Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » tis apr 22, 2014 21:52

Skaffade mig då denna förra sommarn efter att mitt Silverado projekt sket sig fullständigt. Bodde i en liten lägenhet inne i stan å hyrde ett garaget som inte var långt bort från där ja bodde så blev ju ett par timmar där.
Men då bara ett tag efter att ja tog in chevan i garaget blev de hus som då låg 1.5mil från garaget och ja alla som har hus vet hur mycket de är å göra sen dessutom lite väl långt till garaget så blev att jag skruvade väldigt lite eller nästan inget alls.
Tillslut sålde ja allt i delar och sa bort garaget.

De var de iaf. Gör väl en sån dära ToDoList, Denna gång inte nå extremt utan är en bruksbil.

-Longarm kit som jag bygger själv. Blir en kopia av DORs kitt med bägge stagen justerbara
-6" coil springs, Finns att köpa löst på dors sida. Eller att jag köper 7" från summit och kapar av 1"
-Bak hade jag helst vela få bort orginalklossarna helt och få dit några blad som höjer lämpligt mot höjningen som blir fram. Jag har dock liggandes nå 5" klossar som hade varit väldigt enkelt å använda men då ska jag isåfall sätta nå stag till ramen som håller bakaxeln på plats
-längre och grövre trackbar.
-Styrningen måste jag också kolla på. hur de blir vet jag inte för tillfället.
-37" däck var tanken.

Nöjer jag mig inte med 6" chassiehöjningen blir de klossar mellan ram och karossen också. Men först blir de å göra chassiehöjningen och få dit nå däck.

Ska ta å ordna nå bilder på bilen å de jag har åstakommit än så länge med longarms kittet

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » tor apr 24, 2014 16:51

:tumbup:
Låt bilderna flöda
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » sön jun 22, 2014 10:40

Här har jag inte varit in på ett tag. Har haft fullt upp med skotern så den är redo för vattensäsongen.

Bakaxeln har iaf rasat och behöver lite hjälp. Är pinjongen som tappat ett par kuggar så ska beställa nytt krondrev och pinjongen.
Det är iaf en d70 med 32splins drivaxlar och har räknat krondrevet till 46 kugg. Där fanns alla kuggar kvar så de var inte så svårt. däremot pinjongen var hälften borta å bara skrot av kuggarna. Räknade som kuggarna som var kvar å gissade lite hur dom andra kuggarna har suttit å fick fram de till 12kugg men då hamnar ja på 3.8... nånting å finns inte den utväxlingen.

Nån som vet vad dom har?
Har kollat på denna hemsida:http://www.ringpinion.com/b2c/PartsList ... 8&CatID=35

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » sön jun 22, 2014 11:12

Men tanken är ju att få dit 35or eller 37or senare då är ju frågan ska jag byta utväxling då den bakre ändå är trasig ?

Den varvar 1500 med 285/75-16 i 90km/h, 2000 i 120km/h.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av Grottulf » sön jun 22, 2014 13:51

På ytterkanten av krondrevet ska det vara instansat antal kugg på både krondrevet och pinjong.
Så leta efter "46" och kolla vad det står före eller efter det.
Kollar du upp det så vi vet vad du har för utväxling nu, så kan jag hjälpa dig att räkna ut vilken utväxling det skulle motsvara med 35:or eller 37:or.

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » sön jun 22, 2014 20:29

Och om det inte är ändrat något någon gång så står det även på klisterlappen under huven vilken utväxling du har. (skulle gissa på 3.73 med tanke de på de räknat) Men kolla som ulf säger åså kan du ju kolla under huven för skoj skull. Om den är kvar den lille klisterlappen.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » sön jun 22, 2014 20:59

Efter ett snack med en kompis som har en likadan fast 96a så ska de vara 3.54.
Hittade en till hel kugg bland allt skrot å fick de till 13/46= 3.538.........

Då är frågan ska ja byta eller ej. Kompis har den röda som la upp nån bild i din tråd HenkeS han kör med 35or å tänkte växla ner den.

Tycker de inte känns nått fel ifall den skulle varva lite mindre när man kör lite längre å den gör ju ändå kickdown om man ska göra nån omkörning.

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » sön jun 22, 2014 22:09

8200rpm skrev:Efter ett snack med en kompis som har en likadan fast 96a så ska de vara 3.54.
Hittade en till hel kugg bland allt skrot å fick de till 13/46= 3.538.........

Då är frågan ska ja byta eller ej. Kompis har den röda som la upp nån bild i din tråd HenkeS han kör med 35or å tänkte växla ner den.

Tycker de inte känns nått fel ifall den skulle varva lite mindre när man kör lite längre å den gör ju ändå kickdown om man ska göra nån omkörning.
okej det va den lägre utväxlingen, Jag har 3.92 i min och det är ganska slött med 35" hade gärna velat ha 4.10 Men man ska nog inte växla upp för mkt om man åker mkt landsväg. Nu har jag inte testat några andra utväxlingar än den jag har men läser man runt lite så verkar 4.10 vara ganska lämpligt för 35 or och landsväg. rent offroad kanske man skulle gå upp mer.
Jag har ju iof bensin 5.2 i min. cummins har ju lite mer vrid i botten å ge.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av Grottulf » sön jun 22, 2014 23:26

Man ska nog inte jämföra med en bensinare, för cumminsen har ett helt annat varvtalsområde, så den behöver ha lite högre utväxling(numeriskt lägre)
3,73 skulle ge ungefär samma utväxling som nu ifall du skaffar 35:or.
37:or skulle behöva ca 3,97 utväxling, men ta 4,10 då det är närmsta övre som finns.
Sen är det bra att överkompensera lite pga att det blir lite mer rullmotstånd och framförallt mer luftmotstånd med stora däck.

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av joker_fly » mån jun 23, 2014 0:22

Har ett short arm kit liggande från DOR dual adjustabale
den dyra short arm lösningen NYA pallar 5" höjning

Samt sterring brace DOR design NY
Pm om du är intresserad

Ang Danny och Kyle på Dodge offroad så är inte jag nöjda med dom... Och kommer aldrig beställa något från dom igen

Inget fel på grejerna men tog typ 8månader innan grejerna kom blev lovad 3 veckor.....
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » mån jun 23, 2014 8:48

Grottulf skrev:Man ska nog inte jämföra med en bensinare, för cumminsen har ett helt annat varvtalsområde, så den behöver ha lite högre utväxling(numeriskt lägre)
3,73 skulle ge ungefär samma utväxling som nu ifall du skaffar 35:or.
37:or skulle behöva ca 3,97 utväxling, men ta 4,10 då det är närmsta övre som finns.
Sen är det bra att överkompensera lite pga att det blir lite mer rullmotstånd och framförallt mer luftmotstånd med stora däck.
va det jag tänkte.
Men kanske 3.92 skulle vara en bra kompromiss då. fast 2nd gen med offroad pack skall ju ha 4.10 som standar utv. medan sport och standard hade 3.54 alt 3.73 varför min är levererad med 3.92 låter jag vara osagt.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av Grottulf » mån jun 23, 2014 13:10

Jag tänkte inte på att det fanns 3,92.
Ja, Det skulle nog funka med 37:or

Men sen är det frågan hur mycket det verkligen behövs växlas ner.
Jag har inte testat, men jag tror jag skulle behålla min 3,54 utväxling om jag skaffar 35:or...

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » mån jun 23, 2014 14:58

Grottulf skrev:Jag tänkte inte på att det fanns 3,92.
Ja, Det skulle nog funka med 37:or

Men sen är det frågan hur mycket det verkligen behövs växlas ner.
Jag har inte testat, men jag tror jag skulle behålla min 3,54 utväxling om jag skaffar 35:or...
nä man har lite dålig koll på hur det skulle bli med dieseln, och är det en 4hjuls driven så måste han ju även byta fram. kanske är vettigast att använda sig av samma utväxling och utvärdera därifrån med 35or. fungerar det halvdannt så kanske 3.73 eller 3.92 inför ev 37" Gäller ju å hitta en bra kompromiss om även ska åka på mindre vintersulor,
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » mån jun 23, 2014 18:14

ja precis de jag tänkt på. Om jag nu sätter dit 35or å de funkar helt okej men vintertid kör jag ju rätt mycket skoter å då tar jag ju den bilen oftast. De behöver ju inte dra bränsle i onödan.

Och nöjer ja mig inte med 35or och vill byta upp mig för jag väl helt enkelt byta utväxlingar om jag tycker den blir för trött. Eller preppa lådan å trimma å köra snabbare helt enkelt :lol:

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » mån jun 23, 2014 19:12

8200rpm skrev:Eller preppa lådan å trimma å köra snabbare helt enkelt :lol:
:tumbup:
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Skriv svar