Toyota LJ70
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Toyota LJ70
Hej!
Missförstå mig rätt, den ser riktigt ball ut nu också, förmodligen jag som inte fattar riktigt.
Tänker på var man ska sova på träffen typ. Men det finns ju tält!
Mvh
Magnus
Missförstå mig rätt, den ser riktigt ball ut nu också, förmodligen jag som inte fattar riktigt.
Tänker på var man ska sova på träffen typ. Men det finns ju tält!
Mvh
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Re: Toyota LJ70
Baua skrev:Hej!
Missförstå mig rätt, den ser riktigt ball ut nu också, förmodligen jag som inte fattar riktigt.
Tänker på var man ska sova på träffen typ. Men det finns ju tält!
Mvh
Magnus
Hehe, jo här blir det nog tält framöver. Tanken var dock aldrig att ha den som träffbil med sovmöjlighet så det är inget jag kommer att sakna, men jag kan förstå vad du menar.
Skall försöka få in lite mer bilder på vad som sker med bilen just nu, blir nog imorgon kväll om jag orkar efter att garagepass...
Team Katastrof #2
Re: Toyota LJ70
Jaha, dags för en liten uppdatering.
Var på god väg att beställa lite kraftigare drivaxlar till bilen, men precis innan beställningen så fick jag tag i andra axlar från en BJ75 (rätta mig om jag har fel Lenni... ) Fick dessa levererade i slutet på sommaren (stort tack till bröderna Magnusson för leveransen ):
De var ju lite ytrost på men allt verkade fungera utan problem.
Difflåsen var en stor anledning till köpet eftersom jag då slapp handla detta separat, och Toyota original är ju extra coolt
Bakaxeln började jag rensa på bladfjäderfästen rätt omgående och lade på lite färg:
Framaxeln blev dock liggande ett tag och kom inte in i garaget förrän för några veckor sedan.
Det är ena tunga kräk, eller så är det vi som är klena... fick ta till traktorn för att lyfta in dem
Planen var att renovera innehållet i axeln så att man vet att allt är fräscht, det innebar med andra ord nya lager, packboxar m.m. Det skulle också monteras en Chromoly (eller hur det nu kan tänkas stavas...) drivaxel på ena sidan. Tidigare ägare hade monterat en sida men inte den andra, men då den kom löst bredvid så var det väl lika bra att hänga in den.
Har fått in axeln och börjat plocka isär den:
Den långa sidan har redan en ny fin axel:
Korta sidan rensad på allt gammalt. Har här även slipat lite i insidan av "bollen" för att få plats med den nya aningen större drivknuten:
Har inte tagit så mycket bilder på själva renoveringen, och det är helt ärligt inte mycket att se, lite nya lager osv. Hur som helst så fick jag det sista gjort ikväll så nu är de hopmonterade igen. Har dock ännu några bitar av gamla fästen att rensa bort, och rostborttagning, och målning...
Det här blev det hemliga vapnet för kvällen:
Måste ju kasta in en bild på de nya puckarna som det hela skall rulla på. Lillgrabben poserar efter avlastning
Det var väl allt för idag, nästa steg är väl att se till att de kommer in under bilen...
Var på god väg att beställa lite kraftigare drivaxlar till bilen, men precis innan beställningen så fick jag tag i andra axlar från en BJ75 (rätta mig om jag har fel Lenni... ) Fick dessa levererade i slutet på sommaren (stort tack till bröderna Magnusson för leveransen ):
De var ju lite ytrost på men allt verkade fungera utan problem.
Difflåsen var en stor anledning till köpet eftersom jag då slapp handla detta separat, och Toyota original är ju extra coolt
Bakaxeln började jag rensa på bladfjäderfästen rätt omgående och lade på lite färg:
Framaxeln blev dock liggande ett tag och kom inte in i garaget förrän för några veckor sedan.
Det är ena tunga kräk, eller så är det vi som är klena... fick ta till traktorn för att lyfta in dem
Planen var att renovera innehållet i axeln så att man vet att allt är fräscht, det innebar med andra ord nya lager, packboxar m.m. Det skulle också monteras en Chromoly (eller hur det nu kan tänkas stavas...) drivaxel på ena sidan. Tidigare ägare hade monterat en sida men inte den andra, men då den kom löst bredvid så var det väl lika bra att hänga in den.
Har fått in axeln och börjat plocka isär den:
Den långa sidan har redan en ny fin axel:
Korta sidan rensad på allt gammalt. Har här även slipat lite i insidan av "bollen" för att få plats med den nya aningen större drivknuten:
Har inte tagit så mycket bilder på själva renoveringen, och det är helt ärligt inte mycket att se, lite nya lager osv. Hur som helst så fick jag det sista gjort ikväll så nu är de hopmonterade igen. Har dock ännu några bitar av gamla fästen att rensa bort, och rostborttagning, och målning...
Det här blev det hemliga vapnet för kvällen:
Måste ju kasta in en bild på de nya puckarna som det hela skall rulla på. Lillgrabben poserar efter avlastning
Det var väl allt för idag, nästa steg är väl att se till att de kommer in under bilen...
Senast redigerad av Ajac den ons mar 05, 2014 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Team Katastrof #2
Re: Toyota LJ70
JA, va fan väntar du påRunekebab skrev:Intressant bygge
Re: Toyota LJ70
Nja, det har väl inte varit något rasande tempo på ett tag inte....
Har monterat en del rör under bilen till kylare på "flaket".
Dragit el till ny strömbrytarpanel och till säkringar och relän i ny mittkonsol för diverse pryttlar som skall på bilen framöver (mycke kabel blir det...)
Det kanske kan hitta på att bli lite mer gjort snart då en rätt kraftig rörknäckare har renoverats (bra jobbat Hasse.. ) och provkörts lite. Blir alltså till att börja bygga utanpåliggande bur nu.
Skall se till att få in lite bilder nu efterhand.
Övrigt som gjorts:
städats upp lite i motorrum
tagit en öl
monterat ny fin växelspaksknopp
tagit en öl
funderat lite på hur buren skall se ut
tagit en öl
konstaterat att det varit sjuukt varmt
tagit en öl
osv..
Har monterat en del rör under bilen till kylare på "flaket".
Dragit el till ny strömbrytarpanel och till säkringar och relän i ny mittkonsol för diverse pryttlar som skall på bilen framöver (mycke kabel blir det...)
Det kanske kan hitta på att bli lite mer gjort snart då en rätt kraftig rörknäckare har renoverats (bra jobbat Hasse.. ) och provkörts lite. Blir alltså till att börja bygga utanpåliggande bur nu.
Skall se till att få in lite bilder nu efterhand.
Övrigt som gjorts:
städats upp lite i motorrum
tagit en öl
monterat ny fin växelspaksknopp
tagit en öl
funderat lite på hur buren skall se ut
tagit en öl
konstaterat att det varit sjuukt varmt
tagit en öl
osv..
Team Katastrof #2
Re: Toyota LJ70
Det har som sagt inte varit något rasande tempo på ett tag nu, men lite har i alla fall hänt.
Har rivit bort det första utkastet till flak och börjat om där. Efter en stunds mätande så var det dasg att starta upp den här pjäsen...
Någon dansk konstruktion om man går på de små skyltarna som sitter lite var stans. Tung som ett as. Kan ju säga att man byter inte matris med en hand på en sån här...
Gammal som gatan, men går som tåget!
Hur som helst så kastade vi i ett rör och med tanke på att det var första gången knäckaren testades så blev resultatet rätt nära det planerade. Bara ett par enkla krökar, men ett bra test för att få lite koll på hur maskinen böjer.
Kommer nog att bli lite intressantare när man skall få till de lite mer avancerade böjarna...
Ingen som har tips på bra/enkel/billig vinkelmätare???
Har fipplat in en ny panel till lite diverse knappar också. Instrumentpanelen skall nu äntligen få lite nya lampor också... börjat ruttna på att det bara är en som lyser...
Får se om det kan bli lite mer gjort nu i veckan...
Har rivit bort det första utkastet till flak och börjat om där. Efter en stunds mätande så var det dasg att starta upp den här pjäsen...
Någon dansk konstruktion om man går på de små skyltarna som sitter lite var stans. Tung som ett as. Kan ju säga att man byter inte matris med en hand på en sån här...
Gammal som gatan, men går som tåget!
Hur som helst så kastade vi i ett rör och med tanke på att det var första gången knäckaren testades så blev resultatet rätt nära det planerade. Bara ett par enkla krökar, men ett bra test för att få lite koll på hur maskinen böjer.
Kommer nog att bli lite intressantare när man skall få till de lite mer avancerade böjarna...
Ingen som har tips på bra/enkel/billig vinkelmätare???
Har fipplat in en ny panel till lite diverse knappar också. Instrumentpanelen skall nu äntligen få lite nya lampor också... börjat ruttna på att det bara är en som lyser...
Får se om det kan bli lite mer gjort nu i veckan...
Team Katastrof #2
-
- Användare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tor feb 07, 2013 19:13
Re: Toyota LJ70
Det blir ju kanon
Re: Toyota LJ70
....som alltid på Gotland när Katastrofaran är igång!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Toyota LJ70
Snygg instrumentering! Är det egentillverkad 4x4-och-spärr-indikator till vänster? Diggade den!
Re: Toyota LJ70
Tackar så mycket!
Instrumenteringen och indikatorn för spärrarna är hemsnickrad. Har bara borrat ett gäng hål till den formen. Skall i ett par röd/gröna dioder i de lite större hålen som kommer att få visa om diffarna är låsta eller inte. Hoppas att givarna i axlarna funkar....
Instrumenteringen och indikatorn för spärrarna är hemsnickrad. Har bara borrat ett gäng hål till den formen. Skall i ett par röd/gröna dioder i de lite större hålen som kommer att få visa om diffarna är låsta eller inte. Hoppas att givarna i axlarna funkar....
Team Katastrof #2
-
- Användare
- Inlägg: 73
- Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:57
Re: Toyota LJ70
Hur kommer det sig att du bestämde du dig för att göra en hemsnickrad instrumentering?Ajac skrev:Tackar så mycket!
Instrumenteringen och indikatorn för spärrarna är hemsnickrad. Har bara borrat ett gäng hål till den formen. Skall i ett par röd/gröna dioder i de lite större hålen som kommer att få visa om diffarna är låsta eller inte. Hoppas att givarna i axlarna funkar....
Re: Toyota LJ70
Nja, det var jag som skrev innan jag tänkte....
Den vanliga instrumentpanelen är inte hembygd, den är bara demonterad för att få lite nya lampor.
Det är bara indikeringen till diffspärrarna som jag byggt själv. Blev lättast att göra så för min del. Var ju också tvungen att ha lite utfyllnad i panelen till strömbrytarna, då passade det in helt enkelt
I det hål som är nere till vänster skall det monteras en avgastempmätare.
Den vanliga instrumentpanelen är inte hembygd, den är bara demonterad för att få lite nya lampor.
Det är bara indikeringen till diffspärrarna som jag byggt själv. Blev lättast att göra så för min del. Var ju också tvungen att ha lite utfyllnad i panelen till strömbrytarna, då passade det in helt enkelt
I det hål som är nere till vänster skall det monteras en avgastempmätare.
Team Katastrof #2