Land Rover Defender 130 -97

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Wältmeister » tis dec 09, 2014 15:35

Marcus-84 skrev:Nu kan man börja beställa saker som däck, snorkel, vinchbumper, vinch, lite snygg alu till huv osv... :D
Innan du handlar en massa blingbling bör du köpa/tillverka skydd till styrstaget mellan pitmanarmen och vänstra styspindeln, skydd över parallellstaget(som är av dammsugarrör), skydd på båda "klumparna" samt byta stora ljuddämparen mot en passbit. Stora ljuddämparens främre gavel är lägsta punkten och det som tar i. Ljudet blir inte (så mycket) högre. Endast "snarkningen" i s m gasuppsläpp vittnar om "rakt rör".
Mina erfarenheter av ett par Deffar som "gått i skogen".

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Marcus-84 » tis dec 09, 2014 16:19

Mycket bra info Wältis :tumbup:

Däcken upplever jag som bra även vintertid men jag tror det är tack vare 2-3mm dubbutstick 8)

Styrstagen är redan bytt mot Heavy Duty modell, dom var grova å tunga!

Men vars hittar man spindelskydd?

Skydd fram ska investeras samt till klumparna, dom finns på önskelistan men jag får ta det när pengar finns (hus köps inom ett par veckor så).

Ljuddämparen ska jag ta en ordentlig kik på :)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av macke » tis dec 09, 2014 21:06

Rakt rör utan några dämpare :)

Synd du inte hade en td5 ;)

http://youtu.be/xvkLHM-75FQ" onclick="window.open(this.href);return false; :tumbup:
TGB 13

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Marcus-84 » tis dec 09, 2014 21:22

macke skrev:Rakt rör utan några dämpare :)

Synd du inte hade en td5 ;)

http://youtu.be/xvkLHM-75FQ" onclick="window.open(this.href);return false; :tumbup:
Grymt skönt ljud :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Wältmeister » tis dec 09, 2014 23:02

Marcus-84 skrev:
macke skrev:Rakt rör utan några dämpare :)

Synd du inte hade en td5 ;)

http://youtu.be/xvkLHM-75FQ" onclick="window.open(this.href);return false; :tumbup:
Grymt skönt ljud :D
Har även ägt en Storm(Td5) med passbit i stället för stora ljuddämparen. 8)
Stormen sjunger vackrare än Puman(Td4). :smoke:

Men sörplet/strypet/gurglet då man släpper på gasen för att växla är gudomligt i Puman. :jump:
Ni har säkert hört långtradare med öppen ljuddämpare växla. :yeaah:

:whip:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Wältmeister » tis dec 09, 2014 23:09

Marcus-84 skrev: Styrstagen är redan bytt mot Heavy Duty modell, dom var grova å tunga!
Hjälper inte med parallellstag av HD-modell(ialla fall inte för mig).
Mitt köpta skydd, från okänd tillverkare, är av 7 mm galvad stålplåt(och lite moddat/förstärkt av mig. Enbart HD-stag medför att man riskerar såväl styrarmar som styrstagsändar.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Wältmeister » tis dec 09, 2014 23:31

Marcus-84 skrev: Skydd fram ska investeras samt till klumparna, dom finns på önskelistan men jag får ta det när pengar finns (hus köps inom ett par veckor så).
"Klumpskydden" fram och bak har jag tillverkat själv av 5 mm gods som fått en "skoning" av 7 mm stålplåt på "slitagestället".
Bakre har jag utformat som en "släde" så axeln glider över.

Mina bilar har haft Roveraxlar fram och bak.
Du har Roveraxel fram men Salsburyaxel bak.
Om du tittar på din bild med parallellstaget så ser du ett klent skydd/styrning för parallellstaget som är monterat med 2 st BSF 3/8".
Samma hål finns även på Roverbakaxeln på "småbilarna". De färdiggängade hålen har jag använt för att förankra bakre skyddet(släden).
Tyvärr hade jag inte så mycket material i "spillådan" att det räckte till ett skydd som även täckte bakersta knutkorset(som det gjorde på Stormen).
Vet inte om din Salsburyaxel har de nämnda färdiggängade hålen i "klumpens" hals.

B t w så är det marigaste när man tillverkar skydden att få till "bandet" runt locket.
Jag gjorde en trämall av homogent 2" tjock plankbit.
Den är lite bränd nu av svetsen. :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Marcus-84 » fre dec 12, 2014 22:39

Efter att generatorn gett upp så fick jag beställa en ny, fick den idag å monterades för en liten stund sen. Men vilket projekt! Den nya var smalare mellan öronen plus att den hade ett öra för mycket, så efter många svettdroppar, sågande å slipande fick jag till slut allt å passa. Fick modifiera fästet på motorn å kapa av ett öra.

Med den gamla generatorn fick man varva upp lite för å få igång dom automatiska halvljusen, å det blev succesivt värre å till slut var den i stort sett död.

Å jävlar vad det laddar fint nu :) Lysena tänds direkt! Passade även på att byta multirem å spännrulle när jag ändå skulle ha loss dom.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Lightbringer » lör dec 13, 2014 22:15

Wältmeister skrev:
Lightbringer skrev: vad tror du om saab 9000 stolar där framme? :)
Lite, minst sagt, pyssel eftersom sittdynorna bör vara lätt demonterbara emedan batteriet under vänsterstolen och "elcentralen" under högerstolen på en Land Rover bör vara lättillgängliga.
Det sitter ingen el under högra stolen vad jag vet?

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Marcus-84 » lör mar 12, 2016 20:09

Idag fick jag igång åbäket igen efter lite mer än ett års vila. Det började med att jag trodde bilen frös i svinkylan som var slutet/början 2014/2015, satte då en kupévärmare under huven å då gick den som ne klocka! I ca 1 vecka, sen ville den bara gå på tomgång, minsta gaspådrag å den dog.

Fick in den på verkstad där min svåger jobbar, han är dock ingen dieselmekaniker utan mer en komponetbytare för Volvo (jävligt duktig på det!), men det gav inget resultat.

Frågade då på SLRK å fick ett gäng tips men inget verkade hjälpa. Det fick bli en paus för jag var less!

Men idag när solen sken å rätt varmt (kring nollan ute) så kände jag att nu ska det skruvas! Bytte bränsleslangar i sektioner för att utesluta vissa sträckor, för det kom en hel del luft i bränslet. Märkte detta då jag hade luftskruven öppen på dieselfilterhållaren, å med den öppen så gick bilen ganska bra.

Men att byta slangar gav inget så det jobbet gjorde jag i onödan! Efter att ha kört bilen från en dunk så kom jag fram till att det är nånstans vid tanken som jag har läckage. Kopplade till slut förbi sediment filtret bak vid tanken å då var luften borta!

Måste ha fryst sönder under den kalla perioden men har inte kollat nåt bättre på det filtret.

Så nu går bilen igen å ingen är lyckligare än jag!! :jump: :woot:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Marcus-84 » lör mar 19, 2016 9:21

Samt besiktad U.A igår :)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Marcus-84 » sön jul 31, 2016 14:13

Nymålat tak, blev mycket fräschare å helvitt!!

Ni får ursäkta den dåliga bilden, fotat med mobilen.

Bild

Å en jämförelsebild.

Bild
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Lars 9k » sön jul 31, 2016 23:11

Klart fräck bil, kul att den är på rull igen!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Marcus-84 » mån aug 01, 2016 8:58

Tack! :)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Gv17
Användare
Inlägg: 63
Blev medlem: lör jan 07, 2017 18:53
Ort: Eskilstuna

Re: Land Rover Defender 130 -97

Inlägg av Gv17 » tis feb 28, 2017 19:01

Trevlig defender :), måste bara fråga varför den stod i 4 år innan du köpte den? :), coolt att den startade utan problem.

Har du gjort något med den på sistone?

Skriv svar