Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör dec 16, 2017 14:35

@MattisH: Det var samma med min fru, helt ointresserad. Första resan följde hon med på för att ingen annan ville. Balla kompisar med vrålåk som inte vågade lämna hemmet, hade jag tröttnat att tjata på. Frun plockade med sig böcker och pyssel för att ha något att göra. Det enda som blev gjort var att hon skrev en resedagbok, som senare blev ett reportage i 4WD. "Den ofrivillige off-roaderskan" kallade hon den.

Hon är väl fortfarande ganska ointresserad av bilar, men att resa tycker hon om. Om fru och barn får igenom lite idéer på bilen så blir det lite mer "hemma" för alla.

Att resa med barn är lite krävande, det viktigaste är nog antal timmar i bilen som inte får bli för många. Vi brukar inte komma iväg förens 10-tiden, kör i 2-3 timmar, lunchrast 2 timmar och sedan ett körpass till i 2-3 timmar. Det tar ju tid att komma någonstans, men man får se mycket. Nu har vi börjat med att fru och barn fusk-flyger lite och då kan man ju mata mil. När det är offroad körning så blir det automatiskt en massa små pauser så då kan man köra lite längre.

Åker man i Central/öst Europa med barn, så kan man släppa lite på tyglarna också. Barn får vara lite stökiga här om dom vill, man behöver inte uppföra sig perfekt. Folk tycker att det är roligt med barn, och det är inte ovanligt att dom kommer fram och leker med dom. Man behöver inte be om ursäkt för att barnen har spring i benen efter x antal timmar i bilen.

Bild
Barn har ju också en förmåga att dra till sig en massa trevliga möten med lokalbefolkningen.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån jan 15, 2018 10:14

Nu är det bara besiktning kvar på Y61an.

Vilken bil!
Inga kalla galonsäten att sitta i, och tycker man att det är kallt ändå så finns det en knapp man kan trycka på så blir det ännu varmare.
Tyst och fin, skramlar inte ens när man kör i gupp.
Flyttar på sig när man trycker på gasen.
Man låser hela bilen med en knapptryckning på en dosa.
Fönster öppnas och stängs med knapptryckningar, till och med speglarna ställs in med hjälp av knappar.
Det finns en radio med CD spelare också, och en antenn som går upp automatiskt!!!

Hur mycket grejor som helst faktiskt, den här komforten skulle kunna vara vanebildande.
Bäst jag sätter fart med Y60n innan jag boar in mig för mycket i den här limo-suven.

Inför Ukrainaresan så måste jag erkänna att lite "fjärilar i magen" känsla har infunnit sig.
Efter alla resor känns det som att Babushkan går på övertid. Ingenting har ju gått sönder och det vore väldigt bra om den höll i Ukraina också. Hon MÅSTE hålla. Troligtvis så blir vi ensamma på resan. Inte så mycket varg eller björn här, då Ukrainarna skjuter allt som rör sig.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Spikens garage

Inlägg av Robe » mån jan 15, 2018 10:28

Ska ni inte byta ut Y60n mot Y61an då? :)
När åker ni?

/Robín
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån jan 15, 2018 12:06

Ja, Y61an är en trevlig bil att åka i.
Den har även elvinch med fjärr, snorkel, diff bak och lägre utväxling. (4.625:1 i 61an/4.11:1 i 60an)
Men den har även databox, kamrem och AC. (för mycket grejor i fronten i mitt tycke, jag vill bara ha en kylare där)

Y60n har en traktorkänsla som är perfekt när det börjar bli motigt. Hon har även en känsla av pålitlighet som jag inte har upplevt i någon annan bil. Har även imponerat ett antal gånger på oss, när man tänker att "det här går aldrig" så har hon motat sig fram likt förbaskat.

Resereportaget om Rumänienresan är faktiskt lite skönmålad, inte för att bli spännande utan nedtonad för att bli trovärdig. Vid två tillfällen var vi övertygade om att vi skulle rulla nedför bergen. Ser bara himmel i framrutan och underlaget är bara lera och sten, att känna hur hon jobbar sig upp på ren tjurskallighet. När vi var uppe så rusa pulsen och vi var helt stirriga, vi fick ta en stor vodka och en lång pause bara för att kunna lugna ner oss. Sprang mest omkring i cirklar och sa "å fy fan" (Ren sprit dricker jag nästan aldrig, men då satt det helt rätt. Trots att det var tidig morgon och ingen frukost)

Antar att man får vissa "band" till bilen då.

Ukraina åker vi till April/Maj.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre mar 16, 2018 20:17

Bild
Y61an besiktad och klar. Perfekt vinterbil. 235/85-16 ser lite lustigt ut, men jädrar vad den tar sig fram.

Bild
Blåa filter på lightforce ljusen var riktigt bra, vilsamt för ögonen.

Bild
Babushkan har fått en kamera över vinchen, tänkte det kunde vara bra.

Bild
Fedima eller BF... det är frågan. Babushkan går tuuungt med 35or, blir det uppförsbacke sackar hon till 50 km/t. Vi räknar med mycket lera i Ukraina och då är dom bra, men man ska ta sig dit också.

Bild
Fedimahjulen är utrustade med ca 600gr bly/hjul... marktryck är bra :roll:

Bild
Jag gillar det här mönstret, har funkat bra i Rysslera förut. Fedima är nästan dubbelt så tunga som BF däcken.

Annars så är väl bilen klar för avfärd, förutom packning. Mycket som är slitet och nött, men inte slut. Alltid svårt med bedömningen om det är för slitet eller inte. Skulle vilja veta hur mycket som är kvar av kopplingen, men plocka ner lådorna bara för att titta... nja.

Trevlig helg gott folk :beer:
Vi får kanske en MC med oss på resan, tycker vi är roligt. Blir vi inte helt själva iaf :tumbup:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Spikens garage

Inlägg av Danne » fre mar 16, 2018 21:08

Åka till Ukraina på Fedima Sirocco är nog inget jag skulle vilja testa :shock:

Men resten verkar sjukt kul :beer:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Spikens garage

Inlägg av Asfalsts indianen » fre mar 16, 2018 21:39

Är det inte bättre att slänga på ett par kjedjor om BFG skulle börja slira?
Det skulle nog vara mitt val.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » lör mar 17, 2018 10:02

Spiken skrev:...får kanske en MC med oss på resan...
Nu blev man ju självklart än mer nyfiken!
Vad är det för hoj som vågar sig ut på era äventyr??

Ryssleran suger.... hårt...

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör mar 17, 2018 20:43

Lite bilder från Ukrainaresan April 2013.
Våran första resa som vi gjorde med Patrolen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Däck-krängning.

Bild
Så här ser dom mindre "vägarna" ut.

Bild
Hotell

Bild
Spinner man till lite, så sitter man fast.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör mar 17, 2018 20:47

Kedjor skulle kunna vara ett alternativ, men jag tror att det blir många gånger som man får montera dom. Blir det offroad hela sträckan så kan dom vara på iof. Sträckan i Ukraina blir väl 20-30 mil.

@Portland: Jag är inte så kunnig på MC, men det ser ut som en korsning av enduro/cross/touring.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » sön mar 18, 2018 21:49

Med tanke på era vägval (bilderna ovan tex) så blev jag fundersam på hoj... hoppas verkligen ni fotar massa och lägger ut här!
För fem månader sen körde jag i Ukraina och blev nöjd rätt snabbt.
Vägarna är inte så dåliga som man tror, oftast är de sämre.

Likväl har visst ukrainasug redan infunnits.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön mar 18, 2018 22:14

Ska försöka bli en lite bättre fotograf. Tror att kameran är hygglig, men det är så förbaskat mycke inställningar. Finns en autofunktion som tur är. Dom flesta "ögonblicksbilderna" tas med mobilen och då blir kvalitén därefter.

Portland: Gick det bra vid gränsen? Lyckades du växla till deras valuta någonstans?

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » mån mar 19, 2018 13:00

Gränsen gick bra, men tog trots det fyra timmar in och typ tre ut.
Ingen packning kollades, de med bilar fick oftast riva ut allt.
Det kollades även i motorrum mm, så för dessa tog det knappast tre-fyra timmar.
Dessutom var kön rätt lång, värst ut... och värst för lastbilar.
Deras kö var nog ungefär en mil.
Bilarna hade under en kilometer.
Jag körde självklart förbi alltihop och ställde mig först... likväl tre-fyra timmar som sagt.
Man får en lapp i en lucka, den skall man lämna i en annan lucka... och får då en ny lapp... som skall visas för en kille med automatvapen som man då kan passera och sen kommer en ny rad med luckor och lappar och kontroller osv...

Jag vet inte vad det hela går ut på egentligen, men de är sysselsatta hela tiden med sina små viktiga lappar.

Gällande pengar så finns det massor av växlingskontor i anslutning till gränsen, jag gick från Polen och då var det på polska sidan dessa fanns.
Mackar mm tar kort och i städerna finns (oftast!) bankomat så jag tog bara ut några hundra vid gränsen.

De allra största vägarna är okej, men så fort man lämnar dessa får man se upp.
Asfalterade vägar har ofta mer potthål än asfalt.
Eller kan det vara vettig asfalt och man invaggas i falsk säkerhet för rätt som det är kommer potthål på halvmetern eller mer.
...i djup alltså...

Gällande deras sugande lera så saknar den nog motstycke i Sverige.
En enorm dragare stod fastkörd ute på en jätteåker och självklart skulle jag ut dit och kolla men det höll på att sluta illa.
Grovt mönster, fullt hjulspinn och en lerkvast på 50 meter räddade mig, för trots torkan var åkern blöt, hal och klistrig.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån mar 19, 2018 20:04

Haha. Då är allt sig likt och det har inte hänt något sedan 2013.
Jo, potthålen är ganska extrema där... och leran också för den delen.

Har för mig att en Tysk befälhavare förklarade markförhållandena för sin chef som
"-En serie naturkatastrofer"

Tar nog 35orna på Patrolen.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån maj 14, 2018 23:19

I går, på min födelsedag, så kom vi hem efter en 15 dagars tur i Karpaterna.
Att det svenska tullväsendet skulle ställa upp och göra min dag oförglömlig hade jag ingen aning om då vi rullade av färjan i Karlskrona.

Vi har vadat i dyvatten, dragit oss fram i lera, sågat 40-50 träd, svettats duktigt i den 30 gradiga värmen och vi har alla gått ner en 5-10 kilo per person. Vi har campat och lagat mat ett antal gånger, duktiga som vi är så har vi kastat allt skräp som matförpackningar och liknande i våran Trasharoo, som hängt på reservhjulet i värmen i dryga två veckor. Vi har kört över ladugårdsbackar med slaktavfall, gödsel och åsneskit. Den doften kan ingen hund undgå! Inte ens tullverkets narkotikahund, som var tvungen att vifta lite extra på svansen. Vi blev inbjudna till en alldeles egen behandling. Först fick vi vänta en timme eller så, sittandes i bilen. Vi har kört ca:450 mil totalt så det vore skönt att få gå lite, men icke! När vi kommer in i deras hall så stängs dörrarna och jag och Dynamitharry får varsitt eget rum på 8 kvadrat att sitta i. Det finns en fastbultad bänk att sitta på, ingen dyna förstås. Kommer in två biffar som är klädda i skottvästar och rikligt med utrustning, handfängsel och liknande... men varför har dom så fjolliga gummihandskar för?

Kroppsvisitering!!!

Efter det fick jag sitta själv i min cell och lyssna på hur dom skrattar och pratar glatt (hör minst fyra olika röster) medans dom våldför sig på min Patrol, MIN BABUSHKA! 2-3 timmar senare blir jag utsläppt.
-Då var det klart, ni kan åka. Har ni varit på äventyr?
Jag kommer inte ihåg vad jag svarade, men det var nog fåordigt. Jag skulle vilja frågat
-Vad är det som får er att tro att jag vill prata med er???

Jag älskar verkligen hundar, men den Spanieln tycker jag inte hade något där att göra. Jag har själv tränat hund i ammosök och tycker mig veta hur en markering ska se ut.

Lärdom av detta, TVÄTTA BILEN innan hemresan!

Bild

Skriv svar