Projekt XJ.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Projekt XJ.

Inlägg av Robe » tis maj 13, 2014 22:37

Det kallas steering box brace.
http://www.jeepforum.com/forum/f12/home ... re-411177/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » ons maj 14, 2014 11:17

Robe skrev:Det kallas steering box brace.
http://www.jeepforum.com/forum/f12/home ... re-411177/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tackar här fanns det lite att kika på!
Mvh Magnus

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » ons maj 14, 2014 11:26

Här är några bilder på ett annat projekt som jag och min bror håller på och pysslar med!

Här håller vi på att tillverkar en 4 cylindrig vevaxel åt en snubbe uppåt landet. (ska användas inom dragracing)

vevaxel

Bild

Bild

Färdig fräst nu är det bara lite slipning och svarving kvar;)!

Bild
Mvh Magnus

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Projekt XJ.

Inlägg av Lone Wolf » ons maj 14, 2014 19:41

vad för motor b20??

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » tor maj 15, 2014 8:40

Lone Wolf skrev:vad för motor b20??
Nä det är ingen B20.
Det är lite udda men de ska bygga om en V8 till en rak 4! Så ena sidan p V8an ska pluggas! Förmodar att de ska antingen turbo eller kompressormata motorn! Inte så insatt resten av motorn då vi bara gör veven.
Mvh Magnus

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » sön maj 18, 2014 21:44

Idag har jag fixat stols underrede till mina nya säten!

Höger sida!
Bild

Framsätena på plats.
Bild

Nu har jag bara till att fixa till ett underrede till baksätet så jag kan sätta in 2 stolar där med!
Mvh Magnus

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » sön maj 18, 2014 23:19

Vid första provkörningen igår så kom det upp lite moln på himlen;)!

Tror jag har lite problem med min nya kardan axel! Vid kraftig gaspådrag så knackar det i bakvagnen! Drar jag på lugnt så hörs inget! lägger jag i 4 hjulsdriften så hörs inget heller!

Kan det vara att jag har fått någon konstig vinkel på kardanen?? eller kan det vara något annat? Någon som har några funderingar på detta?

Bild
Mvh Magnus

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Projekt XJ.

Inlägg av Robe » sön maj 18, 2014 23:24

Vinklade du upp bakaxeln så pinjongen pekar på utgående axel på fd-lådan? Bild?
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » sön maj 18, 2014 23:27

Robe skrev:Vinklade du upp bakaxeln så pinjongen pekar på utgående axel på fd-lådan? Bild?
troligtvis inte tillräckligt mycket!
Ska försöka fixa några foton imorgon!
Mvh Magnus

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Projekt XJ.

Inlägg av OBELIX » sön maj 18, 2014 23:34

Angående vevaxeln, Jag läste om ett projekt för länge sen där endast ena cylinderraden i en V8 skulle användas för att driva fordonet. Den andra raden skulle fortfarande vara kvar men byggas om till kolvkompressor för att mata dom andra cylindrarna med luft. Kanske är en liknande variant på gång där???

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Projekt XJ.

Inlägg av Robe » sön maj 18, 2014 23:35

Din beskrivning passar in på ett problem jag hade på min YJ med CV kardan och uppvinklad pinjong. Problemet var att jag hade vinklat upp pinjongen lite för mycket. Jag märkte då att vid acceleration från stillastående så hackade det lite. Detta pga att vid acceleration så vinklades pinjongen upp ännu mer = axle wrap (axeln vill rotera runt bladfjädrarna).
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » sön maj 18, 2014 23:45

OBELIX skrev:Angående vevaxeln, Jag läste om ett projekt för länge sen där endast ena cylinderraden i en V8 skulle användas för att driva fordonet. Den andra raden skulle fortfarande vara kvar men byggas om till kolvkompressor för att mata dom andra cylindrarna med luft. Kanske är en liknande variant på gång där???

SKREV OBELIX
Låter spännande! men det tror jag inte de skulle ha här då det bara är 4 vevtappar på veven!! Men det blir en rad fyra på runt 4 liter!
Mvh Magnus

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » sön maj 18, 2014 23:47

Robe skrev:Din beskrivning passar in på ett problem jag hade på min YJ med CV kardan och uppvinklad pinjong. Problemet var att jag hade vinklat upp pinjongen lite för mycket. Jag märkte då att vid acceleration från stillastående så hackade det lite. Detta pga att vid acceleration så vinklades pinjongen upp ännu mer = axle wrap (axeln vill rotera runt bladfjädrarna).
Ok så man kan vinkla upp den för mycket med! undra vilken vinkel som är mest optimal!

Jag funderade faktiskt på om det kunde bero på om axeln vrider sig!
Ska fixa några kort imorgon!
Mvh Magnus

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Projekt XJ.

Inlägg av Robe » sön maj 18, 2014 23:57

Mest optimal... Men mest rätt är att pinjongen ska peka mot utgående axel på fördelningslådan (din yoke).
Se här: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=30cowmc&s=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Men ta gärna en bild på din kardan från sidan, svårt att gissa sig fram till orsaken :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » mån maj 19, 2014 21:45

Robe skrev:Mest optimal... Men mest rätt är att pinjongen ska peka mot utgående axel på fördelningslådan (din yoke).
Se här: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=30cowmc&s=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Men ta gärna en bild på din kardan från sidan, svårt att gissa sig fram till orsaken :)
Hittade problemet! Bakaxeln vriders sig ungefär en 1dm upp och ner;)! Så det kräver nog lite åtgärd!

Såg din lösning för att motverka det verkade funka bra! Men jag vet inte om jag orkar lägga ner så mycket jobb på det nu! (vill ut i skogen);) Men jag tror jag ska testa först med att svetsa på ett par större plattor på bakaxeln så att bladen får lite större anläggnings yta.

Men här är ett par bilder på kardanen!
Bild

Bild
Mvh Magnus

Skriv svar