlar i havet! Ni kan inte ana tillfredsställelsen hos en lätt spolformad statstjänsteman som drar förbi en tävlingscyklist i en mördande uppförsbacke iförd varselklädsel, försvarets mopdestrut och vurpollon på en gammal Monark med skevt bakhjul
Nu har dock problemen börjat hopa sig. Det började med däcksexplosion i en brant nedförsbacke kombinerat med att hela bromsmekanismen bröts loss från ramen, kast på cykeln som förorsakade att 20 kg batterier bröt loss pakethållaren... Det slutade lyckligt men jag beslöt att det var dags för grövre doningar!
En del av oss här på forumet har förmodligen gjort lumpen.
Så även jag och mina erfarenheter av militärens cykel M/42, eller LTAC (Lätt Terrängående Attack Cykel) är att det är en stabil pjäs men den är varken Lätt eller Terrängående...
Perfekt utgångspunkt så jag införskaffade en av Marcus på detta forum
När bukomfånget och samvetet hade nått en oroväckande nivå så tog jag det drastiska beslutet att riva fram en gammal Monark som en kompis hade liggandes i en vedtrave och började cykla till jobbet.
Ni kan ju gissa hur det slutade...
Jag gillade cyklandet i sig men det är ett antal backar mellan mig och mitt jobb jag inte riktigt kom överrens med.
Därför införskaffade jag för ett par månader sedan ett ombyggnadskit till cykeln för att göra om den till elcykel.
Jag valde ett kit som hade 1000W navmotor och 4 st seriekopplade bly/syra batterier och monterade på Monarken, jag struntade i allt krafs som hindrade driften om man inte trampade
J*vlar i havet! Ni kan inte ana tillfredsställelsen hos en lätt spolformad statstjänsteman som drar förbi en tävlingscyklist i en mördande uppförsbacke iförd varselklädsel, försvarets mopdestrut och vurpollon på en gammal Monark med skevt bakhjul
Nu har dock problemen börjat hopa sig. Det började med däcksexplosion i en brant nedförsbacke kombinerat med att hela bromsmekanismen bröts loss från ramen, kast på cykeln som förorsakade att 20 kg batterier bröt loss pakethållaren... Det slutade lyckligt men jag beslöt att det var dags för grövre doningar!
En del av oss här på forumet har förmodligen gjort lumpen.
Så även jag och mina erfarenheter av militärens cykel M/42, eller LTAC (Lätt Terrängående Attack Cykel) är att det är en stabil pjäs men den är varken Lätt eller Terrängående...
Perfekt utgångspunkt så jag införskaffade en av Marcus på detta forum
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
-
- Användare
- Inlägg: 49
- Blev medlem: mån sep 09, 2013 13:28
- Ort: Krokek
Re: LTAC M/42 med elassistans
Det här gillas skarpt med lite udda projekt,för övrigt känner jag igen mig i när latmasken eller när det är sattyg på gång då är man jääävligt kreativ.
Re: LTAC M/42 med elassistans
Blir den el-driven på framhjulet??
Öl och korv driven bak
allhjulsdriven
Öl och korv driven bak
allhjulsdriven
Re: LTAC M/42 med elassistans
Ungefär så, det blir navmotor fram kombinerat med en multifuel motor (gärna saker med högt energi innehåll som chips och öl) som driver bakhjulet via ett vev och kedjesystem)Blir den el-driven på framhjulet?? Öl och korv driven bak
allhjulsdriven
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: LTAC M/42 med elassistans
Kul bygge
Ännu roligare historia
Ännu roligare historia
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: LTAC M/42 med elassistans
Haha det hade jag gärna settJ*vlar i havet! Ni kan inte ana tillfredsställelsen hos en lätt spolformad statstjänsteman som drar förbi en tävlingscyklist i en mördande uppförsbacke iförd varselklädsel, försvarets mopdestrut och vurpollon på en gammal Monark med skevt bakhjul
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
Re: LTAC M/42 med elassistans
Härligt!
Den här tråden ska följas!
Den här tråden ska följas!
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: LTAC M/42 med elassistans
Monarken, saknades luft i framhjulet idag, de där Kinesiska barnarbetarna har ingen känsla för kvalitet!
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: LTAC M/42 med elassistans
Nu händer det grejer!
började med att demontera bakhjulet som glappade någon centimeter. Jag trodde jag skulle vara tvungen att byta hjul men det var baar att plocka isär, rengöra, smörja upp och plocka ihop.
Däck, slang och fälgband var däremot tokslut
Nytt är beställt!
Sen vart det dags för en stabil batteri låda, tur att man har tillgång till en verkstad.
Perfect fit
började med att demontera bakhjulet som glappade någon centimeter. Jag trodde jag skulle vara tvungen att byta hjul men det var baar att plocka isär, rengöra, smörja upp och plocka ihop.
Däck, slang och fälgband var däremot tokslut
Nytt är beställt!
Sen vart det dags för en stabil batteri låda, tur att man har tillgång till en verkstad.
Perfect fit
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: LTAC M/42 med elassistans
Två sånna där navmotorhjul, dubbdäck och fotpinnar istället för trampor så snackar vi atackcykel.
Jäkligt fränt projekt.
Jäkligt fränt projekt.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: LTAC M/42 med elassistans
Dags för lite uppdatering.
Jag övergav idén med framhjulsdrift eftersom kablarna inte räckte fram. Dessutom blir det en snyggare installation med bahjulsdrift (jag tror inte terrängegenskaperna försämras märkbart då chips och öl-driften ändå bidrog marginellt)
Jag har även monterat ett bredare och mer grovmönstrat drivdäck
Jag är särskilt stolt över att jag lyckades pula in styrboxen i utrymmet för verktyg som sitter där orginal och att jag kunde använda pumphållaren som ledningsrör!
Jag övergav idén med framhjulsdrift eftersom kablarna inte räckte fram. Dessutom blir det en snyggare installation med bahjulsdrift (jag tror inte terrängegenskaperna försämras märkbart då chips och öl-driften ändå bidrog marginellt)
Jag har även monterat ett bredare och mer grovmönstrat drivdäck
Jag är särskilt stolt över att jag lyckades pula in styrboxen i utrymmet för verktyg som sitter där orginal och att jag kunde använda pumphållaren som ledningsrör!
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: LTAC M/42 med elassistans
Tack för positiva kommentarer!
Nu är nästan allt det tekniska klart endast nytt framdäck + slang, kabeldragning till lysena, nytt matchande bakljus (någon som har något?) samt 48V lampor fram och bak.
Sedan skall det väl kladdas på lite färg på boxen på pakethållaren så är den färdig!
Nu är nästan allt det tekniska klart endast nytt framdäck + slang, kabeldragning till lysena, nytt matchande bakljus (någon som har något?) samt 48V lampor fram och bak.
Sedan skall det väl kladdas på lite färg på boxen på pakethållaren så är den färdig!
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: LTAC M/42 med elassistans
sen vill vi se ett filmklipp på prestandan oxå.. (med din snygga hjälm)
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
-
- Användare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: sön okt 27, 2013 13:11
- Ort: Söderköping
Re: LTAC M/42 med elassistans
Tummarna upp för ett häftigt och bra projekt!
Får även tacka för inspirationen att göra något liknande själv att frakta sig på till jobbet framåt sommaren
Jag har 1,5 mil fram och tillbaka varje dag med långa köer på väg hem under sommaren, så med en sån här racer och med den nya cykelvägen dom byggt bredvid vägen så kommer det gå undan (och billigare)!
Hur långt har du kört på dina batterier som längst?
Får även tacka för inspirationen att göra något liknande själv att frakta sig på till jobbet framåt sommaren
Jag har 1,5 mil fram och tillbaka varje dag med långa köer på väg hem under sommaren, så med en sån här racer och med den nya cykelvägen dom byggt bredvid vägen så kommer det gå undan (och billigare)!
Hur långt har du kört på dina batterier som längst?