Pajero Gen 1 -85 + Wrangler - (såld) Ny wrangler 88a
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Pajero Gen 1 -85 + Wrangler -89
Hade en Volvo 164 som skar på samma sätt,lät den stå 2 dar,sen koppla lastbilen o upp i fart,sen i med växel o av kopplingen,släppte fint o gick bra,sålde sen,,
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Pajero Gen 1 -85 + Wrangler -89
olle67 skrev:Hade en Volvo 164 som skar på samma sätt,lät den stå 2 dar,sen koppla lastbilen o upp i fart,sen i med växel o av kopplingen,släppte fint o gick bra,sålde sen,,
Kod: Markera allt
Men kan vara värt prova
Re: Pajero Gen 1 -85 + Wrangler -89
Gammel bilmek som lärde mig de,dom gjorde ofta så förr tydligen,men de va ju mindre skit i motorer förr med,
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Pajero Gen 1 -85 + Wrangler -89
Då var man med Wrangler igen
Hade bestämt mig för att inte skaffa mer bilrpojekt och nöja mig med Pajeron då den tar sig fram riktigt bra och är rostmässigt bra samt reservdelar finns det för kommande tio åren (med min körstil)
Men så dök det upp en wrangler 88a med bra pris som gick att få ner lite, så ett nytt projekt hamnade här iallafall. Till hela familjens glädje
Iallafall lilleman är jättenöjd och "hjälper" till i garaget
Denna var ganska befriad från rost, ramen lite efter dragbalken togs av och lite under skärmbreddarna på karossen. tyvärr är tändningslåset mm kaputt så det blir lite att göra där.
Sämsta är ju att lacken är skitdålig och ännu värre (såg jag i efterhand) så är insidan sprayad också och det flagnar
Men Det är ju sådant man kan roa sig med i efterhand.
Inte bestämt än om den ska behållas och ersätta Pajeron eller om Pajeron säljs.
Ska se vad förbrukningen kan ligga på, Pajeron går förvånansvärt billigt. men det går ju stoppa i TD i Wranglern också när den är skattebefriad =)
Hade bestämt mig för att inte skaffa mer bilrpojekt och nöja mig med Pajeron då den tar sig fram riktigt bra och är rostmässigt bra samt reservdelar finns det för kommande tio åren (med min körstil)
Men så dök det upp en wrangler 88a med bra pris som gick att få ner lite, så ett nytt projekt hamnade här iallafall. Till hela familjens glädje
Iallafall lilleman är jättenöjd och "hjälper" till i garaget
Denna var ganska befriad från rost, ramen lite efter dragbalken togs av och lite under skärmbreddarna på karossen. tyvärr är tändningslåset mm kaputt så det blir lite att göra där.
Sämsta är ju att lacken är skitdålig och ännu värre (såg jag i efterhand) så är insidan sprayad också och det flagnar
Men Det är ju sådant man kan roa sig med i efterhand.
Inte bestämt än om den ska behållas och ersätta Pajeron eller om Pajeron säljs.
Ska se vad förbrukningen kan ligga på, Pajeron går förvånansvärt billigt. men det går ju stoppa i TD i Wranglern också när den är skattebefriad =)
Re: Pajero Gen 1 -85 + Wrangler -89
Planer för bilen som det ser ut nu iallafall.
*Ordna rattlås och tändningslås
*Blästra ramen (trött på slipa och fick förmånligt 500kr +sand om jag gör jobbet själv)
*Svetsa och måla ram, axlar
*Ordna bromsarna (bromsrör av som minst iallafall)
*Svetsa upp karossen
Det var det viktigaste så den blir klar att köras.
Men när jag ändå håller på så tänkte jag man kanske skulle passa på göra lite mer.
*Karosslyfta 1-2"
*Byta stötdämpare (köpte några begagnade som ser bättre ut)
*Axelvända eller längre schaklar kanske?
*Större däck om man hittar några till bra pris, 33" vore lagom tror jag för framkomlighet och bränsleekonomi.
*Ev bygga egna skärmbreddare (Ser snyggt ut på de byggen man tittat på här) Beror väl på vad för däck man hittar, inte snyggt med för breda skärmkanter på smala däck.
Blir det till att behålla den så får det bli vinsch fram och ev bak, hasplåt, funderar på om det är dumt att höja motor och låda så det kommer ur vägen lite. men då behövs väl SYE kitt eller vad det heter.
Tanken är att hålla en låg budget så får kika på det. andra axlar skulle vara trevligt men samma där. vettiga axlar (Patrol! ) Börjar bli bra dyra. Men håller Pajeron så borde väl D35 & D30 duga åt mig iallafall
*Ordna rattlås och tändningslås
*Blästra ramen (trött på slipa och fick förmånligt 500kr +sand om jag gör jobbet själv)
*Svetsa och måla ram, axlar
*Ordna bromsarna (bromsrör av som minst iallafall)
*Svetsa upp karossen
Det var det viktigaste så den blir klar att köras.
Men när jag ändå håller på så tänkte jag man kanske skulle passa på göra lite mer.
*Karosslyfta 1-2"
*Byta stötdämpare (köpte några begagnade som ser bättre ut)
*Axelvända eller längre schaklar kanske?
*Större däck om man hittar några till bra pris, 33" vore lagom tror jag för framkomlighet och bränsleekonomi.
*Ev bygga egna skärmbreddare (Ser snyggt ut på de byggen man tittat på här) Beror väl på vad för däck man hittar, inte snyggt med för breda skärmkanter på smala däck.
Blir det till att behålla den så får det bli vinsch fram och ev bak, hasplåt, funderar på om det är dumt att höja motor och låda så det kommer ur vägen lite. men då behövs väl SYE kitt eller vad det heter.
Tanken är att hålla en låg budget så får kika på det. andra axlar skulle vara trevligt men samma där. vettiga axlar (Patrol! ) Börjar bli bra dyra. Men håller Pajeron så borde väl D35 & D30 duga åt mig iallafall
Re: Pajero Gen 1 -85 + Wrangler -89
Lite frågor kommer ju alltid.
Karosslyfta. tycker det ser ganska fult ut på Wranglern om man höjer för mycket. är det någon idè att bara höja 1"?
Och ni som gjort höjning, bråkar bultarna något jävulskt och går av?
Höjning. sökt lite här, verkar inte som axelvända är att rekomendera? 6" skulle det ge och det är väl lite mastigt utan SYE. någon som höjt någon " med bara schaklar, sänker man även fästet på bladfjädern eller nöjer man sig med schakel?
Bladfjädrarana är ju från 88a och rullat 14k mil. är typ helt plana. kan man räkna med att dem är trötta/slut?
Har ju bladfjädrar från Pajero, men dem är nog lite stela
Karosslyfta. tycker det ser ganska fult ut på Wranglern om man höjer för mycket. är det någon idè att bara höja 1"?
Och ni som gjort höjning, bråkar bultarna något jävulskt och går av?
Höjning. sökt lite här, verkar inte som axelvända är att rekomendera? 6" skulle det ge och det är väl lite mastigt utan SYE. någon som höjt någon " med bara schaklar, sänker man även fästet på bladfjädern eller nöjer man sig med schakel?
Bladfjädrarana är ju från 88a och rullat 14k mil. är typ helt plana. kan man räkna med att dem är trötta/slut?
Har ju bladfjädrar från Pajero, men dem är nog lite stela
Re: Pajero Gen 1 -85 + Wrangler - (såld) Ny wrangler 88a
Pajeron blev riktigt najs!
Hur har du höjt den i fram? bara skruvat upp den lr?
Hur har du höjt den i fram? bara skruvat upp den lr?
IH Scout-76:a
Pajero -86:a
Pajero -88:a
Pajero -86:a
Pajero -88:a
Re: Pajero Gen 1 -85 + Wrangler - (såld) Ny wrangler 88a
Tackar =)Statesman skrev:Pajeron blev riktigt najs!
Hur har du höjt den i fram? bara skruvat upp den lr?
Ganska nöjd för att vara Biltema sprayburk.
Bara skruvat upp fram, går ju att "kugga" -om så det höjs lite till, men tillräckligt stötigt så här.
Funderade på att sänka/svetsa om fästena så det blev högre, men var ju det där med besiktning också
Re: Pajero Gen 1 -85 + Wrangler - (såld) Ny wrangler 88a
Roat mig med att kapa bort det som var dåligt på kaross och ram.
Förvånad att det var så lite, även om en del extra hittades mot när man kollade på den inför köp.
Kikade på plåten som är i ramen och den verkade vara typ 2mm tjock. (har väl rostat)
Har börjat klippa till bitar att passa in i 2mm plåt.
Tänkte först att 2mm räcker, blir ju bättre än vad det var innan (2mm hade jag hemma)
Men räcker det verkligen eller ska jag gå upp till 3mm.?
Förvånad att det var så lite, även om en del extra hittades mot när man kollade på den inför köp.
Kikade på plåten som är i ramen och den verkade vara typ 2mm tjock. (har väl rostat)
Har börjat klippa till bitar att passa in i 2mm plåt.
Tänkte först att 2mm räcker, blir ju bättre än vad det var innan (2mm hade jag hemma)
Men räcker det verkligen eller ska jag gå upp till 3mm.?