Toyota LJ70
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Toyota LJ70
Tänkte lägga upp en liten tråd om bygget som pågår just nu i en verkstad långt långt borta..
För ett antal år sedan köpte jag en LJ70 som skulle få agera träffbil (och även challengebil var tanken), men det blev i slutänden inte så mycket av det på grund av diverse olika anledningar, så som husbygge osv. Hur som helst så blev den till slut stående och jag funderade ett tag på att sälja den till förmån för något annat kul projekt.
Blev dock övertalat om att man kanske kunde göra nåt kul med den i alla fall, så ombyggnaden började....
Utgångsobjektet:
Toyota LJ70 2l-t -86 köpt av Lenni för ett antal år sedan.
Det enda som jag egentligen gjort med den var att hänga på en lite större winch, och byta lite bussningar till bärarmar och paralellstag (såg tydligen kul ut när bakaxeln flyttar på sig i sidled för att paralellstagsbussningarna är totalslut... ). Bilen var höjd både i fjädring och kaross när jag köpte den.
Hur som helst, nu var det inte det detta skulle handla om
Steg ett blev helt enkelt följande:
Måtta upp var du tänker kapa...
..ta fram den stora vinkelslipen.... och börja kapa..
Tadaaa!!
Jo, ja, nej du vet... nu var det ju för sent att ändra sig i alla fall...
To be continued...
För ett antal år sedan köpte jag en LJ70 som skulle få agera träffbil (och även challengebil var tanken), men det blev i slutänden inte så mycket av det på grund av diverse olika anledningar, så som husbygge osv. Hur som helst så blev den till slut stående och jag funderade ett tag på att sälja den till förmån för något annat kul projekt.
Blev dock övertalat om att man kanske kunde göra nåt kul med den i alla fall, så ombyggnaden började....
Utgångsobjektet:
Toyota LJ70 2l-t -86 köpt av Lenni för ett antal år sedan.
Det enda som jag egentligen gjort med den var att hänga på en lite större winch, och byta lite bussningar till bärarmar och paralellstag (såg tydligen kul ut när bakaxeln flyttar på sig i sidled för att paralellstagsbussningarna är totalslut... ). Bilen var höjd både i fjädring och kaross när jag köpte den.
Hur som helst, nu var det inte det detta skulle handla om
Steg ett blev helt enkelt följande:
Måtta upp var du tänker kapa...
..ta fram den stora vinkelslipen.... och börja kapa..
Tadaaa!!
Jo, ja, nej du vet... nu var det ju för sent att ändra sig i alla fall...
To be continued...
Team Katastrof #2
Re: Toyota LJ70
Hade ju faktiskt två markerade linjer på bilen innan jag började kapa, och tanken var att jag skulle kunna använda de bakre hörnen på bilen för att få till det lite snyggt.
Lite kapande och passande senare:
Börjat punkta ihop det hela:
Det mesta är helsvetsat, och har även skurit till formen på nedre delen av karossen:
Blev ju tvungen att täta igen det lilla "hål" som blivit bakom stolarna, och tankarna gick ett tag ut på att använda de gamla dörrarna, men den idén skrotades rätt fort.
Blev till att skära till en plåt som passade, och sedan tog mästersvetsarn vid och sydde ihop det
En böjd plåt till nederdelen på plats:
Renskuret, men en del svetsande kvar att göra:
Blev ju då lite instängt i kupén, så någon form av bakruta behövdes...
Svetsade även i en del stagningar till plåten på insidan eftersom den var lite väl vobblig och vinglig innan (syns lite svetspunkter på utsidan)
Bakrutan blir en lagom tillskuren bit polykarbonat som limmas på plats, och en liten gummilist runt plåtkanten.
Och jo det var en del kommentarer om varför jag byggde en epa traktor...
Lite kapande och passande senare:
Börjat punkta ihop det hela:
Det mesta är helsvetsat, och har även skurit till formen på nedre delen av karossen:
Blev ju tvungen att täta igen det lilla "hål" som blivit bakom stolarna, och tankarna gick ett tag ut på att använda de gamla dörrarna, men den idén skrotades rätt fort.
Blev till att skära till en plåt som passade, och sedan tog mästersvetsarn vid och sydde ihop det
En böjd plåt till nederdelen på plats:
Renskuret, men en del svetsande kvar att göra:
Blev ju då lite instängt i kupén, så någon form av bakruta behövdes...
Svetsade även i en del stagningar till plåten på insidan eftersom den var lite väl vobblig och vinglig innan (syns lite svetspunkter på utsidan)
Bakrutan blir en lagom tillskuren bit polykarbonat som limmas på plats, och en liten gummilist runt plåtkanten.
Och jo det var en del kommentarer om varför jag byggde en epa traktor...
Team Katastrof #2
Re: Toyota LJ70
Sjyst kapat, blev snygg-EPA
Såg ut att vara fräsch annars!
Såg ut att vara fräsch annars!
Re: Toyota LJ70
Blir ju grymt detta....
Är den redo för säsongen??
Är den redo för säsongen??
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Toyota LJ70
Hehe, nja fräsch vet jag inte. Den hade en hel del rost som verkade lättare att kapa bort än att börja lappa o laga på (hatar att laga rost.....).
Förhoppningsvis kommer man kunna vara med på någon tävling i år...
Förhoppningsvis kommer man kunna vara med på någon tävling i år...
Team Katastrof #2
-
- Användare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tor feb 07, 2013 19:13
Re: Toyota LJ70
Du skall väll vina i år det är en vinnarbil ????????
Re: Toyota LJ70
Givetvis! finns väl inget alternativ..eller..??Team katastrof 1 skrev:Du skall väll vina i år det är en vinnarbil ????????
Team Katastrof #2
Re: Toyota LJ70
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Toyota LJ70
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Toyota LJ70
Nu när man kapat bort en del kaross så finns det ju inte så mycket idé att ha kvar all den där ramen....
Hehe, inte snyggt, men annorlunda!!
Framdäcken får lite mer utrymme, som förhoppningsvis skall räcka till...
Hade ju tänkt mig någon form av winch bak också, så det fick bli en variant där jag kan få i lite vad som/byta upp mig efterhand.
Finns lite utrymme kvar när man hängt i en "vanlig" winch.
Det skall ännu i en del förstärkningar i den så att den inte börjar vika sig på något håll..
Liiite större däck så blir frigångsvinkeln rätt ok
Lite karosserijobb... notera den eminenta draghammaren gjord av diverse hittegods (huvud från gammal slägga, litet stålrör, diverse bultar muttrar brickor osv...) Men plåtslagarn verkar ju lycklig i alla fall
Lackning nästa!
More to come...
Hehe, inte snyggt, men annorlunda!!
Framdäcken får lite mer utrymme, som förhoppningsvis skall räcka till...
Hade ju tänkt mig någon form av winch bak också, så det fick bli en variant där jag kan få i lite vad som/byta upp mig efterhand.
Finns lite utrymme kvar när man hängt i en "vanlig" winch.
Det skall ännu i en del förstärkningar i den så att den inte börjar vika sig på något håll..
Liiite större däck så blir frigångsvinkeln rätt ok
Lite karosserijobb... notera den eminenta draghammaren gjord av diverse hittegods (huvud från gammal slägga, litet stålrör, diverse bultar muttrar brickor osv...) Men plåtslagarn verkar ju lycklig i alla fall
Lackning nästa!
More to come...
Team Katastrof #2
Re: Toyota LJ70
Vackert!
Ja bilen alltså, inte plåtslagaren
Ja bilen alltså, inte plåtslagaren
Re: Toyota LJ70
Hej Ajac!
Bilen blir säkert kanonfin när den är klar, men fan jag gillar utseendet på de första bilderna, med skåpet kvar, där är den riktigt het. Men smaken är som baken. En fråga bara för en som inte är insatt, finns det något praktiskt skäl till att man kapar bort karossen?
Keep up the good work
Mvh
Magnus
Bilen blir säkert kanonfin när den är klar, men fan jag gillar utseendet på de första bilderna, med skåpet kvar, där är den riktigt het. Men smaken är som baken. En fråga bara för en som inte är insatt, finns det något praktiskt skäl till att man kapar bort karossen?
Keep up the good work
Mvh
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
-
- Användare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tor feb 07, 2013 19:13
Re: Toyota LJ70
Det ska jag komma i håg. Nästa gång du vill krypa ner i min säng hihiAndersW skrev:Vackert!
Ja bilen alltså, inte plåtslagaren
Re: Toyota LJ70
Baua: Jag kan hålla med om att de ser bra ut med skåpet intakt, inget snack om saken. Men om det skall tävlas med bilen så jag har väl fått för mig att det blir lite mindre att släpa runt på i skogen.
Där skåpet satt skall det byggas en lite smidigare burbåge och "flak" (trayback), kylaren flyttas bak tillsammans med batterier, och som synes skall det monteras en winch längst bak.
Så det blir väl inte världens mest praktiska familjebil utan den blir lite mer specifik i användningsområde.
Men framför allt är det ju coolt!!!
Skickar på några bilder på lackningen som inleddes med några varv epoxi-grund:
För att sedan följas av några varv av standardfärgen röd
Första utkastet till brödkorgen där bak....
Vart väl inte helt top notch, så den skall justeras en del.
Där skåpet satt skall det byggas en lite smidigare burbåge och "flak" (trayback), kylaren flyttas bak tillsammans med batterier, och som synes skall det monteras en winch längst bak.
Så det blir väl inte världens mest praktiska familjebil utan den blir lite mer specifik i användningsområde.
Men framför allt är det ju coolt!!!
Skickar på några bilder på lackningen som inleddes med några varv epoxi-grund:
För att sedan följas av några varv av standardfärgen röd
Första utkastet till brödkorgen där bak....
Vart väl inte helt top notch, så den skall justeras en del.
Team Katastrof #2
Re: Toyota LJ70
bygger du på heltid går ju undan som fan
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld