4x4sweden.se
http://www.4x4sweden.se/forum/

Pajero LWB -97 Expedition/Offroad
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=53169
Sida 3 av 4

Författare:  Ruffe42 [ mån dec 08, 2014 10:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Bra tack för era inputs på däck och fälg :)

La precis in en beställning på:

5 st BlackSpoke 8x16, 6/139.7 - ET 0
5 st General Grabber AT2 285/75-16 (32.83x11.22")

Har ni något att säga om ovanstående val? (Medans det finns tid att avbeställa/ändra) :)

Författare:  BorkJonas [ mån dec 08, 2014 10:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Gött mos!

Jag hade nog dock köpt fälgar med ET - 20 om det finns....
Bra däcksval annars!

Författare:  Ruffe42 [ mån dec 08, 2014 11:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

BorkJonas skrev:
Gött mos!

Jag hade nog dock köpt fälgar med ET - 20 om det finns....
Bra däcksval annars!


Jo det vart det mest optimala, det verkar dock vara en bristvara i dessa tider. får se om jag hittar något :)


Angående höjningen som är bestämt att det blir fjäderhöjning ca 2" med patrolfjädrar.

Det är Nissan Patrol y60/y61 BAKRE fjädrar jag ska ha va?

http://www.milneroffroad.com/nissan/pat ... 26page%3D2

//R

Författare:  Zerasti [ mån dec 08, 2014 11:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Jag tror det blir en helt kanon kombination! Iom att 285 är så pass smala så tror jag inte du får några problem alls.

Var beställde du däcken? Jag tittar på samma till en av mina...

Författare:  Ruffe42 [ mån dec 08, 2014 12:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Zerasti skrev:
Jag tror det blir en helt kanon kombination! Iom att 285 är så pass smala så tror jag inte du får några problem alls.

Var beställde du däcken? Jag tittar på samma till en av mina...


Jo det är sant :)

4x4offroad då jag även beställde Bestgrip dubbar som jag tänkte testa nu i vinter.

Författare:  Danne [ mån dec 08, 2014 12:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Det är bra däck, körde med dom för ett par år sedan. Kolla tillverkningsdatum på dom när du får dom för är dom nytillverkade så är de inte vintergodkända nämligen och kanske läge att sandpappra bort datumet då :mrgreen:

Kika in under fliken pajero/fjädring på milner för dom säljer höjningsfjädrar där nämligen.

Författare:  Ruffe42 [ mån dec 08, 2014 12:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Danne skrev:
Det är bra däck, körde med dom för ett par år sedan. Kolla tillverkningsdatum på dom när du får dom för är dom nytillverkade så är de inte vintergodkända nämligen och kanske läge att sandpappra bort datumet då :mrgreen:

Kika in under fliken pajero/fjädring på milner för dom säljer höjningsfjädrar där nämligen.


Det ska jag göra :) De står att de är vintergodkända så borde inte vara något problem att reklamera om så inte är fallet.

Angående fjädrarna så har jag tittat lite på dem men de höjer lite för mycket imo.

http://www.milneroffroad.com/mitsubishi ... 26page%3D2

Vill inte gå högre än 2" plus att jag gärna vill ha kvar originaldämparna (justerbara och nya). Jag har för mig att patrolfjädrarna höjer 2" och att man kan köra med samma dämpare :)

//R

Författare:  Zerasti [ mån dec 08, 2014 13:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Patrol fjädrar höjer tyvärr mer ändå.
3 tum, vissa rapporterar så mycket som 3,5"
Men kanske går att kapa ett varv...

Författare:  Ruffe42 [ mån dec 08, 2014 16:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Zerasti skrev:
Patrol fjädrar höjer tyvärr mer ändå.
3 tum, vissa rapporterar så mycket som 3,5"
Men kanske går att kapa ett varv...


Åfan.. då blev det lite ändringar.

Författare:  Ruffe42 [ ons dec 10, 2014 9:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Jag behöver råd..

33" däck är på väg hem till mig, men jag börjar tveka lite på höjningen.

Jag vill höja 2" så jag får på däcken och får något mer markfrigång.

Vad skulle ni ha höjt med?
Det ultimata hade vart som jag tänkt att höja med större fjädrar bak (Patrol) och skruva upp fram, ingen modifikation på dämpare eller förlängning av kablage/rör.
Men om patrol fjädrarna höjer som minst 3" så förändrar det allt.. Finns det några andra fjädrar som höjer endast 2", eller ska jag köra på 2" karosshöjning?

Författare:  Danne [ ons dec 10, 2014 10:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Har för mig att 33:or går på om man bara skruva upp torsionen lite så testa det först.

Författare:  elste [ ons dec 10, 2014 23:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

jag kör 33" utan höjning

Författare:  Zerasti [ fre dec 12, 2014 15:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

http://www.ironman4x4.com/coil-springs/
Är nog bästa alternativet för pris/prestanda.
Finns några kits på ebay också.
Eller köpa patrol och kapa tills de passar.

Min erfarenhet är att orginal är lite för mjuka när man lastar fullt, annars hade det ju varit ett alternativ.

Författare:  Ruffe42 [ tis dec 16, 2014 9:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Ett däck kom igår, då fattas bara 9 julklappar till då.. :D

Danne skrev:
Det är bra däck, körde med dom för ett par år sedan. Kolla tillverkningsdatum på dom när du får dom för är dom nytillverkade så är de inte vintergodkända nämligen och kanske läge att sandpappra bort datumet då :mrgreen:

Kika in under fliken pajero/fjädring på milner för dom säljer höjningsfjädrar där nämligen.


General Grabber AT2 med DOT 3614, fortfarande vintergodkända?

Författare:  Danne [ tis dec 16, 2014 10:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Ja med fyra veckors marginal om jag minns rätt,går att kolla på stro.se

Sida 3 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/