Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!

Inlägg av klirre » tis jun 23, 2015 21:13

Jaha ja, det är livligare i en grav än i denna tråd....

Har ju hänt lite i alla fall... Första tävlingen blev avklarad med en högs respektabel sista plats... Då generatorn la av och mitt 225ah batteri var kasst så valde vi att bryta efter ett varv. Efter första winchningen hade vi varken batteri eller laddning så vi fick fullfölja varvet i stort sett helt utan winch.... Snacka om o-rutin... Sedan bråkade tomgången en hel del men det var bara att varva ur så löste sig det:) I och med att winchen uteblev så fick vi köra på ren vilja vilket kostade en del plåt men det kommer med sporten. Summa sumarum så är jag sjukt nöjd med bilen trots smärre fel. Spiralerna mellan ram å blad fram gav otroligt bra följsamhet så det rekomenderar jag!
Tävlingsformen var otroligt kul, helt annat än träffkörning när ma hela tiden har ett mål! Och man hålla det på en låg nivå ekonomiskt. Motorsport på tävlingsnivå för dom här pengarna är svårt att finna.

Ett mål jag hade var att bygga en startklar tävlingsbil för 15k och här är den ekonomiska redovisningen. Ha i beaktan att tålamod bidrog till låga kostnader och det har varit prylsamlande i två år...

Börjar med bilen: Jag kortar historien att jag böt bort en bil som jag köpt för 5k mot en sammy med mycket frächa 31:or. Sålde däcken för 2500:- och böt bilen mot min nuvarande 413lwb. Den stod på fina vinterdäck som jag böt bort mot: huvudbåge, strävor framåt och övre tvärröret fram. Buren fick kompleteras med rör från finess för 1100:-. Så bil med bur kostade totalt 3800 med fästplattor och allt.
Däck och fälg: Däcken böt jag till mig för 2 plattor öl så ca 300:-. Fälgar hade jag låg men säg 800:- + omläggning för 200:- så totalt 1300:-.
Batteri med batterilåda ca 1200:-
Winch fram: DWH9000HD 7000:- fäste gjordes av matrial som fanns på hyllan, men säg 200:-. Merkostnaden för syntet när vajern blev såld var 1000:- Totalt 8200:- Obs: Tanken var att köra med en winch för 3k så det här blev onödigt dyrt kan man lugnt säga...

Totalt landade det på ca 15000:- med onödigt dyr winch och allt :beer:

Med andra ord: Det GÅR att bygga en startklar chalengebil för 15k från grunden :tumbup: :woot:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!

Inlägg av klirre » tis sep 15, 2015 19:26

Då har det äntligen hänt någe. Laddningen va ju död så jag köpte en 100a generator från 940. Snickradr ihop en enkel adapter och bultade dit den. Idag var jag å köpte en rem å testade:
Bild
Bild
Bild

Men hur mycke ska dom ladda egentligen? Samt den laddar även när jag inte har lampan inkopplad som för övrigt inte slocknar när den börjar ladda. Någon som vet varför?

Mvh//Kliirre
If in doubt, Flat out!

Skriv svar